Метаю даного уроку є познайомити учнів з історією виникнення перших холодильників, роллю вчених та винахідників в розвитку холодильної техніки, перспективою розвитку холодильної галузі. Показати їм зв'язок холодильної техніки з фізикою, хімією, історією, технологією виробництва.Розвивати в учнів вміння поповнювати свої знання шляхом самостійної роботи з в Інтернеті .Виховувати в учнів інтерес до своєї майбутньої професії.
ДНЗ "Чортківське ВПУ"
Розробка уроку
з предмета
"Холодильне обладнання"
на тему :"ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ХОЛОДИЛЬНИКІВ".
Підготувала :
викладач МАРКІНА І.Г.
2018 рік
ТЕМА : ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ХОЛОДИЛЬНИКІВ
МЕТА : Познайомити учнів з історією виникнення перших холодильників, роллю вчених та винахідників в розвитку холодильної техніки, перспективою розвитку холодильної галузі. Показати їм зв’язок холодильної техніки з фізикою, хімією, історією, технологією виробництва.
Розвивати в учнів вміння поповнювати свої знання шляхом самостійної роботи з в Інтернеті .
Виховувати в учнів інтерес до своєї майбутньої професії.
ТИП УРОКУ : урок – семінар.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ : історичний екскурс.
ОСНАЩЕННЯ УРОКУ : реферати учнів, роздатковий матеріал, відеофільм «Абсолютний нуль», слайди, відео презентації «Історія створення холодильника», «Види сучасних холодильників».
ТЗН : персональний комп’ютер, мультивидійний проектор.
ХІД УРОКУ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка присутності учнів на уроці та їх готовності до проведення уроку.
2. ПОВТОРЕННЯ МАТЕРІАЛУ
СЛАЙД 1 «Що таке холодильник ?»
ВИКЛАДАЧ : Напевно в наш час немає жодної родини, в якої на кухні не стояв би холодильник. Навіть маленька дитина знає, що якщо відкрити цю чарівну шафу, то там завжди можна знайти щось смачненьке. Ну , а дорослі зустрічаються з холодильною технікою в магазинах, барах та їдальнях. Багато хто з них працює на підприємствах, де широко використовується холодильна техніка. Ось і ви обрали собі майбутню професію «машиніст холодильних установок ». І після закінчення училища будете працювати в різних галузях виробництва : хтось буде ремонтувати побутові або торгівельні холодильні установки, хтось буде їх обслуговувати на м’ясокомбінатах, молокозаводах, фабриках морозива , а хтось може захоче продовжити навчання за цією спеціальністю у вищих навчальних закладах .Але мало хто з нас знає, коли ж з’явились перші холодильники ?
У вас на столах лежать таблиці з хронографією подій, пов’язаних з історією створення холодильної техніки. Ясно, що сьогодні за одне заняття ми не зможемо зупинитися на кожній події, вказаній там. Але про основні події спробуємо розповісти.
Але з початку давайте пригадаємо , кого з вчених , пов’язаних з основами холодильної техніки , ми з вами згадували на попередніх уроках.
ЗАПИТАННЯ : Яким приладом вимірюється температура ?
ВІДПОВІДЬ : Термометром.
ЗАПИТАННЯ: Знайдіть будь ласка в таблицях , коли вперше згадують про цей прилад ?
ВІДПОВІДЬ : 1624 рік в книзі Ж.Лошерона.
ЗАПИТАННЯ: Яка сама поширена одиниця вимірювання температури?
ВІДПОВІДЬ : Градуси Цельсія.
ЗАПИТАННЯ : А як придумав свою шкалу вимірювання температур
Цельсій ?
ВІДПОВІДЬ : За початок відліку 00С він взяв температуру замерзання води, а температуру кипіння води за 100 0С.
ВИКЛАДАЧ : А чи знаєте ви , що насправді він зробив навпаки : 100 0С була температура замерзання, а 0С – кипіння ? І лише багато років потому вчені вирішили для зручності перевернути шкалу.
ЗАПИТАННЯ : А що таке абсолютний нуль ? І хто дав йому визначення ?
ВІДПОВІДЬ : -273 0С – це абсолютний нуль по Кельвіну. Щоб перейти з шкали Цельсія на шкалу Кельвіна треба додати 273.
ЗАПИТАННЯ : А яка ще одиниця вимірювання температури названа на честь вченого ?
ВІДПОВІДЬ : Фаренгейт.
ВИКЛАДАЧ : Шкала Фаренгейта теж пов’язана з холодом : О F – це температура танення льоду у воді, а іншою точкою відліку взята температура людського тіла.
ЗАПИТАННЯ : Якими трьома параметрами характеризується робота холодильника ?
ВІДПОВІДЬ : Тиском, об’ємом та температурою.
ВИКЛАДАЧ : Закон , який пов’язує ці три величини носить ім’я двох вчених –Бойля та Маріотта, які окремо один від одного його вивели. Знайдіть в таблицях, коли це було ?
ВІДПОВІДЬ : 1662 рік Бойль, 1676 рік Маріотт.
ЗАПИТАННЯ : А який ізопроцес відбувається в холодильнику ?
ВІДПОВІДЬ : Ізохорний.
ЗАПИТАННЯ :Яка залежність 3 основних параметрів в цьому процесі ?
ВІДПОВІДЬ : При постійному об’ємі зміна тиску прямо пропорційна зміні температури.
3.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Ось бачите, скільки історичних подій та вчених ми вже згадали.
А завданням сьогоднішнього нашого уроку є познайомитися з історією виникнення перших холодильників. Чому виникла ідея сконструювати та вдосконалити такий потрібний нам зараз пристрій ? Які наукові відкриття дали цьому поштовх ? Хто з вчених заслуговує на звання «першого холодильщика» ?
Для проведення цього уроку ви мали завдання підготувати реферати та повідомлення, використовуючи для цього різноманітну літературу та широкі можливості Інтернету. Ви готові ? Тоді розпочинаємо наш історичний екскурс.
У 2007 році англійська компанія ВВС зняла науково – популярний фільм Absolute Zero.В ньому розкриваються дослідження видатних людей та історичні події в галузі низьких температур, того великого впливу, який здійснило на суспільство оволодіння холодом. В 1 серії фільму «ЗАВОЮВАННЯ ХОЛОДУ» показана хроніка великих відкриттів , які привели до оволодіння людьми холодом, починаючи з чаклуна короля Джеймса І Корнеліуса Дреббеля. В 2 серії « ГОНИТВА ЗА АБСОЛЮТНИМ НУЛЕМ» висвітлюється жорстка суперечка у пошуках кінцевої найнижчої точки холоду, незвичайні відкриття надпровідності та над текучості , спроби створити нову форму матерії , яку передбачав Альберт Ейнштейн.
Давайте же подивимось фрагмент фільму про те , як чаклун налякав короля Джеймса ,охолодивши повітря(фрагмент 1 «Чаклун» ).
ВИКЛАДАЧ :Як бачимо, в той час важко було зрозуміти, як може охолодитись повітря. Не обізнані люди сприймали це, як чаклунство. А оцінюючи ці події в наш час можна сказати, що це був прототип сучасного кондиціонера, до появи якого мине декілька століть.
Проблеми зберігання були завжди. У стародавності забитого на полюванні звіра їли доти , поки м'ясо його не протухало. Улітку воно псувалося швидше, а взимку повільніше. При низьких температурах м'ясо й овочі зберігалися значно довше. Все тому, що мікроби на холоді гинуть. Хоча в ті часи цього ще не знали. Поступово люди зміркували, що сніг і лід допомагають зберігати продукти. У північних народів заморожені риба, оленина і ягоди зберігалися місяцями.
Як же використовували стародавні люди холод ?
- Про це нам розкаже учень Спасюк Михайло (реферат )
Слайд 2 «Бастіони холоду»
- Про перші холодильники у Китаї розкаже Топольницький Андрій(реферат)
Слайд 3 «Китайський холодильник»
- Продовжить розповідь Конкевич Володимир ( реферат ).
Слайд 4«Перші досліди по охолодженню».
ВИКЛАДАЧ: Ви зараз почули, що додавання до льоду селітри знижує температуру плавлення льоду. А ми з вами вже вчили , що такий самий ефект дає додавання у воду солі: морська вода застигає не при 0 С, а нижче.
Слайд 5«Технологія штучного охолодження». Створення апарата, що генерує холод постійно - от проблема, що турбувала вчених тривалий час.
штучного охолодження.
Він використовував діетиловий ефір, що кипить у вакуумі.
Був сконструйований апарат, що показав на практиці можливість постійної генерації холоду в циклічному процесі.
Ось ми з вами і з’ясували, що люди здавен почали використовувати природне джерело холоду – лід. А де ж його можна було взяти в країнах з спекотним кліматом .
- Виступ учня Кулика Руслана ( реферат «ХІХ століття – час крижаних королів» ).
Слайд 6 «Крижані королі».
Слайд 7 «Віхи еволюції холодильника».
Слайд 8 «Айс - мени».
ВИКЛАДАЧ: А зараз до вашої уваги уривок фільму ( «Крижаний король» фрагмент 2)
ВИКЛАДАЧ : Слайд 9 «Штучний холод – перші кроки».
Не зважаючи на бурхливий розквіт процесу збирання натурального льоду, спроби створити пристрій для одержання штучного холоду тривали.
ВИКЛАДАЧ :Але настав час , коли потреби людей в льоді не могли задовольнитися лише природними джерелами ( водоймами ).Як вирішили цю проблему ?
Слайд 10 «Техніка проти льодових врожаїв».
Слайд 11 «Машина Карре».
- Виступ учня Чабаєвський Андрій ( реферат «Техніка проти льодових врожаїв» )
ВИКЛАДАЧ:Давайте подивимось фрагмент фільму, який ілюструє ці події. («Штучний лід» фрагмент 3 )
ВИКЛАДАЧ :Але такі холодильники, які можна назвати льодовиками, на жаль могли зберігати продукти свіжими та якісними не дуже тривалий час. Поступово продукти втрачали товарний вигляд, з них стікав сік, змінювався колір та погіршувався смак. Яка ж причина цього ? І як можна цього уникнути ? Ці питання ви розглядали на предметі «Технологія виробництва», а проілюструє нам фрагмент фільму.
( «Рибалка» фрагмент 4 )
ВИКЛАДАЧ : До початку ХХ століття ні в кого не виникало сумнівів, що створення холодильного пристрою для будинку .
Слайд 12 «Еволюція побутових холодильників».
Коли ж нарешті почали виготовляти перші компресійні побутові холодильники?
- Виступ учня Гловацького Павла ( реферат «Холодильник Одифрена»)
Слайд 13 «І виробництво стартувало».
Слайд 14 «Frіgіdaіre - один з перших холодильників».
ВИКЛАДАЧ : Таким чином холодильник прийшов до осель. Памятаєте, на початку уроку ми з вами переглянули фрагмент фільму про чаклуна и короля. За час уроку ми з вами перегорнули історичні сторінки декількох століть. І ось лише на початку ХХ століття дослід чаклуна Корнеліуса Дреббеля знайшов своє втілення в життя людей – зявилися кондиціонери.
Слайд 15 « Перші кондиціонери».
ВИКЛАДАЧ : Переглянемо ще один фрагмент з цього питання «Кондиціювання» фрагмент 5 .
ВИКЛАДАЧ : На початку ХХ сторіччя розпочинається промисловий бум з виробництва побутових холодильників.
Виступ учня Осиф Юрій (Промисловий бум. Застосування фреону.).
Слайд 16 « Промисловий бум. Застосування фреону».
Слайд 17 «Модернізація холодильників».
Слайд 18 «Sіde-by-sіde».
ВИКЛАДАЧ :
Вже до 60-х років минулого століття холодильники стали місткими й елегантними, а холодильник 70- х років, оброблений дерев'яними панелями, міг прикрасити будь-який інтер'єр.
1987 р. - підписаний Монреальский протокол, що передбачає поступове припинення використання хлорфторвуглеродів (фреонів). Початок переходу на озонобезпечні холодоагенти.
Слайд 19 «Зустрічають по одежці».
Слайд 20 «Сучасний холодильник».
ВИКЛАДАЧ :Слайд 21 «Технічний прогрес».
Слайд 22 «Напрямки розвитку холодильників».
Слайд 23 «Майбутні холодильники».
ВИКЛАДАЧ :Не за горами час, коли купувати продукти про запас і зберігати їх у будинку буде не потрібно. І холодильники можуть зовсім зникнути з нашого побуту. Можливо ми будемо харчуватися якимись біодобавками, таблетками або гранулами ...
Або в кожному "розумному будинку" недалекого майбутнього на його "розумній кухні" будуть холодильники - нанороботи, які занурюють продукти в гель та охолоджують їх.
Це дуже зручно: не потрібно думати про тару.
Але сьогодні ХОЛОДИЛЬНИК ,як і раніше ,предмет необхідності номер один на кожній кухні.
4.ПІДСУМОК.
ВИКЛАДАЧ: Сьогодні ми з вами промандрували сторінками історій винаходів та відкриттів в холодильній техніці. Зверніть увагу на хронологічні таблиці. Як бачимо, нам вдалося зупинитися лише на окремих датах та подіях. А скільки ще можна розповісти ? Імена яких вчених згадати ?
- Саді Карно : розробив свій замкнутий цикл перетворення тепла і холоду, за яким працює сучасний холодильник.
- Пелтьє : відкрив принцип, що покладений в роботу термоелектричного холодильника.
- Леонард Ейлер : розробив основи роботи вентилятора.
- Михайло Ломоносов : заклав основи природної вентиляції в копальнях.
Про це і багато всього іншого ми з вами поговоримо на наступних уроках у ІІ семестрі. А для того , щоб ви змогли реально оцінити, як далеко пішов розвиток холодильників від часів , про які ми з вами говорили , подивиться на сучасний ринок холодильників. (Презентація « Види сучасних холодильників » )
ВИКЛАДАЧ:
Сподіваюсь, що та інформація , яку нам з вами вдалося знайти, готуючись до сьогоднішнього уроку , зацікавить вас, а в майбутньому ви докладете свої знання та вміння до розвитку новітньої холодильної техніки.
Промисловий бум. Застосування фреону.
1926 р. - група дослідників на чолі з Томасом Мидглі приступає до розробки нетоксичних і негорючих холодоагентів, покликаних замінити аміак.
В 1930 було оголошено про створення фреонів. Вони швидко стали найбільш популярним холодоагентами.
В 30- і роки в будинках американців налічувалося вже кілька мільйонів холодильників.
Побутовий холодильник поступово перетворювався з кутастого "бридкого каченяти" у стильного високого красеня.
Модернізація холодильників
В 1947 р. General Electrіc першим випустили двохкамерний холодильник з морозильною камерою у двохдверній комбінації - до цього морозильна камера займала частину простору холодильної камери.
Перший холодильник sіde-by- sіde (двері до дверей) представила американська фірма Kelvіnator в 1955 р. Модель за назвою Foodarama мала холодильне відділення обсягом 311 л і морозильне відділення вдвічі меншої місткості. Покупець міг вибирати з восьми кольорів , від рожевого до блакитного.