Тема. Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вчені-творці хімічної науки.
Мета:
навчальна: продовжувати формувати екологічну компетентність учнів під час з'ясування питання розвитку хімічної науки та виробництва в Україні, а також міжпредметну компетенцію учнів під час з'ясування питань розміщення хімічного комплексу в країні, спираючись на знання учнів з географії; оцінити роль хімії в житті людини; пригадати які видатні вітчизняні й зарубіжні науковці-хіміки впроваджували у виробництво досягнення хімічної науки; як розвивалося промислове виробництво у різні історичні епохи у різних країнах; які основні етапи становлення й розвитку хімічної науки; які виробництва входять до хімічного комплексу України.
розвиваюча: продовжувати розвивати почуття патріотизму та гордості за вчених-співвітчизників, які зробили вагомий внесок у розвиток хімії, логічне мислення, уміння аналізувати різні джерела знань;
виховна: сприяти формуванню світогляду, активної громадської позиції, свідомого ставлення до розвитку господарства країни, екологічну культуру.
Базові поняття та терміни: науково-технічний прогрес, хімічна промисловість, хімічна наука, виробництво.
Методи навчання: Словесні (бесіда, пояснення); наочні (демонстрація презентації); практичні (работа з раздатковим матеріалом); проблемний (постановка проблемних запитань); дослідницький (работа по дослідженню заданих проблем).
Обладнання: періодична таблиця хімічних елементів Д.Менделєєва , атлас з економічної географії України, картки із завданням, роздатковий матеріал, комп'ютер, відеопрезентація, презентації учнів на тему “Хімія в побуті”
Тип уроку: узагальнення та коригування знань.
Форма уроку: урок-подорож, комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель хімії. Ви завершуєте курс хімії основної школи, вивчення якого дало змогу зрозуміти, що хімія є однією з фундаментальних наук про природу. Вона формує перші уявлення про наукову картину світу, роль речовин у розвитку природи, взаємозв’язки між неорганічними й органічними речовинами та їхнє значення в житті людини й суспільства, допомагає усвідомити єдність усіх процесів у природі. Вивчаючи цю науку, ви дізналися про багато речовин і процесів, про те, що саме відбувається з ними, про їхні біологічні функції та значення.
ІІІ. Мотивація
Вчитель географії та історії. Історія розвитку хімічної науки: https://sites.google.com/site/planetavebkvestiv/prirodoznavstvo/himia-v-pobuti
ІV. Оголошення теми та мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
1. Розвиток хімічної науки.
Вчитель хімії. Зараз пропоную попрацювати в парах. Кожна пара отримає завдання. Використовуючи матеріал параграфа 44 та роздаткового матеріалу, ви повинні заповнити таблицю. Через 5 хв. треба представити результати роботи.
Для І пари:
Зарубіжні науковці-хіміки |
Їх внесок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Для ІІ пари:
Вітчизняні науковці-хіміки |
Їх внесок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Озвучування результатів роботи.
Відеопрезентація: http://himiya.s46.pp.ua/%D0%BC%D0%BE%D1%8F-%D0%B1%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%89%D0%B8%D0%BD%D0%B0/
2. Хімічне виробництво в Україні.
Вчитель географії та історії. Сьогодні хімічна промисловість є однією з найважливіших галузей у світовому господарстві. Хімізація народного господарства України виявляється в широкому використанні мінеральних добрив у сільському господарстві та впровадженні хімічних технологій у промисловості. Хімізація народного господарства сприяє інтенсифікації виробничих процесів, економії витрат суспільної праці. Хімічна промисловість рухає НТП уперед, але є одним із головних забруднювачів навколишнього середовища. Використання різної сировини та різноманітність технологічних процесів визначають чинники і принципи розміщення підприємств хімічної промисловості.
Хімічна промисловість — комплексна галузь промисловості, яка забезпечує всі галузі господарства хімічними технологічними матеріалами та виробляє товари масового споживання.
Значення хімічної промисловості надзвичайно велике. Вона зумовлює науково-технічний прогрес інших галузей, може створювати нові матеріали з наперед заданими властивостями, сприяє найбільш повній переробці відходів інших галузей господарства, виготовляє товари народного споживання.
Пригадайте з курсу географії найважливіші хімічні виробництва України.
До хімічного виробництва України належать такі галузі: гірничо-хімічна, основна хімія, хімія органічного синтезу, хімія полімерів, хіміко-фармацевтична, хімічних волокон, лакофарбова, нафтохімічна й нафтопереробна тощо (див. на стор.231 рис. 442).
Локалізація хімічних виробництв здебільшого залежить від наявності сировини.
Завдання. Скористайтеся атласом з економічної географії України, щоб визначити розташування найважливіших підприємств хімічної промисловості України.
Пригадайте, де в Україні розміщені підприємства основної хімії.
Основна хімія є провідною галуззю для виробництва мінеральних добрив: нітратних (Дніпро, Рівне, Одеса), фосфатних (Вінниця, Одеса, Суми), калійних — у місцях добування калійної солі.
Сульфатна кислота використовується в суспільному господарстві й інших галузях хімічної промисловості. Сировинною базою її виробництва є самородна сірка та відходи нафтопереробної й коксохімічної промисловості, виплавлення металів.
Виробництво соди, як правило, здійснюється в місцях, де є родовища кухонної солі та ропи, вапняку.
Назвіть, використовуючи знання з географії, основні підприємства органічного синтезу та їх розташування на території України.
Отже, хімічна промисловість України є різноманітною й охоплює майже всі сфери виробництв, необхідних для створення добробуту й покращання життя людини. Без її продукції практично неможливо обійтися.
Однак хімічне виробництво може завдати чимало шкоди природі, якщо нехтувати чинниками, які зумовлюють глобальні екологічні катастрофи. У зв’язку з цим людина як частина природи має виховувати в собі усвідомлення того, наскільки небезпечними можуть бути наслідки негосподарського ставлення до природних ресурсів і виробництв хімічної промисловості. Про це має знати й дбати насамперед ви, молоде покоління.
А зараз слово надаю вам. Заздалегідь ви отримали завдання: підготувати стисле інформаційне повідомлення про одне з хімічних виробництв України, використовуючи підручник географії та інші джерела інформації (виступи учнів).
- Наведіть приклади найважливіших хімічних виробництв, розташованих у нашому районі.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Вчитель географії. Учні висловлюють свою думку щодо значення хімічної промисловості в сучасному світі. (https://sites.google.com/site/planetavebkvestiv/prirodoznavstvo/himia-v-pobuti )
Вчитель хімії. Презентації учнів “Хімія в побуті”.
Вправа „Коло ідей”. Запропонувати заходи, які дозволять підтримувати необхідний відсотковий вміст кисню у складі повітря.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Вчитель географії. Прийом «Закінчи речення»
Мене на уроці (вразило / зацікавило / здивувало)…
Для мене стало (відкриттям / здалося оригінальним / неоднозначним)…
- Чи корисні вам будуть ці знання у майбутньому?
Вчитель хімії. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання
Зарубіжні науковці-хіміки |
Їх внесок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вітчизняні науковці-хіміки |
Їх внесок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|