Інтегрований урок хімії та біології. Для учнів 7 класу. Урок, що містить матеріали для використання вчителями хімії та біології. Містить цікаві форми роботи та компетентісні завдання.
Тема. Кисень – газ, що підтримує життя.
Мета: розглянути вміст Оксигену в органічних і неорганічних речовинах;
охарактеризувати Оксиген за місцем у періодичній системі хімічних
елементів Д. Менделєєва та будовою атома; пояснити фізіологічну роль
кисню; обґрунтувати фізіологічну роль кисню в медицині; розвивати
вміння структурувати та узагальнювати матеріал, логічно мислити та
послідовно викладати свої думки; виховувати вміння працювати у
колективі, слухати один одного; стежити за культурою мовлення;
співпрацювати із членами групи; самооцінювати та взаємооцінювати
роботу на занятті.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. Менделєєва, таблиця
«Загальна характеристика підгрупи Оксигену», схема «Фотосинтез»
Хід уроку
І. Організаційний етап.
На аркуші паперу напишіть що ви очікуєте від цього заняття?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель зачитує вірш.
Елемент цей добре знають
як просту речовину,
Всі в природі поважають
За важливу роль.
Яку?
Газ без запаху, безбарвний,
Ледь розчинний у воді,
Він для дихання потрібен
Всім навкруг – тобі й мені,
Він зусиль не тратить марно,
Все горить у ньому гарно …
Також є він санітаром,
Бо не терпить він сміття …
І рослинне, і тваринне
Обумовлює гниття …
І складні сполуки містять
Елемент той головний,
Він – в рослинах і тваринах,
В мінералах і воді …
Взагалі, на першім місці
Елемент цей – Оксиген.
Отже, тема нашого заняття…
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань. ( Вправа «Продовж думку»)
Сьогодні заняття буде у вигляді подорожі. Подорожуватимуть ті, хто пройде випробовування.
Продовжте думку. (Приклад думок)
Ви усі успішно пройшли випробовування. Запрошую вас до подорожі.
V. Вивчення нового матеріалу.
Зупинка 1. Вміст Оксигену у неорганічних та органічних речовинах. (Метод «Мікрофон»)
Учні по черзі кажуть кількість Оксигену у речовинах. (заздалегідь підготовлена інформація)
Зупинка 2. Положення у періодичній системі та будова атома. (Вправа «Реклама», групова робота)
Ми вже не уявляємо свого життя без реклами, тому уявіть себе в ролі співробітників рекламної компанії і створіть рекламний ролик для Оксигену та елементів підгрупи Оксигену за положення у періодичній системі та будовою атома.
Учні поділяються на 4 групи. Час виконання 5 хв. Потім демонструють рекламний ролик до 2 хв.
Зупинка 3. Фізіологічна дія кисню. (Вправа «Знавець», парна робота)
Учням пропонується текст. Вони працюють у парах. Кожна пара повинна знайти якомога більше помилок. Одна виправлена помилка – один бал. По закінченні роботи самоперевірка.
Текст із помилками.
Фізіологічна дія кисню
Кисень підтримує дихання й тому є однією з найважливіших речовин для живих організмів. Завдяки диханню в живих організмів відбуваються реакції окиснення поживних речовин, у результаті чого поглинається енергія для організму (м’язової, розумової, метаболічної тощо) й тепла для підтримання температури тіла холоднокровних тварин.
Концентрація кисню в атмосфері становить 24%. Чистим киснем людина дихати може: він неотруйний для організму. Якщо концентрація кисню в атмосфері Землі підвищиться до 25%, то всі процеси в живих організмах сповільняться й вони почнуть швидко молодшати. Крім того, у разі дихання повітрям з пониженою концентрацією кисню може виникнути стан ейфорії й задишку. З іншого боку, якщо рівень кисню в атмосфері нижче 24%, у людини виникне киснева ейфорія.
Текст без помилок.
Фізіологічна дія кисню
Кисень підтримує дихання й тому є однією з найважливіших речовин для живих організмів. Завдяки диханню в живих організмів відбуваються реакції окиснення поживних речовин, у результаті чого вивільняється енергія для організму (м’язової, розумової, метаболічної тощо) й тепла для підтримання температури тіла теплокровних тварин.
Концентрація кисню в атмосфері становить 21%. Чистим киснем людина дихати не може: він отруйний для організм. Якщо концентрація кисню в атмосфері Землі підвищиться до 30%, то всі процеси в живих організмах прискоряться й вони почнуть швидко старіти. Крім того, у разі дихання повітрям з підвищеною концентрацією кисню може виникнути стан ейфорії й так зване кисневе отруєння. З іншого боку, якщо рівень кисню в атмосфері нижче 16%, людина почне задихатися.
Зупинка 4. «Якщо б…» (Проблемні запитання)
Зупинка 5. Фотосинтез. (колективна робота із взаємоперевіркою)
Скласти схему «Фотосинтезу» за 3 хв.
Зупинка 6. Значення кисню у медицині. ( Вправа «Моя стихія»)
Учні розказують заздалегідь підготовлені повідомлення на тему: «Значення кисню у медицині». Виступ до 2хв.
VІ. Узагальнення знань та умінь. (колективна робота)
Учням пропонують задачі для розв'язування.
1. Задача.
Факти.
Скільки діб може дихати людина повітрям, якщо один з автомобілів проїде на 100км менше?
(Відповідь. За добу людина вдихає 5,25кг кисню (бо в повітрі 21% кисню), а
1825кг цього газу буде вдихати 347,6 діб ).
2. Задача (усно)
В організмі людини є Оксиген (65%). Чому не спалахує тліюча скіпка, якщо її підносити до людини? (Відповідь. Тліюча скіпка спалахує в кисні, а в організмі Оксиген є у зв’язаній формі)
VІІ. Підведення підсумків.
Візьміть аркуш паперу на якому ви писали очікування від заняття. Запишіть на ньому чи очікування здійснилися.
VІІІ. Домашнє завдання.
Підготувати “Шпаргалку”: «Роль Гідрогену в живих організмах».