Відритий урок «Звичайні дроби» 5 клас
Тема: Звичайні дроби
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів по темі «Звичайні дроби»; розвивати математичну мову, логічне мислення учнів; формувати пізнавальну компетентність; виховувати інтерес до математики, працьовитість, активність, добросердечність.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, цукерки, завдання на картках
Хід уроку:
І. Організаційна частина. Привітання, організація учнів на роботу в класі:
Всі сідайте тихо, діти!
Домовляймось – не шуміти,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаємо,
Наш урок розпочинаємо!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, так як це ваш перший відкритий урок математики у старших класах, то щоб вас трішки заспокоїти і підняти вам настрій я підготувала для вас невеличкий подарунок – мішечок з цукерками і хочу вас пригостити. Ой, але нас 26, а цукерок у мене всього 13, що ж робити? Як же поділити ці цукерки так, щоб ніхто з вас не образився? Так, правильно! Потрібно поділити кожну із цукерок на дві рівні частини. І по скільки ж дістанеться кожному з нас? Так по1/2 .
А які знання ми з вами застосували при поділі цих цукерок? Знання про звичайні дроби. Я думаю, що ви ще раз переконалися, що знати все про звичайні дроби корисно, а іноді,ще й смачно? Правда? Тому на сьогоднішньому уроці ми з вами пригадаємо все, що вивчили про звичайні дроби. Згодні? Адже, як сказав Цицерон «Без знання дробів ніхто не може визнавати, що знає математику».
Саме цей вислів великого мислителя стане епіграфом до нашого уроку.
Ми підійшли до завершення теми «Звичайні дроби та дії з ними», сьогодні ми повторимо вивчений матеріал і почнемо готуватися до контрольної роботи.
Щоб записати тему сьогоднішнього уроку, ми з вами розгадаємо кросворд.
з |
н |
а |
м |
е |
н |
н |
и |
к |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
д |
о |
д |
а |
в |
а |
н |
н |
я |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
н |
е |
п |
р |
а |
в |
и |
л |
ь |
н |
и |
й |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
ч |
и |
с |
е |
л |
ь |
н |
и |
к |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
м |
і |
ш |
а |
н |
і |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
п |
р |
а |
в |
и |
л |
ь |
н |
и |
й |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
д |
і |
л |
е |
н |
н |
я |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
д |
р |
і |
б |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
У виділеному стовпчику читаємо слово «звичайні» і, взявши останнє слово кросворду в множині, маємо тему сьогоднішнього уроку …( «Звичайні дроби»).
ІІІ Оголошення теми і мети уроку
Тож відкрийте будь-ласка зошити і запишіть дату та тему уроку, мета якого узагальнити та систематизувати знання з даної теми. Для початку відгадайте загадку: «на базарі їх не купити, на дорозі не знайдеш, їх не зважиш на терезах, і ціни не підбереш». Що це? (Знання)
Отже беремо з собою знання про звичайні дроби і приступаємо до роботи:
ІV.Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
(Зошит учня з виконаним домашнім завданням спроектувати на дошку)
А трьом учням було задане творче домашнє завдання. Вам необхідно було створити лепбук.
(представлення лепбуків)
Роботи в нас дуже багато і тому пропоную:
- не просто слухати, а чути,
- не просто дивитись, а бачити,
- не просто відповідати, а міркувати,
- дружно і плідно працювати.
Отже сьогодні на уроці ми будемо мислити, творити, думати.
Виконання усних вправ
1) З-поміж наведених чисел виберіть звичайні дроби:
2) Прочитайте дроби. Назвіть чисельник і знаменник кожного
з дробів і поясніть, що вони означають:
Задача 1.
До магазину завезли 360 кг фруктів, 4\9 з них становили апельсини. Скільки апельсинів завезли до магазину.
ВІДПРАЦЮВАННЯ ВМІНЬ
1. Завдання «Хто швидше?»
З Кожного ряду учні ланцюжком виконують завдання, виходячи до дошки. Який ряд швидше виконає завдання, той і переміг. (Тріщенко Г., Кривобок В., Кіліянчук П. перевіряючі біля дошки, кожен закріплений за рядом)
1 ряд |
2 ряд |
3 ряд |
Переведи неправильний дріб в мішане число
|
Переведи неправильний дріб в мішане число |
Переведи неправильний дріб в мішане число
|
Запиши мішане число в вигляді неправильного дробу
|
Запиши мішане число в вигляді неправильного дробу
|
Запиши мішане число в вигляді неправильного дробу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Самостійна робота
(Інклюзія)Панченко Ілона та Міхненко Анастасія (виконують індивідуальне завдання з математики,математичні розмальовки)
Зафарбуйте олівцем комірки таблиці, в яких порівняння дробів виконано неправильно. Випишіть із не зафарбованих комірок букви по порядку.
Складіть слово з цих букв.
Ф |
С |
Е |
|
В |
П |
З |
І |
Б |
О |
|
Л |
Н |
М |
Г |
Н |
И |
|
Ж |
Є |
А |
А |
У |
Ч |
|
Ь |
И |
Н |
К |
Ч |
І |
|
І
|
У |
Д |
Запис дробів за допомогою чисельника і знаменника з’явився у Стародавній Греції. Проте греки знаменник записували зверху, а чисельник – знизу. Дроби у звичайному для нас вигляді вперше стали записувати індуси близько 1500 років тому, але вони не писали риску дробу між чисельником знаменником. Риска дробу увійшла в обіг лише близько 300 років тому. Першими європейським ученим, який став використовувати і поширювати сучасний запис дробів, був італійський купець і мандрівник Фібоначчі (Леонардо Пізанський).
А чи знаєте ви, що назву термінів “чисельник” та “знаменник” ввів в користування грецький вчений-математик Максим Плануд. Довгий час дроби вважалися найважчим розділом математики. Німці навіть склали приказку “попасти в дроби”, що означає опинитися у важкому становищі.
Колективне розв̕ язування задач і вправ (самостійно виконують на картках Кіліянчук П, Тріщенко Г, Заброда О, Пахомова А, Кривобок В)
Розв’язати рівняння
1.У процесі росту сосна ввібрала з повітря т вуглекислого газу, із землі т води і т мінеральних речовин, а виділила в повітря т кисню. На скільки збільшилася маса сосни?
2. Відомо, що в середньому курців мають захворювання легенів. Знайдіть кідькість тих, хто має захворювання легень, серед 500 курців.
3.Пекар-кондитор приготував 860 г крему, крему становить лимонна цедра, крему становить цукор, а решта вершки. Скільки вершків у кремі?
5. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Підведемо підсумки нашої роботи.
Перевірити завдання в учнів високого рівня.
Перевірити завдання Панченко І.Міхненко А.
Ну, що мої п′ятикласники ви переконалися у тому, що математика є всюди. Прошу вас зараз взяти карточку «Еволюція в математиці» та оцінити свою роботу на уроці вибравши відповідний смайл.
Діти, як ви думаєте: що важливіше – що ви про себе думаєте чи що про вас думають інші люди?
Один з відомих письменників сказав, що людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник - те хороше, що про цю людину думають інші. То ж бажаю вам, щоб дріб у кожного з вас був завжди правильним.
Молодці! Дякую всім за активну роботу на уроці.
6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити теоретичний матеріал п. 21-26, підготуватися до контрольної роботи, виконати завдання за індивідуальними картками
Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок, ми будемо мандрувати. Що це за
подорож? Куди і навіщо?
Кожна людина перебуває постійно в подорожі, з якої черпає все красиве, нове і корисне. Хтось подорожує у сні, хтось наяву. Наше життя - це також подорож. Сьогодні ви подорожуватимете в незвичайному світі - світі математики. Це чудовий і казковий рай, де живуть числа і фігури.
Щоб отримати ключ до знань, вам потрібно відвідати п’ять королівств. Потрапити в кожне з них проста річ, та вийти з нього ви зможете лише тоді,
коли виконаєте завдання цього королівства, що і стане перепусткою в подальшу подорож.
Жили – були в тридев̕ ятому царстві, в тридесятому государстві Іван Царевич – хоробрий і розумний юнак і дівчина Олена Прекрасна – засліплюючої краси.
Але якось налетів Кощій Безсмертний і вкрав Олену у свій замок «Звичайні дроби» та посадив у підвал. Цар видав наказ: «Хто Олену Прекрасну визволить, той отримає в нагороду книжку «Цікаві задачі»». Перед тим, як відправитись у далеку дорогу Іван Царевич забажав дізнатися більше про звичайні дроби.
1 завдання. Перевірка теоретичних знань.
Що показує знаменник дробу?
Що показує чисельник дробу?
Що означає риска дробу?
Який дріб називають правильним?
Який дріб називають неправильним?
Як порівняти дроби з однаковими знаменниками?
Як порівняти дроби з однаковими чисельниками?
Як порівняти правильний дріб із неправильним?
Як перетворити мішане число у неправильний дріб?
Як перетворити неправильний дріб у мішане число?
2 завдання. Розв̕ язати кросворд.
з |
н |
а |
м |
е |
н |
н |
и |
к |
|||||||||
д |
о |
д |
а |
в |
а |
н |
н |
я |
|
||||||||
н |
е |
п |
р |
а |
в |
и |
л |
ь |
н |
и |
й |
|
|||||
ч |
и |
с |
е |
л |
ь |
н |
и |
к |
|||||||||
|
м |
і |
ш |
а |
н |
і |
|
||||||||||
п |
р |
а |
в |
и |
л |
ь |
н |
и |
й |
||||||||
|
д |
і |
л |
е |
н |
н |
я |
||||||||||
д |
р |
і |
б |
|
|||||||||||||
У виділеному стовпчику читаємо слово «звичайні» і, взявши останнє слово кросворду в множині, маємо тему сьогоднішнього уроку …( «Звичайні дроби»).
Взяли ручки і записали тему сьогоднішнього уроку в зошити.
Це назва останньої теми яку ми з вами вивчили, розглянувши новий вид чисел – дроби, познайомившись із записом і читанням їх, з видами дробів та діями додавання, віднімання та порівняння дробів з однаковими знаменниками.
Озброївшись знаннями про дроби Іван вирушив в дорогу, яка проходила через густий і темний ліс. Йшов, йшов і раптом йому назустріч господар лісу і охоронець першого королівства – ведмідь. Затряслись дерева, і посипались під ноги чарівні шишки. «Чим більше їх назбираєш, тим швидше вийдеш звідси. Але шишки не прості, а із завданнями»- каже ведмідь.
Завдання. Які з дробів правильні, а які - неправильні?
;;.
Зайшов Царевич у "КОРОЛІВСТВО ЧИСЕЛ ".
1. Завдання. Як ви вже помітили, навколо королівства є незвичайний кордон. Саме він складається з чисел.
Яка частина фігури зафарбована?
Не знайшовши там Олени Прекрасної, і подолавши першу перешкоду, рушив далі. Йде і бачить стоїть будиночок на курячих ніжках, а там живе Баба – Яга. «Знаю, знаю, для чого ти в ліс прийшов. Розкажу тобі куди далі йти, якщо виконаєш мої дві умови. Ось моє озеро, треба зловити золоті рибки і виконати їх бажання. Тоді води в ньому стане вдвічі менше і ти зможеш його перейти.»
Робота в парах
Подати в вигляді мішаного числа дріб:
Перетворити на неправильний дріб.
За кмітливість і наполегливість Баба – Яга віддала юнаку меч для бою з Змієм Гориничем. Попереду було друге «КОРОЛІВСТВО МІШАНИХ ЧИСЕЛ»
На воротах зустрічає його Змій: «Хто тут вирішив зі мною трьохголовим змагатися? Тебе чекає завдання. »
2. Завдання. Зафарбуйте зеленим кольором комірки таблиці, в яких порівняння дробів виконано правильно. Із отриманих букв складіть назву елементу мішаного числа. (відповідь: риска дробу)
Р |
Л |
Ш |
|
В |
Д |
З |
П |
О |
И |
|
Р |
Н |
М |
Е |
С |
У |
|
Ж |
Є |
О |
К |
Т |
Х |
|
Ь |
И |
Б |
А |
З |
Ф |
|
І |
У |
Ч |
Далі на шляху до замка Кощія постали дерева – велетні, щоб вони розступились треба виконати завдання.
Знайдіть помилку:
Фізкультхвилинка.
Розступились дерева, а далі на нього чекали несподіванки у “КОРОЛІВСТВІ РІВНЯНЬ”.
3. Завдання: Розв̕ язати рівняння
Робота в групах
Тільки знайшовши потрібну доріжку, як піднявся вітер і якийсь свист, все сильнішав. Це вийшов захищати свої володіння Соловей – розбійник. «Хто тут на моїй лісовій поляні турбує моїх звірят? Щоб продовжити розшукувати Олену – Прекрасну розв̕ яжи задачі лісових мешканців, а тоді вони проведуть тебе до замку Кощія.»
“КОРОЛІВСТВО ЗАДАЧ”
4.Завдання: Самостійна робота
1.Лисичка замислила огородити город, що має форму прямокутника шириною м і довжиною м. Яка довжина огорожі? Допоможіть лисичці.
2.Мишка-шкрябушка заховала в одну нірку горішків, а скільки в другу – забула, але вона знає, що всього в неї було горішків. Допоможіть їй, не витягуючи горішки з першої нірки, дізнатися, скільки горішків у другій нірці?
3.Старенька Сова замислила полетіти до своєї доньки Совочки, яка живе на відстані 4 км. км вона пролетіла без відпочинку. Скільки кілометрів їй потрібно ще пролетіти? Допоможіть старенькій.
Перед штурмом замка Кощія необхідно скласти комбінацію з числами, щоб розгадати секрет замка на дверях.
Чисельники одержаних дробів і є кодом замка на дверях. Називайте. Двері відчинились. А тепер всі на штурм замка Кощія.
“КОРОЛІВСТВО ЗВИЧАЙНИХ ДРОБІВ”
5. Творче завдання:
Як розрізати апельсин на 8 рівних частин, виконавши лише три розрізи?
Переміг всі перешкоди Іван та звільнив Олену – Прекрасну. Добро перемогло зло. Знання, кмітливість разом знесуть всі перешкоди на шляху.
Переверніть діти картки із завданнями і складіть малюнок.
У результаті цієї подорожі повинен утворитись рисунок у вигляді ключа
знань.
ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Виявляється, для того, щоб мандрувати, просто необхідно знати математику. Так в дружній подорожі ви почерпнули нові знання. Разом з тим стали дружнішими і просто цікаво і весело провели час у чарівному світі математики.
Діти, як ви думаєте: що важливіше – що ви про себе думаєте чи що про вас думають інші люди?
Один з відомих письменників сказав, що людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник - те хороше, що про цю людину думають інші. То ж бажаю вам,щоб дріб у кожного з вас був завжди правильним.