Конспект уроку на тему "Основи, їх склад і назви. Класифікація основ. Лабораторний дослід №3 Дія лугів на індикатори." 8 клас

Про матеріал
Розширити знання про класифікацію й номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; розвивати вміння й навички складати формули неорганічних сполук за валентністю на прикладі основ, складати назви речовин за сучасною українською номенклатурою, розпізнавати класи неорганічних речовин, виховувати цілеспрямованість та любов до природи.
Перегляд файлу

Тема. Основи, їх склад і назви. Класифікація основ.

Лабораторний дослід №3 Дія лугів на індикатори.

 Цілі уроку: розширити знання про класифікацію й номенклатуру неорганічних речовин на прикладі основ; розвивати вміння й навички складати формули неорганічних сполук за валентністю на прикладі основ, складати назви речовин за сучасною українською номенклатурою, розпізнавати класи неорганічних речовин, виховувати цілеспрямованість та любов до природи.

Тип уроку: поглиблення і розширення знань.

Форми роботи: групова робота, робота в парах,  робота з опорною схемою, демонстраційний експеримент.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, зразки основ.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

 II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

Учні записують формули солей з назвами.

Звернімося до схеми класифікації органічних речовин. У ній залишився ще один клас неорганічних сполук, з яким ми повинні познайомитися на цьому уроці.

Демонстрація 6. Зразки основ

КОН, NaOH, Са(ОН)2, Сu(ОН)2 (свіжоприготовлений), Аl(ОН)3

• Що спільного у формулах основ, які є на вашому столі?

 (Наявність групи атомів -ОН — гідроксильної групи)

• Який клас неорганічних сполук називається основами?

• Від чого залежить кількість гідроксильних груп в основі? (Від валентності металу)

• Як можна в загальному вигляді записати формулу основ? (Me(ОН)m, де m — валентність металу)

 

 

 

III. Засвоєння нових знань

Назви основ складаються за такою схемою:

Назва металу (валентність, якщо вона змінна) + слово «гідроксид».

Назвемо основи, які є на вашому столі, за сучасною українською номенклатурою та наведемо тривіальні назви цих речовин.

КОН — калій гідроксид (їдке калі)

NaOH — натрій гідроксид (їдкий натр)

Са(ОН)2 — кальцій гідроксид (гашене вапно)

Сu(ОН)2 — купрум(ІІ) гідроксид

Аl(ОН)3 — алюміній гідроксид

Один зі способів класифікації основ ґрунтується на їхній взаємодії з водою. Серед наведених у вас основ не розчинними у воді є Сu(ОН)2 і Аl(ОН)3.

Основи поділяються на такі класи:

• розчинні у воді (луги);

• нерозчинні (малорозчинні).

Познайомимося з таблицею розчинності.

 У ній літерою «н» позначено нерозчинні речовини, «р» — розчинні, «м» — малорозчинні речовини, у тому числі й основи, солі й кислоти.

Поради щодо вибору безпечної побутової хімії

• Уважно читайте інформацію на етикетці продукції.

• Надавайте перевагу дитячій побутовій хімії – раціонально припустити, що її склад більш щадний, а ефект такий же як і у звичайних мил і порошків.

• Надавайте перевагу екологічно безпечній та органічній продукції – вона хоч і дорожча, але в її складі не зустрінеш вище перерахованих інгредієнтів.

• Надавайте перевагу імпортній продукції – закордонні стандарти набагато вищі за вітчизняні, така продукція хоч і дорожча, але безпечніша.

 

 

Чим можна замінити шкідливу побутову хімію?

• Сода – для чищення посуду і кухонних поверхонь.

• Порошок гірчиці – для чищення посуду і різних поверхонь, чудово дезінфікує, можна використовувати окремо або змішати з содою.

• Глина, пісок – для чищення посуду, широко використовується в сільській місцевості, де старожили й чути не бажають про побутову хімію.

• Рідке мило – розвести у воді для миття посуду і різних «домашніх» поверхонь. Також потрібно бути уважним до складу, але створене для очищення шкіри, воно більш ощадне до людського організму.

• Оцет – видаляє різні плями і накип, додає блиску поверхням.

• Сік лимона – видаляє іржу, додає блиску поверхням, дезінфікує.

• Бура – підійде для видалення складних забруднень, наприклад, для чищення кахлю, перешкоджає утворенню грибків і цвілі, після застосування рекомендується провітрити приміщення.

• Натуральні ефірні олії – можуть замінити кондиціонери для білизни, а жиророзчинні олії (наприклад, деякі з цитрусових) володіють і очищаючим ефектом.

• Крохмаль – використовується для чищення килимів, хутряних виробів тощо.

 

Іва́н Я́кович Горбаче́вський 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Jan_Horbaczewski_1886_Vilimek.png/200px-Jan_Horbaczewski_1886_Vilimek.png

Народився в сім'ї священика УГКЦ, пароха Збаража о. Якова Горбачевського (1817-14.7.1875, Збараж[2]) гербу Корчак[1]. З

ЗакінчивТернопільську Українську гімназію імени Івана Франка (входив до гуртка «Громада»).

Вивчав медицину у Віденському університеті (закінчив 1877 року, доктор медицини). Під час навчання голова студентського товариства «Січ»(18751877 роки)[3].

1883–1917 роки упродовж 35 років, був професором кафедри лікарської хімії Карлового університету в Празі. 19021903 роки (або 19031904роки[3]) ректор Карлового університету; декан медичного факультету в 1889–1890, 1894–1895, 1904–1905, 1911–1912 роках.

Разом з Іваном Пулюєм організував товариство «Українська громада» в Празі, створив фонд допомоги студентам.

Протягом 1906–1917 років член Найвищої Державної Санітарної Ради в Чеському королівстві, з 1908 — радник цісарського двору[3], член Палати панів австро-угорського парламенту, 1917–1918 рр. перший етнічний українець — міністр охорони здоров'я Австро-Угорщини. З 1910 року почесний президент Українського лікарського товариства. З 1919 року професор Українського вільного університету Відня, Праги (з 1921 р.). З 1924 року ректор Українського вільного університету.

В жовтні 1926 очолив оргкомітет Першого українського наукового з'їзду, який відбувся у Празі.

Автор понад сорока ґрунтовних наукових праць переважно експериментального характеру з біологічної хімії. Першим у світі (1882 р.[3]) здійснив синтез сечової кислоти з гліцину; одним з перших вказав, що амінокислоти є складовими білків; встановив шляхи утворення сечової кислоти в організмі. Відкрив фермент ксантиноксидазу (1888 р.[3]). Його заслугою стало також те, що запропонував нову методику визначення місткості азоту в сечі та інших речовинах.

Один із фундаторів української хімічної термінології на народній основі (праця «Увага о термінольоґії хемічній» (1905)).

Підготував 2 томи підручника орґанічної та неорґанічної хімії українською мовою; І-й «Орґанічна хімія» опублікований1924 року в Празі.[3]

За значні наукові заслуги вченого пошановано званням дійсного члена ВУАН (з 1925 р.) в Радянській Україні, дійсний член НТШ (1899 р.)[3].

Написав 4-томний підручник лікарської хімії чеською мовою (1904–1908 роки).

Вшанування

 

 IV. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в парах

1. З допомогою таблиці розчинності виберіть по два приклади нерозчинних солей і основ, складіть їх формули й дайте назви.

Пари зачитують свої приклади, записують неповторювані формули на дошці, читають їх назви, виправляють помилки.

2. Для кожної з вибраних вами основ і солей розрахуйте кількість речовини в 100 г.

• Якою формулою необхідно скористатися для розрахунку? (Описание: http://subject.com.ua/lesson/chemistry/8klas/8klas.files/image013.gif = m/Mm)

Оголошуємо результат через 5—7 хв.

• Чому маса речовин була однакова, а кількість речовини різна? (Тому що вони мають різний склад і різну молярну масу)

3. Усно складіть і назвіть формули основ, якщо до їх складу входять: Na, Fe(III), Ва, Sn(IV),Rb, Zn. (Метали записані на дошці.)

4.Робота з підручником. Вправа 57, 58 ст.36.

VI.Лабораторний дослід №3    Дія лугів на індикатори

VII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати  параграф 6 у підручнику

      2.Виконати вправу 60 ст.36.

       3. Написати графічні  формули сульфатної кислоти, азотної кислоти,   хлоридної кислоти (Високий рівень)

 

 

 

 

 

 

 

Манявський НВК

 

 

 

 

Відкритий урок на тему:

«Основи, їх склад і назви. Класифікація основ».

 

 

 

                                       Підготувала:

                                        вчитель хімії

                                                   Монастирецька Н.Р

 

 

Жовтень, 2015 рік

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку