Конспект уроку з хімії 8 клас по розділу «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами».
Тема уроку. Молярна маса.
Мета: сформувати поняття про молярну масу, одиниці її вимірювання. Пояснити сутність величини молярної маси. Навчити встановлювати взаємозв’язок між молярною масою та кількістю речовини; обчислювати молярну масу за відомим значення кількості речовини та її масою і навпаки.
Розвивати вміння порівнювати, узагальнювати отримані знання та робити висновки.
Виховувати самостійність, наполегливість у виконанні вправ.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
Хімічний диктант.
Рішення тестових завдань.
а) ; б) ; в) ; г) ; д)
2. Обчисліть і вкажіть кількість речовини кисню, у якій міститься атомів Оксигену:
а) ; б) ; в) ; г) ; д)
3. Встановіть відповідність між кількістю молекул газу та кількістю атомів, які містяться у цій кількості молекул.
А) молекул SiH4 |
1. атомів |
Б) молекул SO2 |
2. атомів |
В) 1,505 молекул N2 O |
3. атомів |
Г) молекул C2H6 |
4. атомів |
|
5. атомів |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Чому дорівнює маса 1 моль речовини?
V. Вивчення нового матеріалу.
Молярна маса – це фізична величина, яка дорівнює відношенню маси речовини до її кількості.
У міжнародній системі вимірювання молярна маса вимірюється у кг/моль. У розрахунках, якщо маса речовини вимірюється в грамах, в г/моль.
Молекулярна маса дорівнює відносній молекулярній масі складної речовини або відносній атомній масі простої речовини.
Наприклад, Mr (H2O) = n Ar (H) + n Ar (O) = , тоді
Mr = M = 18 г/моль.
Молярна маса простої речовини: М = Ar (Fe) = 56 г/моль
Завдання. Заповнити таблицю.
Речовина |
Mr |
M |
Маса 1 моль |
Кисень (О2) |
32 |
32 г/моль |
32 г |
Карбон (IV) оксид (СО2) |
44 |
44 г/моль |
44 г |
Вода (Н2О) |
18 |
18 г/моль |
18 г |
Натрій (Na) |
23 |
23 г/моль |
23 г |
На основі хімічної формули та понять «кількість речовини», «молярна маса» можна здійснювати розрахунки:
Таким чином, для розв’язування задач будемо використовувати такі формули:
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Задано |
Mr |
M |
Маса 1 моль |
Число молекул |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І варіант |
ІІ варіант |
ІІІ варіант |
m(H2O) = 100 г Знайти: υ-? N - ? |
m(H2SO4) = 100 г Знайти: υ-? N - ? |
m (Na2CO3) = 100 г Знайти: υ-? N - ? |
2) Дано: υ (Fe2O3) = 0,2 моль Знайти: m -? N - ? |
2) Дано: υ (H2SO4) = 3 моль Знайти: m -? N - ? |
2)Дано: υ (K2 SO4) = 0,5 моль Знайти: m -? N - ? |
3) Дано: N (Na2O) = Знайти: m -? υ - ? |
3) Дано: N (Mg(OH)2) = Знайти: m -? υ - ? |
3) Дано: N (Fe2O3) = Знайти: m -? υ - ? |
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
VI. Домашнє завдання. Вивчити параграф підручника. Вправи для закріплення знань.