Конспект уроку на тему:"Процес травлення"

Про матеріал

Тема: Процес травлення

Мета: довести до учнів відомості про особливості будови та функції наступних відділів травної системи – шлунка, тонкого і товстого кишечника; формувати навички встановлення причинно-наслідкового зв'язку між будовою і виконуваної функцією; формувати дбайливе ставлення до свого здоров'я.

Обладнання і матеріали: таблиця «Органи травлення», муляжі органів травлення, інструктивні картки, два добре накрохмалені клаптики тка­нини, вата, сірник, розчин йоду.

Базові поняття і терміни: шлунок, шлунковий сік, пепсин, емульгація, всмоктування, тонкий і товстий кишечник.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

називає:

- органи травної системи;

- травні залози;

характеризує:

- функції органів травлення;

- процеси ковтання, травлення, всмоктування;

- значення мікрофлори кишечника;

пояснює:

-роль травних ферментів;

- роль печінки і підшлункової золози в травленні;

спостерігає та описує:

- дію ферментів слини на крохмаль;

розпізнає:

- органи травлення;

висловлює судження:

- щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров'я.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Перегляд файлу

Тема: Процес травлення

Мета: довести до учнів відомості про особливості будови та функції наступних відділів травної системи – шлунка, тонкого і товстого кишечника; формувати навички встановлення причинно-наслідкового зв’язку між будовою і виконуваної функцією; формувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Обладнання і матеріали: таблиця «Органи травлення», муляжі органів травлення, інструктивні картки, два добре накрохмалені клаптики тка­нини, вата, сірник, розчин йоду.

Базові поняття і терміни: шлунок, шлунковий сік, пепсин, емульгація, всмоктування, тонкий і товстий кишечник.

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

називає:

- органи травної системи;

- травні залози;

характеризує:

- функції органів травлення;

- процеси ковтання, травлення, всмоктування;

- значення мікрофлори кишечника;

пояснює:

-роль травних ферментів;

- роль печінки і підшлункової золози в травленні;

спостерігає та описує:

- дію ферментів слини на крохмаль;

розпізнає:

- органи травлення;

висловлює  судження:

- щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров'я.

Тип уроку: засвоєння нових знань

                                                          Етапи уроку

І. Привітання

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

ІІ. Мотивація уроку

Тіло будь-якої живої істоти – від крихітної бактерії до величезного слона – містить безліч органічних сполук і речовин. Вони повинні постійно в потрібних кількостях бути присутній в організмі, щоб підтримувати його нормальне існування.

ІІІ. Повідомлення теми  уроку

 Яким же чином забезпечується ця найважливіша потреба ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці тема якого «Процес травлення».

ІV. Очікування

Після вивчення даної теми ви маєте …

Користуватися фактичним матеріалом

- знати будову травної системи;

Знати теоретичний матеріал

- функції органів травлення та травних залоз;

Уміти застосовувати знання

- визначати в ході лабораторної роботи влив слини на крохмаль та умови ефективності протікання процесу.

V. Актуалізація опорних знань

Тестові завдання

1. Хімічні сполуки, які є джерелом енергії організму:

а) вода, жири, білки;

б) мінеральні солі, вітаміни, білки;

в) вода, вітаміни, вуглеводи;

г) вуглеводи, жири, білки.

2. Зуб складається з:

а) емалі, дентину, цементу, пульпи;

б) цементу, пульпіту, емалі, пульпи;

в) дентину, пульпи, карієсу, цементу;

г) некрозу, емалі, карієсу, дентину.

3. Вода в організмі:

а) підтримує постійний склад крові;

б) основний будівельний матеріал клітин;

в) джерело енергії в клітині;

г) розчинник і середовище для хімічних реакцій.

4. У дорослої людини в нормі загальна кількість різних видів зубів дорівнює:

а) 8 різців, 4 ікла, 20 кутних зубів;

б) 4 різці, 8 іклів, 20 кутних зубів;

в) 10 різців, 8 іклів, 10 кутних зубів;

г) 10 різців, 6 іклів, 16 кутних зубів.

5. Дайте визначення поняттям та термінам: травлення, фермент

6. Доведіть, що органи травлення утворюють єдину систему

VІ. Інформаційне повідомлення

Розповідь вчителя з одночасним заповненням таблиці

 

Відділ травної

системи

 

Ферменти, що

секретуються

 

 

Особливості будови

 

Процеси, що

відбуваються

 

                                  Шлунок

 

 

 

Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота

 

 

 

 

Покритий простим циліндричним епітелієм.

У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома шарами гладких м’язів. М’язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний сфінктери (кільцеві м’язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

 

Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій

порожнині, деякий час

продовжується також

перетравлення вуглеводів ферментами слини)

                           Тонкий         кишечник

 

Амілаза, мальтаза, лак-

таза, сахараза (входять

до складу кишкового

соку, що секретується

слизовою оболонкою

кишечнику).

Трипсин, хімотрипсин, амілаза,ліпаза,

нуклеази (входять до

складу соку підшлункової залози).Крім ферментів печінка виділяє жовч містить солі жовчних

кислот.

Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадця-

типалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. Порожній кишечник

покритий простим циліндричним епітелієм.У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що

регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена

двома шарами гладких м’язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких

розташовані волокна гладких м’язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних

судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками

Емульгування жирів,остаточне перетравлення всіх органічних

сполук, усмоктування

продуктів, що утворилися.

 

 

      Товстий             кишечник

 

 

 

 

 

За структурою схожий на тонкий кишечник,але відсутні ворсинки, подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками)

 

Усмоктування води,

вироблення вітамінів

симбіотичними мікро-

організмами

 

VІІ. Практичне застосування набутих знань

Тема: Дія ферментів слини на крохмаль

Мета: визначити органічну речовину, на яку вплива­ють ферменти слинних залоз, та умови протікан­ня процесу.

Обладнання: два добре накрохмалені клаптики тка­нини, вата, сірник, розчин йоду.

Хід роботи

  1.              Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустити в розчин йоду.
  2.              На другому клаптикові сірником, на кінці якого накручено вату, змочену слиною, написати слово «амілаза» і також опустити його в розчин йоду.
  3.              Підігріти другий клаптик тканини своїм подихом.
  4.              Порівняти результати дослідів.

5. Зробити висновок.

VІІІ. Хвилинка розвантаження

Цікава інформація

1. Ваш травний тракт являє собою 9-метрову трубу, яка починається в роті і закінчується анальним отвором.

2. У тонкій кишці стільки складок, аж до самих мікроскопічних, що загальна площа її поверхні становить 250 квадратних метрів. Цього достатньо, щоб покрити тенісний корт.

3. Давньоримський медик Гален вважав шлунок одушевленою  істотою всередині нас, яка «здатна відчувати порожнечу, що стимулює нас шукати їжу».

4. Нам потрібно близько 72 годин, щоб переварити святкову вечерю. Першими переваряться вуглеводи, такі як різні пироги і випічка. Потім настане черга сухого пересмаженого  білка (смажена курка), і найдовше займуть жири, включаючи соуси і збиті вершки з торта.

5. Людина з’їдає в середньому близько 500 кг їжі на рік.

6. Рот має нейтралізуючу функцію. Він або охолоджує, або підігріває їжу до температури, яка прийнятна для решти травного тракту.

7. Пікацизм або збочений апетит — це порушення харчування, при якому в людини розвивається потреба споживати неїстівні речі, такі як фарба, крейда і бруд. Вона проявляється у 30 відсотків дітей, і причина її не відома. Є припущення, що в усьому винен недолік якихось мінералів.

8. Велика частина гормону серотоніну — основного гормону настрою — виробляється не в голові, а в шлунку.

ІХ. Корекційно-оцінюючий етап

Самостійна робота учнів

1. Чому шлунок сам себе не перетравлює? (Слизова оболонка шлунка стійка до дії травних ферментів, оскільки вона виділяє слизь що ізолює стінки шлунка від хлоридної кислоти й ферментів)

2. Як відмінності у функціях, що виконують тонкий і товстий кишечник, відбилися на їх будові? (Товстий кишечник за структурою схожий на тонкий, але в ньому відсутні ворсинкиа подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками). Це пов’язано з тим, що в товстому кишечнику всмоктування перетравленої їжі вже не відбувається, і немає

необхідності у значному збільшенні площі поверхні контакту з харчовою грудкою. Крім того, у зв’язку з цим, немає потреби в інтенсивному перемішуванні харчової грудки з допомогою м’язів кишечнику)

Х. Підведення підсумків уроків

1. Підсумок уроку.

2. Домашнє завдання.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
3271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку