Конспект уроку на тему: "Основа слова (корінь, суфікс, префікс,закінчення)- значущі частини слова. Повторення і поглиблення відомостей"

Про матеріал

Тема: Основа слова (корінь, суфікс, префікс,закінчення)- значущі частини слова. Повторення і поглиблення відомостей.

Лексична тема: Дивовижний світ казки

Мета уроку:

навчальна: дати уявлення про основу слова, зокрема про корінь, суфікс, закінчення, як його значущі частини. Формувати загально пізнавальні вміння знаходити основу слова й закінчення, визначити їхню роль у словах;

розвивальна: розвивати творчі вміння використання основи слова і закінчення при створенні нових слів та їхніх форм; розвивати мислення, увагу спостережливість, пам'ять, культуру усного мовлення.

виховна: за допомогою дидактичного матеріалу виховувати інтерес та любов до українських традицій та звичаїв.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методична організація уроку: репродуктивна й актуалізаційна бесіда, метод спостереження і аналізу мовних явищ, метод спостереження і аналізу тренувальних вправ.

Міжпредметні зв'язки: художня література, природознавство.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексика, культура мовлення, стилістика.

Обладнання: підручник, картки, дошка.

Перегляд файлу

Тема: Основа слова (корінь, суфікс, префікс,закінчення)- значущі частини слова. Повторення і поглиблення відомостей.

Лексична тема: Дивовижний світ казки

Мета уроку:

навчальна: дати уявлення про основу слова, зокрема про корінь, суфікс, закінчення, як його значущі частини. Формувати загально пізнавальні вміння знаходити основу слова й закінчення, визначити їхню роль у словах;

розвивальна: розвивати творчі вміння використання основи слова і закінчення при створенні нових слів та їхніх форм; розвивати мислення, увагу спостережливість, пам’ять, культуру усного мовлення.

виховна: за допомогою дидактичного матеріалу виховувати інтерес та любов до українських традицій та звичаїв.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 Методична організація уроку: репродуктивна й актуалізаційна бесіда, метод спостереження і аналізу мовних явищ, метод спостереження і аналізу тренувальних вправ.

Міжпредметні звязки: художня література, природознавство.

Внутрішньопредметні звязки: лексика, культура мовлення, стилістика.

 Обладнання: підручник, картки, дошка.

  I.Організаційний момент. (1хвилина)

  Вчитель:            -        - Доброго дня!

 Учні:             - Доброго дня!

 II.Перевірка домашнього завдання (2 хвилини)

  III. Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності                       (2 хвилини)

Вчитель:

Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ мови «Будова слова». Ви ознайомитесь з складовими частинами слова, дізнаєтесь, яке значення вони мають. Засвоївши ці поняття, ви навчитеся добирати спільнокореневі слова та будувати нові, правильно вживати та писати ці слова. 

 IV.Актуалізація опорних знань (5 хвилин)

Вчитель:

Що таке лексика?

Учень:

Лексика-це словниковий склад мови.

Вчитель:

Що вивчає розділ лексикології?

Учень:

Він вивчає лексичне значення слова.

Вчитель:

Наведіть приклади однозначних та багатозначних слів

Учень:

Однозначне: пекарня,а багатозначне рукав

Вчитель:

У яких двох значеннях можуть вживатися багатозначні слова?

Учень:

Багатозначні слова можуть вживатися в прямому і переносному значенні

Вчитель:

Назвіть приклади стилістично нейтральних та стилістично забарвлених слів.

Учень:

батько, мати; каса, товар

Вчитель:

Якими бувають слова за походженням ? Назвіть приклади таких слів.

Учень: За походженням слова поділяються на запозиченні і незапозичені.

Наприклад:   школа, автомобіль; багаття

Вчитель:

Що таке синоніми? Наведіть приклади синонімів.

Учень:

Синоніми – це слова близькі за значенням. Наприклад: стежка,дорога, шлях

Вчитель:

Що таке антоніми? Наведіть приклади антонімів.

Учень:

Антоніми-це слова протилежні за значенням.

Наприклад: день і ніч, щастя і горе, правда й кривда.

Вчитель:

Що таке омоніми? Наведіть приклади омонімів.

Учень:

Омоніми – це слова однакові за формою, але відрізняються своїм лексичним значенням. Наприклад біла чайка і дубова  чайка, дівоча коса - піщана коса – гостра коса, ключ до замка – журавлиний ключ – джерельний ключ.     

Вчитель:

Що таке пароніми? Назвіть приклади паронімів

Учень:

Пароніми-це слова, які близькі за звучанням та зовнішньою формою, але мають різні значення. Наприклад: адресат(той кому пишуть) та адресант(той хто пише), талант(обдарування) і талан(доля), сердечний( повязаний з серцем) і сердешний(бідолашний)

Завдання№1(5 хвилин)

Вчитель:

Знайдіть у поданих реченнях синоніми, антоніми та омоніми. Розподіліть їх на три колонки. У першу колонку випишіть синоніми, у другу антоніми, а в третю омоніми.

 

  1. Забарвлення неба змінюється від сонця.
  2. Колір неба змінюється від сонця.
  3. Правда кривду переважить.
  4. Згода будує, а незгода руйнує.
  5.  Було чути, як на річці тріскотів мотор, – то йшов моторний човен.
  6. Еней був парубок моторний…
  7. Коси коса поки роса.
  8. Коса – то дівоча краса.
  9. Хто що заслужив: одному шана,  іншому зневага.
  10.  Часом сопілка в горах заплаче, заквилить.
  11. Порожня бочка гурчить, а повна – мовчить.
  12.  Багрянець вечірньої зорі палав, мигтів, палахкотів.
  13.  Понад самим берегом пролітала білокрила чайка.
  14.  До турецьких берегів підпливали козацькі чайки.
  15.  Буває так зажуриться, що люлечка не куриться.
  16. Шляхом куриться курява.

Синоніми

Антоніми

Омоніми

 

 

 

  Учень:

Синоніми

Антоніми

Омоніми

Колір, забарвлення, заплаче, заквилить, палав,мигтів, палахкотів.

Правда,кривда,згода, незгода, руйнує,будує, шана, зневага, повна, порожня, гурчить мовчить

Моторний, чайка, коса, куриться.

 

 V. Пояснення нового матеріалу.(10 хвилин)

 Учитель:

 Поміркуйте з чого складається текст?

 Учень:

 Текст складається із речень.

 Учитель:

 А з чого складається речення?

Учень:

Речення складається зі слів.

Учитель:

З чого складаються слова?

Учень:

Вони складаються зі звуків.

Учитель:

Але в словах можна визначити й інші частини. Зараз я вам розповім казку, а ви уважно слухайте і скажете, як би ви її назвали. А також спробуйте визначити ці частини.

Учитель:

 Не за синіми морями,

 Не за дальніми лісами

 А в Словарику-країні

 Жили були проживали

  Основа- друг усім,

  Старий Корінь сивуватий,

  Префікс - брат його молодший,

  Суфікс - добрий молодець,

   Й закінчення накінець

   Були всі вони сусіди.

   Жили мирно, не тужили

    І в Словарії звичайно,

    Поважали їх й любили.

 

Якось влітку вирішили вони сходити разом на екскурсію, помилуватися красою природи. Пташки співали, сонечко посміхалося до них і зігрівало своїми промінчиками. Друзі трималися разом, щоб не заблукати. Та ось на галявині перед ними з'явилась жива картина: коники-стрибунці, джмелики, різнокольорові метелики. Не помітили вони, як розбіглися у різні боки.

Швидко промайнув час. Друзям вже час повертатися до своєї країни, але вони забули свої місця. Стали друзі і гірко заплакали. Та ось з'явилася Мудра Сова:

- Я вам допоможу стати на свої місця, - каже вона.

- Ти, Корінь, ставай всередину, бо це серце слова. Друзі твої стануть так: Префікс - ліворуч, Суфікс - праворуч, а Закінчення - після Суфікса, в самий кінець, а Основа – стане основою.

Зраділи частини слова і щасливі повернулися додому.

Учитель:

То як назвемо цю казку?

Учень:

Будова слова

Учитель:

Які частини слова згадано у цій казці?

Учень:

Корінь, суфікс,префікс, основа слова, закінчення

Учитель:

А хто пам'ятає, де стоїть закінчення?

Учень:

 Закінчення стоїть у самому кінці слова після суфікса.

Завдання №2 (4 хвилини)

Вчитель : Подані слова розібрати за будовою.

Будинок, журі, палець, ходити,визнаний

Завдання№3(4 хвилини)

Вчитель:

Префікс той же, що і в слові розрізав

Корінь той же, що і в слові мова

Закінчення таке ж, що і в слові роса

Учень:

Розмова

Учитель:

Префікс той же, що і в слові вивергає

Корінь та суфікс ті ж, що і в слові перекладач

Закінчення таке ж, що і в слові стеблі

Учень:

Викладачі

Учитель:

Префікс той же, що і в слові нагодують

Префікс той же, що і в слові вїзд

Префікс той же, що і в слові звяжуть

Префікс той же, що і в слові додому

Корінь той же, що і в слові вигін

Учень:

Навздогін

Учитель:

Префікс той же, що і в слові підніс

Корінь той же, що і в слові вода

Суфікс від слова грибний

Закінчення те ж, що і в слові білий

Учень:

Підводний

Учитель:

На прикладі цих слів ми побачили, що від  одного кореня, за допомогою різноманітних префіксів, суфіксів, закінчень, можна утворювати нові слова. Тим самим збагачувати свою лексику.

Завдання №3(4 хвилини)

Вчитель:

Визначте, до якої з груп належать слова.

1. зерно; 2. дівчина; 3.безхмарний; 4. хлібом; 5. приносити; 6. прадавній;

7. щирість; 8. гарнесенький; 9. журі; 10. влітку; 11. беззоряний; 12. свято;

13. гірська; 14. морозно; 15. літній; 16. дуб; 17. розквітла; 18. бігли;                     19. прикордонний; 20. школи.

Корінь+закінчення

Корінь+суфікс+закінчення

Префікс+корінь+суфікс+закінчення

 

 

 

 

Учень:

Корінь+закінчення

Корінь+суфікс+закінчення

Префікс+корінь+суфікс+закінчення

Зерно, хлібом, дівчина, щирість, журі, свято, бігли, морозно, літній, дуб, школи

 

Гарнесенький, гірська

Безхмарний, приносити, прадавній, влітку, беззоряний, розквітла, прикордонний

VI. Оголошення результатів навчальної діяльності (2 хвилини)

VII.Домашнє завдання: (2 хвилини)

Учитель:

 §55 В411; 412 с173

VIII. Підсумок уроку (5 хвилин)

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Вчитель:

Що вас зацікавило під час ознайомлення з темою «Будова слова»?

Учень:

Мене зацікавило, що в одному слові може існувати декілька префіксів. Наприклад, як у слові  навздогін. Або декілька коренів. Як у словах хлібозавод, водогін, хлібороб.

Література

  1. Ющук І.П «Практикум з правопису і граматики української мови» Київ «Освіта» 2012 р -  с 88-92
  2. Чекіна О. Ю.  Українська мова. 5 клас. Цикл уроків за темою "Будова слова" з використанням інтерактивних технологій  / О. Ю. Чекіна // Початкове навчання та виховання. – 2007. – №26-27. – С.17–25.
  3. Татаринова О.Ю  Будова слова. Поняття про закінчення. Конспект уроку з української мови  / О. ЮТатаринова // Дефектолог. – 2013. – № 4. – С. 25–27.
  4. Мацько Л.І, Мацько О.М, Сидоренко О.М «Українська мова» Харків «Книжковий клуб» 2012  с155-173
  5.  Кривонос Н.В  Система уроків з теми "Будова слова. Орфографія"/  Н. Кривонос, О. Ліпеха, О. Ніколайцева // Українська мова й література в сучасній школі. – 2013. – № 2. – С. 40–42. 
  6. Кішик З. М.  Уроки мови у 5 класі  / З. М. Кішик // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2006. – №34. – С.18–20.
  7. Іваницька Н. Л.  Українська мова. Будова слова : Вправи та ігри : посіб. для 5 кл. / Н. Л. Іваницька, Т. С. Слободинська, Є. В. Драч. – К. : Академія, 1999. – 56 с. 
  8. Єрмоленко С.Я:  Рідна мова  підручник для 5 класу загально освітніх навчальних закладів / С.Я Єрмоленко, В.Т Сичова –К.:  Грамота 2005-320с   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
14606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку