Цей матеріал може застосовуватися в якості конспекту уроку музичного мистецтва у темі "Народна музика" 5 клас І семестр. Вважаю що для більш глибокого дослідження музичної творчості власного народу, учням необхідно ознайомитися з прикладом авторської пісні. Не зайвим буде наголосити, що як і в сучасній скрутній ситуації для нашої землі, так і на сторінках історії минулого, завжди знаходиться місце для багатих на таланти та влучне слово поетів та народних співців - які висвітлюють почуття та побут народу у формах які існують незважаючи на плин часу. Саме тому, можливість доторкнутися до частинки такої творчості, на мою думку, є вельми цінною для учня.
Конспект уроку музичного мистецтва у 5 класі.
Тема семестру: Історія народу в пісні.
Тема уроку: Козацькі пісні. Авторська пісня.
Тип уроку: Поглиблення теми.
Музичний матеріал:
Мета: Розкрити поняття «Козацькі пісні»,вивчити 1 куплет пісні для розучування.
Завдання:
1)Дидактичні
Дати дітям поняття про козацькі пісні. Пояснити нове визначення «Авторська пісня». Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом легендарної піснярки Марусі Чурай. Поглибити знання учнів про ліричні пісні. Доповнити уявлення учнів про засоби музичної виразності.
2)Розвиваючі
Розвивати вокально хорові навички, та навички активного сприймання музичного твору.
3) Виховні
Виховувати патріотичні почуття та любов до музики власного народу.
Обладнання: Ноти пісень, Музична хрестоматія, малюнки та репродукції картин,програвач,таблиця засоби музичної виразності.
ХІД УРОКУ
I.Вступна частина.
1.Музичне вітання
2.Організація класу
- Організація робочого місця: на парті – творчий зошит, ручка, олівець, щоденник.
- Гаджети і телефони вимкнути і заховати.
-Памятаємо про те як потрібно сидіти на уроці музики(не крутитися,дивитися на вчителя, співоча постава.
II.Повідомлення теми уроку.
1.Опитування по темі минулого уроку.
(в-відь)
(в-відь) (записано у них у зошиті)
(Пісні, в яких зображено важливі події минулого та видатних осіб, а також ставлення народу до цих подій називаються історичними.)
І ось уявіть…
У козацьких піснях втілена туга за рідними місцями-тому і пісні у походах співали про дім, про рідних,про батьківську любов до сина козака, страх коханої за своїм милим який іде на війну і може з неї не повернутися…..
ОТЖЕ:
Козацькі пісні — ліричні твори з козацької доби в історії України, в яких оспівано героїчну боротьбу козаків, життя і побут козацьких родин. Належать водночас до історичних та ліричних пісень.
III.Слухання музики
Життя Марусі Гордіївни Чурай оповите імлою давнини, але достеменно відомо, що народилася вона у Полтавському посаді у 1625 році. року на берегах чарівної Ворскли в сім'ї урядника Полтавського козацького полку Гордія Чурая. Був він хороброю і чесною людиною, брав участь у козацьких походах проти польської шляхти. Рятуючи Богдана Хмельницького від смерті, Чурай був страчений у Варшаві.
Маруся жила удвох із матір'ю в Полтаві. Зростала вона незвичайною дівчиною: дуже мрійливою і чутливою, з дивовижною фантазією та чудовим голосом, схильною до роздумів і складання пісень.
Коли Маруся виросла, її полюбив реєстровий козак Полтавського полку Іван Іскра, але дівчина ніколи не відповідала йому взаємністю, бо її серце належало іншому. Цим іншим був син хорунжого полтавського полку Грицько (Григорій) Бобренко — молодий вродливий козак, який проте був людиною слабохарактерною та безвольною.
Закохана в Гриця Бобренка, Маруся мріє про родинне щастя, але Мати Гриця рішуче повставала проти його кохання з Марусею, і він одружився з іншою дівчиною
З народних переказів ми дізнаємось, що Маруся, кохаючи Гриця понад усе у світі, не знайшла в собі сили пережити його зраду і навіть намагалася втопитися у Ворсклі, але її врятував Іван Іскра, який випадково був поблизу.
Одного разу приятелька Марусі, влаштувала вечорниці й запросила її на них. Там дівчина і зустріла після довгої розлуки Гриця, проте не одного, а з молодою дружиною. Ця зустріч стала фатальною: у зболеній душі Марусі виникла страшна ідея помсти, … і вона убиває Гриця отруївши його.(Гриць загинув.) Цю подію вона, свої страждання, оспівала в пісні «Ой не ходи Грицю»
У неділю рано зіллячко копала,
А у понеділок пополоскала.
Прийшов вівторок – зіллячко зварила,
А в середу рано Гриця отруїла.
"Ой мамо, мамо, Гриць жалю не має,
Нащо ж Гриць, мамо, разом двох кохає!
Нехай же не буде ні тій, ні мені,
Нехай достанеться Гриць сирій землі!"
Суд засудив за це дівчину до смертної кари (самий текст вироку зберігається у матеріалах козацького законодавства XV — XVII ст. у Центральній науковій бібліотеці АН України). Проте вирок не було виконано. Перед стратою Марусі, як свідчать перекази, крізь натовп прорвався вершник на змиленому коні й припинив читання вироку, вручивши писареві гетьманський наказ; у ньому Богдан Хмельницький наказує «зарахувати голову полтавського урядника Гордія Чурая, відрубану ворогами нашими, за голову його дочки Марусі Чурай, у пам’ять героїчної загибелі батька і заради чудових пісень, що вона їх складала. Марусю Чурай з-під варти звільнити».
Відомо дві версії подальших подій
1) Лишилася жити в Полтаві,так і не віддала нікому серце…
2) За другою версією, Маруся не могла залишатись у Полтаві, де все їй нагадувало про Гриця. Вона багато мандрувала і померла в якомусь російському монастирі.
3) Хоча є і 3 версія, що дівчину все ж стратили.
Музичний образ - це віддзеркалення в музиці явищ життя і духовного світу людини.
(слухаємо і виконуємо) Метр-вистукують сильну долю.
Отже, ви уже 2 рази послухали пісню, «Засвіт встали козаченьки», давайте поговоримо про тембр, з яким виконується ця пісня!
Тембр — забарвлення голосу чи звуку музичного інструменту. Тембр буває світлий приємний, густий, матовий, холодний, темний, тривожний(табл.)
(табл.)
Добре, пропоную послухати ще одну козацьку пісню, автором якої є Маруся Чурай.
IV. Хоровий спів.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1)Підведення підсумків уроку.
2)Домашнє завдання.