Конспект уроку на тему "Симфонічна музика" 5 клас

Про матеріал

Розробка конспекту уроку з музичного мистецтва на тему "Симфонічна музика" в 5 класі (Кондратова).

Мета: навчальна: поглибити знання учнів про професійну музику, ознайомити учнів з поняттям «оркестр», різновидами оркестрів, поглибити знання учнів про творчість П.Чайковського; розвивальна: розвивати вміння учнів характеризувати музичні образи твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання музичних інструментів симфонічного оркестру; виховна: виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики, формувати ціннісне ставлення до природи, до мистецтва.

Обладнання: слайдова презентація, роздаткові картки, комп'ютер, мультимедійний проектор, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

Тема уроку:  Симфонічна музика.

Мета: навчальна:  поглибити знання учнів про професійну музику, ознайомити учнів з поняттям «оркестр», різновидами оркестрів, поглибити знання учнів про творчість П.Чайковського;  розвивальна:  розвивати вміння учнів характеризувати музичні образи твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання музичних інструментів симфонічного оркестру; виховна: виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики, формувати ціннісне ставлення до природи, до мистецтва.

Обладнання:  слайдова презентація, роздаткові картки, комп’ютер, мультимедійний проектор, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Музичне вітання

ІІ. Емоційне налаштування на урок.

Вправа «Корзинка настрою»

Учитель  Давайте з’ясуємо з яким настроєм та самопочуттям ви прийшли на сьогоднішній урок. Допоможуть нам у цьому кольори. Ось таблиця (слайд). У вас на партах є кольорові квіти. Оберіть квітку того кольору, який відповідає вашому настрою, самопочуттю на даний момент і заповніть нею корзинку.

Бачу, що стан у вас дещо збентежений. Протягом уроку будемо намагатися його поліпшити.

А урок  у нас буде незвичайний. Ми сьогодні подорожуватимемо країною Мистецтва. Тож я бажаю:

Хай на обличчях лиш усмішки сяють,

Натхнення і творчість в роботі бувають.

Талант і мудрість хай поряд ідуть,

В країну Мистецтва вони вас ведуть.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

Вправа «Інтелектуальна розминка» (метод «Незакінчене речення»)

  • Музику, яку створює композитор називають (професійною)
  • Музика призначена для виконання на музичних інструментах – це (інструментальна музика)
  • Інструментальна музика, створена за певним сюжетом, що відображається у спеціальній програмі або назві твору називають (програмною)
  • Інструментальну музику, яку виконує один інструмент називають (сольною)
  • Ансамбль із чотирьох музикантів – це (квартет)

ІV. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель.  Чи відомо вам, що таке оркестр? Чи пам’ятаєте як він звучить?

Пориньмо в море симфонічної музики та послухаймо казку.

Казка про музичні інструменти

Отже, сьогодні ми:

  • дізнаємося, що таке оркестр, з’ясуємо, які є різновиди оркестрів;
  • поглибимо знання про творчість П.Чайковського;
  • навчимося на слух розрізняти звучання музичних інструментів симфонічного оркестру;
  • створимо композиції на основі прослуханого твору.

А допоможе нам у цьому чарівна «диригентська паличка», а диригентом уроку буду я.

V. Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу

Учитель. Що ж означає слово «оркестр»?

Учитель торкається диригентською паличкою учня

Учень-доповідач. Історична довідка

  • Слово «оркестр» походить від грецького «орхестра» - так за часів античної Греції називали майданчик перед театральною сценою, куди виходив хор. Згодом на цьому місці розташовувалася група музикантів – «оркестр». Через деякий час термін набув ширшого значення: ним почали позначати великий колектив музикантів-інструменталістів (слайд). Симфонічні оркестри виникли на початку ХVІІ ст., їх поява пов’язана з появою опери та інструментального концерту, що потребували значної кількості виконавців. Великий симфонічний оркестр сформувався в середині ХІХ ст. сьогодні у великому симфонічному оркестрі грають 50-75 виконавців.

Учитель Отже, оркестр – це колектив музикантів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів.

  • Існують декілька видів оркестрів: духовий, народних інструментів, камерний та симфонічний. (слайд)
  • Симфонічний оркестр – великий колектив музикантів, який виконує симфонічні музичні твори. (слайд)

Учитель. Ще за давніх часів зі збільшенням кількості музичних інструментів виникла потреба їх класифікувати. У Давньому Китаї музичні інструменти розподіляли за матеріалом, з якого вони виготовлені. Сьогодні найбільш поширена класифікація Еріха фон Хорнбостеля і Курта Закса, за якою інструменти поділяють за джерелом звуку.

Учитель торкається диригентською паличкою учня

Учень-доповідач. Класифікація інструментів симфонічного оркесту

  • Найчисельнішою є група струнно-смичкових інструментів, зокрема перші та другі скрипки, альти, віолончелі і контрабаси.

До групи дерев’яних духових інструментів належать флейти, гобої, кларнети, фаготи.

Група мідних духових інструментів – труби, валторни, тромбони, туба.

Групу ударних інструментів становлять литаври, трикутник, бубон, малий барабан, там-там, дзвони оркестрові, дзвоники, ксилофон, вібрафон.

Також до складу симфонічного оркестру належать: арфа, фортепіано, челеста.

Учитель. Роздивіться розташування інструментів у симфонічному оркестрі. (слайд)

Гра «Розкидані вітром»

На столах в учнів розкидані аркушики паперу з назвами інструментів симфонічного оркестру. За сигналом (диригентської палички) учні збирають їх по групах.

Впрва-енергізатор «Австралійський дощ»

Сприйняття музики

Учитель.

Настає чарівний час:

Музика іде до нас,

Та спочатку прийде тиша,

Тож сідайте всі зручніше,

Вуха треба готувати –

Гарну музику чекати.

  • Сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю Петра Ілліча Чайковського.

Учитель торкається диригентською паличкою учня.

Учень-доповідач.

  • Петро Чайковський мав українське коріння. Його дід, Петро Чайка був родом з Полтавщини, навчався у Київській академії.
  • Інформація про творічсть П.Чайковського

Учитель. Зараз послухаємо «Вальс квітів» П.Чайковського. Ваше завдання:

  • звернути увагу на засоби виразності твору, звучання інструментів.

Сприймання учнями твору «Вальс квітів» П.Чайковського з відео супроводом. Змах диригентської палички.

Аналіз прослуханого твору

  • Який оркестр виконував вальс? Звучання яких інструментів вдалося розпізнати?
  • Охарактеризуйте засоби виразності цього твору: темп, мелодія, динаміка.

Хвилинка гарного настрою

Учитель. А зараз поверніться один до одного. Зігрійте свого сусіда посмішкою. Заплющте очі. Уявіть, що ви – квітка. Тепле весняне сонечко гріє вашу голівку-квіточку. Ви посміхнулися сонечку, простягли до нього свої листочки, розкрили пелюстки назустріч весні і … прокинулися.  

Творче завдання (арт-терапія - колаж)

Учитель. Спробуйте відтворити свої враження від прослуханого твору у композиції «Вальс квітів».

Учитель. Ці композиції подаруйте своїм матусям, адже незабаром жіноче свято – 8 Березня.

Вокально-хорова робота

Учитель. Мама, матінка, матуся… скільки спогадів і тепла викликає людина, яка завжди для нас найближча, найдорожча, найкраща, наймиліша.

Композитор і виконавець Наталія Май присвятила своїй мамі і всім матерям України пісню «Червона калина». Послухаймо її.

Перегляд відео кліпу «Червона калина»

Аналіз твору

  • Про що розповідає ця пісня?
  • Ця пісня професійна чи народна?

Учитель. Перш ніж розучувати пісню, давайте розігріємо свій голосовий апарат.

Вправи для дихання: «М’яч», «Коники»

Вокальна розспівка

Розучування першого куплету і приспіву пісні «Червона калина»

IV. Узагальнення вивченого матеріалу.

Рефлексія.

  • Що таке оркестр? Які види оркестрів ви знаєте?
  • Який твір у виконанні симфонічного оркестру звучав на уроці? Назвіть його автора.
  • Розкажіть, які інструменти входять до складу симфонічного оркестру.
  • Хто такий диригент?

Підсумок уроку

Багатогранні темброві можливості різних груп музичних інструментів симфонічного оркестру допомагають композиторові реалізувати свої творчі задуми, виконавцеві – донести свою художню майстерність, а слухачеві – отримати естетичне задоволення від прослуховування та сприйняття музичних творів.

Оцінювання

Всі ви, діти, молодці!

Гарно працювали,

Але дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок пора кінчати

І іти відпочивати.

Домашнє завдання

Підготуйте музичний дарунок своїй матусі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 жовтня 2018
Переглядів
6660
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку