Мета: формувати предметні компетентності: вчити створювати пейзажну замальовку, використовуючи якісні прикметники, дієприкметники, прислівники, розвивати логічне, образне мислення, художнє сприйняття творів образотворчого мистецтва, культуру мовлення школярів, їх творчі здібності, сприяти вихованню любові до рідної мови, краю.
Тема. Складання пейзажної замальовки з використанням якісних прикметників, дієприкметників, прислівників.
Мета: формувати предметні компетентності: вчити створювати описи природи, використовуючи якісні прикметники, дієприкметники, прислівники, розвивати вміння зв'язно, послідовно викладати думки; сприяти вихованню любові до рідної мови, мистецтва, краю, а також усвідомленню необхідністі дбайливого ставлення, до природи; формувати ключові компетентності:
1. Спілкування державною мовою: володіти всіма вилами мовленнєвої діяльності.
2. Інформаційну: застосовувати інформаційно-комунікаційні технології, алгоритмічне мислення.
3. Комунікаційну: формувати мовленнєву компетентність особистості, вміти доводити власну позицію.
4. Уміння навчатися впродовж життя: здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок.
5.Соціальну і громадянську: уміння працювати з іншими на результат.
6. Загальнокультурну грамотність: глибоке розуміння власної ідентичності.
Тип уроку: розвиток мовлення.
Елементи технологій: ІКТ, формування творчої особистості.
Засоби навчання:засоби ІКТ, роздатковий матеріал.
Попередня робота: екскурсія у дендропарк.
Завдання: зібрати лексичний матеріал, який можна використати для створення пейзажної замальовки, зробити нотатки.
Епіграф Йде весна-королева по світу
І співає на всі голоси,
Та заквітчує землю прогріту,
Творить дивні картини краси.
Н. Красоткіна
Хід уроку
І. Організаційний етап.
1.1. Привітання.
1.2.Читання вчителем епіграфа до уроку:
-Які ключові слова можете виділити у висловлюванні? Як воно може бути пов'язане з темою сьогоднішнього уроку?
ІІ. Етап актуалізації потрібного навчального досвіду.
- Чи подобається вам бувати нашому дендропарку?
- Що ви відчуваєте при цьому?
- Пропоную оновити у пам’яті враження за допомогою відео .
Комунікативний практикум
-Розкажіть ланцюжком, що вас найбільше вразило у дендропарку.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Отож сьогодні ми поговоримо з вами про природу, зокрема про пейзаж. Адже навіть у найпрекрасніших своїх мріях людина завжди уявляє природу.
-Що ж таке замальовка?
- За визначенням шкільного тлумачного словника, замальовка - це начерк з натури, що відтворює побачене в живопису, в музиці, в літературі.)
1.У живописі замальовка - те саме. що і малюнок. МАЛЮНОК - намальоване зображення. відтворення чого-небудь.
2.Замальовка — найбільш компактний жанр художньої публіцистики, у якому висловлені враження автора від події, поєднані інформаційність і образність, ескіз з натури.
Замальовка – текст-опис з елементами міркування й оповіді.
Отже, пейзажна замальовка --- зображення природи (в живописі, музиці, літературі).
Ознаки
- Виразність
- Експресивність
- Асоціативне мислення
- А що ж таке пейзажна замальовка? (Пейзажна замальовка - це зображення природи в різних видах мистецтва.)
- Наша мета - підготуватися до написання пейзажної замальовки на тему «У дендропарку»,
відшукати в природі парку ознаки весни; підібрати яскраві, образні слова для їх опису.
ІV. Етап формування практичних умінь і навичок та способів виконання дій. Збір фактичного матеріалу до твору.
Вправа «Мелодія веде»
-А ось як зобразив весну за допомогою музики італійський композитор Вівальді. Послухаємо його композицію «Весна» з циклу «Пори року». Уявіть, що ви чуєте весняні голоси, вдихаєте чисте прохолодне повітря.
-Які картини малювала ваша уява під звуки цієї красивої мелодії?
(Учні розповідають про свої відчуття.)
Дендропарк у творчості художників Кропивницького.
(Розповідь про весняний пленер, перегляд картин ).
Малювання під відкритим небом називають пленером.
- Замальовка відрізняється від начерку?(Її виконання може бути дуже деталізованим.)
- Які кольори переважають на картинах?
- Чи можна у малюнку передати вітер? Як?
- Яку пору року ви любите найбільше?
-Яка погода вам подобається? (Дощова, вітряна, сонячна).
-Для того, щоб скласти замальовку, яа буде відображати стан природи навесні, необхідно правильно використовувати прикметники, якісні, дієприкметники та прислівники.
Повторення вивченого про частини мови, виконаня розподільної вправи.
Вправа «Весна»
Прикметники Дієприкметники Прислівники
Вкритий, веселий, барвисто, голосний, навесні, навкруги, яскравий, ніжний, тихо, розбуджений, чистий, привабливо, чудово, червоні.
Вправа «Читальна зала» (Робота з текстом на картках.)
-Мальовнича природа України не може залишити байдужою жодну людину, здатну сприймати прекрасне, а тим більше поетів, душа яких відкрита для всього тонкого, красивого.
Прочитайте поезії Н. Красоткіної, знайдіть та надпишіть прикметники, прислівники та дієприкметники.
А в природі вже пахне весною,
Аромат той приємний для всіх.
Білий сніг не лежить вже горою,
А джерельцем співочим побіг.
Щоб очистити землю й омити,
Та прокласти шляхи для весни.
Хоч зима й завертає сердито,
Та весна вже приходить у сни.
Йде весна-королева по світу
І співає на всі голоси,
Та заквітчує землю прогріту,
Творить дивні картини краси.
Вдихаю ніжний аромат весни
Весна! Весна! Це несказанне диво!
Уся заквітчана, весела, запашна.
Вона буває тепла й вередлива,
Красива, незрівнянна і ясна.
Я насолоджуюся дивною красою,
Вдихаю ніжний аромат весни.
Захоплююсь казковою порою,
Що будить почуття, заходить в сни.
Бо ж після холодів — чарівні квіти!
Земля ще гола, а вони в цвіту.
Легкі, тендітні, мов маленькі діти,
Й несуть у серце радість непросту,
Що заворожує, чарує, надихає…
Дарує веселкові кольори.
І красивіше в світі не буває,
Як дні під сонцем й тихі вечори…
Н. Красоткіна
- Про що ця поезія?
-Які художні засоби вжив поет у своєму вірші? Підкресліть.
-Діти, а в чому полягає особливість саме нашого дендропарку? Що вирощують тут у великій кількості? (Квіти. Тюльпани). Поговоримо про цю чудову квітку.
-Погляньте на фото тюльпанів та спробуйте за довідкою підібрати якісні прикметники, дієприкметники та прислівники. Запишіть у зошити.
V .Написання пейзажної замальовки в чернетках.
-Пропоную вашій увазі зразок учнівського твору.
Для занурення в атмосферу природи парку учні переглядають відеоролик.
( Відновлюємо в пам’яті картини пейзажу.)
VІ. Етап корекції набутого навчального досвіду
Лексико – граматичне редагування чернетки.
VІІ. Підсумковий етап
1. Вправа «Незакінчене речення»
- На уроці для мене найбільш цікавим було…
- Я зробив висновок, що…
VІІІ. Домашнє завдання. Дописати замальовку.