Конспект уроку музичного мистецтва для 5 класу "Козацькі пісні. Авторська пісня."

Про матеріал

Цей матеріал може застосовуватися в якості конспекту уроку музичного мистецтва у темі "Народна музика" 5 клас І семестр. Вважаю що для більш глибокого дослідження музичної творчості власного народу, учням необхідно ознайомитися з прикладом авторської пісні. Не зайвим буде наголосити, що як і в сучасній скрутній ситуації для нашої землі, так і на сторінках історії минулого, завжди знаходиться місце для багатих на таланти та влучне слово поетів та народних співців - які висвітлюють почуття та побут народу у формах які існують незважаючи на плин часу. Саме тому, можливість доторкнутися до частинки такої творчості, на мою думку, є вельми цінною для учня.

Перегляд файлу

Конспект уроку музичного мистецтва у 5 класі.

Тема семестру: Історія народу в пісні.

Тема уроку: Козацькі пісні. Авторська пісня.

Тип уроку: Поглиблення теми.

Музичний матеріал:

  • М.Чурай «Засвіт стали козаченьки» - слухання,розучування;
  • М.Чурай «Їхав козак на війноньку» -  слухання;
  • Укр.нар.пісня «Ой на горі,та женці жнуть»

Мета: Розкрити поняття «Козацькі пісні»,вивчити 1 куплет пісні для розучування.

Завдання:

1)Дидактичні

Дати дітям поняття про козацькі пісні. Пояснити нове визначення «Авторська пісня». Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом легендарної піснярки Марусі Чурай. Поглибити знання учнів про ліричні пісні. Доповнити уявлення учнів про засоби музичної виразності.

2)Розвиваючі

Розвивати вокально хорові навички, та навички активного сприймання музичного твору.

3) Виховні

Виховувати патріотичні почуття та любов до музики власного народу.

Обладнання: Ноти пісень, Музична хрестоматія, малюнки та репродукції картин,програвач,таблиця засоби музичної виразності.

 

ХІД УРОКУ

I.Вступна частина.

1.Музичне вітання

2.Організація класу

- Організація робочого місця: на парті – творчий зошит, ручка, олівець, щоденник.
- Гаджети і телефони вимкнути і заховати.

-Памятаємо про те як потрібно сидіти на уроці музики(не крутитися,дивитися на вчителя, співоча постава.

IIовідомлення теми уроку.

1.Опитування по темі минулого уроку.

  • Яка була тема минулого уроку?
  • Що таке українська народна пісня? (УНП-  муз твір,який склав і виконує народ)
  • Що таке жанр? (певний вид музики, який має свої ознаки)
  • Який перший жанр «У.Н.П.» ми записали у творчому зошиті?

(в-відь)

  • Вірно «Історичні пісні»
  • Яку до речі вивчали пісню?про кого вона?
  • Отож сьогодні ми продовжуємо вивчати жанри УНП і розглянемо та запишемо в зошит новий жанр унп.
  • Його ім’я «Козацькі пісні». (записано на дошці)
  • Але щоб детально розібратися в новому жанрі, давайте пригадаємо те, що ми вже знаємо!
  • Отже що таке історичні пісні?

(в-відь) (записано у них у зошиті)

(Пісні, в яких зображено важливі події минулого та видатних осіб, а також ставлення народу до цих подій називаються історичними.)

  • Але ж не всі старовинні пісні про козацькі подвиги, про гетьманів, як от Дорошенка,пісню про якого ми вивчали з вами минулого уроку. Отже можна зробити висновок  що не всі старі народні пісні є історичними.
  • Тоді виникає питання, а про що ж новий жанр «Козацькі пісні»?
  • Козацькі пісні звісно пов’язані з історією народу; найдавніші з них оспівують героїзм захисників вітчизни.
  • Бо так сталося що козаки мусили обороняти свої рідні землі від ворогів(ми говорили минулого уроку) тому мусили ходити на війну.

І ось уявіть…

  • Молоді патріоти готові пожертвувати родинним затишком, а може, й життям,заради своєї батьківщини, збираються на війну…— тому в цих піснях важливе місце займає мотив прощання з родиною, битви з ворогом і героїчної загибелі козака.

 

  • В піснях цього циклу часто йдеться не про вчинки, а про емоції(?) героя, — це, переважно, тужливий настрій самотнього, безталанного козака, без­рідного сироти, якому «степ широкий — рідний брат», а «шабля й люлька — вся родина».

