Тема уроку: Особові та зворотний займенники, їх відмінювання. Буква н в особових займенниках 3 – ї особи після прийменників.
Мета уроку: розглянути особові займенники, з’ясувати особливості відмінювання і написання їх та зворотного займенника себе; формувати навички самостійної роботи, вміння застосовувати на практиці здобуті теоретичні знання; удосконалювати вміння шестикласників відмінювати займенники; виховувати в учнів глибоку пошану до українського народу.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Перебіг уроку
« …найкращий мовознавець
мудрий рідний наш народ».
Д.Білоус
I.Актуалізація опорних знань учнів
Дати відповіді на питання:
- Займенник – це частина мови, яка означає предмет?
- Займенник відповідає на питання « що робити?»?
- Слово « учень» - займенник?
- Слово « перший» - займенник?
- Слово « він» - займенник?
- Займенник відповідає на питання Хто? Що? Який? Чий? Скільки?
- Займенник виступає в реченні обставиною?
3. Бесіда
-Які розряди займенників ви знаєте?
- Які морфологічні ознаки має займенник?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів . Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
Займенник |
Особа, число |
Вказує на: |
Я ми |
І особа однини |
особу, що говорить про себе; багато осіб |
І особа множини |
включаючи того, хто про себе говорить |
|
ти ви |
II особа однини |
особу, до якої звертаємося |
II особа множини |
осіб до яких звертаємося |
|
він вона воно вони |
III особа однини |
особу чи предмет, про яких розповідають |
III особа множини |
осіб чи предмети, про яких розповідають. |
Особові займенники вказують на осіб, інших істот, предмети, явища і поняття (я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони). Особові займенники змінюються за числами і відмінками; займенник він змінюється також за родами.
Особовий займенник я вказує на розповідача (я це повинен сказати).
Займенник ти вказує на особу, до якої звертається розповідач (а ти не брав моїх зошитів?)
Займенник ми вказує на те, що розповідач об’єднує себе ще з кимось, напр., розповідає про себе і своїх друзів чи знайомих (ми вчора були у лісі).
Займенник ви вказує на осіб, до яких звертається розповідач (ви хіба про це не чули?).
Займенники він, вона, воно вказує на особу, яка не приймає участі у розмові або на предмет, про який іде мова (вона добре підготувалася до уроку; воно було дуже смачне).
Займенник вони вказує на деяку кількість осіб, що також не беруть участі у розмові або на предмети, про які розповідає оповідач (вони довго ще будуть над цим думати; вони зовсім не коштовні).
Займенник він співвідноситься з іменниками чоловічого роду, вона- з іменниками жіночого роду, воно- з іменниками середнього роду, займенник вони співвідноситься з іменниками всіх чотирьох родів у множині (він піднявся; вона підійшла; вонострибнуло; всі вони- гарні люди);
2. Розглянути відмінювання особових займенників за допомогою
таблиці «Відмінювання особових займенників»
Відмінювання особових займенників
1 особа
|
Однина |
Множина |
Н |
Я |
МИ |
Р |
МЕНЕ |
НАС |
Д |
МЕНІ |
НАМ |
З |
МЕНЕ |
НАС |
О |
МНОЮ |
НАМИ |
М |
(на)МЕНІ |
(на)НАС |
2 особа
|
Однина |
Множина |
Н |
ТИ |
ВИ |
Р |
ТЕБЕ |
ВАС |
Д |
ТОБІ |
ВАМ |
З |
ТЕБЕ |
ВАС |
О |
ТОБОЮ |
ВАМИ |
М |
(на)ТОБІ |
(на)ВАС |
Відмінювання особових займенників
3 особа
|
Однина |
Множина |
Н |
ВІН,ВОНА, ВОНО |
ВОНИ |
Р |
ЙОГО, НЬОГО, НЕЇ, ЇЇ |
ЇХ, НИХ |
Д |
ЙОМУ, ЇЙ |
ЇМ |
З |
ЙОГО, НЬОГО, ЇЇ |
ЇХ, НИХ |
О |
НИМ. НЕЮ |
НИМИ |
М |
(на) НЬОМУ, НІМ, НІЙ |
(на) НИХ |
Висновок: у непрямих відмінках особові займенники мають іншу основу, ніж у називному відмінку. Після прийменників у непрямих відмінках на початку слова з’являється н.
Казка про зворотний займенник СЕБЕ
Чудова країна Мовознавства. Живуть у ній різні і давно відомі нам частини мови. Живуть дружно, організовано. У кожної частини мови є рідні, знайомі. Є вони і у Займенника. Це його сини — Розряди. їх аж дев'ять. Вісім братів люблять один одного, поважають, буває, що й сперечаються, але справа завжди кінчається мирно. Та ось між ними є один такий, який ні в чому не поступається братам.
Завжди говорить тільки про Себе, вихваляється тільки про Себе, намагається звернути увагу тільки на Себе.
Розгнівались брати і вирішили, що брат відділиться від них і буде жити сам собі, один.
Залишився цей займенник сам. Немає у нього тепер роду, а раз сам, то і числа немає. Та найбільша біда — не має він свого повного імені, тому що не має Називного відмінка. Задумався займенник. Та що поробиш. Отак і живе сам собі. Про себе думає, собою зайнятий. Діти, що це за займенник? Допоможіть йому! Назвіть його.
4.Пояснення вчителя.
Зворотний займенник себе вказує на того, хто виконує дію. Він не має ані роду, ані числа і називного відмінка; змінюється за відмінками.
Зворотній займенник може бути віднесений до будь-якої особи, однієї чи багатьох (батько сам себе не впізнав; я себе дуже добре тепер розумію; хлопці побачили себе у цьому списку).
У реченні зворотний займенник виступає додатком, інколи- обставиною (я сам на себе не схожий; навіть не уявляю собі, як би я жив далі; нічого під собою не бачу).
5.Розглянути відмінювання зворотного займенника себе за допомогою таблиці «Відмінювання зворотного займенника себе».
Відмінювання зворотного займенника себе
Н. |
-- |
Р. |
себе |
Д. |
собі |
З. |
себе |
О. |
собою |
М. |
(на) собі |
Висновок: зворотний займенник себе вказує на особу, не має називного відмінка, роду й числа.
6.Кросворд
Розгадавши його, у вертикальному рядочку прочитаєте назву розряду займенників.
|
1.В |
О |
Н |
А |
|
2.Н |
А |
С |
|
|
|
|
3.Й |
О |
М |
У |
|
4.Т |
Е |
Б |
Е |
|
|
|
5.В |
О |
Н |
О |
|
|
|
6.В |
О |
Н |
И |
|
7.В |
І |
Н |
|
7. Гра “Вгадай займенник”
На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні списують ці речення, вставляючи займенник.
Визначити до якого розряду вони належать. Провідміняти ці займенники.
Виписати особові займенники. Визначити особу, число, відмінок кожного з них.
Перш ти мене підвези, а потім я на тобі поїду.
На тобі, небоже, що мені негоже.
Про мене, Семене, хай усі коло мене, аби я зверху.
Який на тебе гедзь напав?
Ти йому про діло, а він тобі про козу білу.
Ти їй про Тараса, а вона тобі про півтораста.
Баба вловила, у міх вложила, а воно – пурх!
9.Дослідження-відновлення
Записати народні висловлювання, уставивши зворотний займенник себе в потрібній формі. Визначити його відмінок і синтаксичну роль.
1. На людей дивлячись, і … бачиш. 2. Не давай … рукава урвати і про … всім усе знати. 3. Роби для інших, учись для … . 4. Розумний звинувачує в невдачі …, дурний – інших. (Нар. творчість).
10. Виконати вправу
Розкриваючи дужки, запишіть і подані сполучення у дві, колонки:
а) без приставного н-; б) із приставним н-.
Визначте відмінок займенників.
Співати без (вони), спекти (він), тікати від (він), ліпити (вони) сватати (вона), усиновити без (вона), знайти біля (він), знати (він), тягнути до (воно), няньчити (воно).
Ключ. Підкресліть у перших словах другу букву. Повинні скластися два слова, пропущені у прислів'ї: „У дурного... дурна й...“.
11. Творча вправа (усно)
Скласти речення з займенником себе у родовому, орудному відмінках.
12. Вправа « Хто перший?»
Перепишіть фразеологізми, визначте відмінок зворотного займенника.
Собі на умі, дати собі раду, само собою зрозуміло, сам собі пан, показати себе, відчути на собі, себе не пам'ятати, бути не в собі, сам не при собі, сушити собі голову, та й ні гадки собі, ціну собі знати, шукати себе, набивати собі ціну.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Запитання до учнів:
-На які три особи вказують особові займенники?
- Які граматичні ознаки мають особові займенники?
-За якими відмінками змінюються особові займенники?
- Яким чином змінюється особовий займенник першої особи у непрямих відмінках?
- На яку особу вказує зворотний займенник себе?
-Яке граматичне значення має зворотний займенник себе?
-Яким членом речення завжди є зворотний займенник?
- Яких відмінків не має зворотний займенник?
2.Тестові завдання (взаємоперевірка)
1.Займенник – це частина мови, яка:
а) вказує на предмет, ознаку та кількість, не називаючи їх;
б) заміняє всі частини мови;
в) заміняє іменник, прикметник та дієслово .
2. Знайдіть рядок, у якому всі слова є займенниками:
а) всякий, там, ніхто;
б) я, мій, себе;
в) дехто, коли, сам.
3. Продовжіть речення: «Особовий займенник – слово …»
а) він; б) свій; в) весь.
4. Продовжіть речення: “Зворотний займенник – слово …”
а) тебе; б) себе;в) мене.
5. Знайдіть рядок, у якому всі займенники присвійні:
а) нічий, мій, себе; б) хтозна з ким, абихто, тебе; в) наш, твій, мій.
6. Знайдіть рядок, у якому всі займенники належать до одного розряду:
а)він, мене, свій;
б) нічий, хтозна-хто, я;
в) хто, чого, ким.
IV.Підсумок уроку. Оцінювання
Розрядів дев’ять добре знаєм,
З ними клопіт теж ми маєм.
Особові : я і ми,
А також ще ти і ви,
Він, вона, воно, вони.
Живуть дружно, як брати.
Про зворотний не забули
І його не обминули.
Себе відмінки усі має,
Хоч називний його не знає.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника.
2. Записати 8 фразеологізмів з особовими та зворотним займенниками
( наприклад, узяти себе в руки, йому як з гуски вода)