Конспект уроку на тему Поведінка тварин

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 7 класу з теми:" Поведінка тварин" "Вроджена та набута поведінка тварин"
Перегляд файлу

План-конспект уроку з біології на тему:

«Вроджена та набута поведінки тварин»

Персональный сайт - Вроджена і набута поведінка. Лабораторні  дослідження:Спостереження за поведінкою тварин


Тема: «Вроджена та набута поведінки тварин»

Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити з формами поведінки тварин, поняттями: вроджена та набута поведінка, научіння, безумовний рефлекс, імбритинг тощо.
  • розвивальна: розвивати мислення, увагу, пам’ять, уяву, вміння працювати з текстом, аналізувати та порівнювати вроджену і набуту поведінку, типи научіння, висловити судження про біологічне значення вродженої та набутої поведінки в житті тварини.
  • виховна: виховувати любов до тварин, інтерес до навчання та біології зокрема.

Основні поняття і терміни: вроджена поведінка набута поведінка, безумовний рефлекс, імбритинг тощо.

Обладнання та матеріали: таблиці, мультимедійна дошка, Інтернет-ресурси, картки-завдання, випереджувальні завдання, презентація тощо).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Треба багато навчатись, щоби знати хоч трохи.

Шарль Луї Мортеск’є

План уроку

  1.                Організаційний етап
  2.            Актуалізація опорних знань учнів
  3.        Мотивація навчальної діяльності
  4.         Повідомлення теми і мети уроку
  5.            Формування нових знань

VI.   Узагальнення та систематизація знань

VII.   Підведення підсумку уроку

VІІІ. Визначення домашнього завдання

Хід уроку

І.   Організаційний етап

Привітання, створення позитивного настрою.

- Доброго дня, діти. Перевірте чи наявні на ваших партах підручники та зошити. Дуже добре. Сподіваюся, що ми з вами плідно попрацюємо та досягнемо гарного результату.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Вірю – не вірю»

  1. Поведінка – це спрямовані дії організму у відповідь на внутрішні чи зовнішні подразники (+).
  2. Етологія (від грец. етос - норов, логос - учення) – це біологічна наука, що вивчає поведінку тварин (+).
  3. Термін «етологія» вперше використав 1869 року французький зоолог І. Жоффруа Сент-Ілер.(-)
  4. Нідерландського вченого Ніколаса Тінбергена й австрійських – Карла фон Фріша та Конрада Лоренца вважають  відчайдушними захисниками природи (+).
  5. Сучасна етологія взаємодіє з багатьма іншими науками (анатомією, фізіологією, психологією тощо) (+)
  6. Методами дослідження поведінки тварин є спостереження та експеримент (+).
  7.  Знакові стимули – це внутрішній подразник, що спричиняє специфічну поведінкову реакцію у тварини (-).
  8. Під час годування для пташенят мартина сріблястого знаковим стимулом слугує чорна пляма на кінчику дзьоба батьків (-).
  9.  Етограм – це реєстрація всієї послідовності поведінкових реакцій і поз особин певного виду (+).
  10.  Експерименти проводять у природних та штучних умовах (+).
  11.  Мічення комах здійснюється мітками з радіоактивними речовинами (-).
  12.  Для дослідження міграції співочих птахів над відкритим океаном використовують кільця.(-)

Виконай вправу «Вірю – не вірю», за посиланням:

URL: https://learningapps.org/watch?v=p38mw5pga22

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Фотозагадка»

Перед вами картинки різної поведінки тварин. Розрізняють два типи поведінки тварин. Перший слайд показує поведінку одного типу, другий – іншого. Спробуйте здогадатися, які це типи поведінки?

Проблемне запитання:

Для чого нам вивчати поведінку тварин?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

        А зараз, відкрийте ваші зошити, запишіть сьогоднішнє число та тему уроку.

Як ви, мабуть, здогадалися сьогодні ми будемо говорити про вроджену та набуту поведінки тварин

  1. Формування нових знань

Вроджена поведінка – це сукупність поведінкових реакцій, які визначаються спадковістю і не вимагають для свого розвитку спеціального навчання чи тренування. Базується на безумовних рефлексах

Безумовні рефлекси – відносно постійні, стереотипні, вроджені реакції організму на внутрішні и зовнішні подразники.

Інстинкт – це сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій.

Набута поведінка – це сукупність поведінкових реакцій, які формуються упродовж життя поступово, з накопиченням індивідуального досвіду.

Научіння – це зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду.

Пам’ять – здатность зберігати та використовувати інформацію з попереднього досвіду

Типи научіння:

  1.             Імпринтинг – фіксація в пам’яті ознак об’єктів під час формування або корегування вроджених поведінкових дій.

Перегляньте відео «Імпритинг в каченят» за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=sO-wZAvh5xU

  1.             Метод проб і помилок – полягає в тому, що тварина в разі виникнення потреби робить безліч різних дій (проб); більшість з них виявляються марними (помилки). Але деякі допомагають досягти мети, і тоді вони закріплюються.

Перегляньте відео «Метод спроб і помилок» за посиланням:  https://www.youtube.com/watch?v=SdzgGAK6lJs

  1.             Наслідування – форма научіння, при якій відбувається повторення певних дій за більш дорослою або досвідченою особиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд відео за qr-code:

C:\Users\Home\Downloads\qr-code (50).png

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  1. Виконай вправу «Класифікація тварин», за посиланням:

 URL: https://learningapps.org/watch?v=pi34n5u7522

2. Вправа «Впізнай поведінку»

Розподіліть на дві групи поведінку тварин: І варіант – набуту, ІІ варіант – вроджену:

  1. Коли погода стає холодна, жаби пірнають у водойму, закопуються в мул і залишаються там до кінця зими.
  2. Хамелеон  змінює своє забарвлення залежно від того, який колір мають предмети навколо нього.
  3. Собака «задоволено» крутить хвостом, коли бачить, як хазяїн відкриває пачку з кормом.
  4. Кобри, що плюються, вприскують отруту на відстань до 2,5 м, намагаючись вцілити в очі жертви, а жертва - сліпне.
  5. Самка метелика відкладає декілька тисяч яєць, намагаючись розмістити їх на тих рослинах, які будуть корисними для її нащадків.
  6. Гусенята рухаються ланцюжком за «мамою»-качкою.
  7. Слоненя кидає на себе порох, повторюючи цю дію за старшими слонами в табуні.
  8. Зозуленя, яке тільки що вилупилося починає викидати яйця з гнізда «пташки мами.
  1. Виконай вправу «Впізнай поведінку», за посиланням:

URL: https://learningapps.org/watch?v=p8yqcraqk22

VІІ .  Підведення підсумків уроку

Отже, шановні учні наш урок закінчується. Дякую вам за співпрацю. Зараз я виставлю оцінки учням, які сьогодні відповідали.

Що ви дізналися сьогодні нового?

Що вам найбільше запам’яталося?

Дуже добре. На цьому наш урок завершено.

VІІІ. Визначення домашнього завдання

  •  Вивчити конспект, § 49, сторінка 211-214. Дати відповіді на запитання в кінці параграфа.

­       *Переглянути відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=orKC1kW76uU

­       ** Складіть кросворд на тему «Вроджена і набута поведінка тварин»

­       *** Підготувати повідомлення або презентацію за темою «Способи орієнтування птахів» або «Міграції тварин».

 

 

 

 

 


Презентація до уроку з біології "Вроджена та набута поведінка тварин"

 

docx
Додав(-ла)
Тука Ольга
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку