Конспект уроку ". «Мистецтво бути Людиною». Втілення в образі Бермана найкращих людських рис і готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього

Про матеріал
показати гуманістичне спрямування твору та його втілення в образах героїв; дати визначення новели як літературного жанру; розвивати зв’язне мовлення учнів (малювання словом); робота над текстологічним аналізом твору; виховання культури відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, особисте ставлення до героїв та подій.
Перегляд файлу

Тиждень російської мови та світової літератури

Відкритий урок у 7-б класі

Тема. «Мистецтво бути Людиною». Втілення в образі Бермана найкращих людських рис і готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього

Мета: показати гуманістичне спрямування твору та його втілення в образах героїв; дати визначення новели як літературного жанру; розвивати зв’язне мовлення учнів (малювання словом); робота над текстологічним аналізом твору; виховання культури відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, особисте ставлення до героїв та подій.

Обладнання: портрет письменника, презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

«Прагнення робити добро іншому є засобом подолання життєвих негараздів»

О. Генрі

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повідомлення учнів про О. Генрі.

2. Завдання: правильно розташуйте пункти плану новели «Останній листок».

Слайд 1,2,3.

3. Якою, на вашу думку, є ідея цього твору? (Мистецтво разом з людяністю може творити диво).

ІІ. Повідомлення теми уроку

Слайд 4,5.

  1. Прогнозування мети (учні самостійно визначають мету).
  2. Проблемне питання. «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо», - стверджував О. Генрі.

Слайд 6.

ІІІ. Робота над темою уроку

  1. Учитель. Я пропоную вам послухати притчу «Юнак і морські зірки» невідомого автора.

Якось на світанку один старий чоловік на березі моря побачив хлопця, який збирав на піску морських зірок і кидав їх у воду. Порівнявшись з юнаком, старий спитав, навіщо він це робить. Юнак відповів, що викинуті на берег морські зірки загинуть, якщо залишити їх під променями сонця. «Але ж узбережжя тягнеться на багато миль і морських зірок мільйони, - заперечив старий. – Який сенс в твоїх зусиллях?» Юнак подивився на морську зірку, яку тримав у руці, кинув її в море і сказав: «Сенс є – для цієї морської зірки!»

Уламки доброти

Сім’я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з’явилась маленька стара жінка в старому брудному одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм перебувати подалі від жінки. Коли вона проходила поблизу сім’ї, то посміхнулася усім, та ніхто не відповів на привітання. А згодом вони дізналися, що вже багато років ця бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили ноги.

  1. Учитель.

– Діти, як ви думаєте, чому я познайомила вас з притчами?

– Як вони пов’язані з новелою О. Генрі «Останній листок»?   

  1. Учитель. Однією з головних ознак новели є динамічний напружений сюжет.

Визначимо ті моменти, які відкривають справжню глибину характеру героя. Спочатку ми познайомимося з місцем і головними героїнями Сью і Джонсі, а потім з художником Берманом.

  1. Бесіда
  • Де і коли відбуваються події?
  • Як жили Сью і Джонсі до розгортання основної події?
  • Найстрашніший ворог для бідних голодних людей – холод, через який розвиваються хвороби. Тому в новелі з’являється образ Пневмонії.
  • Чому автор пише слово «Пневмонія» з великої літери і називає хворобу паном? Який художній засіб використовує автор, зображуючи пневмонію?

Уособлення – зображення неживого предмета або явища природи у вигляді живого

 

Тому Пневмонія – з великої літери.

Містер – це людина, якій надана влада.

  • Прочитайте, що Джонсі бачить із вікна? Яку роль відіграє ця замальовка?
  • Чому містер Пневмонія почав перемагати дівчину? (Бо вона «вирішила, що ніколи не одужає». Її нічого не цікавило в житті. Дівчина занепала духом. Вона «почала рахувати карети в своїй похоронній процесії». Вона нічого не чекала від майбутнього).
  • Як ви вважаєте, об’єктивно в кого більше шансів на перемогу: у Джонсі чи в містера Пневмонії?
  1.                   Учитель. Похмуре подвір’я порожніє, глуха стіна, старий плющ, холодний подих осені – усе це деталі безрадісного пейзажу.

