Тема : Моральні цінності в казці « пані Метелиця». Характеристика персонажів. Антитеза.
Мета : поглиблювати навички аналізу образів героїв за їх вчинками; розвивати навички усного зв’язного мовлення, виразного читання; сприяти морально-етичному вихованню дітей
Обладнання. Текст казки « Пані Метелиця», ілюстрації до казки.
Людину визначають її вчинки
Італійське прислів’я
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Бесіда з учнями.
- Хто такі брати Грімм? ( німецькі митці, які найбільш відомі за їхніми збірками казок . Вони є одними з найвідоміших казкарів Європи. )
- Чому братів Грімм називали не авторами казок, а їх збирачами? ( Вони не складали казок, а записували їх, подорожуючи Німеччиною. )
- У чому заслуга братів Грімм перед Батьківщиною? ( Завдяки їм немецький фольклор став відомий в усьому світі)
2. Літературний диктант « Так чи ні»
- Вдова мала три доньки (ні)
- Починок, який тримала в руках падчірка впав у колодязь?(так)
- Під час подорожі падчірка першою зустріла піч (так)
- Яблуня, яка зустрілася падчірці, попросила з’їсти всі яблука, яка лежали біля яблуньки ( ні)
- Падчерка дійшла до хатинки, у якій її зустріла молода красуня (ні)
- Пані Метелиця нагородила падчірку, бо дівчина була працьовитою, лагідною, ввічливою ? (так)
- Пані Метелиця подарувала падчерці півня ( ні)
- Ледарка ( рідна донька вдови) допомогла всім : печі, яблуні, пані Метелиці (ні)
- Ледащиця прийшла додому , одягнена в золоті одежі ( ні)
- Ледащиця жила, облита смолою, до кінця днів своїх ( так)
ІІ. Оголошення теми, завдань та мети уроку.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
У кожній казці відбивається світобачення наших предків, а також їхній ідеал людини та моральні якості. У житті завжди існувало добро й зло, люди мали вади і чесноти. Усе це відображалося в характерах героїв казок.
Які риси характеру пасербиці виявились в цих епізодах? ( Працелюбність, безкорисливість )
Альбомний аркуш поділити навпіл. На одній половині намалювати падчірку, пояснити чому саме такою уявляють її ( учні заздалегідь принесли альбомні аркуші, олівці)
Антитеза - це стилістична фігура, протиставлення контрастних явищ, образів і понять.
Робота з текстом казки в групах. Знайти уривки з тексту, які протиставляються ( антитеза)
А Вона пішла цією лукою і набрела на піч, у якій було повно хліба. Хліб почав гукати до неї:
– Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!
Дівчина підійшла до печі і лопатою повитягала весь хліб. А потім пішла собі далі.
Ось приходить вона до яблуні, а на ній аж рясніє від яблук. Яблуня просить її:
– Ох, обтруси мене! Яблука мої давно вже достигли.
Дівчина струснула яблуню, і яблука градом посипались на землю. Вона трусила доти, поки жодного яблука не лишилося на яблуні. Тоді згорнула яблука на купу і пішла далі.
А Вона опинилась, як і сестра, на чудовій луці й пішла тією самою стежкою. Дійшовши до печі й почувши, як хліб кричить: "Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!" – вона відповіла: "Тільки мені й охоти бруднитися біля тебе!" – і пішла далі.
Незабаром дійшла вона до яблуні й, почувши, як та кричить: "Ох, обтруси мене, обтруси, мої яблука давно вже достигли!" – вона відповіла: "От не мала роботи! Ще якесь яблуко на голову мені впаде!" – і пішла далі.
Б Як почула дівчина такі ласкаві слова, їй відлягло від серця, вона залишилась у бабусі й негайно стала до роботи. Дівчина у всьому догоджала старій, збивала їй подушки так сильно, що аж пір'я летіло, наче сніжинки, і тому жилося їй у старої дуже добре. Вона ніколи не чула від неї лихого слова і щодня їла смажене й пряжене.
Б Першого дня вона дуже старалася, слухалась пані Метелицю, коли та їй загадувала роботу, бо в неї тільки й думки було, що про золото, яке стара їй подарує, але другого дня почала лінуватися, третього ще більше – навіть уставати вранці не захотіла. Вона й постелі пані Метелиці не постелила як слід, і подушок не позбивала, щоб аж пір'я летіло.
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу
Складання таблиці « Порівняльна характеристика героїнь»
Риси вдачі |
Пасербиця |
Донька мачухи |
Ставлення до праці |
Працелюбна |
Ледача |
Моральні якості |
Добра, чесна, порядна, ввічлива, шанує страших |
Зла, груба, невихована, жадібна |
Ставлення до матеріальних цінностей |
Байдужа до золота |
Любить багатство понад усе |
Людські чесноти |
Сумує за рідною домівкою |
Байдужа до всього, окрім золота |
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота над епіграфом.
- Як ви розумієте зміст прислів’я, що є епіграфом уроку? ( Схильність людини до добра чи зла виявляється у її вчинках)
-Як це прислів’я перегукується зі змістом казки? ( Пасербиця добра, бо її вчинки про це говорять, а Ледащиця завжди чинить погано, тому не можна назвати її доброю людиною)
- Чого навчає нас казка « Пані Метелиця»? ( Бути порядними, добросовісними, чесними, і тоді нагорода прийде сама, і люди будуть тебе поважати)
VІ. Домашнє завдання.
Намалювати на другій половині аркушу Ледащицю, презентувати усно її зображення.