ТЕМА УРОКУ. Методи проектування: метод фокальних об’єктів. Моделі-аналоги. Зразки виробів для естетичного оздоблення життєвого простору за ознаками.
П/р. ІБЖД Вибір варіанту виготовлення виробу за ознаками(для дому, сувенір, для інтер’єру школи, дитячого садка, для навчальних кабінетів)
Мета: формування вмінь учнів проектно-технологічної культури і мислення, графічної, екологічної й економічної грамотності; узагальнення знань учнів про застосування методів проектування; розвиток наочно-образного мислення та просторової уяви; виховання акуратності та старанності під час оформлення конструкторської документації; виховання раціональності та практичності під час творчого пошуку, розвивати вміння ефективно співпрацювати під час групової роботи.
Завдання для учнів:
Методи: рефлексія, евристична бесіда, розповідь, бесіда з поясненням, діалог, мозковий штурм,робота в групах, інструктаж, самостійна робота, усне опитування.
Наочні посібники й додаткові матеріали: комп’ютер та проектор, презентація, картки-завдання для закріплення знань із застосування методу фокальних об'єктів, картки з методами проектування, пам'ятка опису зовнішнього вигляду та конструкції проектної моделі, пам'ятки про кожний із етапів проектування, зразки творчих учнівських проектів попередніх років, готовий шаблон(алгоритм) пояснювальної записки проекту.
Міжпредметні зв'язки: історія, українська мова, образотворче мистецтво, креслення.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Створення позитивного емоційного настрою учнів
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів і майстерні до уроку.
Учитель зачитує учням такі віршовані рядки:
Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас
І збудило бажання здобути знання,
Щоб потім життям ви не йшли навмання.
Щоб вам захотілось новеньке впізнати,
Самим научатись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
Й натхнення, щоб кожного дня зустрічали!
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
Рефлексія «Запитальний ряд»
Учитель проводить із учнями евристичну бесіду, під час якої вони відповідають на запитання, пов’язані з вивченими раніше методами проектування.
Діти, Вам відомо, що для того, щоб виготовити виріб, необхідно чітко спланувати свої дії. Адже саме планування надає змогу вибрати правильні методи проектування, технологічну послідовність під час виготовлення виробу. Отже, якщо ви навчитеся планувати свою роботу над проектом, це дасть можливість цілком реалізувати свої творчі задуми.
Перш ніж перейти до планування роботи над проектом пригадайте:
Практичне мали ви завдання —
Це виробу проектування.
Ми дружньо класом працювали,
Форм з природи назбирали:
А кольори які яскраві,
У виробах були у нас...
Біоніку застосували,
Як даний метод зветься в нас?
М |
О |
Р |
Б |
А |
О |
І |
Ф |
Б |
І |
О |
Ф |
О |
Р |
М |
А |
Проектували виріб ви:
У мережі Інтернет зразки знайшли,
З одного форму відібрали,
А з іншого матеріали,
Властивість підійшла з одного,
А гама кольорів з другого.
Усе до купи ви зібрали
Й чудову річ спроектували.
Як даний метод зветься в нас?
К |
Н |
О |
М |
Н |
Б |
А |
І |
В |
Н |
У |
К |
О |
М |
Б |
І |
Н |
У |
В |
А |
Н |
Н |
Я |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Діти, успішність та ефективність проектування виробів у певній мірі залежить від методів проектування, з якими ми будемо продовжувати ознайомлюватись упродовж занять у майстерні, від правильного підбору відповідної інформації та правильного написання проекту.
Отож, чим більше методів проектування ви будете знати, чим більшою кількістю інформації ви будете володіти тим цікавішою, досконалішою й оригінальнішою виявиться конструкція спроектованого вами виробу.
Учитель оголошує тему заняття, діти записують її в зошит.
IV. Вивчення теоретичного матеріалу
План
Учитель. Діти, підніміть руку ті, у кого вдома є телевізор? (Учні піднімають руку)! Скажіть мені, де ми можемо взяти інформацію про те, як ним потрібно користуватися? (Із паспорту)
Учитель ілюструє учням паспорти телевізорів (або інших побутових приладів). Учні переглядають їх та звертають увагу на змістове наповнення.
Кожний виготовлений виріб, який надійшов у продаж, має паспорт. Це технічний документ, у якому зазначені його основні характеристики й правила користування ним. Тому, виготовляючи власний виріб, ви теж повинні створити до нього такий документ, який називається пояснювальною запискою.
Учитель демонструє учням кращі проектні роботи минулих років (вироби й пояснювальні записки до них). Учні уважно розглядають їх, звертають увагу на змістове наповнення й творче оформлення. Слайд 8
Роздаю учням пам’ятки про наповнення кожного з етапів проектування (додаток А), учитель детально пояснює, які складові проектної діяльності
Учитель. На першому етапі проектування важливим чинником, що впливає на успішне розв’язання проблеми, є збір інформації з обраної теми. Під час роботи над проектом важливо знати, де шукати потрібну інформацію. У зв’язку з цим розрізняють такі найбільш поширені шляхи пошуку інформації:
вивчення бібліотечного каталогу;
за допомогою пошукових систем у мережі Інтернет;
у довідковому апараті лінгвістичних енциклопедій (у них після статті на визначені теми дається список літератури, якою можна скористатися);
комунікативний (можливість отримати необхідну консультацію вчителя, фахівця тієї галузі, яка є близькою до теми проекту).
Давайте з’ясуємо, якими саме інформаційними джерелами ви частіше користуєтесь при створенні проекту?
Учитель. На етапі проектування важливим чинником, що впливає на успішне розв’язання проблеми, є метод проектування з яким ви будете працювати. Сьогодні ми з вами розглянемо, ще один метод, який використовується передусім тоді, коли необхідно покращити, модернізувати будь – який технічний об’єкт (виріб).
Сутність методу полягає в перенесенні властивостей (ознак) випадково обраних явищ та об’єктів на предмет, який проектується. Його називають фокальним, оскільки він знаходиться у центрі уваги (фокусі), внаслідок чого отримують незвичні поєднання, котрі дають змогу подолати психологічну інерцію.
Автором названого методу є американець Чарльз Вайтинг (США) запропонував у 1953 році. Розглянемо приклад, що ілюструє, як відбувається конструювання технологічного об’єкту, який удосконалюється.
Необхідно удосконалити або розробити нову конструкцію дитячого стільчика. Обираємо навмання з будь-якої книги, словника чи статті кілька випадкових слів (можна навіть це зробити із закритими очима, тикнувши навмання пальцем у сторінку декілька разів). Припустимо, що після вибору ми обрали слова: стіл, праска, машина, кіт.
Тепер необхідно визначити властивості випадкових предметів і вибрати ті з них, що можуть бути приєднані до фокального об’єкту. Цей процес можливо здійснити, використавши для зручності схему, подану нижче.
Схема
Стільчик – фокальний об’єкт
Стіл |
Праска |
Машина |
Кіт |
дерев’яний |
гаряча |
має колеса |
пухнастий |
металевий |
електрична |
має двигун |
нявкає |
складаний |
важка |
має кузов |
має скелет |
письмовий |
паруюча |
саморухома |
ловить мишей |
Аналіз властивостей випадкових об’єктів дає змогу виділяти із них та зайві для даного фокального об’єкту. У цьому прикладі варіантами рішення можуть бути, наприклад, складаний стільчик, стільчик із коліщатами, стільчик оббитий м’яким хутром, стільчик саморухомий.
Не обов’язково, щоб усі обрані об’єкти, якимось чином підходили до об’єкту, що удосконалюється, але, використовуючи цей метод, можна вибрати велику кількість найрізноманітніших варіантів.
Після вибору оптимального варіанту загального рішення, загальної ідеї конструкції необхідна подальша, суто конструкторська робота з розробки технологічної документації, створення та випробування експериментального зразку, тощо.
Послідовність застосування методу фокальних об’єктів:
Слід зазначити, що метод фокальних об’єктів більше підходить у тих випадках, коли необхідно модернізувати, вдосконалити вже існуючи об’єкт або подати нову ідею, певний напрямок у розвитку технічної думки. Цей метод не дає сто відсоткового розв’язання певної конструкторської або винахідницької задачі.
Учитель: Шановні учні ви зможете перевірити свої знання під час виконання практичної роботи
V. Практична робота. Створення моделей – аналогів виробів інтер’єрного призначення
Інструменти та матеріали: зошит, ручка, аркуш паперу (А4), кольорові олівці,лінійка, гумка.
Закріплення розглянутого теоретичного матеріалу
Учитель пропонує учням створити власні творчі майстерні. Практична робота може бути організована у творчих групах і є одним із етапів виконання творчого проекту.
Профорієнтація:
на виробництві розробкою проектів займаються інженери-конструктори й художники-дизайнери.
Послідовність виконання роботи:
VI. Підведення підсумків заняття
Учитель дякує учням за плідну діяльність на уроці.
Учитель повідомляє оцінки, виставляє їх у класний журнал і щоденники учнів; оголошує тему наступного заняття й дає завдання учням до його підготовки.
Домашнє завдання
Повторити правильність оформлення пояснювальної записки проекту по виготовленню майбутнього виробів.