Він передає стан безнадії, безвиході.

Джонсі впевнена, що помре, коли впаде останній лист.

  1. Робота над образом Бермана.

-Японське прислів’я говорить: «Перлина любить ховатися в непоказній оболонці».

-Якого героя новели стосуються ці слова? Що ви можете сказати про нього?

-Погляньмо уважніше на Бермана. Хто він?

(Йому 60  років, а він нічого не досяг у житті – живе разом із художниками-початківцями в тьмяно освітленій комірці, бідний, позує заради шматка хліба, за 40 років не спромігся зробити нічого – він лише сподівається створити шедевр. Постійно буркотить. Живе один – не має сім’ї, не знає заради чого жити. Занадто багато п’є. Звертаємо увагу на його стиль спілкування з людьми: «знущався з усякої делікатності», «галасливо виявив свою зневагу», знущаючись з таких «ідіотських вигадок», «дурні», «клятий плющ», «йолоп». Тобто він грубіян, що навіть у спілкуванні з юною дівчиною не вибирає виразів, та ще й непослідовний у своїх діях.)

-Чи багато людей звернулись би до Бермана в пошуках співчуття і захисту? Яким його сприймають оточуючі?

Метод «ГРОНУВАННЯ»

БЕРМАН

 

невдаха                 пив                            знущався над всілякою

                                            сентиментальністю

 

злющий стариган                           «коли-небудь, я створю шедевр, і всі ми     поїдемо                              звідсіля»

дивився на себе як на пса-охоронця,

що спеціально захищає двох молодих художниць

-Чи є у нього шанси створити шедевр? Що може створити цей невдаха?

(Його час уже минув, і він це відчуває, хоч і тримає мольберт у постійній готовності)

Словникова робота

-Шедеври створюють генії. Як ви розумієте поняття «шедевр»?

 

Учитель звертає увагу учнів на зображення скульптури Мікеланджело «Мойсей».

-Що вам відомо про Мойсея?

(Він 40 років водив євреїв по пустелі; через нього Бог передав людям 10 заповідей; це один із пророків, тобто уособлення мудрості, терпіння, прощення).

-Опишіть Мойсея. (Він величний, суворий).

-Що може бути спільного в нього і Бермана? («Борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалися з його голови сатира на тіло карлика)

-Наскільки привабливий Берман? (Окрім того, що він має відразливий характер, його зовнішність відштовхує: сатири – це сатиричні козлоногі божества нижчого рівня, що полюбляли вино і бійки, у них тільки й було людського, що голова і тіло, але ж і тіло в Бермана – карлика. І тільки борода – як у Мойсея).

-У Бермана – «тіло карлика». Чи можемо ми сказати, що в невдахи-художника і душа карлика?

Слайд 7.

-Виразне читання уривка «Ранок після бурі»

Слайд 8,9.

-Демонстрація шедеврів мистецтва. Леонардо да Вінчі «Мона Ліза». Картина має дивовижну здатність: нікого не залишати байдужим. Перш за все це стосується посмішки Джоконди, яка має якусь магічну силу, притягує погляд.

Слайд 10.

Досить цікава символіка новели. В оригіналі новели «Останній листок» ужите слово Vine, що перекладається як виноградна лоза і як плющ.

Vine – виноградна лоза, плющ.

Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково. У християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і як символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі, де йдеться про боротьбу за життя, взято саме цю рослину.

Отже, символіка рослин допомагає більш повно розкрити основний задум письменника.

  1. Завдання: дайте оцінку вчинку Бермана за технологією «Вибери позицію».

Слайд 11.

  1. Робота з ілюстрацією до твору «Берман малює листок плюща».

Слайд 12.

  1. Робота з ілюстрацією до твору «Берман малює листок плюща»
  •     Отже, що сталося з Берманом? (Містер Берман помер від запалення легень, хворів два дні, бо в ту жахливу ніч, коли шаленів вітер і періщив дощ зі снігом, він малював на стіні листок плюща і застудився.)
  •     Оповідання називається «Останній листок». Скільки разів зустрічаються ці слова у новелі і як змінюється їхнє забарвлення? (8 разів; уперше – як вирок; удруге – упевнено, приречено і нетерпляче; утретє – стомлено і безнадійно; учетверте – із здивуванням; ушосте – з оптимізмом; усьоме й увосьме шедевр, а не той листок, що впаде.)
  •     А як змінюється інтонація в слові шедевр? Якого смислового навантаження набуває це слово? (Воно промовляється з насмішкою, іронією, безнадією, надією. І тільки тоді, коли «шедевр» і останній листок зливаються у своєму значенні, поняття набуло істинного змісту – це вище досягнення мистецтва.)
  •     Так. Бо справжнє мистецтво допомагає зрозуміти сенс людського життя. Новела має трагічний кінець, але вона пройнята оптимізмом. Тож як несподівано для нас розкрився Берман? (Насправді це чуйна людина, здатна на самопожертву заради тих, кого любить. Його грубість – то тільки машкара. Ця людина насправді виявилася кращою, ніж здавалася на перший погляд.)
  •     Які літературні герої теж готові до самопожертви заради щастя інших? (Прометей, Дік Сенд, Тарас Бульба т інші.)
  •     Берман і Сью – художники. То чому ж саме Берман намалював останній листок, а не Сью? (Хоча вони й художники, але вони по-різному сприймають навколишній світ. Саме завдяки цьому розумінню Берман зміг розгледіти романтичну натуру Джонсі, тому він намалював свій шедевр – останній листок плюща.)
  •     Як ви вважаєте, чи можна вважати кінець оповідання щасливим?
  •     Чому автор, створюючи розповідь, не залишив Бермана живим? (Смерть Бермана підносить добро, безкорисливість, самопожертву на найвищий рівень людських стосунків.)
  •     Отже, хто з героїв є спорідненими душами? (Джонсі і Берман)

ІV. Підсумки роботи

  1.                   Опрацювати таблицю «коло думок»
  • Червоним – думка, яку повністю зрозуміла.
  • Помаранчевим – частково зрозуміла.
  • Жовтим – 50 на 50.
  • Блакитним – не зрозуміло
  1.                   Висновок.

Слайд 13.

  1.                   Учень.

Мне с отчимом невесело жилось,

Всё ж он меня растил, и оттого

Порой жалею, что не довелось

Хоть чем-нибудь порадовать его.

Когда он слег и тихо умирал,

рассказывает мать,

День ото дня всё ждал и звал:

- Вот, Шурку бы, уж он бы спас меня.

Бездомной бабушке в селе родном

я говорил, мол, так её люблю

Что вырасту и сам срублю ей дом.

дров заготовлю, хлеба воз куплю.

Мечтал о многом, много обещал.

В блокаде ленинградской старика

б от смерти спас, да на день опоздал,

И дня того не возвратят века!

Теперь прошёл я тысячи дорог,

Дров заготовить, купить воз хлеба мог.

Нет отчима, и бабка умерла…

Спешите сделать добрые дела!

 

Учитель. О. Генрі допомагає читачам зрозуміти, що сенс життя в самому житті: треба жити всупереч обставинам і негараздам. Разом із Джонсі ми усвідомлюємо, що життя нам дається один раз, тому маємо витратити його на добрі справи, заради інших людей.

І як точно сказала наша українська поетеса Ліна Костенко: жити потрібно всупереч обставинам і за будь-яких ситуацій.

Читання вірша Ліни Костенко «Вірш з варіаціями»

І все на світі треба пережити.

 Кожен фініш – це, по суті, старт.

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт (…)

Хай буде все небачене побачено.

Хай буде все пробачене пробачено.

 

Хай буде вік прожито як належить.

На жаль, від нас нічого не залежить.

А треба жити. Якось треба жити.

Це зветься досвід, витримка і гарт.

 

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт (…)

Хай буде все небачене побачено.

Єдине, що від нас іще залежить,

Принаймні вік прожити як належить.

 

Оцінювання роботи. Самоекспертиза

Домашнє завдання.

Слайд 14.

Написати «Лист до героя» або «Лист до автора».

 

docx
Додано
18 березня 2020
Переглядів
1462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку