Веселобалківська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Казанківської районної ради Миколаївської області
Вчитель: Старовойт Н.В.
Тема: Використання спиртів. Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини.
Мета: розглянути приклади використання спиртів; поглибити вміння учнів встановлювати причино-наслідкові звязки між властивостями та біологічними функціями цих сполук; систематизувати та закріпити знання основних теоретичних питань; створити ситуацію вибору- вживати чи не вживати алкоголь; виховувати активну життєву позицію учнів, внутрішню антипатію до шкідливих звичок.
Тип уроку : комбінований
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І Менделєєва, мультимедійний проектор, ноутбук, пробірки, колби, етанол, дистилбована вода, курячий білок, куряча печінка.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Доброго дня. Я рада вас бачити в кабінеті хімії. Сподіваюся, що час, який проведемо разом, допоможе вам піднятися на ще один щабель у вивченні дивовижної науки хімії. І нехай одна із заповідей справжнього українця « Працюй на користь Україні» стане девізом нашого уроку.
ІІ. Актуалізація опорних занань
« Мікрофон»
« Експрес-тестування»
А) –СООН; Б) -NH2; В) –СОН; Г) –ОН.
2. Які із даних речовин належать до спиртів:
А) СН3ОН; Б) С2Н5СООН; В) С2Н5ОН; Г) СН3СОН.
3. Відповідно до систематичної номенклатури в назвах спиртів є суфікс:
А) –ан; Б) –ен; В) –ін; Г) –ол.
4. Яка із наведених формул є формулою метилового спирту:
А) С2Н5ОН; Б) СН3ОН; В) С3Н7ОН; Г) С4Н9ОН.
5. Яка із наведених формул є формулою етилового спирту:
А) СН3ОН; Б) СН3 ─СН2 ─ ОН;
В) С3Н7ОН; Г) СН3 ─ СН2 ─ СН2 ─ ОН.
6. Яка із наведених формул є формулою гліцерину:
А) С2Н5ОН; Б) СН2 ─ СН2 В) СН2 ─ СН ─ СН2 Г) СН3ОН.
│ │ │ │ │
ОН ОН ОН ОН ОН
7. Які із наведених спиртів є одноатомними:
А) С3Н7ОН; Б) СН2ОН ─ СНОН ─ СН2 ОН;
В) СН3ОН; Г) СН2ОН ─ СН2ОН.
8. Які із перелічених нижче фізичних властивостей притаманні метиловому та етиловому спиртам:
А) тверда речовина; Б) добре розчинна у воді; В) без запаху;
Г) гігроскопічна; Д) летка; Е) токсична речовина.
9. Із наведеного переліку фізичних властивостей виберіть ті, що характерні для гліцерину:
А) безбарвна рідина; Б) солодкувата на смак;
В) не розчиняється у воді; Г) летка;
Д) з характерним запахом; Е) токсична речовина.
10. Чому серед спиртів відсутні гази:
А) тому що в складі молекули є Оксиген;
Б) тому що молекули сполучаються між собою водневими зв’язками;
Г) науці це невідомо.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отже, ми повторили будову молекули спиртів, фізичні властивості спиртів і на основі отриманих знань познайомимось із застосуванням спиртів та їх шкідливим впливом на організм людини.
« Асоціації»
Корисне чи шкідливе використання спиртів ми сьогодні з вами зясуємо.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку
Записуємо тему уроку: Використання спиртів. Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини.
« Очікування»
- Що ви очікуєте від цього уроку?
Сьогодні на уроці ми ознайомимось з основними галузями використання спиртів, їх значенням для людського організму, поглибимо знання про шкідливий вплив алкоголю на організм людини.
V. Вивчення нового матеріалу
Притча
Одного разу проповідник зайшов до церкви читати проповідь. « О миряни,- запитав він,- а чи знаєте ви, про що я буду розповідати?». « Не знаємо»,- відповіли вони. « Якщо ви не занєте, тоді про що ж мені з вами розмовляти»,- сказав і пішов з церкви. Другого дня, коли він прийшов до церкви та звернувся до людей з тим самим запитанням, вони відповіли: « Знаємо!». « Якщо знаєте, то про що мені з вами розмовляти?» - відповів проповідник і знову пішов. На третій день миряни відповіли: « О, шановний, деякі знають, про що ти будеш розповідати, а інші- ні.» Тоді,- сказав проповідник,- хай ті, що знають, розкажуть тим, які не знають». І ми сьогодні з вами зробимо так само.
Ви працювали у домашніх групах. Кожна група одержала завдання вивчила його і зараз презентує результати своєї роботи.
І група- Використання метанолу
ІІ група- Використання етанолу
ІІІ група- Використання гліцеролу
Спирти мають широке застосування у різних галузях промисловості, медицині.
Крім того спирти мають фізіологічний вплив на організм людини.
Метанол – отруйна сполука. Потрапляння в організм людини навіть декількох крапель цієї речовини призводить до тяжкого отруєння організму, 10-20 мл.- невиліковної сліпоти, а 30-50 мл.- смерті.
Робота з підручником
До складу всіз алкогольних напоїв входить етанол, або етиловий спирт. Давайте зараз зясуємо, яку ж небезпеку становить етиловий спирт для організму людини.
Лабораторний дослід 1. Вплив етанолу на структуру та властивості білків.
( У одну колбу наливаємо воду, у другу – етанол. До обох дадаємо курячий білок. Спостерігаємо зміни).
- Що ж відбувається з клітинами оргвнізму, коли велика концентрація алкоголю? (білки починають руйнуватися, що веде до порушення роботи всіх клітин та органів людини).
Лабораторний дослід 2. Вплив етанолу на структуру печінки.
( До шматочків печінки доливаємо етанол, спостерігаємо зміну кольору та утворення «нальоту» на поверхня печінки)
« Хімічний кінозал»
Перегляд відеофрагменту « Вплив алкоголю на органи людини»
Головні причини вживання алкоголю:
Соціальні проблеми:
Психологічні проблеми:
« Мозковий штурм»
Похмілля- це фізіологічний дискомфорт після вживання великої кількості алкоголю.
Симптоми:
Кращий вихід від похмілля – це не пити. Не впускати в своє життя алкоголь.
« Сумна статистика»
За останні 4 місяці ( жовтень, листопад, грудень 2015 року і січень 2016) отруєння алкоголем стало причиною смерті 865 осіб. У сільській місцевості смертей у 2 рази більше, ніж у містах. Найбільшу кількість померлих зафіксовано у Одеській (112), Дніпропетровській (108). У пятірку «лідерів» увійшла і Миколаївська область (87). Це не так і мало!.
Сядьте рівно, розправте плечі, випряміт ноги, закрийте очі. Спробуйте себе уявити через 5 років, які ви. Уявили...
Я думаю, що коден уявив себе щасливим, життєрадісним. І ніхто ні га секунду не замислився на д тим, що у ваше життя може увійти алкоголь. Я споліваюсь, що так воно ібуде.
VI. У загальнення та систематизація знань
Кожному з вам було випереджальне завдання. Підготувати власний заклик-звернення до своїх однолітків « Не дай алкоголю зруйнувати твої органи, твоє житт!»
Презентація робіт
« Вірю- не вірю»
VIІ. Підсумки. Рефлексія.
Ось підходить до кінця наш урок. Я хочу, щоб кожен з вас зробив самостійний висновок з почутого продовженням речення: Виступаючи на суді над Спиртом, я зайняв (зайняла) позицію... (адвоката чи обвинувача), тому що...
Я думаю, що коден з вас узяв щось корисне і якщо в подальшому житті ви опинитесь перед вибором, то оберете правильне рішення.
VIІІ. Домашнє завдання.