Урок-дослідження за творчістю Б. Пастернака зможе зацікавити сучасних школярів великою людиною и поетом, підкреслить сучасність його віршів, допоможе одинадцятикласникам відчути причетність до творчості видатного футуриста.
Тема: Б. Пастернак. Життя і творчість. Еволюція від футуристських формальних пошуків до філософсько-поетичного осягнення «вічних тем»
Мета: визначити джерела таланту Б. Пастернака, простежити еволюцію від футуристських формальних пошуків до філософсько-поетичного осягнення «вічних тем»,зокрема пейзажної, філософської лірики; розвивати образне, асоціативне мислення, емоції учнів; виховувати здатність протистояти життєвим негараздам, уміння знайти своє місце в житті.
Обладнання: фотографії поета та близьких йому людей, відеома А.Вознесенського «Б. Пастернак», аудіозапис музики О.Скрябіна, кольорові олівці.
І Актуалізація опорних знань
- Пригадайте літературні напрями «Срібної доби» та найяскравіших представників. Що їх споріднює?
- Назвіть риси футуризму. Чи повністю відповідав Маяковський - поет вимогам цього напряму? А Маяковський - людина?
Пригадайте трагічний фінал життя Маяковського. Як пояснює причини трагедії поет А. Вознесенський у відеомі?
ІІ Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні будемо говорити про поета, який, як ніхто інший, був наділений душевною ясністю, добротою, якимось особливим умінням «олюднювати» події. Творчий шлях його був важким і складним. Його лірика викликала суперечливі оцінки. Але властиве йому глибоке проникнення в таємниці людської душі, природи, Всесвіту завжди вражали. Шлях в літературу був непростий: він перетинався із двома течіями (символізмом і футуризмом). Його вірші музичні. Яскраві, філософічні.
Запис теми та епіграфу
Філософія в образах
(Лірика Б. Пастернака)
Жить и сгорать у всех в обычае.
Но жизнь тогда лишь обессмертишь,
Когда ей к славе и величию
Своею жертвой путь прочертишь.
Б. Пастернак
- Сьогодні у нас є можливість поспілкуватися із щирою та світлою душею поета, отже, краще зрозуміти і себе.
ІІІ Сприймання навчального матеріалу
2. «Мозковий штурм»
- Спробуємо відповісти на питання: ким повинна бути людина, якій підвладна лірика Пастернака?
Учитель |
Музикант |
ЗРОЗУМІТИ ПАСТЕРНАКА |
Філософ |
Філолог |
Художник |
Поет |
3.Лекція вчителя з елементами аналізу віршів та бесіди
- Як виник, як зміг вижити, як зберігся та виявився в межах казенної епохи цей дійсно еллінського, античного розмаху і нестримності поет. Життя його почалося з гармонії. Щасливе народження у висококультурній родині молодого, але вже відомого живописця Л. Пастернака і талановитої піаністки Розалії Кауфман. Союз пензля і звуків. Удома влаштовувалися музичні вечори, на яких були присутні друзі: композитор Скрябін, художники Поленов, Серов, Левітан, письменник Л. Толстой. Пастернак вважав атмосферу батьківського будинку підґрунтям свого художнього становлення: «Я сын художника, искусство и больших людей видел с первых дней и к высокому и исключительному привык относиться как к живой природе, как к живой норме». Композитор О. Скрябін, що мріяв силою мистецтва змінити життя всього світу, той самий Скрябін, який хотів установити зв'язок між звуком і кольором, запитував у юного Пастернака: «Как вам, например, кажется…у вас есть чувство созерцания звука в свете? Кажется вам, что звуки светятся цветами?»
4.Творча робота «Малюнок за асоціаціями»
- Послухайте уривок із твору Скрябіна і спробуйте зафіксувати свої враження за допомогою кольорових олівців.
Перегляд робіт учнів
- Ці малюнки стануть основою колективного панно «Поезія Пастернака», яке ми створимо, ознайомившись з його віршами.
5.Продовження лекції
- У 13 років Пастернак був уражений і зачарований, почувши, як на сусідній дачі Скрябін створює ІІІ симфонію. В цій геніальній музиці, що народжувалася у нього на очах, хлопчик із подивом упізнавав оточуючу природу. Музичні та філософські ідеї Скрябіна захопили юнака, який серйозно займався музикою і мріяв стати композитором.
Відчуття музики є одним з наріжних каменів у творчому спадку поета. Коли він пригадує враження від концерту, він не каже: «Заграла музика». Він напише: «Музику випускали».
Виразне читання вірша «Музика»
(Рояль для автора – не просто деталь інтер’єру, це «с заповідями скрижаль». А скрижалі містять два різновиди любові – любов до Бога і любов до ближнього).
- Шість років музикант віддав своїй мрії: незліченні музичні імпровізації, вправи, досліди. Одночасно з гімназією він практично пройшов курс консерваторії, однак вимоги, які він з юнацьким максималізмом висував до себе, були не виконувані, і він з болем відмовився від професії композитора. Чим було продиктоване це рішення? Непереконливим виглядає його власне пояснення: відсутність абсолютного слуху, цієї здатності вгадувати висоту будь-якої взятої ноти. Він залишив музику виправдано для себе, раптово і незрозуміло для оточуючих.
На шляху від музики до поезії Пастернак пережив ще одне захоплення.. Як видумаєте, яке? Що було перехідним містком від одного виду мистецтва до іншого?
Це була філософія, і разом ці три захоплення багато в чому визначили масштаб культурних інтересів поета. Змінивши спочатку обраний за легкість юридичний факультет університету на філософське відділення історико-філологічного, він хоче знайти опору в тому, чого досягла наукова думка У ході свого тисячолітнього розвитку. В університетські роки у Пастернака склалися й оформилися певні погляди та уявлення, що допомогли йому в подальшому прожити роки війн та втрат. До таких переконань відноситься його уміння жити, нічого не накопичуючи і не знічуючись утратами.
Він успішно прочитав доповіді на засіданні трьох семінарів у Марбурзькому університеті, отримав запрошення повернутися у Німеччину для підготовки до докторського ступеню. Але рішення залишити філософську кар’єру на той момент було вже прийнято.
6.Аналіз віршів
Навесні 1913 року було надруковано кілька віршів, у тому числі поезія, якою Пастернак завжди відкривав свої збірки.
Виразне читання вірша «Цей лютий!.. Час для сліз і віршів…»
(Природа надихає поета, спонтанно підштовхує до творчості).
Вірний традиціям символістів, Пастернак створив У цьому вірші чимало образів-символів. Назвіть їх і поясніть, що вони уособлюють?
(Весна, дощ, вітер – процес перетворення. Дістати, плакати, писати – процес руху в усьому: і в роботі, і у суспільстві, і в душі. Утверджується ідея перетворення, абсолютних змін і у природі, і в людині).
7.Створення асоціативного ланцюжка
- З російським футуризмом Пастернака зблизило несприйняття старого буржуазного світу .Але поет не захоплювався словотворчістю, хоча його поезія вразила внутрішнім пошуком і новизною. Багато віршів побудовані як низка образів, в основі яких асоціації із світом природи, життя людини і культури.
Словникова робота
Асоціація – психологічний зв'язок між окремими нервово психічними актами: уявленнями, думками, почуттями, внаслідок чого одне уявлення, почуття спричиняє інше.
Под хлопанье крыльев, плеск и клекот.
(Завдяки алітерації як виду звукопису).
Безумовно, у кожного з нас свої асоціації. Отже, «можно сказать, что Пастернака читатель пишет сам». (М. Цветаєва)
8.Аналіз вірша «Після дощу»
Виразне читання вірша
(«Сначала» – під час дощу, «теперь» – після дощу.)
- За допомогою яких слів автор створює динамічність намальованої картини?
(«Давка», «толпится», «небо упало», «всё ввалилось»)
- Чи відчувається у рухах природи паніка, сумбур?
(Так – «опрометью», «вразноряд»)
- Знайдіть і поясніть метафори у ІІІ строфі.
(Повітря – «крепь густая», у тополі – «полопались жилы»; садове повітря під час дощу нагадує розчин соди – шипучку)
- Як в одухотворену, майже казкову країну природи вторгається абсолютно реальний людський штрих? Чи звичайно, що не людина («озябшие купальницы») порівнюється з балконним склом, яке залите дощем, а навпаки? Чи можна сказати, що це «зворотне порівняння»?
Висновок
У ранніх віршах чітко виявляються риси футуризму: інверсія, пропуски головних за змістом слів, руйнація усталених конструкцій та звичайних образів.
ІV Осмислення навчального матеріалу
Відповіді на проблемне питання. «Де людина, що до кінця зрозуміла Пастернака? Хто людина, яка до кінця зрозуміла Пастернака?
Робота із схемою, складеною під час «мозкового штурму».
- Яким був шлях Пастернака в поезію?
(Музика філософія поезія)
- Як пов’язані музика і філософія у віршах поета?
(Філософські проблеми розкриваються в музичних образах чи в музиці слова)
V Підсумки
- Чим відрізняється поезія Пастернака від поезії інших поетів «Срібної доби»?
(Філософічністю, складністю проблем, сприйняттям природи і поезії: природа – натхнення і поезія – натхнення)
Домашнє завдання
1.Прочитати вірші: «Быть знаменитым некрасиво», «Импровизация», «Зимняя ночь», «Гамлет».
2.За допомогою комп’ютерної графіки створіть малюнок або колаж на тему: «Моє сприйняття поезії Пастернака в кольорі».
3.Підготувати твір-цитату на одну із тем: «Природа в ліриці Пастернака», «Тема поета і поезії у віршах Пастернака».