Конспект уроку
Тема уроку: Макроеволюція
Мета: розглянути особливості макроеволюційного процесу, звернути увагу на його відмінність від мікроеволюції; розвивати увагу й логіку; виховувати взаємоповагу до опонента й культуру дискусії.
Обладнання: підручник, індивідуальні картки, інтерактивний комплекс.
Хронометраж уроку
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань
Бліцопитування
1. Що таке популяція?
2. Назвіть основні характеристики популяцій.
3. Що таке мікроеволюція?
4. Наведіть приклади адаптацій до умов середовища.
5. Що таке вид?
6. Назвіть способи видоутворення.
3. Мотивація навчальної діяльності
Зяблики Дарвіна, або галапагоські зяблики (або в’юрки), – група птахів родини Вів-
сянкові ряду Горобцеподібні. Відомі тим, що саме види цієї групи Чарлз Дарвін зібрав у 1835 р. під час подорожі до Галапагоських островів. Нові види взяли початок від спільного материкового виду і в процесі еволюції стали відрізнятися один від одного за розміром та формою дзьоба, що дало їм змогу займати різні екологічні ніші. Як в еволюційній біології називають цю форму еволюції? (Оголошення теми та мети уроку).
4. Повідомлення теми і мети уроку
5. Вивчення нового матеріалу
МАКРОЕВОЛЮЦІЯ – еволюційний процес, що призводить до виникнення надвидових груп (родів, рядів, класів, типів, відділів).
Напрямки еволюції: біологічний прогрес, біологічний регрес.
Сєверцов О.М. — засновник еволюційної морфології тварин.
Біологічний регрес – це напрямок еволюції, що характеризується зниженням пристосованості систематичної групи до середовища снування та її поступовим вимиранням.
Критерії біологічного регресу:
Біологічний прогрес – це напрямок еволюції, що характеризується підвищенням пристосованості систематичної групи до середовища існування.
Критерії біологічного прогресу
Шляхи досягнення біологічного прогресу:
Ароморфози – еволюційні зміни, як суттєво підвищують рівень організації організмів відкривають можливості для опанування нового середовища існування:
Ідіоадаптації – еволюційні зміни, що мають характер пристосування до певних умов не змінюють рівень органзації органзмів:
Загальна дегенерація – явище спрощення організмів, що супроводжується зникненням систем органів та функцій:
Форми макроеволюції:
Філетична еволюція – перетворення представників однієї таксономічної групи Розвиток коня від еогіппуса розміром з лисицю йшла у напрямку пристосувань до швидкого руху по твердому грунту живлення твердою степовою рослинністю.
Дивергентна еволюція – розвиток відмінностей у особин одного виду (гомології) внаслідок пристосування до різних умов середовища.
Конвергентна еволюція – незалежний розвиток подібних ознак віддалених груп організмів у подібних умовах середовища.
Паралельна еволюція – незалежний розвиток подібних ознак споріднених груп організмів в одному середовищі.
6. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Займи позицію»
Який характер мають такі еволюційні події (ароморфози, ідіоадаптації чи загальна дегенерація): 1) виникнення плавців у риб; 2) перетворення плавального міхура та легені; 3) редукція травної системи у стьожкових червів; 4) перетворення плавців риб на п’ятипалі кінцівки амфібій; 5) поява гострих кігтів у хижих птахів; 6) поява білого забарвлення у полярних тварин; 7) поява квітки; 8) поява статевого процесу; 9) поява багатоклітинності; 10) зникнення коренів у повитиці?
Назвіть ароморфози комах, ссавців, покритонасінних, які в сучасному органічному світі є прогресуючими групами.
7. Підсумок уроку
8. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 47, відповісти на контрольні питання (усно), виконати завдання письмово на с. 201 письмово.