Конспект уроку на тему: "Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення прикметників"

Про матеріал
Цікавий матеріал для уроку пропоную вашій увазі. Використано лего цеглинки, ІКТ, мультимедійні технології.
Перегляд файлу

Відкритий урок на тему:

«Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, пряме і переносне значення прикметників»

Мета (формувати компетентності):

Ключові: вільне володіння державною мовою (усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження); навчання впродовж життя (визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення навчання працювати самостійно і в групі); громадянські та соціальні компетентності (співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети).

Предметні: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до праці.

Обладнання: ІКТ, картки для роботи в парах, сніжинки, надруковані слова, гаджети.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Слово вчителя. Вправа «Мій настрій»

- Для того, щоб налаштуватись на роботу, щоб створити у класі доброзичливу атмосферу, хочу поділитися гарним настроєм.

- Поділіться гарним настроєм з товаришем.

- Тримаючись долонями, скажіть один одному щось приємне.

- У вас на партах є сніжинки. Опишіть свій настрій одним словом. (спокійний, мрійливий, гарний, чудовий, відмінний, , піднесений, життєрадісний, бадьорий, оптимістичний, веселий, радісний, грайливий, млявий, похмурий, поганий).

ІV. Актуалізація знань учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Фронтальне опитування

- Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали, коли описували свій настрій? (Прикметники)

- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови. Поштурмуємо свій мозок.

2. Мозковий штурм. Гра «Так чи ні» з цеглинками лего.

1) прикметник – самостійна частина мови.(так).

2) прикметник називає предмет (ні).

3) прикметник називає дію предмета (ні).

4) прикметник називає ознаку предмета (так).

5) прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (так).

6) у реченні прикметники найчастіше – головні члени речення (ні).

7) у реченні прикметники найчастіше другорядні члени речення (так).

8) прикметники пов’язані з іменниками (так).

9) прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим (так).

3. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми вдосконалимо свої знання про прикметник.

Тема: «Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, пряме і переносне значення прикметників».

V. Вивчення нового матеріалу

1. Загадка

Вчитель: Чудо-сани прилетіли

Скакуни у санях білі

А в санях сидить цариця:

Білокоса, білолиця,

Рукавом своїм махає –

Сріблом все навкруг вкриває.

- Хто ж це, діти, здогадались? (Зима)

- Які слова допомогли вам відгадати? (білокоса, білолиця)

3. Робота в зошиті

- Запишіть у зошитах слово «зима», доберіть спільнокореневі.

(зимовий, зимувати, зимонька, зимна, зимівля, взимку)

Словникова робота (робота з гаджетами)

  •                  Як записати слово взимку: разом чи окремо? Знайдіть в додатку «Орфографічний словник»

(учні шукають в орфографічному словнику)

  • Синонімічний прислівник – зимою.
  •                  Позначте корінь.
  •                  З одним із цих слів складіть речення і запишіть (самостійно, 2-3 учні зачитують)

4. Прикметники-синоніми. Вправа «Асоціативний кущ».

Учні записують на дошці

- Назвіть до слова зима якомога більше прикметників. (весела, сумна, рання, морозна, люта, пишна, пухнаста, льодова, сніжна, холодна, крижана, білосніжна, чарівна, кришталева, казкова, сувора)

  •                  Знайдіть серед них близькі за значенням.

(льодова, люта, крижана, морозна, холодна)

  •                  Запишіть. Як називаються ці слова? (СИНОНІМИ)
  •                  Отже, слова, які пишуться по-різному, але мають однакове значення, називаються СИНОНІМИ.

(зображення на таблиці)

  1. Бесіда. Прикметники-антоніми

Вчитель:

  •                  Назвіть до слова зима протилежне слово (літо)
  •                  Утворіть прикметники з цих слів (зимовий – літній)
  •                  Які за значенням прикметники ви записали? (протилежні, антоніми)
  1. Вправа «Сніжки» (антоніми)

Холодний – (гарячий)

Широкий –(вузький)

Білий – (чорний)

М’який – (твердий)

Великий – (малий

Товстий – (худий)

Черствий – (свіжий)

Новий – (старий)

Глибокий – (мілкий)

VІ. Осмислення вивчення нового матеріалу

  1. Робота за картками в парах
  •                  Завдання в парах. Прочитайте текст, змінюючи прикметники на прикметники-антоніми. Також важливо звернути увагу, що подекуди потрібно змінити й іменники. Наприклад, твір «Літо», змінюємо на твір «Зима».
  •                  Яка пара впорається швидше, зачитує свій варіант твору.
  •                  Тепер запишіть.

ЛІТО

Літонайтепліша пора року. Довгі сонячні дні змінюють короткі теплі ночі. Погода надворі найчастіше ясна. Під шатром низьких хмар повітря стає гарячим.

Сонячне літо змінює похмура осінь.

- Поміркуй, яку роль відіграють прикметники-антоніми?

(вони порівнюють та допомагають зрозуміти зміст, дуже часто використовуються в прислів’ях)

  1.             Фізкультхвилинка «Сніжна» (веселий танок)
  2.             Робота в парах (Пряме і переносне значення прикметників)

- Розгляньте картинки і скажіть, яких помилок припустився учень?

Палаючі щоки

Сяюча посмішка

Закована вода

- Він переплутав пряме та переносне значення слів.

- Отже зараз ми будемо спостерігати за вживанням

прикметника в прямому та переносному значенні, щоб не допускати такі помилки, як цей учень.

- Розподіліть словосполучення в два стовпчики

(1 група - вжиті в прямому, а 2 група - переносному значенні)

м'який характер                         м'яка ковдра

кам'яне обличчя                         кам’яний будинок

холодний погляд                         холодний чай

золоті руки                                   золоті сережки

колючий вітер                              колючий їжак

крижане серце                              чуйне серце

VІІ. Підсумок уроку

  1. Вправа «Закінчи речення…» (мікрофон)
  •                  Ми сьогодні закріпили знання про прикметник.
  •                  А саме:

Прикметники-синоніми – це …

Прикметники-антоніми  - це …

Пряме значення слів – це …

Переносне - …

  1. Підсумок
  • За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використовуйте прикметники у своєму мовленні, зробіть його образним, емоційним, експресивним.
  1. Рефлексія
  2. Домашнє завдання.
  • Впр.157. Виконуєте чітко за поданою умовою.
  1. Оцінювання.

Наповніть серце добротою,

Любовʼю, радістю, теплом.

А душу щедрістю святою,

І йдіть у білий світ з добром.

Відкиньте все, що душить груди,

І камінь в серці не носіть.

Без заздрощів, твердої груди,

З любов᾽ю до людей ідіть.

В цім світі сонцем треба бути

Щоб світ розцвів від доброти.

Людині треба це збагнути

І світлою в життя іти.

 

 

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свобода Ольга Сергіївна
    Дякую за розробку! Все продумано та цікаво!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 січня 2021
Переглядів
1955
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку