Романський стиль в європейському мистецтві.

Про матеріал
Дана розробка уроку буде цікава для творчих вчителів музичного мистецтва для учнів 8 класу.
Перегляд файлу

Тема: Романський стиль в європейському мистецтві.

 

Мета: ознайомити учнів із найкращими досягненнями історичних культур європейського регіону, а також із провідними видами мистецтва певної епохи; розкрити зв’язок між розвитком суспільства і мистецтва; розвивати художній смак і вміння сприймати художні твори; виховувати інтерес до спілкування з мистецтвом.

 

Завдання:

  • Пояснити учням визначення термінів «романський стиль», «романське мистецтво»;
  • Формувати вміння відрізняти високохудожні зразки та справжні шедеври Романського стилю в історії держав;
  • Виховувати шанобливе ставлення до творів світової культури та мистецтва;
  • Збагачувати естетичний досвід учнів.

 

Очікувані результати для учнів: учень (учениця) знає і розуміє особливості романського стилю,наводить приклади шедеврів серед архітектурних споруд, знаходить відомості про відомих зодчих, які творили в романському стилі, відрізняє високохудожні зразки та справжні шедеври Романського стилю в історії держав, застосовує знання отримані при виконанні пісень у власній творчій діяльності.

 

 

Обладнання: ТЗН, дидактичний матеріал, проектор.

Тип уроку: комбінований.

 

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

  • Яка роль відводиться мистецтву в житті людини?
  • Яке тлумачення в мистецтві має слово «стиль»?
  • Які ознаки притаманні поняттю «стиль епохи»?

 

Завдання: учням пропонується  розв’язати кросворд.

-  Згадайте тему уроку і виберіть одне із слів теми, що знаходиться в ключовому слові запропонованого кросворду.

По горизонталі:

  1. Вид образо-творчого мистецтва, що передає об’ємне зображення матеріальних предметів через їх пластичну характеристику? (Скульптура)
  2. Мистецтво створення споруд? (Архітектура)
  3. Побутові комічні сценки Стародавнього Риму, які включали діалоги, спів, музику і танці? (Міми)
  4. Вид верхнього одягу, який використовували для верхової їзди та під час подорожей в епоху класики? (Хламіс)
  5. Головний храм Візантії? (Софійський)

 

 

 

 

Ключове слово: Стиль

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Очікуваний результат

 

С

к

у

л

ь

п

т

у

р

а

А

р

х

і

т

е

к

т

у

р

а

 

М

і

м

и

 

 

Х

л

а

м

і

с

С

о

ф

і

й

с

ь

к

и

й

 

 

 

III.https://fhd.videouroki.net/1/3/6/136fc48beb63ac721ac65030b18f8edf6aa6ff3b/urok-8-romans-kii-stil-v-ievropieis-kii-kul-turi-1_1.png Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні ми з вами ознайомимося з терміном «романський стиль», Романським стилем в європейській культурі,  в архітектурі та історії  різних держав та України.

 

  • Пригадайте, що вам відомо про лицарство?

 

«Важка безмовність»  - так лаконічно схарактеризував скульптор Огюст Роден романський стиль. І не дивно.... Адже цей стиль набув поширення саме в архітектурі.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя з елементами бесіди.

Архітектура романської доби.

Для початку романської доби характерне бурхливе будівництво. Провідними типами споруд стають собори, монастирі й замки, які створювали для потреб церкви та лицарства. Романська архітектура  вирізнялася монументальністю, простотою і суворістю геометричних форм, лаконічністю зовнішнього декору. Споруди нагадували неприступні фортеці: зубчасті мури з високими вежами, рельєфи на фасадах, вузькі вікна-бійниці на масивних стінах, які  обрамляли арками. (Франція та Німеччина)

https://www.youtube.com/watch?v=mCgHcPZUjY4&t=100s  (ДОДАТОК 1)

 

 

Базиліки – церковні споруди, зведені за зразком римських світських споруд. Інтер`єру споруд властиві масивні хрестоподібні склепіння, декор із типовим елементом напівкруглої арки, стіну нефа поділяли на яруси, де розміщували галереї зображень на релігійні сюжети. Фрески та рельєфи суцільним килимом покривали стіни й стелю храму.

Особливою експресією вирізнялися сцени Страшного суду, Апокаліпсису. Монументальний живопис і розфарбована скульптура підпорядковувалися архітектурним ритмам, поєднувалися з багатою орнаментикою. У симетричних композиціях Христос зображений вищим, ніж ангели,  з непропорційно великими кистями рук, а прості смертні виглядають мізерними. На капітелях колон висікали  рельєфи людей, рослин, тварин.

Базиліка Нотр – Дам ля Гранд  м.Пуатьє (Франція)

 Церква Св. Пантелеймона (поблизу м. Галич(1194 р.)) – найстаріша пам`ятка  романського стилю в Україні.

https://www.youtube.com/watch?v=ip5XztB965Y   (ДОДАТОК 2) (слайд – шоу або  фото)

 

V. Робота у групах.

Учні були заздалегідь розподілені на групи, кожна з них підготувала свою інформацію.

(доповідач виступає, а група збирає пазл архітектурної споруди, про яку йдеться)

1 група

Кафедральний собор (м. Шпаєр)

У 1025 році Конрад II замовив будівництво найбільшої в світі західнохристиянської церкви, яка також мала стати місцем його поховання. Будівництво розпочалося у місті Шпаєр 1030 р. на місці колишньої базиліки, розташованої на підвищеному плато біля Рейну. Архітектори собору не відомі. Для будівництва використовувався спеціальний червоний пісковик з гір Пфальцського лісу.

Ні Конрад II, ні його син Генріх III не побачили завершення будівництва собору. Конрад ІІ помер у 1039 р. і був похований у соборі, ще під час будівництва; Генріха III поховали поруч у 1056 році. Могили помістили у центральному проході перед вівтарем. Близько

 1090 року, внук Конрада, імператор Генріх IV, провів реконструкцію з метою розширити собор. Він зруйнував всю східну частину, щоб зміцнити фундамент. Нижні поверхи залишилися недоторканими. Нава була піднята на п'ять метрів, а плоскі дерев'яні стелі замінені. Були додані зовнішні колонади. В ході реконструкції собор був обладнаний зовнішньою аркадною невеличкою галереєю. По завершенню реконструкції у 1106 році, собор став найбільшою церквою Західної Європи.

У наступні століття собор залишився відносно незмінним. 

https://www.youtube.com/watch?v=2qPgoYuOARs   (ДОДАТОК 3)

 

2 група

Пізанська вежа – це  всесвітньо відома споруда, заввишки 56,7 м, - частина архітектурного ансамблю, до якого також входять собор Санта – Марія і баптистерій.

Чи дійсно вежа падає? Насправді споруда нахилена. Причина  «падіння» вежі – занадто м`який грунт, на якому вона зведена. Упродовж багатьох століть вежа потрохи хилилася. У 2008 році  «рух убік» припинився.

Пізанська вежа – це циліндрична восьмиповерхова дзвіниця, оздоблена білим мармуром. Гвинтові сходи (294 сходинок) усередині циліндра, а вгорі – дзвони.

Мармуровий фасад складається з чотирьох галерей із колонами. Інтер`єр споруди прикрашають позолочена стеля, фрески й мозаїки, арки з чергуванням білого і чорного мармуру, численні скульптури видатного майстра Нікколо Пізано.

Споруда баптистерію – взірець змішування стилів: романського(перший ярус з округлими арками й вузькими вікнами) і готичного (арки – зубчики верхнього ярусу). Готичний стиль виник тоді, коли вежу добудовували Нікколо Пізано та його син Джованні (вежу зводили з 1173 р. до 1360 р.)

Нині ансамбль у Пізі внесено до списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.

https://www.youtube.com/watch?v=jHyymDA-sOI  (ДОДАТОК 4)

 

Кожен читач літературних творів про лицарів неодноразово, напевно, уявляв середньовічний замок, у якому розгорталися події сюжету.

3 група

Замок Каркасон Ілюстрацією до лицарського роману може слугувати замок Каркасон, що на півдні Франції. Це споруда – справжній шедевр військового зодчества, що вражає своєю величчю. Два кола потужних стін, 52 вежі, величезні ворота, бійниці, рів, міст через річку – ось типові ознаки романського замку – фортеці.

Середньовічний Каркасон відновили з руїн і підтримують різними, навіть бутафорськими, методами: тут вузькими мощеними вулицями їздять запряжені кіньми брички, проводять костюмовані лицарські турніри.

https://www.youtube.com/watch?v=pOnKBfVE5NM&t=171s  (ДОДАТОК 5)

 

4 група

Аккерманська фортеця

Взірець раннього військово – оборонного зодчества УкраїниАккерманська фортеця, споруджена в романському стилі на руїнах античного міста Тір (нині м. Білгород – Дністровський, одеська обл.). Стіни потужної споруди укріплювали 34 вежі (збереглися лише 26), різних за формою: циліндричні, триярусні тощо. До замку можна було дістатися крізь ворота підйомним мостом. Сьогодні тут щоліта проводять молодіжний музичний фестиваль «Фортеця» та лицарські бої.

https://www.youtube.com/watch?v=z6DLZ3x6pHs  (ДОДАТОК 6)

 

5 група

Хотинська фортеця

До найдавніших пам`яток романської архітектури в Україні належить Хотинська фортеця (Чернівецька обл.). До архітектурного комплексу входять чотири оборонні вежі, палац і церква. В`їздом до замку слугує дерев`яний міст. У центрі подвір`я розташовано колодязь. Тривалий час фортеця фортеця була форпостом Галицько-Волинського князівства. Згодом замість дерев`яних укріплень звели кам`яні. Під стінами замку відбувалися великі битви. Упродовж віків фортецю неодноразово руйнували завойовники, потім її відбудовували знову. Нині відреставрована Хотинська фортецяДержавний історико – архітектурний заповідник. За цією «книгою в камені» можна вивчати історію України.

 https://www.youtube.com/watch?v=TrLcBGtnmXM  (ДОДАТОК 7)

VІ. Хоровий спів.

Робота над піснею  Каде Руссель. Французька народна пісня.

розучування мелодії, робота над правильним співочим диханням, звукоутворенням, звуковеденням, чистотою інтонування, робота по музичних фразах, чергування співу, пластичне інтонування.

 

VІІ. Слухання.

Чимало старовинних легенд і казок про лицарство лягли в основу музичних творів.

С.Прокоф`єв. Танець лицарів із балету «Ромео і Джульєтта».

 - Схарактеризуйте колорит музики танцю лицарів.

 - Як він суголосний графічним образам на середньовічній мініатюрі?

 

VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Аналітико – рефлексійний етап

Вчитель: Тепер первіремо, чи все ви зрозуміли.

  • Які ознаки мають середньовічні замки – фортеці в романському стилі?

 

Масивні стіни й колони

Урочистість

Базиліки

Зовнішня пишність

Внутрішня шляхетність

Поглиблені портали

Традиціоналізм

Канонічність

Високі вежі

Багатство кольорів

Скульптурні орнаменти

Виразність ліній

Стилізація

Вузькі прорізи вікон

Призми

 

IX. Творче завдання (робота у групах)

Зобразити середньовічний замок – фортецю в романському стилі.

 

X. Підсумок уроку

1.Висновок: Романське мистецтво – період розвитку мистецтва Західної Європи, що охопив хронологічно XI – XII ст..і був поступово витіснений сформованою  Готикою.Романське мистецтво мало своєрідний та суперечливий характер. В цілому слід відзначити, що воно залишило прекрасні пам’ятки архітектури і стало взірцем світової спадщини.

2. Рефлексія. Метод «Мікрофон»:

- На цьому уроці я дізнався (лася)…

- Найцікавішим для мене було…

- Тепер я можу розповісти друзям…

 

XI. Домашнє завдання.

  • Поміркуйте, який «кодекс лицарської честі» потрібен сучаснику? Записати правила.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах.

Характерні особливості романського стилю.

1 група:

Учень – художник 1.

Середньовіччя створило свої форми художнього вираження. Мистецтво

було засобом відображення вищої незримої краси, що перебуває в надприродному світі, за межами земного буття. Середньовічна культура з моменту свого виникнення тяжіла до енциклопедизму, цілісного охоплення всього існуючого. У філософії, науці, літературі це виражалося в створенні всеохоплюючих енциклопедій. Середньовічні собори те ж були

своєрідними кам'яними енциклопедіями універсального знання. Майстри, що будували собори намагалися показати світ у його різноманітті і завершеній гармонійній єдності.

У X ст. складається романський стиль. Він яскраво поданий у Франції, Італії, Німеччині. Романські собори, кам'яні зі склепінчастим перекриттям, прості і суворі. У них могутні стіни, це, по суті, храми фортеці. Романська скульптура, що прикрашає храми, утілює не тільки ідеалізоване уявлення, але й напружені образи реального життя і

реальних людей середньовіччя.

Романський період – це пора найвищого розквіту середньовічної культури: світської літератури і поезії, театру, в якому ставлять і містерії, і світські фарси; музики, де на зміну унісону прийшло багатоголосся церковних хорових гімнів.

2 група:

Учень  Письменник 2.

Розвивається книжкова мініатюра, що становить собою живу та яскраву розповідь (заголовна літера, ініціал розростались у цілу картину).

Яскраві барви, оклад з металу, слонової кістки, коштовного каміння, емалі перетворювали середньовічний рукопис у коштовну річ. Книги переписували ченці в спеціальних майстернях – скрип торіях (особливо славилися скрипторії французьких, англійських та ірландських монастирів). Окремої уваги заслуговує каролінзька рукописна книга. У Каролінзькій імперії (кінець VІІІ – перша половина ІХ ст.) виникло кілька великих центрів виготовлення книг.

Середньовічний героїчний епос репрезентований такими літературними

пам’ятками, як французька “Пісня про Роланда”, іспанська “Пісня про мого Сіда”, німецька “Пісня про Нібелунгів”, вірменська поема “Давид Сасунський” та ін. Німецький героїчний епос “Пісня про Нібелунгів”, складений очевидно між 1200-1210 рр. придворним шпільманом (як називали бродячих поетів, акторів і музикантів), ґрунтується на подіях і легендах раннього середньовіччя – епохи великого переселення народів, зокрема на легендах, пов’ язаних із завоюванням Європи гунами на чолі з Аттилою (Єтцелем) у V ст. невідомий талановитий поет виклав два цикли народних легенд, які

існували ще з VІ ст.: історію трагічного кохання нідерландського королевича Зигфріда і бургундської принцеси Брунгільди, а також історію загибелі королівства, заснованого у V ст. східногерманським племенем бургундів (нібелунгів), яке у 436 р.захопили гуни. Це монументальний твір, що включає 39 “авентюр” (пісень, частин) і має 9 тисяч рядків.

3 група:

Учень – Скульптур 3.

Значного розвитку у цей час набула скульптура. Вона прикрашала не лише внутрішній, а й зовнішній інтер’єр. Її призначення було впливати на внутрішній світ середньовічної людини, вразити її до глибини душі, спонукати до свідомої душевної роботи. Поряд із сценами мук і страждань виникають фантасмагоричні зображення, які збуджують людську уяву.

Найбільшим пам’ятником романського мистецтва є скульптура Королівського порталу собору Нотр-Дам в Шартрі. У творах шартрських майстрів синтезовано все краще, що було досягнуто різними скульптурними школами.

На Заході, ще не відчувалася потреба в портретному зображенні і взагалі скульптура мала дещо схематичний характер. Романська композиція довільно використовувала простір, поєднуючи різноманітність фігур і спрощеність жестів. Для романської скульптури є характерний демократизм творчості – фігури християнських святих нагадують тогочасних європейських міщан і селян. Пластика вростала в структуру будови храму і збагачувала його художній образ. Сотні тисяч іноді десятки тисяч скульптурних композицій, окремих статуй прикрасили храми усередині й особливо ззовні. Головним скульптурним жанром епохи Середньовіччя стає статуя.

Романський вплив міг прийти в Україну з Польщі, Угорщини й Чехії. Він найбільше втілений у спорудах Чернігова і Галича, у якому зберіглася церква св. Пантелеймона (1194), де романські форми значно переважають візантійські. Портал із колонками, внутрішні різьблені фризи з аканту і плетінки близькі до подібних пам'яток Заходу. У будівлях Чернігова спостерігається романський вплив (Успенський собор Єлецьхого монастиря), хоча у своїй основі вони мають типові риси давньоруської візантики. Такі романські риси мали й інші споруди України;: у Галичі (княжий собор Богородиці в Крилосі), у Володимирі-Волинському та кілька церков-ротонд у Галичині, на Волині й Закарпатті.

4 група:

Учень – Архітектор 4.

У культовій архітектурі романського періоду дерево витіснив камінь. Камінь замінив дерево також і в фортечних мурах. що оточували замок феодала. Тип феодального замку складався саме в цю епоху: він стояв на підвищенні, на зручному для спостереження й оборони місці і був символом влади феодала над навколишніми землями.

Храми романського стилю характеризувалися геометричністю архітектурних форм. Романський храм – це одночасно і математичне рівняння, і фігура і образ космічного порядку, зазначає французький дослідник Жорж Дюбі. Суворість, простота гладких стін (різьблення лише на капітелях колони) – в Оверні, надмір зовнішнього декору – в Пуатьє,

величні храми у Нормандії і Бургундії. Церкви, збудовані на дорозі до “святих місць”, були величезні за розмірами, розраховані на велику кількість пілігримів та місцевих парафіян.

5 група:

Учень – Дослідник 5.

Культура середньовіччя, яка існувала тисячоліття, висунула нове коло ідей та образів, нові естетичні ідеали, нові художні прийоми. Надихаючись духом християнства, мистецтво цього часу глибоко проникло у внутрішній світ людини. Інтерес мистецтва середньовіччя до духовності був величезним. Мислителі й художники цієї пори так само, як і в античності, прагнули гармонії, міркували про розумне влаштування світу. Але виражали це специфічно, абстрактнішою мовою.

В цілому слід відзначити, що середньовічне мистецтво Європи мало своєрідний характер, який відзначався суперечливістю. З його глибин виросло блискуче образотворче мистецтво доби Відродження. Воно залишило прекрасні пам’ятки у містах Флоренція, Брюссель, Париж, в Україні він найбільше втілений у спорудах Чернігова і Галича, у якому збереглася церква св. Пантелеймона (1194) і встали взірцем світового мистецтва.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Аналітично - рефлексійний етап.

Тепер узагальнюємо, чи все ви зрозуміли

 

1. Визначте стиль:

заСобор

Монастир

Замок

Собор

Монастир

Замок


 

Собор

Монастир

Замок

Собор

Монастир

Замок


 

Собор Собор

Монастир Палац

Замок Храм

 

  • масивні стіни й колони;
    • урочистість;
    • зовнішня пишність;
    • внутрішня шляхетність;
    • традиціоналізм;
    • канонічність;
    • багатство кольорів;
    • виразність ліній;
    • стилізація.


 

  • вузькі прорізи вікон;
  • поглиблені портали;
  • високі вежі;
  • куби;
  • призми;
  • скульптурні орнаменти;
  • базиліки.

 

Романський Візантійський

2.Учні презентують форми художнього вираження (писемність, скульптуру, архітектуру), що представляють романський стиль. (Перегляд презентацій, що характеризують розквіт середньовічної романської культури: світської літератури, поезії, мистецтва і театру.)

3.Презентація «Лото». (Відповіді на запитання).

VІІ. Підсумок уроку

1.Висновок

Романське мистецтво — період розвитку мистецтва Західної Європи, що охопив хронологічно 11-12 ст. і був поступово витіснений сформованою готикою. В регіонах розселення слов'янських племен пройшло розгалуження на слов'ян західних і слов'ян східних. В цілому слід відзначити, що середньовічне мистецтво Європи мало своєрідний характер, який відзначався суперечливістю. З його глибин виросло блискуче образотворче мистецтво доби Відродження. Воно залишило прекрасні пам’ятки у містах Флоренція, Брюссель, Париж, Париж, в Україні він найбільше втілений у спорудах Чернігова і Галича, у якому збереглася церква св. Пантелеймона (1194) і встали взірцем світового мистецтва.

2.Метод «Мікрофон». Проговорюють всі учні:

  • Цей урок навчив мене…
  • На цьому уроці я дізнався (лася)…
  • Тепер я можу розповісти друзям…
  • Найцікавішим для мене було…
  • Після цього уроку я зробив (ла) для себе висновок…

3.Оцінювання знань учнів.


 

VІІІ. Домашнє завдання


 

Законспектувати параграф 9 підручника

За підручником

І— II рівень — відповідати на запитання після тексту підручника;

III— IV рівень — індивідуальне завдання (доповідь).


 

Список літератури

1.Белова О.Ю. Історія мистецтв. М., 1997.

2.Дмітріева М. Коротка історія мистецтв. М.: Мистецтво, 1991.

3.Історія мистецтв. Мінськ: Література, 1997.

4.Малая історія мистецтв. М.: Мистецтво, 1991.

5.Кочановскій В.В. Історія культури Західної Європи. М., 1998.

6.Чернокозов А.І. Історія світової культури. Ростов-на-Дону: Фенікс, 1997.

7.Художня культура Підручник для 11 класу Автор: Климова Л. В. Українська мова навчання Видавництво: Літера ЛТД Рік: 2011

8.Мартинов Ф.В. Світова художня культура. М. 2000.

9.Карсавин, Л. П. Культура середньовіччя. – Київ: Символ –Air-Land, 1995. – 200 з.

10.http://tvori.com.ua/xudozhnya-kultura-i-97-osnovni-stili-romanskij-stil/#ixzz41Hu0ZvHC.

 

docx
Додано
24 жовтня 2021
Переглядів
4159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку