11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів

Конспект уроку "Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід."

Про матеріал
ТЕМА: Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід. Мета: Навчальна: ознайомитися з відомими пам’ятками давньоєгипетської цивілізації. Розвиваюча: визначити особливості культури давньоєгипетської цивілізації, осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення пам’ятки культури Єгипту; розвивати вміння працювати з візуальними джерелами інформації ; вдосконалювати вміння логічно мислити, розвивати творче мислення школярів. Виховна: розвивати інтерес та повагу до матеріальних і культурних надбань інших народів.
Перегляд файлу

ТЕМА:  Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід.

Мета:

Навчальна:  ознайомитися з  відомими пам’ятками давньоєгипетської цивілізації.

Розвиваюча:  визначити особливості культури давньоєгипетської цивілізації, осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення пам’ятки культури Єгипту; розвивати вміння працювати з візуальними джерелами інформації ; вдосконалювати вміння логічно мислити, розвивати творче мислення школярів.

Виховна: розвивати  інтерес та повагу до матеріальних і культурних надбань інших народів.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою : вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку;

- Соціальну та громадянську компетентності для формування навичок роботи з інформаційними матеріалами; розуміння історичного та географічного простору;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;

-Інформаційну компетентність для пошуку інформації.

 

Тип уроку:  засвоєння нового навчального матеріалу

Форма проведення уроку: урок – уявна подорож

Обладнання : підручник, відео, ілюстрації, карта «Стародавній Єгипет», дидактичний матеріал.

 

Підготовчий етап

  1.  Учитель заздалегідь створює творчу групу учнівського колективу, яка отримує завдання підготувати доповіді з теми. Учні заздалегідь отримують завдання підготувати повідомлення з теми. З допомогою вчителя добираються матеріали, ілюстрації, додаткова література.

2. За тиждень до уроку вчитель перевіряє підготовку творчої групи, допомагає учням зробити їх доповіді цікавими, лаконічними і пізнавальними.

 

        Урок відбувається у формі екскурсії в далеке минуле Єгипетської цивілізації, екскурсоводами в якій стають учасники творчої групи.

 

 

 

Перебіг уроку

   І. Організаційний момент

Учитель. Доброго дня! Я бажаю вам, щоб сьогоднішній урок пройшов для вас цікаво.

      Усміхніться один одному, подумки  побажайте успіхів на цілий день. На уроці будьте старанними.

Завдання наші такі:

 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

                   (на дошці прикріпити малюнки: вухо, око,знак роздуму,колектив)

 

    - Сьогодні на уроці ми з вами обговоримо важливі питання, відповісти на які, здавалося б, легко , але насправді – складно. Дуже хочу, щоб  наш урок був вдалим. Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі й мені успіхів.

ІІ. Підготовка до сприйняття нової теми.

     Наш урок  відбудеться у формі  уявної подорожі в далеке минуле Єгипту.

Ми помандруємо на човні по всій країні від витоків Нілу до його дельти.

 

     Для того, щоб потрапити на наш уявний човен,  ви маєте отримати перепустку, давши правильну відповідь на запитання.

 

  1. Де знаходиться Єгипет? Знаходиться на сході Північної Африки,
  2. Хто управляв Єгиптом? Фараони      
  3. Як називається головна річка в Єгипті? Ніл       Покажіть на карті.
  4. У чому полягала суть іригаційного землеробства? У регулюванні зволоженості грунтів щляхом зрошення або осушення за допомогою різних засобів.
  5. Якими видами господарювання займалися єгиптяни? Землеробство і скотарство.
  6. Столиця Давнього Єгипту?  Мемфіс       Покажіть на карті.

     Отже, кожен із вас отримав перепустку на наш човен. (отримують човники)

     

 

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Метод «Мозковий штурм»

  • Давайте пригадаємо визначення поняття «цивілізація».

      Цивілізація – це країни та народи, яких об’єднує певний рівень економічного розвитку, матеріальної та духовної культури й традиції. Ознаками цивілізації є писемність, архітектурні споруди тощо.

(учні по черзі називають складові поняття)

     Українська поетеса Леся Українка так  писала про досягнення єгипетської цивілізації:

І кожна цегла, статуя, колона,

Мережечка, різьба і малювання

Незримими устами промовляє:

«Мене створив єгипетський народ

І тим навік своє імення вславив».

                      ( Епіграф записаний на дошці)

 ІV. Оголошення, представления теми та очікуваних навчальних результатів.

     Протягом кількох уроків ми з вами вивчали історію Стародавнього Єгипту.

     Сьогодні наше з вами завдання дізнатися про культурні надбання давньоєгипетської цивілізації, її міфологію, писемність, архітектурні пам’ятки та мистецтво, які стали складовою світової культури.

Запишіть тему уроку до зошитів.

      Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід.

 

Розповідь вчителя

      

     У ході подорожі на нашому шляху зустрічатимуться такі зупинки: «Релігія та міфологія», «Писемність», «Єгипетські піраміди», «Мистецтво Єгипту».

      

      Ми готові вирушати у подорож.

      Слухайте уважно, адже в кінці нашої зупинки, відповівши на запитання, ви зможете отримати  «утени» – єгипетський еталон вартості. Адже грошей у Cтародавньому Єгипті не було.

 

    

 V. Вивчення нового навчального матеріалу

1 зупинка – «Релігія та міфологія»

  Вчитель:       Релігія та міфологія для стародавніх єгиптян були тісно пов’язані, бо відображали їх світобачення.

 

     Спочатку єгиптяни поклонялися звірам, птахам, крокодилам, зміям, жукам; наділяли надприродними властивостями рослини. Потім виникла віра в богів, яких часто зображували у вигляді людей зі звіриними, пташиними чи зміїними головами.

       Єгиптяни вірили, що природою та життям людей управляють боги. Про це свідчать єгипетські міфи — чарівні оповідання про богів. Єгиптяни не тільки розповідали про своїх богів, а й малювали їх на стінах палаців і гробниць, зображували у вигляді скульптур. Блакитне небо вони вважали богинею Нут і уявляли її то жінкою, то небесною коровою із зірками на тілі. Сонце — то бог Ра в зо­лотому човні; його символом був жук скарабей. Так само, як скарабей скочує лапками кульку з болота, бог сонця Ра щодня котить сонячну кулю по небу, вважали єгиптяни. Найбільше вони шанували бога сонця, який дає життя людям, рослинам, тваринам.

(Відео «Міфи Єгипту)

    Богів у Стародавньому Єгипті було дуже багато. Їх зображували  на стінах гробниць і храмів з людсь­ким тілом і з головами різних тварин. Наприклад, грізну богиню війни Сохмет уявляли у вигляді жінки з головою левиці; бога мудрості та письма Тота — у вигляді чоловіка з головою ібіса — великого птаха, схожого на журавля. Дуже шанували богиню-кішку Бастет, яка знищувала мишей і берегла врожай. Вірили, що крокодил у водах Нілу — це бог Собк. Якщо необережну людину з’їдав крокодил, вважали, що бог виявив їй велику ласку. У спеціальних басейнах єгиптяни тримали приручених крокодилів із золотими браслетами на лапах і золотими сережками у вухах.

 

     Єгиптяни шанували могутню річку Ніл. Він щороку покривав поля родючим намулом і дарував людям високі врожаї. Ніл під час розливу називали «Хапі» і поклонялися йому як богові. На його честь склали багато гімнів і молитов. Ось один з таких гімнів:

Слава тобі, Хапі!

Ти прийшов на цю землю,

З’явився, щоб оживити Єгипет,

І земля тобі радіє!

 

    Фараони наказали викарбувати ці слова на кам’яній плиті і встановити її на березі Нілу. Коли дме гарячий суховій, рослини в’януть, і вся природа завмирає. Цю грізну небезпеку єгиптяни уявляли у вигляді злого рудо­го бога Сета, який убив свого рідного брата Озіріса — бога рослинності та природи. Та оскільки природа після суховію знову оживала, вирішили, що Озіріс згодом воскрес. Його так і малювали — у вигляді мумії, з якої проростає пшениця.

         Запитання.

  • Назвіть головних єгипетських богів? Нут, Ра, Сохмет, Тот, Озіріс.
  • Який бог умирав і воскресав щоранку? Ра
  • Як у міфі змальовується бог Ра? Пливе на небесному човні по небесному Нілу
  • За що обожнювали Ніл?     Дарував людям високий врожай

 

Ми подолали з вами 1 зупинку, яка називалася «Релігія та міфологія». Тож рушаємо далі.

 

 

2 зупинка – «Писемність».

      Писемність в Єгипті виникла 5 тис. років назад. Єгипетське  письмо   називають ієрогліфи.   Єгиптяни вірили, що  письмо подарував їм  Тот, бог мудрості.

     Але пройшли роки і тисячоліття, і писемність була забута, і ніхто не міг прочитати  її.

     В XIX ст. розпочалися археологічні розкопки. Археологи знайшли залишки розкішних палаців, величних храмів, квартали ремісників, знайшли написи   на каміннях, кістках, глині, папірусі.  Великими зусиллями учені розшифрували писемність більшості  народів Давнього Сходу. Але ні один учений не міг прочитати єгипетські письмена.

    В 1821 г. французький учений Жан Шампольон розшифрував ієрогліфи.  Це  сталось випадково. Під єгипетські ієрогліфи учений підставив грецькі букви і зрозумів, як по - єгипетськи пишуться імена Птолемей і Клеопатра.    

     Так поступово були розшифровані ієрогліфи. Записи робились на папірусі – єгипетськім  очереті, що росте на берегах Нілу.

          Папірус був дорогим матеріалом, і єгиптяни його берегли.

    Навчались письменності в школах, де  учились хлопчики, а  деколи і дівчатка. Писати учились  зразу на черепках розбитого глиняного посуду, а потім — на старих папірусах.

   Якщо учень успішно  засвоював письмо, йому давали чистий папірус. Діти переписували різні  тексти,  вірші, казки. Учитися в єгипетській школі було важко,  адже ієрогліфів було декілька тисяч (з них використовувались 750). Учнів, які погано навчались, били. Єгипетські писарі писали загостреними тростинками. Вони  завжди носили з собою дерев’яний пенал з двома чашечками для чорної та червоної  фарб. Приступаючи до роботи, писар сідав на підлогу, схрестивши ноги. Згорток папірусу він клав собі на коліна. Писали чорною фарбою, зробленою з сажі. Першу  букву нової стрічки чи дату виводили  червоною фарбою.

 Багато папірусів містять цінну інформацію про культуру давнього Єгипту.  Це історичні писемні джерела.

 

Робота з документом  

          Пропоную вам заслухати  «Повчання переписувачів учням»

 Будь писарем - він звільнений від усяких повинностей, від роботи мотикою. Ти не будеш тягати кошиків, не будуть тебе сікти лозинами. Ти будеш виходити в білому одязі , тебе всі будуть шанувати і вітати.

 Писарі біля ніг владики Єгипту та слухають слова його. Розв’язуй  завдання мовчки, щоб не чути було ані звуку з вуст твоїх. Не проводь жодного дня в неробстві, інакше будуть бити тебе , бо вухо хлопчика на його спині.

Запитання  до документу:

  • Чому батьки хотіли вивчити сина на писаря?
  • Які переваги мала робота писаря?
  • Що означає вислів «вухо хлопчика на його спині»?

 

Вправа - гра  «Вірю – не вірю»  (Свої відповіді учні сигналізують картками: правильне твердження – зелена, неправильне – червона)

  • Писемні знаки єгиптян називали  ієрогліфи  - ТАК
  • Жан Шампольон розшифрував письмо єгиптян. ТАК
  • Папірус виготовляли з глини? НІ, з очерету
  • Учням у школах відразу дозволяли писати на чистому папірусі.  НІ
  • Першу букву нового рядка писали червоною фарбою. ТАК
  • Чорна фарба була зроблена із мулу. НІ, із сажі.

 

   

 

 

 

  

 

Ось ми дібралися , до 3-ї зупинки «Єгипетські піраміди».

  

            Єгиптяни сприймали свого царя як живого бога. Для них він був наділений надприрод­ною силою. Царя вважали сином бога сонця Ра.

Фараон турбувався про своє потойбічне життя ще на землі. Він починав будувати собі гробницю, як тільки сходив на трон. Величина усипальниці символізувала велич царя. На лівому березі Нілу, край пустелі Сахари, височать знамениті єгипетські пірамідикам’яні гробниці фараонів. Піраміди здавна вважалися одним із семи чудес світу. Араби склали приказку: «Усе на світі боїться ча­су, а час боїться пірамід». До нашого часу збереглося близько ста пірамід. Колись їх було більше, але частина з них зруйнована, а деякі засипав пісок, що постійно насувається з пустелі.

 

Відео «Єгипетські піраміди»

       Найвищі піраміди — фараонів Хеопса, Хефрена і Мікеріна — збудовані майже 5 тис. років тому. Біля них здіймається велетенська кам’яна статуя Сфінкса — фанта­стичної істоти з тулубом лева і головою фараона. «Батьком жаху» називають араби-кочівники цю статую.                Людей ще в давнину вражали велетенські розміри пірамід. Висота найбільшої з них — піраміди Хеопса — 137 м. Учені стверджують, що колись вона була ще вищою. Щоб обійти пі­раміду довкола, треба пройти по піску цілий кілометр. Відомо, що піраміду будували впродовж 20 років, а дорогу до неї — 10 років. За 1000 років було побудовано близько 100 пірамід

 

Вправа «Розгадай ребус». Умова: розгадати ребус та пояснити значення зашифрованого слова, або все, що вам стало про нього відомо.

   1. Піраміда

   2. Фараон   

      Поясніть арабську приказку: « Все на світі боїться часу, а час боїться пірамід».

 

 

 

 

 

 

         На останній зупинці ми ознайомимося ще з одним напрямком культури Стародавнього Єгипту -  мистецтвом.

        Стіни гробниць були потинько­вані і вкриті кольоровими малюнками -

розписами. На них зображено, як боги ведуть померлого на той світ і сцени потойбічного життя, котре єгиптяни уявляли як продовження земного, тільки щасливішого. Ось наприклад ми можемо бачити, як знатний єгиптянин полює на птахів у заростях папірусу на Нілі. У другій гробниці на стіні намальовано жнива. Засмаглі на сонці селяни збирають урожай. Потім погоничі проганяють биків по колосках, щоб їх обмолотити. Художники малювали за встановленими правилами. Го­лову людини та її тіло малювали в профіль (збоку), а плечі були розвернуті прямо. Око малювали завжди прямо. Розписи робили також у палацах і будинках багатих лю­дей. Але вони не скрізь збереглися.

 

      Єгипетське мистецтво було тісно пов’язане з релігією. Скульптуру єгиптяни розуміли як місцеперебування померлого. Тому статую померлого поміщали до гробниці.

      Перед вами Золота маска Тутанхамона, яка прикривала обличчя мумії фараона. Вона стала одним з головних символів світової культури. Вага маски 10,23 кг викувана з двох листів золота, з інкрустацією з блакитного скла і лазуриту, а очі виготовлені з напівпрозорого кварцу

 

    Погруддя Нефертіті один з найвідоміших мистецьких скарбів Давнього Єгипту. Її імя перекладається як «красуня прийшла». За свідченням істориків Ніфертіті була дружиною і співправителькою фараона Ехнатона.

 

Вправа «Незакінчене речення».   (Робота в парах)   (Учні отримують картки з незакінченими реченнями. Треба дописати інформацію, якої недостає)

  • Стіни гробниць були вкриті кольоровими ____________________ .
  • На малюнках  зображували ________________________________.
  • Художники малювали за встановленими _____________________.
  • Єгипетське мистецтво було тісно пов’язане з _________________.
  • Ім’я Нефертіті перекладається як ___________________________.

 

 

 

 

VIІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

Хмаринка слів «Піраміда».

Завдання: дібрати назву, сказати чому саме таку і пояснити терміни, назви.

VIІІ. Підсумок уроку

     Ось і завершилась наша подорож культурними пам’ятками Стародавнього Єгипту.

      Давайте повернемося  до епіграфу нашого уроку, слів Лесі Українки.  Чим за її словами вславив себе єгипетський народ? (Відповіді учнів) Так, своїм культурним надбанням.

      На сучасному етапі зростає інтерес суспільства до стародавніх цивілізацій, які залишили глибокий слід у всесвітній історії, бажання стати ближче до їх витоків. Єгипетська архітектура, скульптура та живопис увійшли до скарбниці світової культури. Правила мистецтва, освіта та виховання мають вплив на наше життя. Досягнення цивілізації сьогодні популяризують мас – медіа, і тому сучасний школяр має орієнтуватися в цій інформації.

 

VІ.  Рефлексія. «Блок запитань»

    Учням пропонується   “теги”, які необхідно доповнити. Записані на дошці.

  • я вже знаю …
  • було важко …
  • я розумію, що…
  • я вмію…
  • я можу…
  • було цікаво дізнатися, що …
  • мене здивувало …
  • мені захотілося …

Учні обирають по 1-2 твердження та доповнюють їх.

ІХ. Оцінювання учнів.

        Учні підраховують кількість отриманих утенів і визначають свою оцінку за урок.

 

Х. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 12+ запитання до параграфа.
  • написати та художньо оформити своє ім′я за допомогою ієрогліфів;
  • написати замітку до газети  «Моя подорож до Стародавнього Єгипту» (достатній та високий рівень).

А тепер про найприємніше: нас запросили на бенкет до єгипетського вельможі.  (заходить юнак, одягнений в одяг вельможі з тропічними фруктами).

 

docx
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
281
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку