Розробка конспекту уроку з музичного мистецтва на тему "Симфонічна музика" в 5 класі (Кондратова).
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про професійну музику, ознайомити учнів з поняттям «оркестр», різновидами оркестрів, поглибити знання учнів про творчість П.Чайковського; розвивальна: розвивати вміння учнів характеризувати музичні образи твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання музичних інструментів симфонічного оркестру; виховна: виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики, формувати ціннісне ставлення до природи, до мистецтва.
Обладнання: слайдова презентація, роздаткові картки, комп'ютер, мультимедійний проектор, фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований.
Тема уроку: Симфонічна музика.
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про професійну музику, ознайомити учнів з поняттям «оркестр», різновидами оркестрів, поглибити знання учнів про творчість П.Чайковського; розвивальна: розвивати вміння учнів характеризувати музичні образи твору у виконанні оркестру, розрізняти на слух звучання музичних інструментів симфонічного оркестру; виховна: виховувати інтерес до інструментальної оркестрової музики, формувати ціннісне ставлення до природи, до мистецтва.
Обладнання: слайдова презентація, роздаткові картки, комп’ютер, мультимедійний проектор, фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Музичне вітання
ІІ. Емоційне налаштування на урок.
Вправа «Корзинка настрою»
Учитель Давайте з’ясуємо з яким настроєм та самопочуттям ви прийшли на сьогоднішній урок. Допоможуть нам у цьому кольори. Ось таблиця (слайд). У вас на партах є кольорові квіти. Оберіть квітку того кольору, який відповідає вашому настрою, самопочуттю на даний момент і заповніть нею корзинку.
Бачу, що стан у вас дещо збентежений. Протягом уроку будемо намагатися його поліпшити.
А урок у нас буде незвичайний. Ми сьогодні подорожуватимемо країною Мистецтва. Тож я бажаю:
Хай на обличчях лиш усмішки сяють,
Натхнення і творчість в роботі бувають.
Талант і мудрість хай поряд ідуть,
В країну Мистецтва вони вас ведуть.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
Вправа «Інтелектуальна розминка» (метод «Незакінчене речення»)
ІV. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Чи відомо вам, що таке оркестр? Чи пам’ятаєте як він звучить?
Пориньмо в море симфонічної музики та послухаймо казку.
Казка про музичні інструменти
Отже, сьогодні ми:
А допоможе нам у цьому чарівна «диригентська паличка», а диригентом уроку буду я.
V. Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу
Учитель. Що ж означає слово «оркестр»?
Учитель торкається диригентською паличкою учня
Учень-доповідач. Історична довідка
Учитель Отже, оркестр – це колектив музикантів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів.
Учитель. Ще за давніх часів зі збільшенням кількості музичних інструментів виникла потреба їх класифікувати. У Давньому Китаї музичні інструменти розподіляли за матеріалом, з якого вони виготовлені. Сьогодні найбільш поширена класифікація Еріха фон Хорнбостеля і Курта Закса, за якою інструменти поділяють за джерелом звуку.
Учитель торкається диригентською паличкою учня
Учень-доповідач. Класифікація інструментів симфонічного оркесту
До групи дерев’яних духових інструментів належать флейти, гобої, кларнети, фаготи.
Група мідних духових інструментів – труби, валторни, тромбони, туба.
Групу ударних інструментів становлять литаври, трикутник, бубон, малий барабан, там-там, дзвони оркестрові, дзвоники, ксилофон, вібрафон.
Також до складу симфонічного оркестру належать: арфа, фортепіано, челеста.
Учитель. Роздивіться розташування інструментів у симфонічному оркестрі. (слайд)
Гра «Розкидані вітром»
На столах в учнів розкидані аркушики паперу з назвами інструментів симфонічного оркестру. За сигналом (диригентської палички) учні збирають їх по групах.
Впрва-енергізатор «Австралійський дощ»
Сприйняття музики
Учитель.
Настає чарівний час:
Музика іде до нас,
Та спочатку прийде тиша,
Тож сідайте всі зручніше,
Вуха треба готувати –
Гарну музику чекати.
Учитель торкається диригентською паличкою учня.
Учень-доповідач.
Учитель. Зараз послухаємо «Вальс квітів» П.Чайковського. Ваше завдання:
Сприймання учнями твору «Вальс квітів» П.Чайковського з відео супроводом. Змах диригентської палички.
Аналіз прослуханого твору
Хвилинка гарного настрою
Учитель. А зараз поверніться один до одного. Зігрійте свого сусіда посмішкою. Заплющте очі. Уявіть, що ви – квітка. Тепле весняне сонечко гріє вашу голівку-квіточку. Ви посміхнулися сонечку, простягли до нього свої листочки, розкрили пелюстки назустріч весні і … прокинулися.
Творче завдання (арт-терапія - колаж)
Учитель. Спробуйте відтворити свої враження від прослуханого твору у композиції «Вальс квітів».
Учитель. Ці композиції подаруйте своїм матусям, адже незабаром жіноче свято – 8 Березня.
Вокально-хорова робота
Учитель. Мама, матінка, матуся… скільки спогадів і тепла викликає людина, яка завжди для нас найближча, найдорожча, найкраща, наймиліша.
Композитор і виконавець Наталія Май присвятила своїй мамі і всім матерям України пісню «Червона калина». Послухаймо її.
Перегляд відео кліпу «Червона калина»
Аналіз твору
Учитель. Перш ніж розучувати пісню, давайте розігріємо свій голосовий апарат.
Вправи для дихання: «М’яч», «Коники»
Вокальна розспівка
Розучування першого куплету і приспіву пісні «Червона калина»
IV. Узагальнення вивченого матеріалу.
Рефлексія.
Підсумок уроку
Багатогранні темброві можливості різних груп музичних інструментів симфонічного оркестру допомагають композиторові реалізувати свої творчі задуми, виконавцеві – донести свою художню майстерність, а слухачеві – отримати естетичне задоволення від прослуховування та сприйняття музичних творів.
Оцінювання
Всі ви, діти, молодці!
Гарно працювали,
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок пора кінчати
І іти відпочивати.
Домашнє завдання
Підготуйте музичний дарунок своїй матусі.