Конспект уроку на тему "Фразеологізми в мовленні"

Про матеріал

Конспект заняття з української мови для студентів першого курсу. Матеріали можна використовувати для учнів та студентів технікумів, коледжів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Тема заняття: Фразеологізми в мовленні

Тип заняття: комбіноване

 

Актуальність теми полягає в тому, що знання фразеологізмів, уміле їх використання робить наше мовлення багатим, виразним й оригінальним, тому особливе значення має вивчення фразеології для вдосконалення мовної майстерності людини, для підвищення мовної культури.

І. Мета:

1.1 Навчальна:

  • дослідити роль фразеологізмів у мовленні;
  • удосконалювати вміння вживати фразеологізми там, де це доречно;
  • збагатити словниковий запас новими фразеологізмами та крилатими висловами;
  • навчитися користуватися фразеологічним словником;
  • використовувати набуті теоретичні знання в процесі виконання практичних вправ.
    1.   Виховна:
  • виховувати у студентів повагу та любов до краси та багатства рідної мови;
  • розширювати світогляд студентів;
  • прищеплювати інтерес до літератури, історії, культури українського народу.
    1.   Розвиваюча:
  • розвивати логічне мислення студентів;
  • розвивати культуру усного та писемного мовлення;
  • сприяти розвитку емоційних і естетичних вподобань;
  • удосконалювати навички колективної і самостійної роботи;
  • формувати комунікативно – мовленнєві вміння.

 

 

ІІ. Методи проведення:

 

  1.        За джерелами передачі та сприйняття навчальної інформації:

 

  •    словесні;
  •    наочні;
  •    демонстраційні.

 

  1.        За методами управління навчальною роботою:

 

  •    навчальна робота під керівництвом викладача;
  •    самостійна робота на занятті.

 

  1.        Методи контролю та стимулювання навчальної дисципліни:
  •    поетапний контроль виконання завдань;
  •    взаємоконтроль.

 

 

ІІІ. Інтеграція між навчальними дисциплінами:

 

Дисципліни, які забезпечують вивчення даної дисципліни:

 

3.1.Українська література: тема № 2: І. Нечуй- Левицький « Кайдашева сім`я»;          тема № 5: П. Мирний « Хіба ревуть воли, як ясла повні?»; тема № 9: О. Кобилянська . Повісті «Земля», «Людина».

3.2.      Зарубіжна література: тема № 3: Ф Стендаль « Червоне й чорне»; тема № 9: Л.Толстой  «Анна Кареніна»; тема № 16. Б. Шоу «Пігмаліон».

3.3      Культурологія: тема  № 3. Культура Античності.

3.4. Всесвітня історія: тема № 1.Основні тенденції розвитку людства на початку 20ст.

 

Дисципліни, вивчення яких забезпечує дана нормативна навчальна дисципліна:

 

3.5.      Українська мова за професійним спрямуванням: тема № 8: Точність і доречність мовлення. Складні випадки слововживання.

3.6      Основи філософських знань: тема № 2. Філософія Стародавнього світу.

3.7. Політекономія: Тема № 7. Товарне виробництво. Товарно-грошові відносини.

3.8. Етнографія і фольклор: Тема № 2. Етнорегіональна своєрідність

України ; тема № 3. Етична міфологія та усна народна творчість українців.

3.9. Українська література: тема № : Г. Тютюнник «Завязь», «Три зозулі з поклоном»; тема № : В. Винниченко. Роман  «Вершники».

 

ІV. Забезпечення заняття:

  1.    Роздатковий матеріал:

 

  •  таблиця «Види фразеологізмів»
  •  фразеологічні словники;
  •   картки із завданнями;
  •   Підручник

 

  1.     Технічне забезпечення:

 

-    мультимедійний проектор.

 

  1.      Види самостійної роботи  на занятті студентів:

 

  1.        Виконання вправ за підручником;
  2.        Виконання завдань за картками;
  3.        Опрацювання матеріалу за таблицею.

 

VI. Література:

1.  Глазова О.П. Українська мова: підручник для 10 класу   загальноосвітніх      навчальних закладів / О. П. Глазова, Ю. Б. Кузнецов. – К. : Видавничий          дім «Освіта», 2013– 256 с.

2.  Юшук І.П. Українська мова. Практикум з правопису української мови   

 / І. П. Ющук. - К. : Освіта, 2007.- 254 с.

  1.   Козачук Г.О. Українська  мова для   абітурієнтів:   навчальний посібник

    / Г.О. Козачук. - К. : Вища школа, 2007. – 287 с.

  1.   Шкуратяна Н.Г. Сучасна українська літературна мова : модульний курс : навчальний посібник / Н.Г. Шкуратяна, С. В. Шевчук. -К. : Вища школа,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План та організаційна структура заняття

 

І.Організаційний етап:

 

  1.        Організація студентів групи:

- перевірка присутності студентів;

- перевірка наявності матеріального та методичного забезпечення заняття;

- перевірка готовності студентів до роботи.

 

ІІ. Підготовчий етап:

  1.        Визначення теми, плану, мети заняття.
  2.        Мотиваційний етап:
  • зв’язок із попереднім матеріалом;
  • мотивація актуальності теми;
    1.        Актуалізація опорних знань:

      Мовознавчий диктант «Вірю – не вірю»

  1. Лексика – це словниковий склад мови?
  2. Усі терміни – багатозначні слова?
  3. У реченні «сумують ластівки в садах» слово «сумують» ужите в переносному значенні?
  4. Слова «велетень, титан, гігант» - синоніми?
  5. Слова «вдень – вночі, гарячий – холодний, зима – літо» - омоніми?
  6. У реченнях «Викладач використовує ефективні методи викладання» та « Моя сестра – ефектна дівчина» вжито пароніми?
  7. Слова «диспетчер, авіатор, фотограф» - іншомовні?
  8. Слова «феодал, очічок, урядник» - діалектні?
  9. Слова «вода,земля, подяка» - стилістично забарвлені?
  10.  Епітети, порівняння, синекдоха – це тропи?
  11. Сніг іде; густий голос; рукав річки – це метафори?
  12.  Гіпербола,  алегорія здебільшого вживаються в офіційно-діловому стилі?

ІІІ. ОСНОВНИЙ ЕТАП:

          3.1.   Постановка загальної проблеми викладачем:

 фразеологія – це скарбниця спостережливості і мудрості народу

          3.2.  Виконання вправ.

3.3.  Виконання контрольних завдань.

ІV. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП:

                            4.1.Формування висновку з проблеми;

                            4.2. Відповіді на можливі запитання студентів;

                            4.3   Оцінка роботи студентів;

                            4.4 Підбиття підсумків.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Повторити теоретичний матеріал за підручником:

Глазова О.П. Українська мова: підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів / О. П. Глазова, Ю. Б. Кузнецов. – К. : Видавничий   дім «Освіта», 2013 – 256 с.

2. Написати гумористичне оповідання, використовуючи фразеологізми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 червня 2021
Переглядів
1321
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку