Конспект уроку на тему "Подільність націло та її властивості"

Про матеріал

Цикл уроків з теми «Основи теорії подільності» стане у нагоді вчителям, що працюють у класах з поглибленим вивченням математикиє. І хоча дана тема не є простою, але вона одна з тих, де найбільш яскраво проявляється здатність учнів до еври­стичного мислення. Усім урокам характерне використання різноманітних форм роботи на різних етапах засвоєння знань. Деякі уроки доповнені презентаціями, це допоможе вчителю зробити уроки цікавими і доступними для учнів.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Історія виникнення подільності чисел

Номер слайду 2

Піфаго́р (580 до н. е. —  500 до н. е.) — давньогрецький філософ, релігійний та політичний діяч, засновник піфагореїзм  став легендою і джерелом дискусій уже в стародавні часи. Властивості простих чисел і питання подільності займали думки науковців і філософів протягом двох з половиною тисячолітть, принаймні з часів Піфагора, і ще досі не вичерпали себе. Завдяки розвитку криптографії і розповсюдженню заснованних на теорії чисел алгоритмів, пов'язані з перевіркою на простоту і факторизацією дослідження знаходяться на передовому краю математики.

Номер слайду 3

Евклі́д (близько 365 — близько 300 до н. е.)  — старогрецький математик і визнаний основоположник  математики. Питання подільності натуральних чисел розглядалися уже в античні часи. Евкліду належить один з найвідоміших результатів математики, твердження, що не існує найбільшого простого числа, тобто множина простих чисел — нескінченна. 

Номер слайду 4

Анімація алгоритму Евкліда для чисел 252 та 105. Рисочки відповідають числам кратним 21, найбільшому спільному дільникові (НСД).На кожному кроці менше число віднімають від більшого, поки одне з них не дорівнюватиме нулю. Число, що лишилось і є НСД.  Він також навів найперший в історії алгоритм, а саме алгоритм Евкліда знаходження найбільшого спільного дільника двох натуральних чисел. Цікаво відзначити, що це — не тільки найдавніший, а й один з найефективніших алгоритмів в математиці, який майже не був вдосконалений за більш ніж дві тисячі років, що минули по тому. Але набагато раніше за Евкліда, Піфагор і піфагорейці розробили теорію досконалих і дружніх чисел, які відігравали важливу роль у їх філософській системі.

Номер слайду 5

Йоганн Карл Фрідріх Ґаус або Ґаусс ( 30 квітня1777 — 23 лютого 1855, )  — німецький математик,  астроном, геодезист та фізик. Подільність чисел, більш загальних ніж цілі, було ретельно досліджено у 19 ст., починаючи з роботи Гауса про властивості гаусових цілих чисел, комплексних чисел вигляду де -це звичайні цілі числа,а -це уявна одиниця.Гаус відкрив аналог алгоритма Евкліда і в такий спосіб довів однозначність факторизації гаусових цілих чисел. 

Номер слайду 6

П'єр Ферма́ (17 серпня 1601— 12 січня 1665) — Французький математик, засновник  аналітичної геометріїі теорії чисел. П'єр де Ферма — найзагадковіша постать у науковому світі XVII століття. Чимало із спроб доведення великої теореми Ферма спиралося на однозначність факторизації алгебраїчних цілих чисел вигляду .Однак виявилося, що у випадку загального   такі числа поводяться набагато складніше, ніж звичайні цілі, зокрема, для них не виконується однозначність факторизації на прості множники. 

Номер слайду 7

Абстра́ктна або ви́ща а́лгебра — галузь математики. В сучасній науковій літературі називається просто алгебра. Ознака «абстрактна» підкреслює, що об'єктами вивчання є абстрактні структури, такі як групи, кільця, поля і модулі, на відміну від алгебраїчних виразів, що вивчаються в елементарній «шкільній» алгебрі. У роботах Куммера , Кронекера і Дедекінда з теорії подільності алгебраїчних цілих чисел з'явились фундаментальні для сучасної математики поняття теорії кілець, на яких, разом з введеним Галуа поняттям групи, ґрунтується сучасна абстрактна алгебра.

Номер слайду 8

Едуард  Куммер Леопольд Кронекер

Номер слайду 9

Ріхард Дедекінд Еварист Галуа

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ОСНОВИ ТЕОРІЇ ПОДІЛЬНОСТІ 1. Подільність націло та її властивості

Номер слайду 2

ОЗНАЧЕННЯ Ціле число а ділиться націло на ціле число b, b≠0, якщо існує таке ціле число k, що а=bk

Номер слайду 3

ЗАПИС Якщо а ділиться на b, то пишуть: Наприклад,

Номер слайду 4

ТЕРМІНИ Якщо , то число b називають дільником числа а, а число а – кратним числа b. Також кажуть, що число а кратне числу b

Номер слайду 5

ВЛАСТИВОСТІ ПОДІЛЬНОСТІ 1. Якщо , то 2. Якщо , то 3. Якщо , то 4. Якщо і , то 5. Якщо і , то 6. Якщо і , то і

Номер слайду 6

ДІЛЕННЯ З ОСТАЧЕЮ Теорема: Для будь-якого цілого числа а і натурального числа b існує єдина пара цілих чисел q і r таких, що а = bq+ r, де 0 r < b

Номер слайду 7

ТЕРМІНИ Якщо , то число q називають неповною часткою. Число r називають остачею.

Номер слайду 8

ПРИКЛАДИ Для чисел а=2, b=7 існує пара q=0 і r=2, тобто 2=7·0+2. Для чисел а=-2, b=5 існує пара q=-1 і r=3, тобто -2=5·(-1)+3. Для чисел а=-8, b=4 існує пара q=-2 і r=0, тобто -8=4·(-2)+0.

Номер слайду 9

ТЕОРЕМА Для заданого натурального числа m, де m>1, множину Z можна розбити на m підмножин, які не перетинаються, таким чином, що першій підмножині належатимуть усі числа, які при діленні на m, дають в остачі 0

Номер слайду 10

ТЕОРЕМА Якщо цілі числа а і b при діленні на натуральне число m дають однакові остачі,…. то

Номер слайду 11

ОЗНАЧЕННЯ Цілі числа a і b називають конгруентними за модулем m (mєN), якщо остачі при діленні їх на число m рівні

Номер слайду 12

Такий запис називають конгруенцією. Читають так: “a конгруентне b за модулем m” Як записувати?

Номер слайду 13

НАПРИКЛАД

Номер слайду 14

Карл Фрідріх Гаус (1777-1855) Поняття конгруентності за модулем впровадив у математику видатний німецький математик Гаус. Роботи Гауса справили значний вплив а розвиток алгебри, теорії чисел, диференціальної геометрії, теорії електрики і магнетизму, геоденезії, теоретичної астрономії.

Номер слайду 15

ТЕОРЕМА Для того, щоб цілі числа a і b були конгруентними за модулем m, (mєN), необхідно й достатньо, щоб різниця a-b ділилася націло на m

Перегляд файлу

Цикл уроків з алгебри на тему «Основи теорії подільності»

для 8 класів з поглибленим вивченням математики 

Урок №1  Тема: Подільність націло та її властивості

Мета: Навчити учнів доводити подільність цілих чисел, розв’язувати рівняння з двома змінними в цілих числах; розвивати розумові операції, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати, розмірковувати за аналогією; розвивати творче мислення; виховувати волю і мотиви діяльності.

 

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: підручник, презентація1, презентація 2

Хід уроку:

  1. Мотивація навчання
  • Як ви вважаєте, що вивчає теорія подільності чисел? Яке її основне завдання? Які властивості подільності ви пам’ятаєте з молодших класів?
  • Під час вивчення основ теорії подільності ми навчимося доводити подільність цілих чисел, розв’язувати рівняння з двома змінними в цілих числах, ознайомимось з такими поняттями, як конгруенція, а також з рядом теорем, що пов’язані з подільністю чисел. (Презентація 1)
  1. Пояснення нового матеріалу (Презентація 2)

Означення: Кажуть, що ціле число а ділиться націло на ціле число b, , якщо існує таке ціле число k, що .

  • Якщо а ділиться на b, то пишуть: , наприклад, .
  • Якщо , то число b називають дільником числа а, а число акратним числа b.     Також кажуть, що число а кратне числу b
  • Розглянемо основні властивості подільності націло
  1. Якщо , то .
  2. Якщо , то .
  3. Якщо , то .
  4. Якщо і , то .
  5. Якщо і , то .  6) Якщо і , то

Розв´язування вправ

  • Усне розв’язання вправ («Математичний футбол»)

1. Чи дiлиться число a на -a? Чи дiлиться число -a на a?

2. В якому випадку два цiлих числа a i b мають таку властивiсть, що a дiлиться на b i b дiлиться на a?

3. Числа a i b такi, що 0 < a < b. Чи може a дiлитися на b?

4. Доведiть, що добуток трьох послiдовних натуральних чисел дiлиться на 3.

5. Доведiть, що якщо ab + cd дiлиться на , то ad+bc  також дiлиться на a-c.

6. Доведiть, що число mn (m +n) — парне.

7. Вiдомо, що a кратне 3, b кратне 2. Доведiть, що 2a + 3b кратне 6.

8. Дрiб скоротний. Чи скоротний дрiб ?

9. Доведiть, що 13 +23 +33+ ... 993 дiлиться на 100.

10. Доведiть, що будь-яке натуральне число, десятковий запис якого складається iз 3n(n є N) однакових цифр, дiлиться на 37.

11. Доведiть, що:

а) кратне 9;

б) кратне 99;

в) дiлиться на 11;

г) дiлиться на 11.

12. Доведiть, що якщо ціле число, то   також цiле число.

13. Доведiть, що якщо в трицифровому числi двi останнi цифри однаковi, а сума його цифр дiлиться на 7, то i саме число дiлиться на 7.

14. Яких чисел бiльше серед першої тисячі натуральних чисел: тих, якi дiляться на 3 або на 5, чи тих, якi не дiляться нi на 3, нi на 5?

15. Чи iснує таке натуральне число n, щоб сума 1+2+3…+n дорiвнювала трицифровому числу, яке складалося б з однакових цифр?

16. Доведiть, що:

a) (a2-b2)(a-b), (a          б)  (a2-b2) (a2+b2), (a+b 0);

в) (a2-b2)(a-b), (a          г)  (a2+b2) (a2+b2), (a+b 0);

 

  • Колективне розв’язування «Метод пропозицій»

1) Цілі числа такі, що . Доведіть, що .

Розв’язання: Маємо: . Оскільки , то за властивістю 6 . Тоді з властивості 3 випливає справедливість твердження, що доводиться.

 

Означення: Розв’язати рівняння з двома змінними в цілих числах означає знайти всі пари цілих чисел, які є розв’язками цього рівняння.

2) Розв’яжіть у цілих числах рівняння .

Розв’язання: Розкладемо ліву частину рівняння на множники: . Тоді можливі чотири випадки:

   

Відповідь: (2;3), (64-5), (0;-5), (-4;3)

3)  Цілі числа такі, що . Доведіть, що .

Розв’язання: Маємо . Оскільки , а з умови і властивості 3 випливає, що , то за властивістю 6 різниця, що розглядається, кратна 31.

  1. Домашня робота 
  1. Число кратне 7. Доведіть, що .
  2. Число кратне 4. Доведіть, що
  3.  Числа такі, що . Доведіть, що
  4. Розв’яжіть у цілих числах рівняння: а) , б)

 

Використані джерела:

1. Алгебра підручник для 8 класу з поглибленим вивченням математики,

А.Г. Мерзляк,  В.Б. Полонський, М.С. Якір, - Харків, «Гімназія», - 2009

2. Алгебра та початки аналізу 10 клас, профільний рівень

А.Г. Мерзляк, Д.А. Номіровський,  В.Б. Полонський, М.С. Якір, - Харків «Гімназія», - 2010

3. О.Ю. Карік, Матеріали для факультативних занять, спецкурсів, гуртків, математика 5-7, Харків, - «Основа», -  2008

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Напримерова Ольга Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
28 липня 2018
Переглядів
4166
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку