Конспект уроку на тему "Джаз" 7 клас

Про матеріал

Розробка конспекту уроку з музичного мистецтва на тему "Джаз" для 7 класу (Кондратова).

Мета: ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом), розглянути особливості понять «імпровізація», «музична імпровізація», ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики. Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці. Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.

Перегляд файлу

ТЕМА: ДЖАЗ

Мета: ознайомити з особливостями сучасних музичних явищ (джазом), розглянути особливості понять «імпровізація», «музична імпровізація», ознайомити з історією виникнення джазу, розглянути напрями та інструменти джазу, ознайомити із творчістю видатних джазових виконавців та із термінологією джазової музики. Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, надавати характеристику джазовим композиціям, вчити розпізнавати на слух інструменти в джазовій музиці. Виховувати ціннісне ставлення до джазової музики, інтерес до історії розвитку джазу, творчості видатних джазменів.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети відомих виконавців джазу.

 

Основні поняття для засвоєння: поняття «джаз», «імпровізація», «музична імпровізація», «свінг»,історія виникнення джазу, напрями й інструменти джазу.

 

Твори, що вивчаються на уроці:

  • Ф. Сінатра. «Learnin the Blues».
  • Л, Амстронг. «Hello, Dolly!».
  • E. Фіцджеральд та JI. Армстронг. «Summertime».
  • Л. Утьосов та його джаз-оркестр. «Пароплав».
  • «Музика рідного дому» (комп.-  Олександр Злотник, автор – Олександр Вратарьов)

Хід уроку

1. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

1) Вихід учнів під джазову музику.

2) Музичне привітання.

3) Перевірка готовності учнів до уроку.

4) Вступна бесіда.

Сьогодні на вас чекає незабутня подорож у Країну джазової музики. Ми ознайомимося з характерними ознаками і музичними інструментами джазу та джазовими музикантами. Чи готові ви подорожувати?

2.Актуалізація опорних знань.

1) Опитування («Світлофор»)

Для того щоб наша подорож була легкою, нам потрібно пригадати деякі терміни, які ми вивчили на попередньому уроці. У вас на партах є картки, з одного боку – червоні, а з іншого – зелені. Я буду задавати питання. Якщо хтось з учнів буде говорити правильно – показуєте зелений колір, а якщо неправильно – червоний.

 

  • Які значення має слово «адажіо»? (1. Повільний темп музики; 2. Частина твору, який написаний в повільному темпі та має характер глибокого роздуму; 3. Повільний ліричний танець у класичному балеті).
  • Що означає поняття «стиль»? (Сукупність характерних ознак, або особливостей, властивих чому-небудь).
  • Що таке музичний стиль? (Історично складена сукупність засобів та прийомів художньої виразності, що відображає естетичні погляди різних людей або творчого напряму).
  • Які стилі музики ви знаєте? (Класична музика, поп-музика, хіп-хоп, рок, електронна музика, джаз і блюз).

3. Вивчення нового матеріалу.

1) Розповідь про джазову музику: історію виникнення, відомих виконавців.

Від  початку  18 ст. і  до  середини  19 ст.  мільйони  жителів  західного  узбережжя  Африки   було  перевезено  до  Америки  і  продано в рабство. Незважаючи  на  жорстокі  умови, неволю, афроамериканці  зуміли  зберегти  свою  природну  музикальність  і  створити  багато  музичних  форм, у  яких  елементи  негритянського  фольклору  тісно  переплелися  з  побутовою  музикою  англійців, французів, іспанців  та  інших  народів, що  склали  молоду  американську  націю. Саме  з  музикою  цієї  культури  ми  ознайомимося  на  уроці.

   Походження  терміну  «джаз»  до  кінця  не  з’ясовано. Є  підстави  припускати , що  слово  «джаз»  уживали  ще  в  середині  19 ст.  як  підбадьорливий  вигук   у  негрів. 

   Джаз   народився  в  місті  Новий  Орлеан  на  початку  20 ст.  Музиканти  почали  поєднувати  енергійні  ритми  рабів  із  Африки, з  простими  мелодіями  і  співзвуччями, що  колоністи  привезли  з  Європи. Цей  стиль  дістав  назву  «ново орлеанський  джаз».

Троє або четверо виконавців,  які  зазвичай  грають на тромбоні, трубі і кларнеті, «підлаштовувалися» під  чіткий  ритм, які  відбивали ударні.

         Джаз  вирізняється  «блюзовою» гармонією та інтонацією. Джазом  називають і оркестр, який  складається із  духових, ударних  та  шумових  інструментів.

     Почувши всю цю інформацію про джазову музику, давайте створимо основний термін сьогоднішнього уроку – «джаз».

2) Створення «Асоціативного куща».

У нас на дошці є розкидані слова, вам потрібно із цих слів речення, в якому і розповідається суть поняття «джаз».

Джаз – напрям у музиці, що виник на межі XIX- XX  століть у США, як синтез африканської та європейської культур.

Характерними рисами джазу є імпровізаційність, підвищена емоційність, специфічний склад виконавців та інструментарію, використання різноманітних тембрових барв, звуконаслідування тощо.

3)  Вивчення та усвідомлення поняття «Імровізація».

Основною рисою джазу є імпровізаційність. Ми з вами уже зустрічались з поняттям «імпровізація», але для тих хто призабув, що це таке, давайте пригадаємо.

Музична імпровізація  — це створення музичного твору в момент його виконання без попередньої  підготовки.

Створювати музичні імпровізації «на ходу»  - дуже клопітка і нелегка робота, оскільки виконавець має наперед продумати, що він має відтворювати, і чи буде відповідати його імпровізація тональності, темпу, та іншим основним одиницям мелодії. Люди, які створюють імпровізаційну музику, мають неабиякий запас знань у музиці. І не кожен професійний музикант зможе проімпровізувати. Сьогодні, на наш урок, прийшов незвичайний гість. Це викладач музичної школи по класу фортепіано, джазовий віртуоз і майстер імпровізації – Гринишин Ярослав Васильович. Він нам розповість детальніше, що таке імпровізація і як утворюється це музичне явище.

(Виступ Ярослава Васильовича)

А зараз ми покажемо вам приклад інструментальної та вокальної імпровізації. Спочатку ви переглянете оригінал цієї композиції, а потім прослухаєте джазову обробку і після цього скажете що змінилось у цій пісні.

 Назва цієї композиції «Sweet dreams», що у перекладі означає «Солодкі сни».

(Відео-кліп  «Sweet Dreams»)

Будьте уважні! Прослухайте джазову обробку цієї композиції і скажіть, чим збагатилась ця пісня.

(Джазова обробка «Sweet Dreams»)

Що змінилось у даній пісні?

1. Темп (Швидкість виконання і характер руху музичного твору);

2. Ритм (Чергування сильних і слабких долей);

3. Мелодія (Послідовність звуків, які створюють мотив);

4. Гармонія (Це «акорди»; поєднання тонів у одночасному звучанні).

4) Відомості про «короля» джазу – Луі Амстронга.  Музичне сприймання «Hello Dolly».

В світі існує багато відомих постатей у джазі. Проте «королем» джазу прийнято вважати американського музиканта, трубача і співака – Луі Амстронга. Його записи 1920-х років у Чикаго, з гуртами «Хот-Файв» і «Хот-севен» принесли йому популярність за «тепле» звучання труби, майстерність імпровізації й особливий, низький хриплий голос.

Відомий продюсер Джордж Авакян писав:

«Луі був найбільш обдарованим і майстерним з усіх імпровізаторів джазу. Як новатор, він ввів у джаз безліч нових прийомів і вніс ряд свіжих ідей, які потім стали кліше для інших музикантів.»

І навіть зараз його твори мають неабияку популярність. Серед них пісні: «What a wonderful World», «Let my people go», «Hello Dolly» та багато інших.

На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із композицією Луі Амстронга - «Hello Dolly», що у перекладі означає «Привіт Далі».

На попередніх уроках ми уже вчилися аналізувати різні музичні твори, тому вам потрібно буде уважно прослухати композицію, а потім одна група буде задавати питання по аналізу даного музичного твору, а інша група буде відповідати.

(Слухання Луі Амстронга - «Hello Dolly»)

(Аналіз музичного твору)

- Розкажіть ваші враження від такої джазової композиції? (Мені сподобалася ця композиція тим, що…)

- Які інструменти присутні в цій пісні? (Мідні, духові, дерев’янні, струнні та ударні інструменти);

- Який темп цієї композиції? (Повільний);

- Яка форма пісні? (Куплетна, тому що є стовпчик і приспів);

- Яка тесетура голосу вокаліста? (Баритон);

- Яку емоцію викликає у вас цей музичний твір? (Радості, щастя…)

5) Музичне сприймання пісні «Summertime».

Вивчаючи тему «Джаз», не можливо не згадати про відомого американського композитора – Джорджа Гершвіна, адже саме цей композитор вніс величезну лепту в історію джазової музики. Він народився у Нью-Йорку, в сім’ї українських емігрантів. Українське коріння допомогло створити йому незвичайну композицію, під назвою «Summertime», яка пізніше стала популярною на весь світ. Історія написання цієї композиції є дуже цікавою!  Гершвін у 1935 році написав арію «Summertime» для опери «Поргі і Бес». За основу для написання цієї арії Гершвін взяв українську колискову пісн. «Ой ходить сон коло вікон», яку він почув у Нью-Йорку у виконанні Українського Національного Хору.

Зараз налічується понад 23 тисячі записів цієї пісні. Її виконали усі відомі постаті джазової музики: Луі Амстронг, Елла Фіджеральт, Сем Кук та інші. Арію було перекладено на болгарську, чеську, голландську, естонську, фінську, французьку, японську, литовську, польську, португальську, іспанську та багато інших мов.

Того року, весною, мені припало за честь представлять Україну, в Польщі, на Міжнародному вокальному конкурсі імені Джорджа Гершвіна. І я вирішила виконати саме композицію «Summertime». Враховуючи те, що я українка, захотілось  обрати саме цю композицію, оскільки вона має наше українське коріння. Але вирішила виконати цю пісню так, як ніхто інший, адже ви вже знаєте скільки тисяч записів цієї пісні існує зараз. Перший стовпчик цієї пісні виконала мовою оригінала – англійською, а другий – українською. Такий крок дуже сподобався усім, хто був присутнім там. Пропоную і вам прослухати цей музичний твір у власному виконанні.

(Виконання пісні «Summertime»)

6) Підготовчі вправи для вокалу. Розспівка. Виконання пісні «Музика рідного дому».

1. Давайте пригадаємо вправи для дихання, які ми робили на попередніх уроках, для того щоб підготуватися до співу.

- Затримка дихання на кілька секунд;

- Короткочасне дихання (глибоке і повільне);

- Швидкісне дихання (короткі потоки повітря, виконується швидко).

2. Нотна розспівка.

3. Виконання пісні «Музика рідного дому».

4. Підсумок уроку.

1) Узагальнююча бесіда

- Що таке джаз? (Джаз – напрям у музиці, що виник на межі XIX- XX  століть у США, як синтез африканської та європейської культур. )

- Яка основна риса джазу? (Імпровізація)

- Що таке музична імпровізація? (Музична імпровізація  — це створення музичного твору в момент його виконання без попередньої  підготовки. )

-  Як звали «короля» джазу? (Луі Амстронг)

- Яку композицію Джорджа Гершвіна ви сьогодні слухали? («Summertime»)

2) Музичне прощання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Казьміна Тамара Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Козюра Тетяна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Казяєва Людмила Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
7 жовтня 2018
Переглядів
13447
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку