Конспект уроку на тему: "Галілей: великий учений чи звичайна слабка людина?"

Про матеріал

Мета розробки - простежити неоднозначність образу Галілея за драмою Б.Брехта "Життя Галілея", а також розвиток в учнів навичок роботи з художням твором, аналізу образу, формування критичного мислення. Використано прийоми: "6 капелюхів", "Т-схема", "Обери позицію".

Перегляд файлу

Тема уроку: Галілео Галілей: великий учений чи звичайна слабка людина?

Мета:

  • Зясувати підхід Бертольда Брехта до зображення реальної історичної особи в драматичному творі;
  • Визначити риси характеру образу Галілея, пояснити неоднозначність образу;
  • Простежити еволюцію образу Галілея;
  • Зробити висновки про значення винаходів Галілея для людства;
  • Формувати в учнів навички критичного мислення, звязного мовлення;
  • Виховувати почуття гідності, поваги, усвідомлення відповідальності за власні вчинки.

 

Обладнання: презентація до уроку, підручник, дидактичний матеріал: «6 капелюхів», цитатний матеріал.

Хід уроку

  1. Введення в тему

 ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ  ЛЮДИНА?

Ти знаєш, що ти — людина? 
Ти знаєш про це чи ні? 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі 
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди — 
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе — 
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба, 
Кохати спішити треба — 
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні — 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.     (В.Симоненко)

 

 Так, ми завжди повинні пам’ятати, що, перш за все, ми – люди, і ми народилися здатними не тільки для того, щоб задовільняти власні фізіологічні потреби, а й думати, переживати сотні почуттів, сприймати твори мистецтва, писати філософські трактати, робити відкриття, змінювати долі народів. Потрібно цінувати цей дар, який нам дала матінка – Природа чи, може, Бог. Потрібно усвідомлювати, що бути людиною – це не тільки велике щастя, але й велика відповідальність. Але людство про це нерідко забуває. Часто трапляється, що свої таланти та відкриття людина спрямовує не на благо загалу, а проти нього: скільки життів було втрачено у численних війнах, скільки горя принесли різноманітні засоби знищення всього живого. Так, наприклад, на руйнацію, а не на мирні справи спрямували атомну енергію.

 З історії написання драми «Життя Галілея» ви пам’ятаєте, що поштовхом для Бертольда Брехта стало відкриття у атомній фізиці: розщеплення атому урану. Редакції твору чітко говорять про думку автора щодо відповідальності вчених за власні винаходи. Але зазначений твір присвячений не власне науковим винаходам великого астронома, а йому особисто.

2. Повідомлення теми уроку (слайд 1).

3. Визначення мети уроку, основних завдань (слайд 2).

 Виконати поставлені завдання нам допоможе прийом «6 капелюхів».

4. Робота над темою уроку.

Білий капелюх – збираємо інформацію, факти.

  • Історичні факти про Галілео Галілея (індивідуальні виступи учнів з інформацією про життя Галілео, його винаходи та внесок у науку – ментальна карта).
  • Що ми знаємо про Галілея за змістом драми? (особисте життя, діяльність, винаходи (слайд 3)).

Чорний капелюх

  • З якими перешкодами зіштовхнувся Галілей?
  • Як вони впливають на героя?
  • Що було помилковим у діях, вчинках науковця?  (пропонується висловити відповідь на це питання від імені геров драми (Сагредо,  Андреаса тощо), автора, особиста думка учня).
  • Які протиріччя можна помітити у вчинках Галілея?
  • Які наслідки мало зречення Галілея для науки та окремих науковців? (слайд 4) -  виконується письмово, самоперевірка відповіді.

Жовтий капелюх

  • Які переваги для Галілея мало його зречення?
  • Чи можна стверджувати, що Галілей дійсно зрадив своїй меті, науці, ідеї?
  • Чи було ним заплановано і продумано крок зради?
  • Які зміни в образі героя відбулися після оголошення зречення?  (створюємо ланцюжок характеристик: наївна щира віра – оптимізм – страх – зрада себе – відчай – розуміння того, що сталося – щире каяття – звинувачення себе у зраді).
  • Простежте символічне значення зору в драмі (слайд 5).

Червоний капелюх

Заповніть Т-схему (письмово): позитивні та негативні почуття щодо образу головного героя (слайд 6). Прокоментувати власну думку.

Зелений капелюх

«Коли істина неспроможна опиратись, вона мусить перейти у наступ», - казав герой Брехта.

  • Прокоментуйте це висловлювання.
  • Яку альтернативну думку висловлює Галілей наприкінці твору?  (слайд 7)
  • Що має на увазі герой? Як сказане стосується дій та вчинків Галілея?
  • Який сенс криється у відповіді Галілея своєму учневі Андреасу: «Нещасна та країна, що потребує героїв»?

Синій капелюх

  • Визначте головну рису особистості Галілея?  (творець)
  • Чи є підстави стверджувати, що все життя Галілея – невпинна боротьба?
  • Хто ж, на вашу думку, Галілей: великий учений чи звичайна слабка людина?

Отже, образ Галілея символізує оновлення не лише в науці, а й у свідомості людини: прагнення змінити життя на краще. Наш персонаж, з одного боку, - великий винахідник, науковець, важливість винаходів якого розуміють його однодумці, а вороги усвідомлюють небезпеку для владних структур від цих винаходів. З іншого боку, Галілей – звичайна людина, які притаманні свої страхи (фізичний біль) та слабкості (добре поїсти). Б.Брехт не прагнув ідеалізувати свого героя. Це розуміємо і ми, і не засуджуємо його, бо те, що зробив Галілео в науці набагато важливіше за дрібні страхи і слабкості.

  • Вшанування пам’яті Галілео Галітея сьогодні (виступ учня з індивідуальним повідомленням).

5. Рефлексія

6. Оцінювання учнів

7. Домашнє завдання: письмова відповідь (вільне письмо) на тему «Я віддав можновладцям свої знання, щоб вони їх вживали, або не вживала, чи зловживали ними, - як їм заманеться – в їх власних інтересах». Чи повинен науковець нести відповідальність за свої винаходи?»

 

Додатки:

І. Цитатний матеріал

  1. «Наше неуцтво – безмежне. Зменшимо його хоч трохи».
  2. «Коли істина неспроможна опиратись, вона мусить перейти у наступ».
  3. «Хто не знає істини, той неук. А хто її знає і називає брехнею, той – злочинець.»
  4. «Пробивається саме стільки істин, скільки ми їх пробиваємо; перемога розуму може бути лише перемогою розумних».
  5. «Вірю в людину, значить вірю в її розум».
  6. «Вірю в лагідну владу розуму над людиною».
  7. «Мислити – це одна з найвищих насолод людського роду».
  8. «Бог в нас самих, або ніде».
  9. «Сума кутів трикутника не може змінюватись на потребу папської курії».
  10. «Єдина мета науки – полегшити нужденне людське існування».
  11. «Нещасна та країна, що не має героїв».
  12. «Я проповідував науку, а заперечував істину».
  13. «Я зрікся, але буду жити».
  14. «Краще нехай будуть [руки] заплямовані, аніж порожні».
  15. «Наука знає лише одне мірило цінності: внесок в науку».
  16. «Недовірливий в науці, стаєш легковажний в своїх прагненнях».
  17. «Я – вірний син церкви».
  18. «За мого часу астрономія вийшла на ринки і майдани».
  19. «Якби я вистояв, то вчені могли б скласти щось на зразок Гіпократової присяги лікарів, - урочисту присягу застосовувати свої знання виключно для блага людства».
  20. «Я віддав можновладцям свої знання, щоб вони їх вживали, або не вживала, чи зловживали ними, - як їм заманеться – в їх власних інтересах».
  21. «Я зрадив своє покликання».
  22. «Нещасна та країна, яка потребує героїв».

ІІ. Джерела для підготовки інформацій про Галілео Галілея:

https://uk.wikipedia.org/wiki/Галілео_Галілей

https://sites.google.com/site/vinahodigalileogalilej/

http://mykniga.com.ua/biograph/biografiya-galileo-galileya-biografiya-dosyagnennya-cikavi-fakti.html

https://www.youtube.com/watch?v=0-O1KvIsnDY

ternofizik.blogspot.com/2015/11/blog-post_84.html

nrcu.gov.ua/img/src/IHTS/Ist.73.doc

 

Використані джерела:

Б.Брехт. Життя Галілея // http://chtyvo.org.ua/authors/Bertolt_Brecht/Zhyttia_Halileia/
https://www.ukrlib.com.ua

gorodenok.com/урок-№-34

http://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/3378/

https://kruchenova.wordpress.com

https://uk.wikipedia.org/wiki/Життя_Галілея

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Слубська Наталія Іванівна
    Використано прийоми, які сприяють розвитку ключових компетентностей.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
21 березня
Переглядів
272
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку