Конспект уроку на теми:"Стилі живопису"

Про матеріал

Конспект уроку на теми:Стилі живопису".Мета: навчати учнів нових лексичних одиниць теми та практикувати у їх вживанні; удосконалювати навички усного ( монологічного та діалогічного) мовлення; розвивати навички аудіювання та читання; збагачувати кругозір учнів про захоплюючий світ мистецтва та живопису; виховувати культуру спілкування та розуміння високої цінності художнього мистецтва

Перегляд файлу

Розробка уроку в 10 класі

Тема уроку: Стилі живопису

Мета: навчати учнів нових лексичних одиниць теми та практикувати у їх вживанні; удосконалювати навички усного ( монологічного та діалогічного) мовлення; розвивати навички аудіювання та читання; збагачувати кругозір учнів про захоплюючий світ мистецтва та живопису; виховувати культуру спілкування та розуміння високої цінності художнього мистецтва.

Обладнання: мультимедійна презентація, презентації учнів, роздавальний матеріал для роботи в групах (тексти для читання, діалоги).

Тип уроку: інтегрований урок з англійської мови та художньої культури.

 

Хід уроку

  1.  Introduction
  1. Greeting and aim

T: Read and say if you agree with the statement. Explain why (why not).

                       A Picture is a Poem without Words”

                                                                                           Horace

T: What are we going to talk about at our today’s lesson? Give your predictions.

(Today we are going to talk about a beautiful world of art and genres of painting)

  1. Warm-up

T: Read the rhyme “On Painting” and practice the sounds [aɪ] and [eɪ]. Comment on the message the rhyme is conveying.

On Painting

Give an artist a pencil and he can draw.

Give him a brush and he can paint.

And his soul is bright

With a calm delight.

It’s done not in vein.

  1. The Main Part of the Lesson
  1. A Conversation

T: What is the difference between a drawing and a painting?

  • What is your favourite painting?
  • Who is your favourite painter/artist?

          Name some of the Ukrainian painters. (Taras Shevchenko, Ilia Repin,

          Ivan  Aivazovskyi, Serhiy Vasilkovskyi, Olexandr Murashko,

          Mykola Pymonenko)

 

  • Do you agree that…

… art is indeed a great power, especially if it appeals to the heart and mind of a man, to his feelings and ideals and if it proclaims life?

…art is truthful only when it serves life, only when the artist hopes to arouse a warm response in the heart of a man?

  •  What makes people create works of art? (You can use the scheme to answer this question)

 

The painter’s goal is

 

to view the life philosophically

to pay attention to sth

to raise the problems of the morals

to create a gallery of (satirical) portraits

to assert(відстоювати) the spiritual beauty of a man

to show his/her personal observations (emotions, feelings)

to present his/her personal vision of sth

 

  1. Watching the Students’ Projects
  1. Pre-Watching Activity

T: What genres of painting do you know?

Remember from your Art Culture lessons.

  • a portrait                              a cityscape
  • a still life                               a battle picture
  • a landscape                          a caricature
  • a seascape (marine)
  1. While-Watching Activity

T: Some of you were to prepare information about genres of painting. Please, present your works to the class.

  1. Post-Watching Activity

T: Match the parts of the sentences. Key: 1c, 2a, 3f, 4b, 5e, 6d.

 

 

  1. a fresco is
  2. a seascape is
  3. a still life is
  4. a portrait is
  5. a sitter is
  6. a landscape is
  1. a painting or a photo of a scene at sea
  2. a painting, drawing, or photo of a particular person
  3. a picture that is painted on a plastered wall when the plaster is still wet
  4. everything you can see when you look across an area of land, including hills, rivers, buildings, trees, and plants
  5. a person who sits, especially for a portrait
  6. a painting or drawing of an arrangement of objects such as flowers or fruit

 

  1. Presenting and Practicing Vocabulary
  1. Presenting Vocabulary

T: Look through the list of new expressions:

The Impressions of a Picture

+

-

  • The picture evokes… feeling in me.
  • It’s a masterpiece that stands the test of time.
  • The painting is romantic (lyrical, appealing, powerful, original, outstanding, breathtaking).
  • It’s an unsurpassed masterpiece.
  • It’s a real breath of fresh air.
  • It made me gasp.
  • The painting is dull (false).
  • It’s a colourless daub of painting.
  • It’s no longer a picture in anything but name.
  • It’s pretence of art.

 

 

The painter

       portraitist

depicts

describes

portrays

reflects

a group of people

a beautiful woman

a ship in the waves of the sea

an internal psychological and social drama

 

  1. Oral Practice

T: Look at the paintings and express your own impressions and feelings.

 

  1. Group Work

T: You are divided into three groups. Each group will have a task.

Group 1: Arrange the replies in the dialogue in the correct order. Then act the dialogue out in pairs.

  • You think so? (5)
  • You see, colours and shades on your painting may pass into one another inconspicuously, gradually. Nevertheless the flash of this woman’s arms should be distinguished from the background but it melts into it. (4)
  • Yes, but just look here! Add a couple of strokes and the picture shall be the focus of the exhibition. (6)
  • Most likely. OK, I’ll try that. (7)
  • How do you like my new painting, Liz? (1)
  • If I were you, I’d make these lines more distinct, Pete. (2)
  • But Lizzie, you ignore the fact that it’s not a drawing. It’s a painting! (3)

Group 2: Read the text. Choose and circle the correct words in italics. Then write answers to the questions.

Impressionism

Impressionism is a style or movement in painting/literature originating in France in the 1860s, characterized by showing the visual impression of the moment, especially in terms of the shifting effect of light and sound/colour.

The impressionist painters denied both the precise academic style and the emotional concerns of Romanticism, and their interest in objective representation, especially of fresco/landscape, was influenced by early photography. Impressionism met at first with respect/scorn, but soon became highly influential. Its chief painters/composers included Monet, Renoir, Pissarro, Cezanne, and Degas.

  1. When did impressionism as a painting style appear?
  2. What country did it originate in?
  3. What is impressionism characterized by?
  4. What did the impressionist painters deny?
  5. Name some of the Impressionist painters.

Group 3: Arrange the words in the sentences in the correct order. Then act the dialogue in pairs.

  • at/ Aivazovskyi/ this/ seascape/ Look/ by/ !/ do/ it/ you/ How/ find?

(Look at this seascape by Aivazovskyi! How do you find it?)

  • realistically/ Wonderful,/ though/ is/ depicted/ I/ the boat’s rolling/ think/ that/ too.

(Wonderful, though I think that the boat’s rolling is depicted too realistically.)

  • you/ “Too realistically”/ say/ ?/ undoubtedly/ the/ canvas/ strongest/ But/ that/ is/ of/ the/ point!

(You say “Too realistically”? But that is undoubtedly the strongest point of the canvas!)

  • can/ tell/ You/ never/!/ high/ it/ seas/ that/ I/ It/ resembles(схоже)/ feel/ so/ much/ seasick/ I/ look/ each/ time/ at.

(You can never tell! It resembles each time I look at high sea I feel so much seasick)

  1. Summarizing

T: What have we discussed at today’s lesson?

    Was this information interesting for you?

    Have you learnt some new facts from Art Study unit?

  1. Homework

T: Learn new vocabulary.

    Tell about the genres of painting.

    Prepare a report about the styles of painting.

Art/Мистецтво

There are many different types of arts in the world. The most popular ones are cinema, theater, literature, music and painting. I’d like to tell you a little bit about each of these arts. First of all, my favourite type of art is music. It has always fascinated me how people create such melodic tunes. I love all genres of music, be it jazz, classical, pop, rock, reggae, opera, blues or else. Music can change my mood. If I’m sad I try to listen to something cheerful, for example, to disco music. If I want to think in loneliness, I prefer alternative rock. I’m glad that there are so many devices nowadays which allow us to listen to music everywhere we wish. 

It includes radios, MP-3 players, CD-players, mobile phones. My second favourite type of art is literature. I like reading interesting novels and detective stories. I also value the works of famous writers and poets. Speaking of Russian writers I’ve read some works of Pushkin, Lermontov, Tolstoy, Turgenev, Dostoevsky and Mayakovski. Their works are world-famous and many books have been translated into other languages. Theater is gradually becoming an outdated type of art. On the contrary, cinemas become more popular. There are many great theatres and large cinemas in Russia. I think people should respect the work of actors and attend theatres more often. As for me, I don’t really like cinemas. If I want to watch a new movie, I buy and watch it at home.

Painting is another form of art. Museums and art galleries have always attracted me. I think that painting is a rather interesting activity. One of my friends is really good at it. He is going to enter the University of Arts after graduating from school. His works include oil paintings and pastel. I really admire his talent. I wish I could be as good at painting as him.


 

ПЕРЕКЛАД


У світі існує безліч різних видів мистецтва. Найбільш популярними з них є кіно, театр, література, музика і живопис. Я хотіла б розповісти вам трохи про кожного з цих видів мистецтв. Для початку, мій улюблений вид мистецтва - це музика. Мене завжди дивувало, як люди створюють таку мелодійну музику. Я люблю всі жанри музики, будь то джаз, класика, поп, рок, реггі, опера, блюз або інше. Музика може змінити мій настрій. Якщо мені сумно, я намагаюся слухати щось веселе, наприклад, дискотечную музику. Якщо я хочу поміркувати на самоті, я вважаю за краще альтернативний рок. Я рада, що в даний час так багато пристроїв, які дозволяють нам слухати музику всюди, де ми захочемо. 

Сюди відносяться радіо, MP-3 плеєри, CD-плеєри, мобільні телефони. Мій другий улюблений вид мистецтва - це література. Я люблю читати цікаві романи і детективи. Я також ціную твори відомих письменників і поетів. Говорячи про російських письменників, я читала деякі твори Пушкіна, Лермонтова, Толстого, Тургенєва, Достоєвського і Маяковського. Їх роботи відомі в усьому світі, і багато книги були перекладені іншими мовами. Театр поступово стає застарілим видом мистецтва. Навпаки, кінотеатри стають все більш популярними. У Росії є багато чудових театрів і великих кінотеатрів. Я думаю, що люди повинні поважати роботу акторів і частіше відвідувати театри. Що стосується мене, я не дуже люблю кінотеатри. Якщо я хочу подивитися новий фільм, я купую і дивлюся його будинку. 

Живопис є ще однією формою мистецтва. Музеї та художні галереї завжди привертали мене. Я думаю, що малювання досить цікаве заняття. Одному з моїх друзів це дуже добре вдається. Він збирається вступити до університету мистецтв, після закінчення школи. Його роботи включають картини маслом і пастеллю. Я дійсно захоплююся його талантом. Я хотіла б бути також хороша в живопису, як він. 

 

docx
Додано
27 лютого
Переглядів
114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку