Мета розробки - простежити неоднозначність образу Галілея за драмою Б.Брехта "Життя Галілея", а також розвиток в учнів навичок роботи з художням твором, аналізу образу, формування критичного мислення. Використано прийоми: "6 капелюхів", "Т-схема", "Обери позицію".
Тема уроку: Галілео Галілей: великий учений чи звичайна слабка людина?
Мета:
Обладнання: презентація до уроку, підручник, дидактичний матеріал: «6 капелюхів», цитатний матеріал.
Хід уроку
ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ — ЛЮДИНА?
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні. (В.Симоненко)
Так, ми завжди повинні пам’ятати, що, перш за все, ми – люди, і ми народилися здатними не тільки для того, щоб задовільняти власні фізіологічні потреби, а й думати, переживати сотні почуттів, сприймати твори мистецтва, писати філософські трактати, робити відкриття, змінювати долі народів. Потрібно цінувати цей дар, який нам дала матінка – Природа чи, може, Бог. Потрібно усвідомлювати, що бути людиною – це не тільки велике щастя, але й велика відповідальність. Але людство про це нерідко забуває. Часто трапляється, що свої таланти та відкриття людина спрямовує не на благо загалу, а проти нього: скільки життів було втрачено у численних війнах, скільки горя принесли різноманітні засоби знищення всього живого. Так, наприклад, на руйнацію, а не на мирні справи спрямували атомну енергію.
З історії написання драми «Життя Галілея» ви пам’ятаєте, що поштовхом для Бертольда Брехта стало відкриття у атомній фізиці: розщеплення атому урану. Редакції твору чітко говорять про думку автора щодо відповідальності вчених за власні винаходи. Але зазначений твір присвячений не власне науковим винаходам великого астронома, а йому особисто.
2. Повідомлення теми уроку (слайд 1).
3. Визначення мети уроку, основних завдань (слайд 2).
Виконати поставлені завдання нам допоможе прийом «6 капелюхів».
4. Робота над темою уроку.
Білий капелюх – збираємо інформацію, факти.
Чорний капелюх
Жовтий капелюх
Червоний капелюх
Заповніть Т-схему (письмово): позитивні та негативні почуття щодо образу головного героя (слайд 6). Прокоментувати власну думку.
Зелений капелюх
«Коли істина неспроможна опиратись, вона мусить перейти у наступ», - казав герой Брехта.
Синій капелюх
Отже, образ Галілея символізує оновлення не лише в науці, а й у свідомості людини: прагнення змінити життя на краще. Наш персонаж, з одного боку, - великий винахідник, науковець, важливість винаходів якого розуміють його однодумці, а вороги усвідомлюють небезпеку для владних структур від цих винаходів. З іншого боку, Галілей – звичайна людина, які притаманні свої страхи (фізичний біль) та слабкості (добре поїсти). Б.Брехт не прагнув ідеалізувати свого героя. Це розуміємо і ми, і не засуджуємо його, бо те, що зробив Галілео в науці набагато важливіше за дрібні страхи і слабкості.
5. Рефлексія
6. Оцінювання учнів
7. Домашнє завдання: письмова відповідь (вільне письмо) на тему «Я віддав можновладцям свої знання, щоб вони їх вживали, або не вживала, чи зловживали ними, - як їм заманеться – в їх власних інтересах». Чи повинен науковець нести відповідальність за свої винаходи?»
Додатки:
І. Цитатний матеріал
ІІ. Джерела для підготовки інформацій про Галілео Галілея:
https://uk.wikipedia.org/wiki/Галілео_Галілей
https://sites.google.com/site/vinahodigalileogalilej/
http://mykniga.com.ua/biograph/biografiya-galileo-galileya-biografiya-dosyagnennya-cikavi-fakti.html
https://www.youtube.com/watch?v=0-O1KvIsnDY
ternofizik.blogspot.com/2015/11/blog-post_84.html
nrcu.gov.ua/img/src/IHTS/Ist.73.doc
Використані джерела:
Б.Брехт. Життя Галілея // http://chtyvo.org.ua/authors/Bertolt_Brecht/Zhyttia_Halileia/
https://www.ukrlib.com.ua
gorodenok.com/урок-№-34
http://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/3378/
https://kruchenova.wordpress.com
https://uk.wikipedia.org/wiki/Життя_Галілея