Конспект уроку "Моральні цінності в казці « пані Метелиця». Характеристика персонажів. Антитеза"

Про матеріал
Конспект уроку зарубіжної літератури в 5 класі на тему "Моральні цінності в казці « пані Метелиця». Характеристика персонажів. Антитеза"
Перегляд файлу

Тема : Моральні цінності в казці « пані Метелиця». Характеристика персонажів. Антитеза.

Мета : поглиблювати навички аналізу образів героїв за їх вчинками; розвивати навички усного зв’язного мовлення, виразного читання; сприяти морально-етичному вихованню дітей

Обладнання. Текст казки « Пані Метелиця», ілюстрації до казки.

Людину визначають її вчинки

Італійське прислів’я

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Бесіда з учнями.

- Хто такі брати Грімм?  ( німецькі митці, які найбільш відомі за їхніми збірками казок . Вони є одними з найвідоміших казкарів Європи. )

- Чому братів Грімм називали не авторами казок, а їх збирачами? ( Вони не складали казок, а записували їх, подорожуючи Німеччиною. )

- У чому заслуга братів Грімм перед Батьківщиною? ( Завдяки їм немецький фольклор став відомий в усьому світі)

2. Літературний диктант « Так чи ні»

- Вдова мала три доньки (ні)

- Починок, який тримала в  руках падчірка впав у колодязь?(так)

- Під час подорожі падчірка першою зустріла піч (так)

- Яблуня, яка зустрілася падчірці,  попросила з’їсти всі яблука, яка лежали біля яблуньки ( ні)

- Падчерка дійшла до хатинки, у якій її зустріла молода красуня (ні)

- Пані Метелиця нагородила падчірку, бо дівчина була працьовитою, лагідною, ввічливою ? (так)

- Пані Метелиця подарувала падчерці півня ( ні)

- Ледарка ( рідна донька вдови) допомогла всім : печі, яблуні, пані Метелиці (ні)

- Ледащиця прийшла додому , одягнена в золоті одежі ( ні)

- Ледащиця жила, облита смолою,  до кінця днів своїх ( так)

ІІ. Оголошення теми, завдань та мети уроку.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Вступне слово учителя.

У кожній казці відбивається світобачення наших предків, а також їхній ідеал людини та моральні якості. У житті завжди існувало добро й зло, люди мали вади і чесноти. Усе це відображалося в характерах героїв казок.

  1. Давайте спробуємо визначити риси, які були притаманні пасербиці, а які –доньці мачухи? ( Пасербиця вродлива та роботяща, вона ніколи  не знала перепочинку, була попелюшкою в домі. А донька мачухи- погана й ледача)
  2. Робота над образом падчірки.
  • Знайдіть у тексті рядки, у яких говориться про переживання падчерки, її страх перед мачухою ( « Пішла бідна дівчинка до криниці, не знаючи що й робити. І з великого жалю й страху стрибнула в криницю й знепритомніла»)
  • Давайте виразно прочитаємо епізоди зустрічі пасербиці з піччю, яблунею, пані Метелицею.
  • Читання епізодів за особами.

Які риси характеру пасербиці виявились в цих епізодах? ( Працелюбність, безкорисливість )

  • Як ви гадаєте, що переконало пасербицю залишитися у пані Метелиці? ( Ласкаві слова бабусі, яких так не вистачало дівчинці вдома)
  • Чому пасербиця засумувала у старої? ( Бо вона любила свій рідний край, рідну домівку)
  • Як ви гадаєте, чи змінилася падчірка після того, як отримала золото за свою службу?Чому? ( Очевидно, ні. Адже ніякий блиск золота не може змінити добру душу)
  • Творча робота учнів .

Альбомний аркуш поділити навпіл. На одній половині намалювати падчірку, пояснити чому саме такою уявляють її ( учні заздалегідь принесли альбомні аркуші, олівці)

  • Презентація робіт учнів з поясненням
  • Порівняння малюнків ілюстрацій до казки в підручнику з малюнками учнів
  1. Робота над образом Ледащиці
  • «Як, на вашу думку, - запитує вчитель перед читанням тексту, -має говорити Ледащиця?» ( Грубим, байдужим голосом)
  • Читання «за особами» розмову Ледащиці з яблунею, піччю.
  • Як характеризують Ледащицю її вчинки , ставлення до оточуючих? ( Дівчина дуже груба, ледача, невихована)
  • Розкажіть, як донька мачухи служила у пані Метелиці? ( Вона нічого не хотіла робити)
  • Яку нагороду отримала Ледащиця ? Чи справедливою вона була? ( На Ледащицю перекинувся великий казан смоли- такою була «нагорода» за її службу». І це справедливо, адже кожна з дівчинок отримала по заслузі).
  1. Запитання до учнів.
  • Чи схожі між собою героїні казки ? ( ні, вони зовсім різні)
  • Яка героїня вам більше подобається? Чому?
  • Давайте визначимо, які ж моральні якості цінуються людьми різних національностей? ( доброта душі, працелюбність, любов до рідної домівки, ввічливість, вихованість , чесність)
  1. Теорія літератури. Робота над поняттям антитези

Антитеза - це стилістична фігура, протиставлення контрастних явищ, образів і понять.

Робота з текстом казки в групах. Знайти уривки з тексту, які протиставляються ( антитеза)

А Вона пішла цією лукою і набрела на піч, у якій було повно хліба. Хліб почав гукати до неї:

– Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!

Дівчина підійшла до печі і лопатою повитягала весь хліб. А потім пішла собі далі.

Ось приходить вона до яблуні, а на ній аж рясніє від яблук. Яблуня просить її:

– Ох, обтруси мене! Яблука мої давно вже достигли.

Дівчина струснула яблуню, і яблука градом посипались на землю. Вона трусила доти, поки жодного яблука не лишилося на яблуні. Тоді згорнула яблука на купу і пішла далі.

 

А Вона опинилась, як і сестра, на чудовій луці й пішла тією самою стежкою. Дійшовши до печі й почувши, як хліб кричить: "Ох, витягни мене, витягни, бо згорю, я вже давно спікся!" – вона відповіла: "Тільки мені й охоти бруднитися біля тебе!" – і пішла далі.

Незабаром дійшла вона до яблуні й, почувши, як та кричить: "Ох, обтруси мене, обтруси, мої яблука давно вже достигли!" – вона відповіла: "От не мала роботи! Ще якесь яблуко на голову мені впаде!" – і пішла далі.

 

Б Як почула дівчина такі ласкаві слова, їй відлягло від серця, вона залишилась у бабусі й негайно стала до роботи. Дівчина у всьому догоджала старій, збивала їй подушки так сильно, що аж пір'я летіло, наче сніжинки, і тому жилося їй у старої дуже добре. Вона ніколи не чула від неї лихого слова і щодня їла смажене й пряжене.

Б Першого дня вона дуже старалася, слухалась пані Метелицю, коли та їй загадувала роботу, бо в неї тільки й думки було, що про золото, яке стара їй подарує, але другого дня почала лінуватися, третього ще більше – навіть уставати вранці не захотіла. Вона й постелі пані Метелиці не постелила як слід, і подушок не позбивала, щоб аж пір'я летіло.

ІV. Узагальнення вивченого матеріалу

Складання таблиці  « Порівняльна характеристика героїнь»

Риси вдачі

Пасербиця

Донька мачухи

Ставлення до праці

Працелюбна

Ледача

Моральні якості

Добра, чесна, порядна, ввічлива, шанує страших

Зла, груба, невихована, жадібна

Ставлення до матеріальних цінностей

Байдужа до золота

Любить багатство понад усе

Людські чесноти

Сумує за рідною домівкою

Байдужа до всього, окрім золота

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота над епіграфом.

- Як ви розумієте зміст прислів’я, що є епіграфом уроку? ( Схильність людини до добра чи зла виявляється у її вчинках)

-Як це прислів’я перегукується зі змістом казки? ( Пасербиця добра, бо її вчинки про це говорять, а Ледащиця завжди чинить погано, тому не можна назвати її доброю людиною)

- Чого навчає нас казка « Пані Метелиця»? ( Бути порядними, добросовісними, чесними, і тоді нагорода прийде сама, і люди будуть тебе поважати)

VІ. Домашнє завдання.

Намалювати на другій половині аркушу Ледащицю, презентувати усно її зображення.

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 грудня 2020
Переглядів
130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку