Тема. Додатні та від’ємні числа. Додавання та віднімання раціональних чисел.
Мета. Узагальнити та систематизувати надбані учнями знання,вміти оперувати поняттями: додатне,від’ємне число,цілі та раціональні числа;додавати та віднімати раціональні числа.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань,умінь та навичок.
Хід уроку
І. Сьогодні ми з вами проведемо урок у вигляді гри. Клас ділимо на дві команди,які повинні у цих змаганнях пройти декілька конкурсів.Кожна команда обирає собі капітана. Отже розпочинаємо наші змагання.
- Які числа називаються додатними?
- Які числа називаються від’ємними?
- Яке число не є ні додатнім, ні від’ємним?
- Які числа називаються протилежними?
- Яке з двох від’ємних чисел більше?
- Як додати два числа з різними знаками?
- Чому дорівнює сума протилежних чисел?
2.Робота в групах
ІІ конкурс «Бліцтурнір»
І група
1.Серед чисел -3;0,5;0,3;0;4;-5,4;9;-32;78;-42;6,2;-25,8;19
Виписати натуральні;дробові числа.
2.Обчислити
-0,38+(-0,74)=
-1,25+3,75 =
-4 + (-8 =
2,4 +(-5,36)-(-0,84)+(-3,24=
ІІ група
1.Серед чисел -8;11;0,4;0;-8,1;-16;43;-24;4,8;-36
Виписати цілі; невід’ємні числа.
Обчислити
-0,46+(-0,89)=
6,35 +(-2,25)=
-4 +(-7) =
3,1+(-4,72)+(-8,12)-(-0,96)
(Один представник з кожної команди розповідає математичні цікавинки про від’ємні числа)
І команда
Від’ємні числа виникли в Китаї в І столітті до н.е. У ті часи знаків + та – ще не було, то від’ємні числа позначали іншим кольором на відміну від додатних. Їх позначали чорним кольором і вважали боргом,так як додатні позначали червоним кольором і вважали прибутком. Багато математиків вважали від’ємні числа хибними, оскільки, не змогли збагнути існування чисел менших нуля. З виникненням від’ємних чисел поряд з множиною N з’явилася множина Z,додавши ще дробові числа дістали множину Q.
ІІ команда
В Європі вперше про від’ємні числа згадав італійський математик Леонардо Пізанський. Німецький математик М.Штіфтель ( XVI ст.) називав від’ємні числа числами меншими за ні що, тобто меншими від нуля. Довгий час від’ємні
Числа не визнавали,їх вважали несправжніми,фіктивними. Лише починаючи з XVIІІ ст. від’ємні числа почали використовувати як рівноправні з додатними. Знаки + та – в кінці XVст. ввів німецький математик Відман.
Розв’язати рівняння: Розв’язати рівняння:
IхI +2=6 IхI-3=9
Обчислити: Обчислити:
6 - (-4) + ( -2)= 5 + (-2 )-(-3)=
5 конкурс «Хто швидше»
І група ІІгрупа
16,8 + (-9,5)= 5,26 +(-14,6)=
-9,4+9,4= -9,9+9,9=
4 +3= 5 -2 =
-18,4-10,6= -13,6-14,4=
13,4 –(-3,6)= -14,8-(-10,8)=
0-4,3= 0-5,7=
-27 +68= -53+61=
5 – 4 = 4 -3 =
1.Яке число знаходиться на більшій відстані від числа -1,1
|
|||||||||||||||||||
3 чи-2
|
-6 чи-20
|
||||||||||||||||||
2.Білка сидить на дереві в точці М(4),дятел у точці Р (-3).
|
|||||||||||||||||||
Яка відстань від дятла до білки? |
Хто сидить далі від дупла, якщо дупло вважати початком відліку білки?
|
||||||||||||||||||
3.Літом в Арктиці температура -5⁰,зимою знижується на 50⁰ . Яка температура зимою?
|
3.У горах Тянь –Шаню зимою температура -45⁰,а літом буває на 101⁰ вища,ніж зимова. Яка температура літом?
|
||||||||||||||||||
4.Вважають,що місто Рим засновано в 753 році до нашої ери. Скільки років йому?
|
|||||||||||||||||||
5.Вписати числа в порожні клітинки,щоб сума по вертикалі,горизонталі й діагоналі була однакова.
|
|||||||||||||||||||
|
|