Тема. Раціональні рівняння. Рівносильні рівняння.
Мета. Домогтися засвоєння учнями змісту понять «раціональне рівняння», «ціле раціональне рівняння», «дробово - раціональне рівняння» та усвідомлення логічного зв’язку між цими поняттями; дати означення рівносильних рівнянь; сформувати у учнів уявлення про зміст поняття «ОДЗ рівняння», про роль цього поняття в побудові загальної схеми розв’язування дробово - раціонального рівняння та про саму схему розв’язування дробово- раціонального рівняння; виробити вміння відрізняти одне від одного вивчені види рівнянь та аргументувати власну думку, знаходити, використовуючи зміст поняття «ОДЗ рівняння», а також розв’язувати найпростіші дробово - раціональні рівняння.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Усні вправи(умова на дошці).
V. Формування знань.
План вивчення нового матеріалу.
Опорний конспект.
1.Якщо обидві частини рівняння є раціональними виразами то дане рівняння є раціональним. Наприклад:4(х-8)=7-9х; =8; =
2.ОДЗ рівняння - це спільна ОДЗ виразів лівої та правої частини рівняння. Наприклад:
1)4(х-8)=7-9х – ціле раціональне рівняння, тому його ОДЗ – будь – яке число;
2)=8 – дробово - раціональне рівняння. Тому його ОДЗ знаходимо з умови х-4 х тобто ОДЗ рівняння будь – яке число, крім числа 4.
3)=
х-1 та х-2
х х, отже ОДЗ рівняння будь – яке число крім чисел 1 та 2.
3.Алгоритм розв’язування дробово - раціональних рівнянь.
Приклад. =0
2х(х-2)=0 2х=0 або х-2=0 х=0 або х=2 х=0 входить в ОДЗ, х=2 не входить в ОДЗ, сторонній корінь. Відповідь: о. |
Рівносильні рівняння - це рівняння, які мають ті самі корені або не мають коренів. Наприклад: рівняння 2х2-4х=0 і 2х(х-2)=0 рівносильні, а рівняння =0 і 2х(х-2)=0 не рівносильні. Рівняння =0 рівносильне системі
Основні властивості рівнянь.
VІ. Формування вмінь.
1.Робота з підручником.(В.Кравчук. Алгебра 8кл. 2016р.)
№197. Назвіть цілі раціональні рівняння, дробові раціональні рівняння: а)=1; б)3(х-11)=0; в) – х=3; г)=0
№199. Чи рівносильні рівняння? а)=8 і =2; б)= і -=0; в)=0 і х(х+3)=0; г)= і 2х=4.
2.Робота учнів біля дошки.
Розв’язати рівняння.
№200. а)=0; б)=0; в)=0
№201. а)+=0; б)=; в)=.
№202. а+1=0; б)=2; в)=3.
VІІ. Підбиття підсумків уроку (завдання на картках).
а). Відповідь: 5.
б) ОДЗ: 2х-10; х0,5
в)х-5=0, х=5 – входить в ОДЗ.
VІІІ. Домашнє завдання. 1.Пункт 8 (вивчити означення раціонального рівняння, цілого раціонального рівняння, дробового раціонального рівняння, ОДЗ раціонального рівняння, алгоритм розв’язування дробового раціонального рівняння шляхом рівносильних перетворень).
2.Розвязати №204.