Мета: Ознайомити з прикладами обробок народного танцю в інструментальному творі та опері, навчити порівнювати народні та професійні музичні твори, знаходити спільні та відмінні риси між народною танцювальною музикою та інструментальним твором, ознайомити з творчістю композиторів А. Хачатуряна, М.Глінки.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та знаходити на слух спільні та відмінні риси між народними і професійними творами, прослідковувати градацію музичного образу, надавати характеристику засобам музичної виразності, що допомогли змінити мелодію народного танцю, розвивати вміння порівнювати однакові жанри в творчості різних композиторів, розвивати вміння виконувати музично-ритмічний супровід до пісні.
Виховувати інтерес до творчості вірменських композиторів, інтерес до музичних народних і професійних творів, повагу до творчості відомих композиторів і виконавців.
Тип уроку: комбінований, введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, ілюстрації до музичних творів та пісні, портрети композиторів А. Хачатуряна, М. Глінки, Р.Квінти.
Твори, що вивчаються на уроці:А.Хачатурян Лезгинка з балету «Гаяне» у виконанні Лондонського симфонічного оркестру (1976 р., диригент А.Хачатурян). Народний танець лезгинка у виконанні оркестру (фрагмент). М.Глінка Лезггинка з опери «Руслан і Людмила» у виконанні оркестру (фрагмент). Народний танець лезгинка в сучасній естрадній обробці (фрагмент). Вірменська народна пісня у виконанні Дж. Гаспаряна (дудук) (фрагмент). В.Мей (скрипка) і Дж. Гаспарян (дудук). Попурі на мелодії класичних творів (фрагмент). «Одна калина» слова В.Куровського, музика Р.Квінти.
Конспект уроку на тему:
«Традиційна обробка народної інструментальної музики»
Музичне мистецтво в 7 класі (Кондратова Л. Г.)
Вчитель: Грабовецька М. М.
Мета: Ознайомити з прикладами обробок народного танцю в інструментальному творі та опері, навчити порівнювати народні та професійні музичні твори, знаходити спільні та відмінні риси між народною танцювальною музикою та інструментальним твором, ознайомити з творчістю композиторів А. Хачатуряна, М.Глінки.
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та знаходити на слух спільні та відмінні риси між народними і професійними творами, прослідковувати градацію музичного образу, надавати характеристику засобам музичної виразності, що допомогли змінити мелодію народного танцю, розвивати вміння порівнювати однакові жанри в творчості різних композиторів, розвивати вміння виконувати музично-ритмічний супровід до пісні.
Виховувати інтерес до творчості вірменських композиторів, інтерес до музичних народних і професійних творів, повагу до творчості відомих композиторів і виконавців.
Тип уроку: комбінований, введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, ілюстрації до музичних творів та пісні, портрети композиторів А. Хачатуряна, М. Глінки, Р.Квінти.
Твори, що вивчаються на уроці: А.Хачатурян Лезгинка з балету «Гаяне» у виконанні Лондонського симфонічного оркестру (1976 р., диригент А.Хачатурян). Народний танець лезгинка у виконанні оркестру (фрагмент). М.Глінка Лезггинка з опери «Руслан і Людмила» у виконанні оркестру (фрагмент). Народний танець лезгинка в сучасній естрадній обробці (фрагмент). Вірменська народна пісня у виконанні Дж. Гаспаряна (дудук) (фрагмент). В.Мей (скрипка) і Дж. Гаспарян (дудук). Попурі на мелодії класичних творів (фрагмент). «Одна калина» слова В.Куровського, музика Р.Квінти.
Хід уроку:
1. Організаційна частина
Організаційний момент. Мотивація до навчання. Повідомлення теми уроку.
2. Основна частина
Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування класу.
Фронтальна бесіда
А зараз ми мандруємо у північну частину Закавказзя, де і розташована Вірменія.
Що ви знаєте про культуру цього краю?
Серед пам’яток культури Вірменії – старовинні фрески, керамічні вироби з розписом і гравюрою, чудові християнські базиліки. А скільки діячів культури прославляли цей край!
Робота з ілюстраціями: пейзажі Вірменії, ілюстрації народних свят.
Музичне сприймання А.Хачатурян Лезгинка з балету «Гаяне»
Аналіз музичного твору. У коментарях до уроку:
Музичний словничок.
Лезгинка – народний танець, поширений серед народів Кавказу.
Музичний розмір – 6/8, інколи 2/4, темп швидкий.
Виконується як сольний чоловічий танець, а також у парі з жінкою. Танцюристи, наче змагаючись, демонструють віртуозність, виправність, спритність і невтомність. Лезгинка стала візитною картою будь-якого кавказця, виразом душі горянина, його темпераменту і характеру.
Знайомство з творчістю композитора А.Хачатуряна.
Арам Ілліч Хачатурян – відомий вірменський композитор, диригент, педагог. Серед його творів – балети «Гаяне», «Спартак», симфонії, поеми, увертюри, твори для духових інструментів і вокальні композиції.
Балет «Гаяне», написаний на лібрето Б.Плетньова, - один із кращих творів А.Хачатуряна. На основі музики балету композитор зробив три інструментальні сюїти.
Музичне сприймання.
Народний танець лезгинка у виконанні оркестру (фрагмент).
М.Глінка Лезгинка з опери «Руслан і Людмила» у виконанні оркестру (фрагмент).
Лезгинка в сучасній естрадній обробці (фрагмент).
Розповідь про оперу М.Глінки «Руслан і Людмила»
«Руслан і Людмила» - опера М.Глінки в п’яти діях, лібрето за однойменною поемою О.Пушкіна. У четвертій дії опери композитор представляє східні танці в замку Чорномора, серед яких є і обробка танцю лезгинка.
Музичний словничок
Традиційна обробка народної інструментальної музики – це видозмінювання народного музичного твору (народного танцю, народної мелодії) шляхом гармонізації, аранжування або транскрипції.
Новий матеріал для засвоєння. Музичні інструменти Вірменії.
До найвідоміших музичних інструментів Вірменії відносяться дхол (ударний музичний інструмент) зурна (язичковий дерев’яний духовий інструмент) та дудук (духовий інструмент, який виробляється виключно з деревини абрикоса і має неповторний тембр).
Музичне сприймання.
Дж. Гаспарян (дудук) (фрагмент).
Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.
Виконання пісні «Одна калина» слова В.Куровського, музика Р.Квінти
Уявіть себе в музичній студії. Увімкніть диктофон і запишіть разом із друзями виконання пісні. Розучуємо усю пісню. Виконання окремих складних елементів мелодії пісні з ритмічним супроводом. Відпрацювання засобів виразності пісні: нюансів, відтінків, характеру. Виконання пісні під супровід акомпанемент та під фонограмний супровід.
3. Підсумок уроку
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Домашнє завдання.
Вивчити пісню «Одна калина».