Конспект уроку на тему " Пізня Римська імперія в ІV – V ст. н. е. "

Про матеріал
Мета: познайомити учнів з особливостями політичного та економічного життя Римської імперії в ІV – V ст. н. е. ; розкрити суть реформ імператорів Діоклетіана та Константина; встановити причинно-наслідкові зв'язки; висловлювати власну думку; розвивати вміння критично мислити.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       Урок № 58

 

Конспект уроку з історії Стародавнього світу у 6 класі на тему

Пізня Римська імперія ІV – V ст. н. е.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: познайомити учнів з особливостями політичного та економічного життя Римської імперії в ІV – V ст. н. е. ; розкрити суть реформ імператорів Діоклетіана та Константина; встановити причинно-наслідкові зв'язки; висловлювати власну думку; розвивати вміння критично мислити.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: історичний атлас, настінна карта, одвальний матеріал з історичними текстами.

Основні поняття: «тетрархія», «домінант».

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати суть реформ Діоклетіана та Константина;
  • давати характеристику Римської імперії у ІV – V ст. н. е.;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «тетрархія», «домінант».

 

                                    Структура уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Реформи Діоклетіана та Константина
  2. Римська імперія у ІV ст.

V. Закріплення вивченого матеріалу

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

 

                                      Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Історичний диктант

  • Господарство, що здавалося в оренду колишнім рабам за плату і частину врожаю. (пекулій)
  • Імператор, що у 212 р. н. е. видав закон про римське громадянство.(Каракалла)
  • Повстання, що відбулося у Галлії у 60-х рр. ІІІ ст. н. е. («багаудів»)
  • Племена, що охороняли кордони Римської імперії. (федерати)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за запитаннями

  1. Поясніть, чому відбувається занепад римського господарства у ІІ – ІІІ ст.?
  2. Як ви розумієте поняття «криза»?
  3. У чому виявилася криза імператорської влади у ІІІ ст.?
  4. Яка система управління римською державою називалася принципатом?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Реформи Діоклетіана та Константина

Вступне слово вчителя

З часів Діоклетіана починається нова епоха римської історії – епоха пізньої Імперії. Для політичного життя цього часу є характерною необмежена влада імператора.

Заслуховується повідомлення учня

У ч и т е л ь. Імператор Діоклетіан вводить нову форму правління – домінант, за якої організація влади будується на зразок східних деспотій – імператор проголошувався паном і богом й вимагав собі відповідних почестей.

 

Робота з текстом підручника

Учні опрацьовують відповідний розділ підручника та складають таблицю

1-а група  - «Реформи Діоклетіана»

2-а група – «Реформи Константина»

                                 Реформи Діоклетіана (284-305 рр.)

      Назва реформи

                                Суть та значення

1. Адміністративна

У 293 р. поділив верховну владу між чотирма правителями – тетрархами. Кожний тетрарх мав свою власну столицю, управляв своїми провінціями. Поділив імперію на 12 областей, керованих окремими управителями.

2. Фінансова

Упорядкував фінансові справи. Знизив ціни

3. Військова

Посилив боєздатність армії

4. Політична

Встановив домінант – форму державного управління на основі безмежної влади правителя

5. Податкова

Провів перепис населення, облік усіх орних земель, садів, виноградників, пасовиськ, що ніхто не міг ухилитися від сплати податків

6. Ставлення до християн

Переслідував християн

 

Узагальнення. Імператор Діоклетіан навів порядок в імперії «залізною рукою». Користувався підтримкою і сенату, й армії. Його почали шанувати як Бога. Водночас, він безуспішно намагався стримати зростання впливу християнства. Зазнали поразки і його спроби регулювати ціни, розмір зарплатні з боку держави. Усвідомивши свою неспроможність він добровільно відмовився від влади.

 

Коротка характеристика Константина як особистість, крім реформ

 

                                    Реформи Константина (306-337 рр.)

Назва реформи

                Суть та значення

1. Фінансова

Випустив нову золоту монету – «солід». Фінансова система держави значно поліпшилася, що сприяло пожвавленню торгівлі, зміцненню економіки

2. Адміністративна

Переніс столицю держави на схід у м. Візантій, що розташоване на європейському березі Боспора Фракійського, на перехресті торгових шляхів. Пізніше Візантій було перейменовано на Константинополь на честь Константина

3. Релігійна

Християнство стало державною релігією у 313 р.

 

Запитання для закріплення

  1. Які зміни відбуваються в імперії за правління імператора Константина?
  2. Чим політика Константина щодо християн відрізнялася від політики, що її проводив Діоклетіан?

 

2. Римська імперія у ІV ст.

Пояснення вчителя

Римська імперія у ІV ст. за наступників Діоклетіана та Константина пережила етап відродження як в соціально-економічному так і в політичному становищі. На це впливали такі чинники:

  • відродження міст;
  • зростання міжнародного престижу держави;
  • поповнення армії за рахунок варварів;
  • підвищення авторитету центральної влади;
  • пожвавлення зовнішньої торгівлі.

 

Стабілізація становища у Римській імперії була тимчасовою. У 360-370 рр. значно погіршилося міжнародне становище Римської держави, що в кінцевому результаті призвело до її розколу на дві частини: Західну та Східну Римські імперії.

 

Це цікаво знати!

Східна Римська імперія дістала назву Візантія. До її складу увійшли Греція, Мала Азія(сучасна Туреччина, провінції Близького Сходу, Єгипет). Столицею Візантії став Константинополь. Західна імперія включала в себе Італію, землі Середземномор'я, північну частину Африки. Головним містом була Равенна, там жили останні імператори Західної Римської імперії. Сам Рим давно не відігравав ніякої ролі у політичному житті. Рим став центром християнської релігії і місцем перебування верховного римського патріарха – папи.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Чому правління Діоклетіана і Константина називають домінантом?

2. У чому схожість і відмінність правління цих двох імператорів?

3. Чому виникла потреба поділу імперії на дві частини? Коли і як стався цей поділ?

 

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний матеріал підручника
  2. Підготувати повідомлення на тему «Церковна політика  Константина І»

 

Діоклетіан (284-305 рр.)

Діоклетіан народився в Далмації і був сином вільновідпущеника. Вступивши до армії, Діоклетіан досяг найвищих чинів, командував озброєною охороною імператора Нумеріана, після смерті якого солдати проголосили Діоклетіана імператором. Діоклетіан виявився не тільки досвідченим військовим, він проявив себе і як видатний адміністратор; відмінно від попередників йому вдалося вдержати владу протягом двадцяти років (284-305 рр.)

 

                                    Реформи Константина (306-337 рр.)

Назва реформи

                Суть та значення

1. Фінансова

Випустив нову золоту монету – «солід». Фінансова система держави значно поліпшилася, що сприяло пожвавленню торгівлі, зміцненню економіки

2. Адміністративна

Переніс столицю держави на схід у м. Візантій, що розташоване на європейському березі Боспора Фракійського, на перехресті торгових шляхів. Пізніше Візантій було перейменовано на Константинополь на честь Константина

3. Релігійна

Християнство стало державною релігією у 313 р.

 

 

                                 Реформи Діоклетіана (284-305 рр.)

      Назва реформи

                                Суть та значення

1. Адміністративна

У 293 р. поділив верховну владу між чотирма правителями – тетрархами. Кожний тетрарх мав свою власну столицю, управляв своїми провінціями. Поділив імперію на 12 областей, керованих окремими управителями.

2. Фінансова

Упорядкував фінансові справи. Знизив ціни

3. Військова

Посилив боєздатність армії

4. Політична

Встановив домінант – форму державного управління на основі безмежної влади правителя

5. Податкова

Провів перепис населення, облік усіх орних земель, садів, виноградників, пасовиськ, що ніхто не міг ухилитися від сплати податків

6. Ставлення до християн

Переслідував християн

 

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
6693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку