Конспект уроку на тему "Історія народу в пісні" 5 клас (Кондратова)

Про матеріал

Мета: навчальна: розкрити жанрову своєрідність українських народних дум та історичних пісень;

розвивальна: розвивати вокально – хорові навички, образне мислення, уяву, творчі якості, емоційно-чуттєве сприймання;

виховна: виховувати інтерес і повагу до героїчного минулого українського народу, почуття патріотизму.

Тип уроку: комбінований, введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, проектор, комп'ютер, ілюстрації до музичного твору та пісні, портрет М. Лисенка, М.Гоголя.

Основні поняття для засвоєння: історичні пісні, думи, інтродукція, кобза.

Твори, що вивчаються на уроці: Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки». М. Лисенко. Інтродукція з опери «Тарас Бульба». Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — розучування

Перегляд файлу

Конспект уроку на тему:

«Історія народу в пісні»

Музичне мистецтво в 5 класі (Кондратова Л. Г.)

Вчитель: Грабовецька М. М.

Мета: навчальна: розкрити жанрову своєрідність українських народних дум та історичних пісень;

розвивальна: розвивати вокально – хорові навички, образне мислення, уяву, творчі якості, емоційно-чуттєве сприймання;

виховна: виховувати інтерес і повагу до героїчного минулого українського народу, почуття патріотизму.

Тип уроку: комбінований, введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, проектор, комп’ютер, ілюстрації до музичного твору та пісні, портрет М. Лисенка, М.Гоголя.

Основні поняття для засвоєння: історичні пісні, думи, інтродукція, кобза.

Твори, що вивчаються на уроці:  Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки».  М. Лисенко. Інтродукція з опери «Тарас Бульба».  Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — розучування

Хід уроку:

1. Вступна частина

Вхід під музику М. Лисенка.  Організаційний момент.  Мотивація до навчання.

Тема нашого уроку «Історія народу в пісні». На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про українську народну пісню , що є своєрідним літописом нашого народу; познайомимось з жанрами української народної пісні – думами та історичними піснями, розкриємо їх жанрові особливості та тематику. Про історичне минуле ми можемо дізнатись не лише з археологічних розкопок, а й з українських народних пісень .

Актуалізація опорних знань:

бліц - опитування — укр. нар. пісня у моєму житті, народні твори в класичній музиці.

2. Основна частина

Розповідь

   Історичні пісні та думи — жанри української народної творчості. Дуже специфічний за походженням жанр думи. Він притаманний тільки українській національній культурі. Появу українських дум учені дослідники пов'язують з козаччиною.

   За змістом думи дуже подібні до історичних пісень, а за виконанням — до плачів, голосінь. Автори дум невідомі. Ними переважно були учасники подій— козацьких битв і походів. Кобзарі, лірники, бандуристи під супровід своїх інструментів речитативом виконували їх. Від села до села, від міста до міста розносили вони вісті про славу і подвиги героїв, їх мужність, героїзм і гарячу любов до України. 

   В бездоріжжі і в літню спеку, в заметіль і під холодними осінніми дощами брів він по нескінченних шляхах України від села до села, від ярмарку до ярмарку. Сліпий, він бачив багато горя на своєму віку, немало образ за себе і за людей накипіло в ньому, і коли він співав у супроводі кобзи і сльози текли по його нерухомому обличчю, людям здавалось, що це власне їхнє горе співає і плаче”. Мандруючи від села до села , кобзарі виконували пісні про бойову славу й вічну доблесть козацького війська, про свободу рідного краю. Вони розповідали людям у своїх піснях не тільки про різні події, а й висловлювали ідеї єднання народу в боротьбі проти чужинців, ідеї волі та незалежності, прославляли патріотизм. Співали кобзарі у супроводі кобзи(рідше ліри або бандури).

Особливості жанру дум
– сольне виконання;
– виконання у супроводі кобзи, ліри або бандури;
– імпровізаційно-речетативний характер виконання ;
– складається з заспіву, власне думи і кінцівки;
– оспівуються ідеї визвольної боротьби .

Дума має таку будову: заспів, власне дума з ліричними відступами і кінцівка (славослів'я).

Словникова робота  (записуємо у зошити)

Думи — твори української усної творчості, які виконували мандрівні співцімузики: кобзарі, бандуристи, лірники.

 Історичні пісні — твори, присвячені історичним подіям або героям української історії. А капела (a cappella) — виконання пісні без музичного супроводу, голосом.

 Кобза — український струнний щипковий музичний інструмент.

Кобзарі — укр. нар. співці, які супроводжували свій спів грою на кобзі або бандурі.

Музичне сприймання:

( укр. нар. пісня «Засвіт встали козаченьки» М. Лисенко. Інтродукція з опери «Тарас Бульба» )

Аналіз музичного твору

 —Чим особливі українські історичні пісні?

 —Що вас вразило у звучанні чоловічого хору? Яким був його тембр?

 —Як змінилась українська народна пісня в інтродукції М. Лисенка? Розкажіть про свої враження.

—Чим відрізняється вокальний твір від інструментального? Які інструменти виконували історичну пісню? Пригадайте скарбничку композитора й опишіть засоби виразності цього твору.

—Який настрій викликала у вас прослухана музика? Розкажіть про це.

Бесіда про композитора

Микола Віталійович Лисенко — засновник української класичної музики, композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач українського фольклору. Автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», творів для оркестру і фортепіано. Зробив багато обробок народної музики для голосу й фортепіано, хору. «Тарас Бульба» — опера Миколи Лисенка за сюжетом однойменної повісті Миколи Гоголя. У ній розповідається про історичні події в житті України, мужність та героїзм козацтва.

Інтродукція — невеликий оркестровий розділ на початку опери, вступ до прологу або першої дії.

Поспівка

 Вправи для розвитку музичного слуху та голосу за вибором вчителя.

Розучування пісні.  Укр. нар. пісня «Ой на горі та й женці жнуть».

 Усвідомлення характеру та змісту пісні. Розучування мелодії пісні. Вивчення особливостей мелодії та ритму пісні. Виконання пісні за фразами та спів з показом рукою руху мелодії.

Автором пісні «Ой на горі та женці жнуть» є відома співачка, виконавиця власних та народних пісень Маруся Чурай. Ця пісня була дуже популярною й зазнала багатьох змін, тому й утворилося декілька її варіантів.

3. Підсумок уроку

 Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Пригадайте історію виникнення дум та історичних пісень.
  •  Охарактеризуйте особливості їх звучання та виконання. Грою на якому музичному інструменті супроводжували свій спів кобзарі?
  • Як називається виконання пісні без інструментального супроводу?
  •  Які музичні твори ми слухали на уроці?
  •  Розкажіть, яка пісня отримала «друге» життя в опері. Як називається твір?
  • Хто його автор?

 

Домашнє завдання

Послухайте, чи звучать у вашій родині народні пісні. Які?

Чи є серед них подібні до історичних пісень?

 

docx
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
5229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку