"Здобудеш освіту – побачиш більше світу"(збірник завдань для розвитку ключових компетентностей на уроках української мови)

Про матеріал

У посібнику подано матеріали реалізації у навчально-виховний процес методичних рішень щодо впровадження і розвитку ключових компетентностей.

Метою розроблених завдань є формування компетентного мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості; підвищення пізнавального інтереу учнів до предмета, розвиток їх комунікативних, науково-дослідницьких навичок, креативності мислення, виховання стійкої мотивації й свідомого прагнення до вивчення української мови, поваги до національних символів, усвідомлення своєї приналежності до волелюбного, щедрого, працьовитого, мудрого народу України.


Перегляд файлу

 

Здобудеш освіту –

побачиш більше

світу

(збірник завдань для розвитку ключових

компетентностей на уроках

 української мови)

 

 

Тимофєєва Г.М., учитель української мови та літератури Цукуринської філії Селидівської загальноосвітньої школи І- ІІІ ст. №6

 

 

 

   У посібнику подано матеріали реалізації у навчально-виховний процес методичних рішень щодо впровадження і розвитку ключових компетентностей

 

 

 

 

 

 

Для вчителів  української мови та літератури, учнів, батьків

 

 


                        Пояснювальна записка

Згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти та з метою наскрізного впровадження механізму реалізації завдань компетентнісного підходу в навчанні української мови в контексті положень «Нової української школи», де провідним у навчанні стає зміщення акцентів зі знаннєвого на діяльнісний освітній результат, коли знання стають інструментом у розв’язанні життєвих проблем, засобом особистісного розвитку, соціалізації учнів, тому й  розроблено низку завдань для розвитку ключових компетентностей школярів.

Одним із шляхів формування та розвитку основних компетентностей учнів на уроках української мови є активна організація їх мовної діяльності на основі комунікативно-ситуативних вправ, на умінні здійснювати пошук інформації в різноманітних джерелах, використовувати її в самостійно створених висловлюваннях,  розвиваючи духовний світ  учнів, цілісні світоглядні уявлення, загальнолюдські ціннісні орієнтири, саме через мову прилучати до культурних надбань українського народу й людства загалом.

   Метою розроблених завдань є формування компетентного мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості.

 Укладач збірника  передбачав наступні завдання: підвищити пізнавальний інтерес учнів до предмета, розвиток їх комунікативних, науково-дослідницьких навичок, креативності мислення, виховання стійкої мотивації й свідомого прагнення до вивчення української мови, поваги до національних символів, усвідомлення своєї приналежності до волелюбного, щедрого, працьовитого, мудрого народу України.

Очікуваний результат – формування відповідних умінь та навичок, підвищення рівня якості знань учнів.

Брошура призначена для використання на уроках української мови у  закладах  загальної середньої освіти.

 

І. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: соціальна та громадянська компетентності.

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання:   Діалог. Розділові знаки при діалозі.

                                                Люди — господарі своєї долі. 
     В. Шекспір 

Завдання:

1. Робота в парах. Прочитайте  байку за ролями, звертаючи увагу на розділові знаки.

2. Придумайте власну кінцівку української народної байки, яка ґрунтувалася б на народній мудрості, та запишіть її.

3. Дайте відповіді на питання, аргументуючи їх.

- У яку скруту потрапив Вовк?

- Чи добрих людей порадив йому Кіт для допомоги?

- Як характеризують Вовка його вчинки?

- Чи могли б події розгорнутися по-іншому? За яких умов?

Вовк та Кіт

     Вовк утікав із лісу, біг повз село, побачив на тину Кота та й каже:

- Котику-братику, скажи, хто з ваших людей найдобріший, щоб мене заховав, бо за мною стрільці женуться.

Кіт каже:

- Піди до Петра – добрий чоловік.

- Правда, що добрий, та я в нього вівцю вкрав, - одказав вовк.

- Ну, - каже Кіт, - то йди до Дмитра, він гарна людина.

- Та він сердитий на мене за гусей.

- Кепська справа!.. Ну, то до Семена.

- Боронь, Боже! Та я ж у нього теля зїв.

- Ну, - каже Кіт, - коли ти такий, що всім шкоди наробив, то…

 

ІІ. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: спілкування державною мовою.

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Розряди займенників за значенням.

Чого не хочеш, щоб інші чинили тобі,

не вчиняй їм.                  

Конфуцій                

Завдання:

  1. З вірша випишіть займенники, вказавши їх розряд.
  2. Обміняймося думками: Чи подобається вам, коли у звертанні до людини використовують прізвисько?
  3. Зробіть переклад  вірша на російську мову перших чотирьох рядків. Вкажіть спільне в обох мовах.
  4. До виписаних займенників доберіть їх англійські відповідники.

Жартун

В нас жартун у класі є -

Всім він прізвиська дає.

Каже: «Я мастак до жартів!»

Та чого ж ті жарти варті?

Зве він «Савою» -  Савенка,

«Головою» -  Головешка,

А Саченкова - «Сачок»,

Маслаченка - «Маслачок».

Зве Зарудного - «Заруда»…

А його всі звуть:

«Зануда».

                                                 Г. Бойко.

 

ІІІ. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: спілкування іноземними  мовами.

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Групи слів за походженням: власне українські й запозичені (іншомовного походження) слова.

               Учитесь, читайте, і чужому                      научайтесь, й свого не цурайтесь.

             Т.Г.Шевченко

 Завдання:

     Робота в групах.

1. Поміркуйте, чому в різних мовах частина слів схожа за звучанням.

Порівняйте: мать (рос.), мати (укр.), mother (англ.), das Mutter (нім.);

молоко (рос., укр.), mleko (польс.), das Milch (нім.), milk (англ.).

 Попрацюйте зі словником.  Доберіть власні приклади.

2. Доберіть слова до зображення, вкажіть його походження, поясніть правопис( за необхідності зверніться до словничка)

 

Картинки по запросу картинки интервью

(інтерв’ю)

Картинки по запросу картинки мітинг

(мітинг)

Картинки по запросу картинки лидер(лідер)

 

 

 

 

 

 

 

(фініш)

3. Перейдіть за посиланням: http://osvita.ua/school/46109/, прочитайте, висловіть власні думки з цієї проблеми.

 

ІV. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: обізнаність і самовираження у сфері культури, компетентності в природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Прислівник. Творення й правопис прислівників.

                                                                    Пізнавай, навчайся, твори і розвивайся!

Завдання:

  1. Прочитати текст. Виписати прислівники, вказати їх творення, пояснити правопис.

    Вулиця передміська удень інакша, а інакша вночі. Шумить інакше. Шумить гамором особливим, жіночим, надривистим. Моренко з товаришем ідуть поволі, посуваються обережно. А що то був другий день Зелених свят, то почали собі на радість вуличні люди стріляти.    (Ю. Липа).

  1. Зелені свята - обряди, повір’я та народні прикметиПерейдіть за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=cjCST_z1OO4

Напередодні зеленої неділі, у суботу, що називалася клечаною, обов'язково прикрашали подвір'я та господарські будівлі клечанням — зеленими гілками клену, верби, липи, акації, ясеня, горіха, дуба тощо. Забороненим деревом подекуди вважалася осика, на якій, за повір'ям, повісився Іуда Іскаріот. Гілки встромляли в стріху, на воротах, біля вікон, за ікони. Підлогу або долівку в хаті встеляли запашними травами: осокою, любистком, м'ятою, пижмою, ласкавцями, татарським зіллям.

Картинки по запросу фото дерева горіх3.Знайдіть серед перелічених рослин їх зображення:

1.

 

 

 

 

 

Картинки по запросу фото верби навесні

 

 

2.

 

Похожее изображение

 

 

 

 

Дуб3.

 

 

 

4.

 

4. Що між цими деревами спільного? Відмінного? Як їх використовують у промисловості?

5. Яке дерево є довгожителем? В яких кліматичних умовах воно росте?

(Росте дуб в основному районах з помірним кліматом, але є дуби, які відмінно себе почувають і в тропіках, правда в місцях, де температура повітря не надто висока. Зазвичай це високогір’я. Є дуби, що люблять вологий клімат, вологий ґрунт, що ростуть на болотах, а є такі, які більше воліють сухе навколишнє середовище.)

6. Складіть розпорядок дня школяра, з обов’язково зазначеним часом, відведеним на прогулянки на свіжому повітрі, доведіть його необхідність для молодого організму.

 

V. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: обізнаність і самовираження у сфері культури, математична компетентність

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання:  Складне речення. Розділові знаки в ньому.       

  Найголовнішого очима не побачиш...

Антуана де Сент-Екзюпері

Завдання:

Урок

Запитують  мене у класі діти

- Скажіть письменник скільки заробля

… Відкіль оця хвороба   все на світі

Ще змалечку підбити до рубля

 

… Урок  Шевченко  Не згаса повіки

Освячене кріпацтвом визнання

Цікавитесь який мав заробіток

Отримав десять років заслання

Його вінець   над золоті корони

Задосить було муки і покар

Писати й малювати заборона

Оце його був другий гонорар

 

Не каявся  Писав у казематах

Відрікся від щедрот і нагород

І не зважав на цензорів пихатих

Яка цензура викреслить народ

 

А допити а вічні протоколи

Священна будь невтолена жаго

Невже і ви не чуєте ніколи

Як плаче слово голосом його

 

А він згорів  І так бува нечасто

За гроші промовчав би   і живи

Шевченко і сьогодні наш сучасник

Бо з його болю починали ми

Політика освячена царями

Понівеч зрадь купи чи задуши

… Його життя написане сльозами

Що запеклися кровю на душі

 

У кожний звук у кожний тон у слові

Крізь чорноту минущих лихоліть

Услухайтесь  Почуйте в його мові

Те що лікує плаче й попелить

 

Почуйте серцем голос несхололий

Вдивітеся у змучене лице

Ви рідну мову чуєте у школі

І чим йому заплатите за це

(П. Гірник)

 

  1. Розставити розділові знаки. Здійснити самоперевірку, прокоментувати допущені помилки.

 

УРОК

Запитують мене у класі діти: 
— Скажіть, письменник скільки заробля? 
…Відкіль оця хвороба — все на світі 
Ще змалечку підбити до рубля?!

…Урок. Шевченко. Не згаса вовіки

Освячене кріпацтвом визнання. 
Цікавитесь, який мав заробіток? 
Отримав десять років заслання.

Його вінець — над золоті корони. 
Задосить було муки і покар. 
Писати й малювати заборона — 
Оце його був другий гонорар.

Не каявся. Писав у казематах. 
Відрікся від щедрот і нагород. 
І не зважав на цензорів пихатих — 
Яка цензура викреслить народ?!

А допити, а вічні протоколи? 
Священна будь, невтолена жаго! 
Невже і ви не чуєте ніколи, 
Як плаче слово голосом його?

А він згорів. І так бува не часто. 
За гроші промовчав би — і живи. 
Шевченко і сьогодні наш сучасник, 
Бо з його болю починались ви.

Політика, освячена царями, — 
Понівеч, зрадь, купи чи задуши! 
…Його життя написане сльозами, 
Що запеклися кров’ю на душі.

У кожний звук, у кожний тон у слові 
Крізь чорноту минущих лихоліть 
Услухайтесь!Почуйте в його мові

Те, що лікує, плаче й попелить,

 

Почуйте серцем голос несхололий, 
Вдивітеся у змучене лице. 
Ви рідну мову чуєте у школі 
І чим йому заплатите за це?

 

  1. Завдання 1: Урок

До якого стилю мовлення належить цей текст?

  1. розмовний
  2. художній
  3. офіційно-діловий
  4. публіцистичний

Завдання 2: Урок

Коли поет говорить:

«…Урок. Шевченко.  Не згаса вовіки

Освячене кріпацтвом визнання. 
Цікавитесь, який мав заробіток?»,

хоче донести, що:

  1. Т.Г.Шевченко був заможною людиною;
  2. Вдало продавав свої малярські роботи;
  3. Відрікся від чеснот і нагород;
  4. Отримав маєток від батька.

Завдання 3: Урок

Обґрунтуйте відповідь, відповідаючи на питання, поставлене в кінці тексту.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………

…………………………………………………………

Завдання 4.

Приклади з твору:

Його вінець — над золоті корони. 
Задосить було муки і покар. 
Писати й малювати заборона — 
Оце його був другий гонорар.

А допити, а вічні протоколи?

Про які факти з біографії Т.Г.Шевченка пише          П. Гірник, свою думку обґрунтуйте.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Завдання 5.

Прочитайте репліки діалогу між людьми, які обговорюють вірш П.Гірника «Урок»

 

 

                                                                                                

.

На мою думку, Т.Шевченко

робив необдумані вчинки.

                                                       Як Ви можете так говорити?

                                            Я вважаю, що він ішов за покликанням

                                                                                                        свого серця

 

 

 

 

 

 

Наведіть факти з вірша, які могли б підтвердити точку зору учасників розмови.

Перший учасник розмови………………………………. .................................................................................................……………………………………………………………

Другий учасник розмови……………………………….. ...............................................................................................

  1.               Розрахувати дохід вашої родини, якщо матуся отримує дві мінімальних зарплати по Україні, а батько – чотири. Розмір дізнайтеся за посиланням:

https://www.profiwins.com.ua/uk/directories1/minimumwage.html

 

VІ. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: обізнаність і самовираження у сфері культури,  спілкування державною і мовами національних меншин, інформаційно-цифрова компетентність

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Пряма мова. Розділові знаки про прямій мові.                                                 

Навчіться слухати інших.

Завдання:

ЯЗЫК

    Знаменитый баснописец Древней Греции Эзоп был рабом философа Ксафта. Однажды Ксафт захотел пригласить гостей и приказал Эзопу приготовить самое лучшее. Эзоп купил языки и приготовил из них три блюда. Ксафт спросил, почему поданы только языки. Эзоп ответил: «Ты велел купить самое лучшее. А что может быть лучше языка?! При помощи языка строятся города, развивается культура народов. При помощи языка   мы изучаем науки и получаем знания. С его помощью люди могут решать различные вопросы друг с другом, приветствовать, прощаться, мириться, объясняться в любви. Поэтому нужно думать, что нет ничего лучше языка». Такое рассуждение пришлось по душе гостям.

    В другой раз Ксафт распорядился, чтобы Эзоп приобрёл к обеду самое худшее. И снова это были языки. Все удивились. Тогда Эзоп начал объяснять: «Что на свете худшее языка? Посредством языка люди огорчают и разочаровывают друг друга. Посредством языка можно лгать, лицемерить, хитрить, обманывать и ссориться. Язык может предавать и оскорблять. Может ли быть что-то хуже языка?!»

    Предание гласит, что не всем гостям было приятно слышать этот ответ.

    (За О. Олійник, з журналу «Українська мова і література у школі)

  1. Прочитайте, здійсніть переклад речень з прямою мовою, позначте їх схематично.
  2. Складіть кластер до слів «МОВА» і «МОВЛЕННЯ».

Які риси спільні, відмінні?

  1. Вправа «Займи позицію». Поясніть ваше розуміння останнього речення.
  2. Обговоріть у малих групах: що впливає на словниковий запас людини. Складіть Пам’ятку «Як збільшити свій словниковий запас», переглянувши такі ресурси:

http://tvoymalysh.com.ua/uk/children/development/11220-koli-zh-vona-zagovorit-skilki-sliv-povinna-govoriti-ditina-u-2-roki.html

http://poradumo.pp.ua/cikave/29613-yak-zblshiti-svy-slovnikoviy-zapas.html

https://vsiknygy.net.ua/neformat/48228/

 

VІІ. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: обізнаність і самовираження у сфері культури, у природничих науках і технологіях, математична компетентність

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Види речень за метою висловлювання; за емоційним забарвленням: окличні й неокличні

     Щоб диво відбулося, для нього треба

 звільнити місце.

Завдання:

 1. Попрацюйте у групах. За поданим початком, ілюстрацією продовжити казку, вживаючи різні види речень за метою висловлювання. Окличні речення.

У темному лісі, в глибокому яру спали два вітри. Ласкавий Вітер — хлопець з синіми очима. А холодний Вітрюга — дід з колючою бородою.

2. Прослухати тексти, які склали групи, і визначити, яка з них підійшла ближче до тексту казки В.О.Сухомлинського.

  1. Начало формы      У темному лісі, в глибокому яру спали два вітри. Ласкавий Вітер — хлопець з синіми очима. А холодний Вітрюга — дід з колючою бородою.
    Прийшла зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Білі сніги вкрили поле. Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в глибокому яру холодний Вітрюга. Встав, вийшов з лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний Вітрюга, замерзають річки, гуде хуртовина.
            Та ось піднялося сонечко вище над землею. Заболіла спина у холодного Вітрюги. Поплентав він у темний ліс, заліз у глибокий яр.
    Прокинувся ласкавий Вітер, вийшов з лісу.
    Засміялося сонечко, потекли струмки, зацвіли квіти, зашуміли трави.

3.Використавши метод "Прес", довести, чим відрізняються спонукальні речення від окличних? Розповідні від питальних? Окличні від розповідних?

                   Я думаю,...

          Тому що,...

          Я вважаю,...

           Отже,...

4.Зверніть увагу на ілюстрацію. Яку пору року змальовано? Пригадайте температуру повітря за останній тиждень. Побудуйте графік температури повітря за тиждень.

5.Оберіть із учнів класу групу експертів. Доручіть їй підготувати 5-6 запитань з теми «Види речень за метою висловлювання. Окличні речення» для інтелектуального змагання з української мови. Передаючи одне одному уявний мікрофон, почергово дайте відповіді на кожне з підготовлених експертами Василь Сухомлинський, Ласкавий вітер і холодний вітрюга, казказапитань.

6. Робота в групах. Складіть усний твір на тему «Наші зелені друзі» за поданим початком і кінцем, використавши види речень за метою висловлювання.

      Усі ви, учні, любите ліс. А хіба можна не любити його, не захоплюватися його красою?...........................

……………………………………………………………...…......................................................................................

……………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

   ...Дорогі друзі! Юні натуралісти! Оберігайте ліси,       насаджуйте дерева!

VІІІ. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Речення з однорідними членами (без сполучників та зі сполучниками і, а, але). Кома між однорідними членами.

Мислить той,

кому ставлять розумні запитання.
Народна творчість

Завдання:

1. При ознайомленні з новою темою  «Речення з однорідними членами (без сполучників та зі сполучниками і, а, але). Кома між однорідними членами". Учні об'єднуються в три групи. Кожна - отримує картку з теоретичним матеріалом.

1 група.

     За певний проміжок часу опрацьовує  теоретичний матеріал «Речення з однорідними членами (без сполучників та зі сполучниками і, а, але). Кома між однорідними членами», готує усне повідомлення на дану лінгвістичну тему.

2 група.

     Користуючись теоретичним матеріалом у підручнику, виготовляє наочні матеріали до теми «Речення з однорідними членами (без сполучників тазі сполучниками і, а, але). Кома між однорідними членами».

  1. група.

Повинна підготувати запитання та завдання для інших груп (три запитання і одне завдання) з теми. Розробити декілька питань  тестового характеру.

1.Практичне виконання вправ. Оцінити шляхом самоперевірки, взаємоперевірки, вибірково вчителем з коментарем.

1 вправа.

Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення.

Вийшов з хати Юрко і побачив велику крижану бурульку (В.Сухомлинський) Яких ми яблунь насадимо яких груш абрикосів слив вишень (Е.Комар) Будь сміливим не язиком а ділом (Народна творчість) Щире слово добре діло душу й серце обігріло. (Народна творчість)

2 вправа.

Доповніть речення однорідними членами.

У вирій відлітали від нас і ластівки, і... У шкільній майстерні є свердла,... Я зловив щуку,...     У букеті були айстри,...

3. «Метод взаємних запитань»

  Під час перевірки знань з теми учні задають один одному конкретні запитання.

4. Використавши метод «Прес», визначити і обґрунтувати постановку розділових знаків у тексті.

Берег нашої любові – Донеччина. Чи можеш ти уявити собі наш край без верби над ставом, калини в лузі тополі край дороги, соняшника у городі? Верба, тополя, калина, соняшник - одвічні українські символи. Символи, звичаї, традиції, рідна мова, мамина пісня - це корені народу. Вони уособлюють добро, ласку, віру і надію, щирість і щедрість.

5.Знайти на карті Донецької області міста обласного та районного значення, вказати яка галузь промисловості в них розвинена, використовуючи однорідні члени речення. Матеріал за посиланням:

http://donetskstat.gov.ua/region/

https://www.google.com/search?q=донецька+область+карта&sa=X&ved=0ahUKEwjn3MmmoJDcAhWDd5oKHVRLBqoQ1QIImwEoBQ&biw=1366&bih=666

6. Робота в групах.

1.Знайдіть на карті України  область, у якій мешкаєте.

2.Здійсніть уявну подорож, назвіть пам’ятки культури, архітектури тощо, використовуючи речення з однорідними членами, звертаючи увагу на постановку розділових знаків.

3. Уявіть, що ви зустріли довгожителя цієї місцевості, візьміть у нього інтерв’ю, запишіть, звертаючи увагу на розділові знаки.

    Слова для довідок: на заході, на сході, на півночі, далі на південь, у самому центрі; Справа, зліва; можна побачити, знаходиться, простяглися; розташовано, збудовано; улюблений куточок моїх односельців.

 

ІХ. Назва компетентності, на яку спрямоване завдання: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність.

Тема уроку, на якому може бути застосоване завдання: Написання  іменників власної назви.

                             Відкривай для себе Україну

Завдання:

Емоційне привітання, яке забезпечує на початку уроку позитивний  настрій на роботу.

 - Я бажаю здоров’я, радості, знань всім тим, хто ліворуч від мене (повертаються вліво, руки підняті).

 Я бажаю здоров’я, радості, знань всім тим, хто праворуч від мене (повертаються вправо, руки на грудях).

 Я бажаю здоров’я, радості, знань всім тим, хто попереду мене (повертаються вперед, руки перед собою).

 Я бажаю здоров’я, благополуччя всім людям, що живуть у моєму селищі    (руки підняті вверх).

 Я бажаю здоров’я, щастя, злагоди всім людям України (руки в сторони).

 Я бажаю здоров’я, щастя й миру всім людям планети Земля (руками рухаємо перед собою, ніби перехрещуючи їх).

 1. Руки в сторони на 30 градусів від тіла, долоні паралельно до землі, вимовляємо спокійно  «Добридень, мати – Земля! Прийми нашу любов і побажання миру, злагоди і процвітання!».

 2.  Руки в сторони паралельно до підлоги, долоні вниз «Добридень, чиста Вода! Прийми нашу любов і побажання джерельної чистоти і благодаті!»

 3. Руки перед  грудьми, під кутом дев’яносто градусів одна від одної, долоні вверх, потім руки підняти «Добридень, життєдайне Повітря! Прийми нашу любов і найкращі побажання!»

4. Руки долонями догори до Сонця « Добридень,  ласкаве Сонечко! Прийми нашу любов і побажання посилати на Землю промені сили, натхнення і здоров’я, любові

 5. Повернутися у висхідне положення. Сісти на своє місце, відчути міць природної енергії, яку вам дадуть Сонце і Земля, Віра, Надія, Любов незалежно від того, що нас розділяє.

  1. Попрацюйте в групах. Підготуйте повідомлення, звертаючи увагу на іменники власної назви, подати їх під запис однокласникам. За потребою зверніться за посиланням: https://uk.wikipedia.org/wiki/Подільські_Товтри_(національний_парк)

І група «Географи» знайдуть інформацію про розташування Подільських Товтр.

ІІ група «Ботаніки» повідомлять про рослинність заповідника.

ІІІ група «Зоологи» розкажуть про тваринний світ.

ІV група «Екскурсоводи» дадуть поради щодо плідної мандрівки Подільськими Товтрами.

  1. Уявіть себе лікарем. Створіть есе «Чому я раджу відвідати Подільські Товтри своїм пацієнтам».
  2. Перегляньте фото. Створіть власні назви до Подільських Товтр, обґрунтуйте свій вибір.
  3. Релаксаційна  пауза. Заплющіть очі і уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі, фото якого ви зараз переглядали. Це велика квітуча галявина, на якій зелена-зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви чуєте, як звучить тиша? Залишайтесь серед цього буяння природи і відчувайте, як в вас вливаються нові сили…

А тепер розплющіть очі і повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.

  1. Складіть Порадник вашим знайомим про необхідність відвідати саме ці місця України, використовуючи іменники власної назви.
  2. Знайдіть серед фото зображення Подільських Товтр. Власну думку доведіть прикладами зі статті поданої нижче.

              А.                           В.                           D.

Правильна відповідь.

Товтри – це залишки узбережних рифів, витягнених паралельно давній береговій лінії. Аналогів у світі немає, але подібні за геологічними структурами скелясті гряди є у Великобританії та США…

Товтри – це місцева назва скелястої дугоподібної гряди, висота якої у межах Національного природного парку сягає в середньому 400 метрів над рівнем моря. Над оточуючою рівниною ця гряда піднімається на 60-65 м.

Фото: ua-travel.infoПодільські Товтри відзначаються своєю геологічною будовою, рідкісною та невластивою для рівнинно-платформених областей. У цьому сенсі вони являють собою сукупність викопних рифових споруд узбережжя бар’єрного характеру, що утворилися у мілководних морях.

Окремі форми Подільських Товтр піднімаються у вигляді витягнутого валу або конусоподібних горбів. Подільська частина Товтр більшою частиною хвиляста, схили опуклі. Придністровська частина сильно i доволі густо розчленована глибокими каньйоноподібними долинами лівих притоків річки Дністер. Вивітрені та розмиті вапняки, які відслонюються на схилах долин, утворюють екзотичні скелі різної форми – колони, стовпи, гігантські гриби або хаотичні нагромадження брил та валунів.

Мікроклімат Кам’янецького Придністров’я формується Товтровим кряжем та каньйонами Дністра з притоками. Тому тут створилися особливі умови для збереження рідкісних i реліктових рослин, серед яких – більшість лікарських.

У межах парку росте майже 1700 видів рослин, у складі фауни на території парку та суміжних районів лівобережжя Дністра є всі характерні представники цієї зони. Наявність на території парку старих лісових масивів, відкритих крутосхилів та карстових печер сприяє поширенню тут хижих птахів та кажанів. До Червоної книги України занесено 60 видів рослин та 85 тварин.

Фото: ua-travel.infoВелику цінність і значимість для рекреаційного господарства Національного природного парку «Подільські Товтри» складає запас мінеральних вод з унікальними терапевтичними ефектами, різноманітними розсолами з підвищеною концентрацією брому, йоду та ін.

Наявні природно-кліматичні умови, різноманітність ландшафтних територій, цінні джерела мінеральних вод, багаточисельні пам’ятки природи, історії, культури відносять територію Національного природного парку «Подільські Товтри» поряд з Кримом, Карпатами і Закарпаттям до числа найбільш перспективних рекреаційних зон країни.

Значну туристично-рекреаційну цінність Подільських Товтр складають лісові масиви. Поряд з річками та іншими водними акваторіями їм відводиться основна роль в організації короткочасного відпочинку місцевого населення та туристів. Територію парку можна використовувати з туристично-рекреаційною метою протягом усього року.

Основні можливі види туристичної діяльності: пішохідний, водний, автомобільний, кінний, лижний, пізнавально-культурний (екскурсії та інше); загальнооздоровчий відпочинок (пішохідні прогулянки, спортивні ігри, лижні прогулянки), екскурсії (по Дністровському водосховищу екскурсії проводяться на теплоходах), дельта-, парапланеризм, мандрівки на повітряних кулях, любительські промисли (збір грибів і ягід, рибальство, мисливство); кліматичне і бальнеологічне лікування.

Унікальні ландшафти сприяють також проведенню різноманітних туристичних змагань регіонального та всеукраїнського рівнів з пішохідного, водного туризму, альпінізму тощо.

НПП «Подiльськi Товтри» розміщений на території трьох адміністративних районів Хмельницької області: Кам’янець-Подiльського, Чемеровецького i Городоцького, що становить 261316 га (12,5% території Хмельницької обл.).

 

 

 

1

 

doc
Додано
1 вересня 2018
Переглядів
3409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку