Урок № 10.
Тема. «Для чого кажуть «спасибі». В. Сухомлинський
Мета: актуалізувати знання учнів про норми етикетного мовлення та
необхідність дотримування їх під час спілкування; удосконалювати
вміння читати, робити висновки з прочитаного; удосконалювати і
розвивати мовленнєві вміння учнів; виховувати любов до української
мови та дружні стосунки між учнями класу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
IІ. Оголошення теми і мети уроку
Ми щойно промовили якесь чарівне слово, та щоб здогадатися, якою буде тема сьогоднішнього уроку, зберіть з розсипаних букв слово. Так, це слово ВВІЧЛИВІСТЬ. Тож про що піде мова на уроці?
III. Актуалізація опорних знань
Читання казки «Колосок» с.
ВВІЧЛИВІСТЬ
Вихованість Етикет Чарівні слова Доброта
Що означає слово « ввічливість»?
Група « Мовників» підготувала значення кожного слова.
Ввічливість. До початку 16 ст. слово «вежа» означало « знавець», тобто той, хто знає правила пристойної поведінки. Отже, ввічливість – це вміння вести себе так, щоб іншим було приємно з тобою спілкуватися.
Вихованість – це риса характеру, що вирізняє людину гарним вихованням, тобто який вміє добре себе вести.
Етикет – установлені норми поведінки і правила ввічливості у суспільстві.
Доброта – чуйне, приязне ставлення до людей.
Здрастуйте Дякую Добрий день
До побачення Чарівні словА Будь ласка
Перепрошую Спасибі Вибачте
IV. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
1. Бесіда.
- Якими словами користуємося, коли вітаємося? ( Доброго дня, здрастуйте.)
- А коли прощаємося? ( До побачення, на все добре, до зустрічі.)
- А коли звертаємося з проханням? ( Прошу, дозвольте, будьте ласкаві,ласкаво просимо.)
Виховані люди постійно користуються словами ввічливості, навіть не замислюючись, для чого вони це роблять. А ви замислювалися над цим питанням? Тож сьогодні оповідання В.О.Сухомлинського « Для чого кажуть «спасибі» дасть нам відповідь.
V. Робота над новим матеріалом
1. Відомості про письменника.
Народився Василь Олександрович Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині. Змалку в родині Сухомлинських виховували любов до книги. У діда була бібліотека, яка потім перейшла до Василя Олександровича. У навчанні хлопчик був старанним і здібним, мав чудову пам'ять, любив і розумів жарти, був хорошим товаришем. Сімнадцятирічним юнаком Сухомлинський став учителем української мови та літератури, пізніше – директором школи. Для педагогів В. О. Сухомлинський написав багато статей, книг. Для наймолодших він створив близько 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, легенд, притч, новел.
За своє коротке життя (52 р.) ця людина залишила дуже вагомий слід на землі. Тож у цьому році святкується ювілейна дата – 95 років з дня народження письменника.
2. Слухання оповідання В. Сухомлинського «Для чого кажуть «спасибі»?»
- Чи здогадалися ви, для чого кажуть спасибі?
3. Читання учнями оповідання уголос.
4. Робота у групах.
1 група: Що здивувало Хлопчика? Прочитайте ці рядки.
2 група: Як пояснив свою подяку дідусь? Підтвердіть свою думку текстом.
3 група: Як ви гадаєте, про що думав Хлопчик, ідучи через ліс довгою
дорогою?
4 група: А коли ви кажете «спасибі»?
5 група: А якими ще словами ми можемо скористатися замість слова
«спасибі»? (Дякуємо, вдячні вам)
5. Гра «Мікрофон»
- А чи знаєте ви, звідки з’явилось слово «спасибі»?
У давнину, коли хотіли подякувати людині за добре діло, казали: «Спаси Вас Бог!». Спаси Бог перетворилося у коротке «спасибі». Тож забувати його не треба. Існує прислів’я: «Свого спасибі не жалкуй!».
Фізкультхвилинка
Посмішку мамі я вранці дарую,
«Доброго ранку» - завжди говорю я.
Не лінь промовити удень
Усім знайомим: «Добрий день».
При зустрічі увечері
Скажу я: « Добрий вечір».
Я Машу знаю з малих літ,
Їй весело скажу: «Привіт!»
«Здорові були!» - ці чарівні два слова
Ви людям даруйте їх знову і знову!
6. Робота з прислів’ями у групах.
Те, що люди повинні ставити ввічливо, з пошаною, відображено у народній мудрості. Ваше завдання відредагувати речення.
1 група: Ласкаве, цілюще, слово, повітря,це.
2 група: Слово, забувається, удар, а, пам’ятається.
3 група: Слово, ввічливе, весняний, що, день.
4 група: Горобець, не, піймаєш, слово, вилетить, не.
5 група: Теплого, слова, від, лід, розмерзає.
7. Колективна робота над прислів’ям у підручнику.
VI. Підсумок уроку
Зробимо останній крок –
Підсумуємо урок.
Домашнє завдання: с. 151 виразно читати, дати відповіді на запитання.
1