Тиждень російської мови та світової літератури
Відкритий урок у 7-б класі
Тема. «Мистецтво бути Людиною». Втілення в образі Бермана найкращих людських рис і готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього
Мета: показати гуманістичне спрямування твору та його втілення в образах героїв; дати визначення новели як літературного жанру; розвивати зв’язне мовлення учнів (малювання словом); робота над текстологічним аналізом твору; виховання культури відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність, особисте ставлення до героїв та подій.
Обладнання: портрет письменника, презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
«Прагнення робити добро іншому є засобом подолання життєвих негараздів»
О. Генрі
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Повідомлення учнів про О. Генрі.
2. Завдання: правильно розташуйте пункти плану новели «Останній листок».
Слайд 1,2,3.
3. Якою, на вашу думку, є ідея цього твору? (Мистецтво разом з людяністю може творити диво).
ІІ. Повідомлення теми уроку
Слайд 4,5.
Слайд 6.
ІІІ. Робота над темою уроку
Якось на світанку один старий чоловік на березі моря побачив хлопця, який збирав на піску морських зірок і кидав їх у воду. Порівнявшись з юнаком, старий спитав, навіщо він це робить. Юнак відповів, що викинуті на берег морські зірки загинуть, якщо залишити їх під променями сонця. «Але ж узбережжя тягнеться на багато миль і морських зірок мільйони, - заперечив старий. – Який сенс в твоїх зусиллях?» Юнак подивився на морську зірку, яку тримав у руці, кинув її в море і сказав: «Сенс є – для цієї морської зірки!»
Уламки доброти
Сім’я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з’явилась маленька стара жінка в старому брудному одязі. Вона щось бурмотіла, підбирала з піску якісь речі та клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм перебувати подалі від жінки. Коли вона проходила поблизу сім’ї, то посміхнулася усім, та ніхто не відповів на привітання. А згодом вони дізналися, що вже багато років ця бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили ноги.
– Діти, як ви думаєте, чому я познайомила вас з притчами?
– Як вони пов’язані з новелою О. Генрі «Останній листок»?
Визначимо ті моменти, які відкривають справжню глибину характеру героя. Спочатку ми познайомимося з місцем і головними героїнями Сью і Джонсі, а потім з художником Берманом.
Уособлення – зображення неживого предмета або явища природи у вигляді живого
Тому Пневмонія – з великої літери.
Містер – це людина, якій надана влада.
Він передає стан безнадії, безвиході.
Джонсі впевнена, що помре, коли впаде останній лист.
-Японське прислів’я говорить: «Перлина любить ховатися в непоказній оболонці».
-Якого героя новели стосуються ці слова? Що ви можете сказати про нього?
-Погляньмо уважніше на Бермана. Хто він?
(Йому 60 років, а він нічого не досяг у житті – живе разом із художниками-початківцями в тьмяно освітленій комірці, бідний, позує заради шматка хліба, за 40 років не спромігся зробити нічого – він лише сподівається створити шедевр. Постійно буркотить. Живе один – не має сім’ї, не знає заради чого жити. Занадто багато п’є. Звертаємо увагу на його стиль спілкування з людьми: «знущався з усякої делікатності», «галасливо виявив свою зневагу», знущаючись з таких «ідіотських вигадок», «дурні», «клятий плющ», «йолоп». Тобто він грубіян, що навіть у спілкуванні з юною дівчиною не вибирає виразів, та ще й непослідовний у своїх діях.)
-Чи багато людей звернулись би до Бермана в пошуках співчуття і захисту? Яким його сприймають оточуючі?
Метод «ГРОНУВАННЯ»
БЕРМАН
невдаха пив знущався над всілякою
сентиментальністю
злющий стариган «коли-небудь, я створю шедевр, і всі ми поїдемо звідсіля»
дивився на себе як на пса-охоронця,
що спеціально захищає двох молодих художниць
-Чи є у нього шанси створити шедевр? Що може створити цей невдаха?
(Його час уже минув, і він це відчуває, хоч і тримає мольберт у постійній готовності)
Словникова робота
-Шедеври створюють генії. Як ви розумієте поняття «шедевр»?
Учитель звертає увагу учнів на зображення скульптури Мікеланджело «Мойсей».
-Що вам відомо про Мойсея?
(Він 40 років водив євреїв по пустелі; через нього Бог передав людям 10 заповідей; це один із пророків, тобто уособлення мудрості, терпіння, прощення).
-Опишіть Мойсея. (Він величний, суворий).
-Що може бути спільного в нього і Бермана? («Борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалися з його голови сатира на тіло карлика)
-Наскільки привабливий Берман? (Окрім того, що він має відразливий характер, його зовнішність відштовхує: сатири – це сатиричні козлоногі божества нижчого рівня, що полюбляли вино і бійки, у них тільки й було людського, що голова і тіло, але ж і тіло в Бермана – карлика. І тільки борода – як у Мойсея).
-У Бермана – «тіло карлика». Чи можемо ми сказати, що в невдахи-художника і душа карлика?
Слайд 7.
-Виразне читання уривка «Ранок після бурі»
Слайд 8,9.
-Демонстрація шедеврів мистецтва. Леонардо да Вінчі «Мона Ліза». Картина має дивовижну здатність: нікого не залишати байдужим. Перш за все це стосується посмішки Джоконди, яка має якусь магічну силу, притягує погляд.
Слайд 10.
Досить цікава символіка новели. В оригіналі новели «Останній листок» ужите слово “Vine”, що перекладається як виноградна лоза і як плющ.
Vine – виноградна лоза, плющ.
Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково. У християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і як символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі, де йдеться про боротьбу за життя, взято саме цю рослину.
Отже, символіка рослин допомагає більш повно розкрити основний задум письменника.
Слайд 11.
Слайд 12.
ІV. Підсумки роботи
Слайд 13.
Мне с отчимом невесело жилось,
Всё ж он меня растил, и оттого
Порой жалею, что не довелось
Хоть чем-нибудь порадовать его.
Когда он слег и тихо умирал,
рассказывает мать,
День ото дня всё ждал и звал:
- Вот, Шурку бы, уж он бы спас меня.
Бездомной бабушке в селе родном
я говорил, мол, так её люблю
Что вырасту и сам срублю ей дом.
дров заготовлю, хлеба воз куплю.
Мечтал о многом, много обещал.
В блокаде ленинградской старика
б от смерти спас, да на день опоздал,
И дня того не возвратят века!
Теперь прошёл я тысячи дорог,
Дров заготовить, купить воз хлеба мог.
Нет отчима, и бабка умерла…
Спешите сделать добрые дела!
Учитель. О. Генрі допомагає читачам зрозуміти, що сенс життя в самому житті: треба жити всупереч обставинам і негараздам. Разом із Джонсі ми усвідомлюємо, що життя нам дається один раз, тому маємо витратити його на добрі справи, заради інших людей.
І як точно сказала наша українська поетеса Ліна Костенко: жити потрібно всупереч обставинам і за будь-яких ситуацій.
Читання вірша Ліни Костенко «Вірш з варіаціями»
І все на світі треба пережити.
Кожен фініш – це, по суті, старт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт (…)
Хай буде все небачене побачено.
Хай буде все пробачене пробачено.
Хай буде вік прожито як належить.
На жаль, від нас нічого не залежить.
А треба жити. Якось треба жити.
Це зветься досвід, витримка і гарт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт (…)
Хай буде все небачене побачено.
Єдине, що від нас іще залежить,
Принаймні вік прожити як належить.
Оцінювання роботи. Самоекспертиза
Домашнє завдання.
Слайд 14.
Написати «Лист до героя» або «Лист до автора».