У козацьких піснях втілена туга за рідними місцями-тому і пісні у походах  співали про дім, про рідних,про батьківську любов до сина козака, страх коханої за своїм милим який іде на війну і може з неї не повернутися…..

  • Саме тому козацькі пісні більше ліричні ніж історичні, бо описують емоції і почуття героїв, а не їх вчинки….

ОТЖЕ:

Козацькі пісні — ліричні твори з козацької доби в історії України, в яких оспівано героїчну боротьбу козаків, життя і побут козацьких родин. Належать водночас до історичних та ліричних  пісень.

  • Запишемо у творчий зошит це поняття.

III.Слухання музики

  • Одним із творців таких пісень є дівчина,чиє життя оповите туманом таємничості , яке передавалося народом як легенда. Вчені досі сперечаються,чи існувала така людина взагалі. Ми ж знаємо що їй приписують авторство низки козацьких пісень, а звати її – Маруся Чурай.
  • Хочете послухати про неї?
  • (в-відь)

 

Життя Марусі Гордіївни Чурай оповите імлою давнини, але достеменно відомо, що народилася вона у Полтавському посаді у 1625 році. року на берегах чарівної Ворскли в сім'ї  урядника Полтавського козацького полку Гордія Чурая.  Був він хороброю і чесною людиною, брав участь у козацьких походах проти польської шляхти. Рятуючи Богдана Хмельницького від смерті, Чурай був страчений у Варшаві.

Маруся жила удвох із матір'ю в Полтаві. Зростала вона незвичайною дівчиною: дуже мрійливою і чутливою, з дивовижною фантазією та чудовим голосом, схильною до роздумів і складання пісень.

Коли Маруся виросла, її полюбив реєстровий козак Полтавського полку Іван Іскра, але дівчина ніколи не відповідала йому взаємністю, бо її серце належало іншому. Цим іншим був  син хорунжого полтавського полку Грицько (Григорій) Бобренко — молодий вродливий козак, який проте був людиною слабохарактерною та безвольною.

Закохана в Гриця Бобренка, Маруся мріє про родинне щастя, але Мати Гриця рішуче повставала проти його кохання з Марусею, і він одружився з іншою дівчиною

З народних переказів ми дізнаємось, що Маруся, кохаючи Гриця понад усе у світі, не знайшла в собі сили пережити його зраду і навіть намагалася втопитися у Ворсклі, але її врятував Іван Іскра, який випадково був поблизу.

Одного разу приятелька Марусі, влаштувала вечорниці й запросила її на них. Там дівчина і зустріла після довгої розлуки Гриця, проте не одного, а з молодою дружиною. Ця зустріч стала фатальною: у зболеній душі Марусі виникла страшна ідея помсти, …  і вона убиває Гриця отруївши його.(Гриць загинув.)  Цю подію вона, свої страждання,  оспівала в пісні «Ой не ходи Грицю»

У неділю рано зіллячко копала,

А у понеділок пополоскала.

Прийшов вівторок – зіллячко зварила,

А в середу рано Гриця отруїла.

"Ой мамо, мамо, Гриць жалю не має,

Нащо ж Гриць, мамо, разом двох кохає!

Нехай же не буде ні тій, ні мені,

Нехай достанеться Гриць сирій землі!"

 

Суд засудив за це дівчину до смертної кари (самий текст вироку зберігається у матеріалах козацького законодавства XV — XVII ст. у Центральній науковій бібліотеці АН України). Проте вирок не було виконано. Перед стратою Марусі, як свідчать перекази, крізь натовп прорвався вершник на змиленому коні й припинив читання вироку, вручивши писареві гетьманський наказ; у ньому Богдан Хмельницький наказує «зарахувати голову полтавського урядника Гордія Чурая, відрубану ворогами нашими, за голову його дочки Марусі Чурай, у пам’ять героїчної загибелі батька і заради чудових пісень, що вона їх складала. Марусю Чурай з-під варти звільнити».

Відомо дві версії подальших подій
1) Лишилася жити в Полтаві,так і не віддала нікому серце…
2) За другою версією, Маруся не могла залишатись у Полтаві, де все їй нагадувало про Гриця. Вона багато мандрувала і померла в якомусь російському монастирі.
3) Хоча є і 3 версія, що дівчину все ж стратили.

 

  •                    Як би там не було, а пісні Марусі Чурай стали перлиною української пісенної спадщини,які шануються і співаються нашим народом донині…
  •                    Пропоную послухати пісню Марусі Чурай «Засвіт стали козаченьки», а ви уважно слухайте і скажіть які образи змальовує ця пісня.(Тобто про що вона)
  •                    Що таке музичний образ?

Музичний образ - це віддзеркалення в музиці явищ життя і духовного світу людини.

  •                    (Слухаємо)
  •                    Отже діти, про що пісня,які події описує, які в ній образи?
  •                    Ми знаємо що цю пісню написала одна людина,Маруся Чурай.
    Через це, ця пісня вважається авторською!
    Запишіть визначення:
    Авторська пісня це назва музично-поетичного твору, до якого автор створює  художній текст, музику та який зазвичай сам виконує. В авторських піснях  ми знаємо імя автора, тоді як в народних піснях автор народ.
  •                    Чи помітили що ця пісня складається з куплетів? Така побудова називається куплетна форма.
  •          Пропоную послухати пісню «Засвіт стали козаченьки», ще раз, але не просто так , а з творчим завданням. (клас ділю на 2 частини, роздаю різні ДМІ залежно від ряду) Ваше завдання, простукати метр(Ряд 1), а ваше      (Ряд 2)- ритм!
    - Нагадайте мені, ЩО ТАКЕ МЕТР ЩО ТАКЕ РИТМ?
    Ритм — організоване чергування звуків різної тривалості; особливості ритмічного малюнку впливають на характер мелодії. Ритм буває гострий , чіткий, невиразний, маршовий, чеканний, вальсовий. Ритм нероздільно пов'язаний з метром.(табл.)
  • Темп — це швидкість, з якою виконується музичний твір. Як правило, в музиці розрізняють три види темпу - повільний, помірний і швидкий (табл.)
  • МЕТР- чергування сильних і слабих долей в музиці!
     
  • Виконуючи це завдання, уважно прислухайтеся до того що ви робите, і опишіть виконуваний ритм, і скажіть який темп.

(слухаємо і виконуємо) Метр-вистукують сильну долю.

  • Отже діти, який темп? (помірний)
  • Який ритм? (Маршовий)

Отже, ви уже 2 рази послухали пісню, «Засвіт встали козаченьки», давайте поговоримо про тембр, з яким виконується ця пісня!

Тембр — забарвлення голосу чи звуку музичного інструменту. Тембр буває світлий приємний, густий, матовий, холодний, темний, тривожний(табл.)

 

  • Насамперед визначимо , який інструмент акомпонує співакам?
  • В-відь
  • Вірно,бандура,литаври, бубен,сопілки. Основний супровід бандури.
  • Яким словом з поданих можна описати тембр бандури?(табл. На дошці)
  •  В-відь: тривожний,трохи темний, не світлий, бо поважають козака в дорогу,на війну, і переживає і мати і козак.
    « мати просить не барися,через неділеньку вернися, а козак сумно відповідає: і рад би раніше вернутися…)
  • Скажіть, який лад, мажорний чи мінорний використовує автор для кращого сприйняття образів?
  • Лад — певна організація звуків відносно головного — тоніки. Лад буває мажорний (з веселим відтінком) або мінорний (з сумним відтінком).

(табл.)

  • В-відь
  • Вірно, автор використовує мінорний лад.

Добре, пропоную послухати ще одну козацьку пісню, автором якої є Маруся Чурай.

  • Добре вслухайтеся в слова пісні, і після прослухання розкажіть мені: Скільки образів є у цій пісні, і як ви думаєте, що автор цією піснею хотіла передати нам,які почуття, про що хотів щоб ми , слухачі, задумались?
  • (слухаємо)
  • Ця пісня називається «Їхав козак на війноньку»
  • Отже про що ця пісня, який її зміст?
  • в-відь (про відправлення козака на війну та його смерть, про дівчину яка хотіла заміж за козака,любила його,її подальшу трагічну долю(віддали заміж невідомо за кого)а злії люди насилу взяли нещасну дівчину(взяли тобто заміж))
  • Як думаєте, навіщо козаку була хустина дівчини?
  • В-відь.
  • Вірно.
  • Скажіть А скажіть чи мінялася динаміка,чи була однакова гучність?
  • В-відь
  • Так,залежно від змісту пісні динаміка мінялася

IV. Хоровий спів.

  1.                   Нагадування про правильну співочу поставу
  2.                   Вивчення нового музичного вітання замість розспівки
  3.                   Повторення пісні «Ой на горі…»
  4.                   Розучування «Засвіт встали козаченьки»
  5.                   Ритмічна імпровізація.

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1)Підведення підсумків уроку.

2)Домашнє завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
2991
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку