Урок 6
Тема уроку: Основні напрямки сучасної біотехнології
План
1. Біотехнологія у сільському господарстві
2. Генна інженерія – клонування
3. Генетично модифіковані організми
Мета уроку: - сформувати в учнів знання про завдання та напрямки сучасної біотехнології; ознайомити з можливостями використання трансгенних організмів; акцентувати на необхідності обережного ставлення до використання продуктів, що виробляються ГМО; вчити порівнювати класичні методи селекції з біотехнологічними;
- розвивати уміння користуватися різними джерелами інформації та оцінювати достовірність біологічної інформації; розвивати інтелектуальні і творчі здібності школярів, критичне мислення; сприяти підвищенню інтересу до сучасної біологічної науки;
- виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей; сприяти виробленню учнями особистої оцінки можливостей позитивних і негативних наслідків застосування досягнень біотехнології.
Основні терміни і поняття: біотехнологія, генна інженерія, клітинна інженерія, генетично модифікований організм, трансгенний організм, генна терапія, химерні організми, клонування
Обладнання: презентація, комп’ютер, проектор, дидактичний матеріал (опорний конспект)
Внутрішньопредметні зв’язки: генетика, селекція, молекулярна біологія, екологія.
Міжпредметні зв’язки: медицина, гістологія, хімія.
Література:
Біологія: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту, академ. рівень / С. В. Межжерін, Я. О. Межжеріна. – К. : Освіта, 2011. –336 с.
Кучеренко М.Є. Загальна біологія. Підр. для 10-11-х кл. загальноосвітніх шкіл. --К: Ґенеза, 2000.
Тип уроку: Комбінований.
Очікувані результати: Учень (учениця):
називає:
- завдання сучасної біотехнології;
наводить приклади:
- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії;
характеризує:
- генну інженерію;
- можливості сучасної біотехнології;
пояснює:
- можливості використання трансгенних організмів;
обґрунтовує:
- необхідність обережного ставлення до втілення продуктів від генетично модифікованих організмів;
застосовує знання:
- для оцінки можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій;
- про роль досягнень біотехнології у житті й господарській діяльності людини.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Слайд 1.
Доброго дня. Хто відсутній? Чи всі готові до уроку? З яким настроєм прийшли на сьогоднішній урок? (запитати декількох учнів)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
На минулому уроці ми з вами ознайомилися з таким поняттям як біотехнологія, хто ж може дати йому визначення?
технічних засобів, спрямованих на одержання і використання клітин
мікроорганізмів, тварин і рослин, а також продуктів їх життєдіяльності:
ферментів, амінокислот, вітамінів, антибіотиків та ін.
Слайд 2.
Вправа «Відтворіть шпаргалку»
На попередньому уроці ми також познайомилися з історією відкриття біотехнології як науки і домашнім завданням було заповнити таблицю, що ми зараз і перевіримо. Хто бажає відповідати? І так, ми маємо пусті комірки які потрібно відтворити. Уявімо що ви написали шпаргалку на урок, але по дорозі на заняття потрапили під дощ і частина її розмилася. Відтворіть її.
Покас Вадим
«Етапи становлення біотехнології»
Учені |
Рік |
Досягнення |
Луи Пастер |
Середина 19 сторіччя |
Розкрив мікробну природу бродіння, довів можливість життя у безкисневих умовах, експериментально спростував уявлення про самовільне зародження живих істот, створив наукові основи вакцинопрофілактики і вакцинотерапії, запропонував метод стерилізації, названий його ім'ям, - пастеризацією тощо. |
Карл Ереки |
1919 |
Вперше використав термін «біотехнологія» для позначення процесів, в яких продукти отримують за допомогою живих організмів
|
Френсіс Крік, Джеймс Уотсон |
1953 |
Встановлення структури ДНК |
Пол Берг |
1972 |
Створив, разом із науковими співробітниками першу рекомбіновану (гибрідну) молекулу ДНК.
|
Дякую, тепер така шпаргалка тобі точно не знадобиться, оскільки ти все нригадав сам.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Слайд 3.
Учитель: «Будь які втручання людини в природу мають різні наслідки, деякі з них непередбачувані» (Г. Хардін)
Прийом «Фантастична добавка»
Учені передбачають, що через 20 років ми зможемо легко відключати гени, які сприяють старінню та розвитку захворювань, наприклад, ген інсулінового рецептора, який відповідає за розростання жирових клітин. Будемо добавляти гени, які захистять від раку та хвороб серця – головних вбивць людства.
З’явиться можливість вирощувати нові органи зі стовбурових клітин, взятих із нашої власної шкіри. Нам стане посильно омолоджувати окремі органи, поступово замінюючи старіючі дефектні клітини новими, які містять нашу власну ДНК. Кожен рік буде відкривати для нас нові можливості омолоджування, і так, поступово, людство відкриє секрети довголіття.
Якими шляхами це можливо? (обговорення)
Одна із таких перспектив – біотехнологія. Багатьма науковцями світу ХХІ століття назване «золотим століттям» генетики та біотехнології.
Ми щодня маємо справи з біотехнологічними продуктами: дріжджовий хліб, пиво, вино, кефір, ліки тощо.
Біотехнологія – не просто наука, а й дуже велика й важлива сфера людської діяльності, яка має масу аспектів і визначає нині науково-технічний прогрес.
Їй присвячується сьогоднішній урок.
Слайд 4.
Проблемне запитання:
Протягом уроку ми будемо шукати відповідь на запитання: « Генетична модифікація організмів – панацея для людства чи скринька Пандори?»
Сьогодні ми з’ясуємо, що розуміють під біотехнологіями, коли вони почали виникати та активно застосовуватися, і найголовніше, які ж сучасні напрямки біотехнологій розвиваються та які перспективи вони створюють
ІV. Етап засвоєння нових знань
Слайд 5.
Повідомлення теми уроку.
Основні напрямки сучасної біотехнології. (записують в зошит)
Знаючи тему та з’ясувавши що ми вивчатимем можемо записати план нашого уроку.
План
1. Біотехнологія у сільському господарстві
2. Генна інженерія – клонування
3. Генетично модифіковані організми
Перш ніж розпочати вивчення нового матеріалу, давайте пригадаємо що ми вже знаємо з даної теми. (Роздати учням шкали)
Слайд 6.
Коуч-інструмент «Шкала успіху»
Якщо уявити собі, що вершина знань - це цифра 10, а найнижче стоїть 1, то спробуйте визначити на шкалі від 1 до 10 той рівень, на якому ви зараз знаходитесь.
Слайд 7.
Вчитель.
(Опорний конспект) Біотехнологія у сільському господарстві полегшує традиційні методи селекції рослин і тварин і розробляє нові технології, що дозволяють підвищити ефективність сільського господарства. У багатьох країнах методами генетичної і клітинної інженерії створені високопродуктивні і стійкі до шкідників, хвороб, гербіцидів сорти сільськогосподарських рослин. Розроблена техніка оздоровлення рослин від накопичених інфекцій, що особливо важливо для культур, які розмножуються вегетативно (картопля й ін.).
Одна з найважливіших проблем біотехнології в усьому світі це дослідження можливості керування процесом азотфіксації, зокрема можливість уведення генів азотфіксації у геном корисних рослин, а також керування процесом фотосинтезу. Досліджується поліпшення амінокислотного складу рослинних білків. Розробляються нові регулятори росту рослин, мікробіологічні засоби захисту рослин від хвороб і шкідників, бактеріальні добрива. Генно-інженерні вакцини, сироватки, антитіла використовують для профілактики, діагностики і терапії основних хвороб у тваринництві. У створенні ефективніших технологій племінної справи застосовують генно-інженерний гормон росту, а також техніку трансплантації і мікроманіпуляцій на ембріонах домашніх тварин. Для підвищення продуктивності тварин використовують кормовий білок, отриманий мікробіологічним синтезом.
На ваших столах знаходяться опорні конспекти, зараз з них ви запишете яку саме роль відіграє біотехнологія в сільському господарстві.
Отже, з першим питанням ми розібралися, хто може сказати чи важлива біотехнологія для сільського господарства?
Переходимо до другого питання
Слайд 8.
2.Генна інженерія - клонування
Викладач.
Суть генної інженерії полягає в штучному створенні (хімічний синтез, перекомбінації відомих структур) генів з конкретними необхідними для людини властивостями й уведенні його у відповідну клітину (на сьогодні це частіше за все бактеріальні клітини, наприклад кишкова паличка) — створення «штучної» бактерії — лабораторії з виготовлення необхідного для людини продукту. Напрямком генної інженерії є клонування.
Над даним питанням працювала творча група в складі Проценка Сергія та Метенканича Івана. Саме про нього нам розповість Проценко Сергій
Слайд 9.
Проценко Сергій
5 липня 1996 року — день народження найвідомішої вівці на ім’я Доллі. Її поява на світ символізувала видатний прорив у сфері біотехнології: вівця була зачата не внаслідок злиття яйцеклітини та сперматозоїда, а шляхом введення ядра з клітини молочної залози дорослої вівці в незапліднену яйцеклітину без ядра. Таким чином Доллі мала гени, ідентичні генам донора ядра, тобто була клоном.
Народження Доллі також стало початком для всіляких наукових, етичних і релігійних дискусій щодо можливостей подальшого клонування людини й допустимості введення клонування в практику.
Під час штучного клонування використовуються ядра з клітин дорослого організму. На сьогодні вдалося успішно клонувати карпа, пацюка, мишу, вівцю, бика, мула, коня, собаку.
Уявлення людей про клонування дуже сильно спотворені під дією кінематографа. Деякі люди серйозно вважають, що клонування — це коли в якусь «чарівну» скриньку заходить одна людина, а виходить двоє однакових, до того ж в однакових костюмах. Сюжети голлівудських фільмів, на зразок картини «Шостий день», мають дуже мало спільного з реальністю. Клон повинна виношувати матір протягом дев’яти місяців. Народиться клон аж ніяк не дорослим йому належить рости, як і будь-якій дитині. Клон не володітиме пам’яттю або навичками свого генетичного батька — ця інформація передається через нашу культуру, а не через гени.
Використання техніки клонування перспективне у тваринництві. Від будь-якої тварини, яка має цінні продуктивні властивості, можна отримати численні генетично ідентичні копії з тими ж властивостями.
Як ви зрозуміли клонування ще не досконало вивчене тому є аргументи за і проти нього, а про це нам розповість Метенканич Іван.
Слайд 10.
Метенканич Іван
За і проти клонування
Вже відомо, що, принаймні, 8 дослідних груп по всьому світу працюють над клонуванням людини. Все більше і більше країн "дають законодавчу згоду" на клонування, в основному в терапевтичних цілях, незважаючи на активний протест Ватикану та міжнародні акти, які забороняють клонування людини.
Вівця Доллі прожила шість років, удвічі менше, ніж у середньому живуть вівці її породи, однак померла вона не від старості, а від раку легень, викликаним ретровірусом —це дуже поширене для овець захворювання. Ніяких фізіологічних ознак старіння у Доллі виявлено не було. Вона залишила потомство з шести здорових ягнят. Нині немає підстав вважати, що клони швидше старіють або хворіють частіше. Можливо, ми дізнаємося про проблеми в майбутньому, коли клонованих тварин стане більше.
Таким чином, з'явиться можливість для вирощування потрібних клітин або типів тканин для трансплантатів. І одного дня стане можливо вирощувати нейрони для заміни нервових клітин у мозку, що гине від хвороби Паркінсона, вирощувати шкіру для лікування опіків або панкреатичні клітини для вироблення інсуліну діабетикам.
Етичні та моральні аспекти проблеми клонування людини не можуть залишити байдужим жодну людину. Зростає кількість країн, що забороняють проведення подібних експериментів на своїй території.
Думка про непотрібність і неприпустимість технології клонування висловив професор Інституту молекулярної біології РАН Олександр Зеленін. "У середньому зі ста маніпуляцій над тваринами тільки один випадок закінчується появою на світ нормального клонованого організму", - нагадав він. Такий низький відсоток пояснюється неповним збереженням геному дорослої клітини, яку використовують для пересадки. "Якщо це дійсно так, тоді це накладає на досліди над людиною теоретичну, принципову заборону", - підкреслив професор.
Позитивною стороною клонування на сьогодні є створення і розмноження за малий проміжок часу клонів трансгенних сільськогосподарських тварин (овець, корів, свиней).
Дякую!
Вчитель.
Отже, клонування - це добре чи погано? У кожної людини своя думка на цей рахунок. Науковцям потрібно, щоб наука розвивалася далі. Вони будуть ставити свої досліди навіть незважаючи на заборони.
Медики виступають за терапевтичне клонування - адже це допоможе надати реальну допомогу людині і врятувати їй життя.
Представники майже всіх конфесій проти клонування взагалі, тому що вони стверджують, що людина не може творити подібно до Бога.
Я вважаю, що наука, звичайно, повинна розвиватися, але біоетичні принципи повинні бути обов'язково дотримані. Всі досягнення науки повинні бути використані на благо людини.
Слайд 11.
Зенов Богдан
Генетично модифікований організм (ГМО) — це організм, генотип якого було змінено за допомогою методів генної інженерії. Генетична модифікація відрізняється від природного та штучного мутагенезу саме направленою зміною генотипу. При цьому генетичний матеріал переносять з одного організму в інший, використовуючи технологію рекомбінантних ДНК. Якщо при цьому ДНК, яку переносять, походить з іншого виду, отримані організми називають трансгенними.
Українська зернова компанія попросила керівництво країни дозволити використання в Україні насіння генетично модифікованих сільськогосподарських культур, які пройшли перевірку в США та Євросоюзі.
За словами президента компанії Володимира Клименко, Україна не має можливості проводити власні дослідження ГМ-насіння, оскільки для цього необхідні десятки років та колосальні інвестиції. Тому, правильним кроком на його думку, буде використати досвід цих країн, де подібні дослідження проводяться уже давно, а на таку продукцію є попит.
Діюче законодавство забороняє будь які операції, пов’язані з ГМО-вмісною продукцією, включаючи обіг, транспортування, зберігання та продаж. Недивлячись на це, сьогодні третина кукурудзи та 70% соєвих бобів в Україні вирощуються із ГМО-насіння.
Отже з виступу Богдана ми можемо сформулювати та записати визначення поняття Генно Модифікований Організм. Це визначення є у ваших опорних конспектах та на слайді.
Слайд № 11
У виступі йшлося також про заборону ГМО продукції та використання деяких ГМО культур в сільському господарстві України. Про переваги та недоліки нам розкажуть Ростислав та Олександр.
СЛАЙД 12,13,14 (Ростислав)
ТА 15,16(Саша)
Борисенко Ростислав
Агрументи на користь ГМО
Лемешко Олександр
Аргументи проти ГМО
Дякуємо хлопцям і їхній експертній групі за проведену роботу. З почутого важко зрозуміти, наскільки все ж таки корисним чи шкідливим є розвиток ГМО. Як вважаєте ви?..........................
Дякую за ваші відповіді і давайте переглянемо ще один відеоролик.
V. Повідомлення домашнього завдання (слайд 17)
Написати міні-есе на тему: «Хорол через 150 років», поклавши в основу новітні біотехнологічні дослідження.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Зараз ми пограємо в гру «Правда-Неправда» й перевіримо ваші знання.
Слайд 18
слайд23
Дякую за відповіді.
Слайд 24. Чи розкрили ми проблемне питання « Генетична модифікація організмів – панацея для людства чи скринька Пандори?»
Аркуш оцінювання уроку. Коуч-вправа «Щоденник успіху»
1. Як я засвоїв матеріал?
а) Одержав глибокі знання (9–10 балів);
б) засвоїв частково (7–8 балів);
в) мало що зрозумів (4 –6 балів).
2. Як я працював?
а) Сам упорався із завданням (9–10 балів);
б) припускався помилок (7–8 балів);
в) зробив багато помилок (4–6 балів).
3. Як працювала підгрупа?
а) Дружно (9–10 балів);
б) не всі активно (7–8 балів);
в) в’яло, припускалися помилок (4–6 балів).
4. Моя думка про урок, пропозиції:
а) було цікаво (9–10 балів);
б) не всі етапи уроку зацікавили (7–8 балів);
в) урок був нудний (4–6 балів).
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Слайд 25
Коуч-інструмент «Шкала успіху»
Якщо уявити собі, що вершина знань - це цифра 10, а найнижче стоїть 1, то спробуйте визначити на шкалі від 1 до 10 той рівень, на якому ви зараз знаходитесь враховуючи отримані знання на сьогоднішньому уроці.
Оцінювання учнів учителем, аргументація оцінок
Учитель: І так, на одній чаші терезів – блага, які ми маємо від розвитку біотехнологій, а на іншій – жахливі перспективи, які можуть виникнути при безконтрольному використанню її досягнень. Що переважить – добро чи зло у процесі розвитку біотехнології? Це залежить лише від самої людини. Будемо сподіватись на краще.
Вправа «Незакінчене речення»
1. На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…
2. Отримана інформація дозволяє нам зробити висновок, що…
3. Знання, отримані на уроці, в майбутньому використаю…
Урок № 6
Опорний конспект
Тема: Основні напрямки сучасної біотехнології
План
1. Біотехнологія у сільському господарстві
2. Генна інженерія – клонування
3. Генетично модифіковані організми
«Будь- які втручання людини в природу мають різні наслідки, деякі з них непередбачувані» (Г. Хардін)
Викладач – Д.М. Васильченко
Група – 115ТМ.
19 грудня 2017р.
Методична мета: активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом професійного спрямування уроку біології та впровадження коуч технологій.
Відкритий урок з біології
Тема: Основні напрямки сучасної біотехнології
Мета уроку: - сформувати в учнів знання про завдання та напрямки сучасної біотехнології; ознайомити з можливостями використання трансгенних організмів; акцентувати на необхідності обережного ставлення до використання продуктів, що виробляються ГМО;
- розвивати уміння користуватися різними джерелами інформації та оцінювати її достовірність, розвивати інтелектуальні і творчі здібності учнів, критичне мислення; сприяти підвищенню інтересу до сучасної біологічної науки;
- виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей; сприяти виробленню учнями особистої оцінки можливостей позитивних і негативних наслідків застосування досягнень біотехнології.
Тип уроку: Комбінований.
Методи навчання: наочні: ілюстрації; словесні: пояснення, роз'яснення, розповідь, бесіда, інструктаж; відео-метод: перегляд відеороликів.
Основні терміни і поняття: біотехнологія, генна інженерія, клітинна інженерія, генетично модифікований організм, трансгенний організм, генна терапія, химерні організми, клонування
Обладнання: презентація, комп’ютер, проектор, дидактичний матеріал (опорний конспект)
Внутрішньопредметні зв’язки: генетика, селекція, молекулярна біологія.
Міжпредметні зв’язки: екологія, хімія, агротехнологія.
Очікувані результати:
Учень повинен знати:
- завдання сучасної біотехнології;
- приклади речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії;
Учень повинен вміти:
- характеризувати генну інженерію;
- описувати можливості сучасної біотехнології;
- обґрунтовувати необхідність обережного ставлення до продуктів з генетично модифікованих організмів;
- застосовувати знання для оцінки можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв) |
Методи і методичні прийоми навчання |
Результат |
І. Розминка |
2 |
Інтерактивна вправа «Розкажи про свій настрій». |
Психоемоційне налаштування учнів |
ІІ. Перевірка домашнього завдання |
5 |
Фронтальна бесіда; вправа «Відтвори шпаргалку».
|
Повторення основних понять, розвиток мислення. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
3 |
Аналіз епіграфу до уроку. Прийом «Фантастична добавка». Проблемне питання.
|
Налаштування на сприйняття нового матеріалу; формування пізнавального інтересу; визначення того, що вже відомо та того, що можна ще дізнатися. |
ІV. Етап засвоєння нових знань |
22 |
План 1.Біотехнологія у сільському господарстві 2.Генна інженерія – клонування 3.Генетично модифіковані організми Коуч-інструмент «Шкала успіху» Розповідь викладача з демонстрацією презентації; самостійна робота з опорним конспектом; випереджувальні завдання учнів; відеоролики. |
Ефективне засвоєння нового матеріалу; запис опорної схеми, зацікавлення темою уроку; аналіз інформації та визначення учнями особистого її розуміння; акцент на ціннісному ставленні до здоров’я |
V.Повідомлення домашнього завдання |
2 |
Інструктаж, запис у зошитах. |
Розвиток уміння працювати з підручником і додатковими джерелами інформації, удосконалення творчої уяви |
VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія |
8 |
Вправа «Правда - неправда» Коуч-вправа «Щоденник успіху».
|
Формулювання висновків, порівняння отриманих результатів з очікуваними, вирішення проблемного питання учнями |
VІІ. Підбиття підсумків уроку |
3 |
Коуч-інструмент «Шкала успіху» Оцінювання учнів викладачем, аргументація оцінок. |
Самооцінка учнів Оцінювання знань
|
Розробив викладач Д.М. Васильченко
Розглянуто на засіданні
методичної комісії загальноосвітніх предметів
Протокол №____від________2017р.
Голова методкомісії _______О.Д. Кражан
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
«Шкала успіху»
Аркуш оцінювання уроку. «Щоденник успіху»
1. Як я засвоїв матеріал?
а) Одержав глибокі знання (9–10 балів);
б) засвоїв частково (7–8 балів);
в) мало що зрозумів (4 –6 балів).
2. Як я працював?
а) Сам упорався із завданням (9–10 балів);
б) припускався помилок (7–8 балів);
в) зробив багато помилок (4–6 балів).
3. Як працювала підгрупа?
а) Дружно (9–10 балів);
б) не всі активно (7–8 балів);
в) в’яло, припускалися помилок (4–6 балів).
4. Моя думка про урок, пропозиції:
а) було цікаво (9–10 балів);
б) не всі етапи уроку зацікавили (7–8 балів);
в) урок був нудний (4–6 балів).
Аркуш оцінювання уроку. «Щоденник успіху»
1. Як я засвоїв матеріал?
а) Одержав глибокі знання (9–10 балів);
б) засвоїв частково (7–8 балів);
в) мало що зрозумів (4 –6 балів).
2. Як я працював?
а) Сам упорався із завданням (9–10 балів);
б) припускався помилок (7–8 балів);
в) зробив багато помилок (4–6 балів).
3. Як працювала підгрупа?
а) Дружно (9–10 балів);
б) не всі активно (7–8 балів);
в) в’яло, припускалися помилок (4–6 балів).
4. Моя думка про урок, пропозиції:
а) було цікаво (9–10 балів);
б) не всі етапи уроку зацікавили (7–8 балів);
в) урок був нудний (4–6 балів).
Аркуш оцінювання уроку. «Щоденник успіху»
1. Як я засвоїв матеріал?
а) Одержав глибокі знання (9–10 балів);
б) засвоїв частково (7–8 балів);
в) мало що зрозумів (4 –6 балів).
2. Як я працював?
а) Сам упорався із завданням (9–10 балів);
б) припускався помилок (7–8 балів);
в) зробив багато помилок (4–6 балів).
3. Як працювала підгрупа?
а) Дружно (9–10 балів);
б) не всі активно (7–8 балів);
в) в’яло, припускалися помилок (4–6 балів).
4. Моя думка про урок, пропозиції:
а) було цікаво (9–10 балів);
б) не всі етапи уроку зацікавили (7–8 балів);
в) урок був нудний (4–6 балів).
Аркуш оцінювання уроку. «Щоденник успіху»
1. Як я засвоїв матеріал?
а) Одержав глибокі знання (9–10 балів);
б) засвоїв частково (7–8 балів);
в) мало що зрозумів (4 –6 балів).
2. Як я працював?
а) Сам упорався із завданням (9–10 балів);
б) припускався помилок (7–8 балів);
в) зробив багато помилок (4–6 балів).
3. Як працювала підгрупа?
а) Дружно (9–10 балів);
б) не всі активно (7–8 балів);
в) в’яло, припускалися помилок (4–6 балів).
4. Моя думка про урок, пропозиції:
а) було цікаво (9–10 балів);
б) не всі етапи уроку зацікавили (7–8 балів);
в) урок був нудний (4–6 балів).