Урок української літератури 9 клас
Урок
Поетичний образ Наталки – дівчини з народу. Інші образи твору. Значення п’єси.
Мета: користуючись текстом твору, дати характеристику персонажів п’єси , їхніх дій та вчинків; розвивати відчуття краси слова, вміння зіставляти і робити нескладні висновки; виховувати в учнів доброту, милосердя.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: записи пісень Наталки, підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
-
Організований момент.
-
Актуалізація опорних знань учнів.
-
Перевірка домашнього завдання.
-
Цитати до характеристики Наталки.
-
Кого віднесено до позитивних героїв п’єси, а кого до негативних і чому?
-
Бесіда з учнями.
-
Яка тема п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка»?
-
У чому новаторство Котляревського - драматурга?
-
Композиція п’єси «Наталка Полтавка».
-
Мотивація навчання школярів.
Оголошення теми, мети та завдань уроку.
-
Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
-
Пояснення вчителя за планом.
-
Поетичний образ дівчини з народу в п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка».
-
Як мати характеризує Наталку? («Добра дочка»).
-
Що про себе говорить Наталка? («Не багата я і проста, но чесного роду…»).
-
Возний вважає її «найкращою зо всього села і всіх прикосновенних околиць дівицею».
-
Наталка – перший правдивий образ дівчини-селянки в українській літературі.
-
Колективне складання плану до характеристики Наталки Полтавки.
-
Самостійна робота у парах.
-
Скласти план порівняльної характеристики образів Петра і Миколи.
Зразок:
а) Петро і Микола – представники трудового народу.
б) Високі моральні якості Петра і Миколи. (Працьовитість, чесність, природний розум).
в) Енергійність Миколи, його здатність до боротьби і деяка пасивність Петра.
г) Дотепність, життєрадісність, відвертість Миколи та ліризм, розсудливість, обережність Петра.
2) Аналогічно скласти план характеристики негативних персонажів. (Возного, Виборного).
-
Закріплення вивченого матеріалу.
-
Визначити драматургічні особливості п’єси «Наталка Полтавка».
(Драматичний і природний розвиток дії, гострота конфлікту: уміле застосування народного гумору; використання народних і створених автором пісень; багатство, барвистість та індивідуалізація мови.)
-
Робота з підручником.
У чому полягають реалізм і народність п’єси? (Довести свою думку посиланнями на текст твору.)
-
Бліц - опитування.
-
Літературна спадщина Івана Котляревського. (Назвати найвідоміші твори).
-
Жанр «Енеїди». (Визначити і пояснити).
-
Підведення підсумків уроку. Метод «Мозковий штурм».
-
Хто написав про Котляревського
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди…?
(Т.Шевченко)
-
Який твір Котляревського ще в рукописі набув великої популярності серед читачів і двічі був надрукований без відома автора? (Поема «Енеїда»).
-
Хто з українських композиторів створив оперу «Енеїда»? (М.Лисенко).
-
Якою піснею починається п’єса «Наталка Полтавка»? («Віють вітри, віють буйні». Наталка).
-
Чим закінчується п’єса? (Піснею Наталки «Ой я дівчина Наталка…»)
-
Хто з героїв «Наталки Полтавки» має прізвище, складова частина якого – дієслово наказової форми? (Горпина Терпелиха).
-
Яка з пісень Возного є переробкою відомого сатиричного твору Г.Сковороди? («Всякому роду нрав і права».)
-
Назвіть прізвища Возного і виборного. (Тетерваковський, Макогоненко).
-
Хто з персонажів п’єси назвав Наталку Полтавкою? (Микола, потім Макогоненко).
-
У якому творі Котляревський сказав:
Мужича правда є колюча,
А панська на всі боки гнута?
(«Енеїда»)
-
Хто з богів, зображений в «Енеїді», «звелів поганій буть погоді»? (Нептун).
-
Виставлення оцінок та їх коментар.
-
Домашнє завдання: підготуватися до письмової роботи на одну з тем: «Народознавство в поемі «Енеїда» І.Котляревського»; «Еней був парубок моторний»; «Утвердження сили народного духу в поемі «Енеїда» Котляревського»; «Образ Наталки Полтавки – яскравий тип українського характеру»; «Свої роздуми над п’єсою «Наталка Полтавка».