Тема. Спостереження за вживанням прикметників у загадках.
Мета. Систематизувати і закріпити знання учнів про прикметник; вчити влучно вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати інтерес до усної народної творчості; збагачувати активний словник школярів; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання.
Хід уроку.
Я рада бачити тут кожного із вас.
Ви всі готові до уроку? Сідайте. В класі тиша.
Весна вже заглядає потайки у клас
І за вікном чарівну казку пише.
Гостя до нас завітала.
Холод, сніг увесь прогнала.
І дарує залюбки
Всім нам трави і квітки.
Завдання № 1. Вправа «Мікрофон».
Завдання №2. Каліграфічна хвилинка.
Біля яру, біля стежки одягла верба сережки.
Визначити члени речення, частини мови, слова, в яких буква Я позначає один або два звуки, усно підібрати прикметники до слова ВЕРБА.
Завдання №3. Усна гра «Упізнай за описом».
Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна - ….. (мама).
Запашний, смачний, духмяний, пшеничний-…. (хліб).
Нова, цікава, бібліотечна, яскрава-…. (книга).
Завдання №4. Загадка про квітку.
(Робота на картах фронтальна. Після закінчення – перевірка. Подані прикметники: зелених, весняних, зелені, пухнаста, жовта, ніби сонечко, білу, легеньку, прозору.
Росту я на … луках, у …парках. У мене є … листочки, … голівка. З з часом перетворююсь на … кульку.)
-Народ створив багато загадок, у яких «заховав» прості і відомі всім предмети. Прикметники виявились дуже зручними для того, щоб описати предмет, не називаючи його. Саме це і потрібно робити в загадках.
4. Робота над темою уроку.
Завдання №5. Загадка про пташку. Списування з дошки, розбір прикметника ВЕЛИКИЙ як частину мови.
Птах великий і красивий.
Чорний, а ще білий-білий.
Гострий дзьоб, тоненькі ноги,
Вернувсь з далекої дороги.
Завдання №6. Вправи в підручнику.
Вправа 374. Списати. Відгадати. Розібрати за будовою виділені слова.
Вправа 376. Прочитати. Пояснити, чому вона вчить. Списати 1 речення. Самостійний розбір прикметника як частину мови з перевіркою.
Фізкультхвилинка.
Завдання №7. Робота в групах. Відтворити загадки, щоб можна було розгадати.
Перша квітка …….
Тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець…….
І з`явився цвіт…… . (весняна, тепленький, біленький). Це підсніжник
Дзвіночки в лісі…..
Немов сніжинки……. .
В …… листі спочивають,
Дуже…. запах мають.(білосніжні, ніжні-ніжні, зеленім, солодкий). Конвалія
Завдання №8. Створи свою загадку.
-Радість усьому живому несе сонечко. Спробуємо скласти загадку про сонечко. ( під керівництвом учителя учні складають загадку.
Жовтеньке, тепленьке,
Світило та гріло.
За день натрудилось,
За обрій покотилось.) – Записати загадку. Відгадку намалювати.
Спробуйте скласти загадку про тварину.