Конспект уроку на тему: "Екологія – наука про відносини живих істот у природі."

Про матеріал

Конспект уроку створений з метою сформувати в учнів знання про відносини живих істот у природі. Ознайомити гуртківців з наукою «екологія», її значенням для людини, з основними правилами поведінки в природі; навчити характеризувати основні завдання екології.

Перегляд файлу

Тема заняття: Екологія – наука про відносини живих істот у природі. Значення екології в діяльності людини, становлення її особистості та формуванні шанобливого ставлення до природи.
Мета:                                                                                                                                                                                                Освітня. Сформувати в учнів знання про відносини живих істот у природі. Ознайомити гуртківців з наукою «екологія», її значенням для людини, з основними правилами поведінки в природі; навчити характеризувати основні завдання екології.                                                                                                                                      Розвиваюча. Розвивати уміння характеризувати діяльність людини, її позитивні і негативні риси; логічно мислити, узагальнювати, робити висновки
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища                     Тип заняття: засвоєння нових знань.                                                                                     Методи і методичні прийоми.
1) Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда.
б) наочний: ілюстрація.
2) Репродуктивний: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3) Проблемно-пошуковий: пошукова діяльність учнів, здобуття нових знань у процесі викладу матеріалу.
4) Візуальний: складання схем.
Обладнання: схеми, малюнки
І. Організаційна частина.
Повідомлення теми, мети, завдання, які необхідно виконати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Які зв'язки існують між людиною та навколишнім середовищем? Як середовище впливає на організм людини? Чи може людина змінювати середовище існування? Який вплив зараз здійснюють учні на навколишнє середовище? Що ви знаєте про екологію?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель повідомляє учнів про тисячі зв'язків, що виникають між різними видами організмів у природі. Не виняток у цих процесах є сама людина. Для вивчення закономірностей існування різних організмів необхідно існування науки - екології (учитель дає коротку інформацію про екологію як науку). Учитель говорить, що людина - це найскладніший організм живої природи наділений розумом і тому між нею та природою виникають найскладніші зв'язки. Їх вивчає екологічна наука - екологія людини.
Предметом дослідження екології є детальне вивчення за допомогою кількісних методів основ структури та функціонування природних та створених людиною систем. Оточуюча нас жива природа не є безладним, випадковим поєднанням живих істот. Вона являє собою стійку організовану систему органічного світу, що склалася в процесі еволюції органічного світу. Тут виявляється значимість участі популяційних (конкуренція за їжу) та біоценотичних (хижаків, паразитів, збудників захворювань) механізмів.

Тому серед основних завдань екології можна виділити наступні:

  • дослідження особливостей організації життя, в тому числі в зв’язку з антропогенним, що є результатом людської діяльності, впливом на природні системи;
  • створення наукової основи раціональної експлуатації біологічних ресурсів;
  • прогнозування змін природи під впливом діяльності людини;
  • збереження середовища існування людини.

Важливим завданням екології є детальне вивчення за допомогою кількісних методів основ структури та функціонування природних і створених людиною систем. Оточуюча нас жива природа не є безладним, випадковим поєднанням живих істот. Це стійка організована система, що склалася в процесі еволюції органічного світу. Взаємовідносини людини з видами, популяціями, спільнотами в наш час є екологічно незбалансованими. Внаслідок цього мають місце значні втрати врожаїв за рахунок шкідників, значних збитків завдають живі організми сировині, матеріалам, техніці, будівлям, пам’ятникам культури, скорочується чисельність та зникають окремі види, виникає екологічний дискомфорт урбанізованого середовища, що поглиблює стресові ситуації, зростає захворюваність людей.

Правила поведінки на природі (учні доповнюють вчителя)

http://wolochivka.at.ua/DSC00041.jpg

Знаходячись на відпочинку не слід не забувати, що і на природі існують правила поведінки, яких треба неухильно дотримуватися.

Найбільша і головна проблема - це сміття.

Категорично заборонено залишати в лісі упаковки з пластмаси, пластика і жерсть, а також консервні банки і скляні пляшки, вони украй руйнівно діють на природний фон. Знай що папір розкладається 1-2 роки, поліетилен-10 років, пластик-40 років, консервна банка- 80 років, скло -більше 1000 років.

Не везіть в ліс сміття, його там і так предостатньо. Навпаки, на своєму прикладі покажіть, що захистити природу не так вже складно, якщо дотримувати елементарні норми поведінки.

Беріть з собою в ліс спеціальний мішок для сміття, його ви викинете після приїзду в смітник чи спалите.

Для розведення багаття використовуйте тільки сухі гілки, не можна рубати живі дерева і навіть залишати на них які-небудь відмітини. Відпочиваючи на природі, люди нерідко залишають «пам'ять про себе» - вирізують на корі дерев написи, наприклад свої імена, роблять інші відмітини, наприклад пишуть на скелях фарбою свої імена і назви рідних міст. Психологи і учені, що вивчають поведінку тварин пояснюють ці дії інстинктом, що дістався нам від предків, - потребою «мітити» свою територію. Собаки, вовки, кішки та і взагалі майже всі представники собачих, котячих, ведмежих і інших сімейств наземних ссавців мітять територію сечею.

Не забивайте цвяхи в живі дерева, що б щось повісити, натягнути і т.п.  Спробуйте спочатку вбити абикуди собі... Якщо сподобається - тоді вперед.

Пам'ятаєте, що окрім вас в лісі знаходяться тисячі живих істот, для яких він є будинком. Ви б адже не стали розкидати сміття в гостях або псувати меблі?

Не зривайте і не толочить рослини, вони можуть бути занесені в Червону книгу і знаходяться під охороною держави.

Не розводьте багаття поряд з лісовій гущавині, ретельно гасіть  їх перед відходом. Завжди заливайте багаття!  Якщо, звичайно, з неба не ллє, як з відра. Не затоптуйте, не розкидайте і не «записуйте». Навіть якщо ви великий грунтознавець,  і вважаєте, що  все обкопане, і після  вас мох (торф, листя, трава, голки, камені.) знов не розгоряться,  ви можете сильно помилитися. Особливо, якщо   багаття нове  і дме вітерець. З іскри, як відомо, займеться полум'я. Вода адже поряд, не лінуєтеся! Дуже сумне видовище - пропливати мимо лісу, спотвореного чорними низовими пожарищами... Всі вони - тільки від  ваших недопалків і не залитих багать.

У лісі ходи по стежинам і доріжкам. Пам'ятай: у траві і в лісовій підстилці мешкає багато маленьких тварин, яких можна ненавмисно роздавити. Крім того, від ходьби ущільнюється грунт, оголяється коріння дерев, гинуть рідкісні рослини

Не чіпайте змій.  І тоді вони вас теж не чіпатимуть. Жодна змія, що знаходиться при повному розумі, ніколи перша не нападе на людину. Дивіться під ноги і уникайте місць, де змії люблять грітися -  старі вирубки, зруйновані хати і колодязі, уступи на скелях, штовхни на полянах. Поступися дорогою!

Якщо ви майстер  рибного полювання - не ловіть більше, ніж можете з'їсти. Ну, недобре це. Скільки разів  доводиться читати: «Наловили стільки, що не знали, куди дівати. Смажили, парили, солили... Їли - давилися.»  Бідолаги. Залишилося тільки до грудей притиснути і пошкодувати!

Не шуми. Крик і гучна музика лякають лісових мешканців, і вони можуть покинути свої житла. Не беріть в ліс музику.  Дайте відпочити собі і іншим від звуків . Крім того, ви забуваєте про звірів і птахів,  які  просто страждають від цього , маючи чутливіші вуха. Подумайте про бідних земляних черв'яків, кротів і мишей!  Або хоч би пригадаєте, як  викидаються на берег кити  від техногенних звуків - може, хоч це примусить вас залишити музичний ящик удома.

Не рви квіти. Зірвані рослини швидко загинуть і не дадуть насіння. Не буде насіння - не буде і квітучих рослин

Не лови метеликів. Вони прикрашають природу і опилюють рослини. Пам'ятай: метелика погубити легко, досить потримати його в руці, і з його крилець опадуть луски, він не зможе більше літати

Не руйнуй мурашники. Мурашки по соломинці довго будують свій будинок, будь-яку працю треба поважати. Мурашки - санітари лісу, вони не дають сильно розмножуватися комахам-шкідникам

Не збивай неїстівні гриби, вони теж потрібні лісу. Неїстівні для тебе, вони служать їжею багатьом тваринам

Не чіпай пташині гнізда. Якщо побачив гніздо з яйцями або пташенятами, то постарайся тихо піти. Пам'ятай: потривожені птахи можуть покинути гніздо, а прим'ята трава або зламана гілка зроблять його помітним для хижаків.Не лови  інших тварин. Ліс - їх рідний будинок, їм буде погано в твоїй квартирі

Не рви павутину, краще простеж, як павук полює.

Не розпалюй в лісі багаття. Особливо це небезпечно під кронами дерев,на сухій траві,в хвойному лісі,у вітряну погоду. Пожежа в лічені години  може погубити ліс, на відновлення якого можуть піти сторіччя.

Не залишай сміття в лісі. Пам'ятай: це будинок для тварин, в ньому повинно бути чисто

(Підведення підсумків)

Учні приходять до висновку. Що в кінцевому результаті все зводиться до охорони природи. Бо це найефективніший метод для виходу суспільства з екологічної кризи та успішного вирішення більшості екологічних проблем.
V Узагальнення і систематизація                                                                                    Систематизувати і узагальнити знання можна за допомогою прикладів, які даються учням у вигляді готових схем.
V. Підсумки уроку.
Бесіда. Для чого необхідно охороняти природу? Що вивчає екологія людини? Чому кожній людині необхідно виробляти в собі екологічний спосіб мислення?
 

 

docx
До підручника
Екологія (профільний рівень) 10 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку