Метою уроку є розкрити уявлення учнів про ефективність впливу громадянської участі на процеси демократизації суспільства; способи визначення та вирішення питань місцевої громади; навчити учнів проявляти та відстоювати свою громадянську позицію.
ГРОМАДЯНСЬКА УЧАСТЬ У ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА
Очікувані результати діяльності учнів:
Тип уроку: засвоєння нових знань
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Бесіда
- Скажіть , будь ласка, які доручення батьків ви виконуєте дома?
- Чи дозволяють вам батьки брати участь у вирішенні сімейних проблем?
- Чи залучають вас до суспільно - корисної праці?
- Чи брали ваші батьки або ви участь у посильній допомозі нашим військовим на сході України? У якій формі це виражалося?
Учитель. Отже, з дитячого віку дитина бере посильну участь у житті суспільства. У дорослому віці прагнення брати участь у житті суспільства посилюється. Громадяни беруть участь у різноманітних громадських організаціях і рухах, політичних партіях тощо.
Перегляд відеоролика
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Формування поняття
Участь у житті суспільства — це, насамперед, соціальна діяльність, яка забезпечує життєздатність суспільства, сприяє розвиткові його потенціалу.
Учитель . В Україні існує понад 3821 громадських організацій та рухів різних спрямувань. Класифікувати їх надзвичайно складно, оскільки існує значна кількість ознак, за якими можна це зробити. Вирішальну роль у політичному житті суспільства відіграють громадські організації та рухи, які мають на меті вирішення політичних проблем, задоволення й захист потреб та інтересів своїх членів. Кожне з професійних, молодіжних, творчих та інших добровільних об'єднань має статут із чітко визначеними завданнями в межах чинних державних законів.
Формування поняття
Громадська організація — це добровільне та організаційно оформлене об'єднання громадян, створене для вираження й задоволення їхніх інтересів і потреб на засадах самоврядування.
Найбільш поширеними різновидами громадських організацій у сучасному світі є: профспілки; організації інвалідів; ветеранські, жіночі, молодіжні, дитячі організації; наукові, технічні, культурно-просвітницькі, фізкультурно-спортивні та інші добровільні товариства; творчі спілки; різноманітні земляцтва, фонди, асоціації, товариства і т. ін. Характерною ознакою їх є документальне оформлення мети і завдань, організаційно-структурне забезпечення, що, власне, й відрізняє їх від громадських рухів.
Громадські рухи також мають масовий характер і створюються з певною метою. Однак на відміну від громадських організацій громадський рух -це добровільне формування громадян, яке виникає внаслідок вільного їх бажання на основі спільності інтересів і не має фіксованого членства.
Метод «Займи позицію»
Формування поняття
Активна громадянська позиція — усвідомлено
обрана людиною життєва позиція, що базується на громадянських цінностях та спрямована на ідеали демократичного суспільства
Вчитель. Значна частина громадян бере активну участь у житті суспільства.
До традиційних форм громадської участі належать:
Робота з таблицями в групах
І-ша група – Види місцевих ініціатив (ст.84 підручника)
ІІ - га група - Рівні місцевих ініціатив ( ст. 84 підручника)
Метод «Відкритий мікрофон»
Учитель. Формами соціальної активності громадян є участь в таких масових заходах, як демонстрації, мітинги, пікети,акції протесту , марші та походи.
Метод «Мозковий штурм»
Учитель. Одним з напрямків участі у житті суспільства є меценатство та волонтерство. Яскравий приклад — утворення 12 жовтня 1995 року в місті Києві Ліги українських меценатів, ініціатором і першим президентом якої став відомий громадський діяч, бізнесмен і благодійник з Канади Петро Яцик. Ліга об’єднала бізнесменів з України, США й Канади у своєрідний благочинний клуб ділових людей. Вони заснували декілька премій.
Запитання
- Чи берете ви участь у конкурсі знавців української мови імені П. Яцика?
- Хто став переможцем конкурсу в ліцеї у цьому році?
- Кого з місцевих волонтерів ви знаєте?
- Чи приєднувались ви до збору коштів та речей для людей похилого віку, які проводили волонтери в нашому селищі?
ІУ.ПІДСУМКИ УРОКУ
Вправа «Коло вражень»
У. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Використана література
Бакка Т. В. Інтегрований курс «Громадянська освіта» (рівень стандарту):
Підручник для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / Бакка Т. В., Марголіна Л. В., Мелещенко Т. В. — К. : УОВЦ «Оріон», 2018.
Гісем О. О. Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту) : підручник для 10 кл. закладів загальної серед. освіти / О. О. Гісем, О. О. Мартинюк. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
Сайти