Конспект уроку, 8 клас
Тема уроку. Словосполучення. Будова й види словосполучень за способом вираження головного слова.
Мета уроку: поглибити знання учнів про словосполучення як синтаксичну одиницю, його будову; формувати вміння визначати змістовний і граматичний зв'язок між словами у словосполученні; навчити визначати види словосполучень за приналежністю головного слова до певної частини мови, виконувати синтаксичний розбір словосполучень; формувати уміння знходити словосполучення в реченнях, конструювати та редагувати словосполучення; розрізняти типи словосполучень за будовою; розвивати образне та логічне мислення; виховувати самостійність, любов до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу
Обладнання: презентація до теми даного уроку.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Емоційне налаштування на урок.
Вправа «Метелики»(Слайд 3).
Метелик — символ душі. У Давній Греції Психея, богиня, яка була втіленням душі, зображувалася у вигляді метелика або дівчини з крильцями метелиика. Слово психе перекладається і як «душа», і як «поидих», і як «метелик». Метелики допоможуть визначити провідну рису вашого характеру.
(Учням пропонуються на вибір малюнки з різнокольоровими метеликами — синім, зеленим, червоним, жовтим. Кожен обирає малюнок метелика, який йому найбільше імпонує.)
• Для ацтеків метелик був символом бога Тлалока. Тлалок — бог води. Ацтеки вважали, що тільки сині метелики мали доступ до небесних володінь і могли сповіщати Тлалока про необхідність життєдайних дощів на землі.
У тих, хто вибрав метелика синього кольору, провідна риса характеру — життєлюбство.
• У Японії метелик — символ щастя. У кожній японській оселі має бути зображення метелика. Коли до помешкання залітає метелик, його мешканці страшенно радіють. Адже це означає, що родині невдовзі пощастить.
Ті, кому сподобався метелик зеленого кольору, уміють відчувати себе щасливими.
• Північноамериканські індіанці черокі вірили, що метелики — це духи вогню, які народжуються в полум’ї і йдуть у полум’я.
Якщо ваш вибір — червоний метелик, ви — експресивна натура (виражає внутрішні якості, почуття, переживання).
• У Китаї одним із найулюбленіших танців є «Танець метеликів». Китайці вірять, що саме метелики приносять людям гарні сни.
Якщо вам сподобався жовтий метелик, мрійливість — провідна риса вашого характеру.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отже, сьогодні ми говоритимемо про осінь – найчарівнішу пору року. Можливо, ви здогадалися, над чим сьогодні будемо працювати, що вивчатимемо.
ІІІ. Оголошення теми , визначення учнями завдань уроку.
Запишіть тему нашого уроку «Словосполучення. Будова й види словосполучень за способом вираження головного слова». Розпочинаємо вивчати новий розділ «Синтаксис і пунктуація», а саме словосполучення й речення.
Інтерактивна вправа «Очікування»
Визначте завдання, яких ми маємо досягти протягом уроку.
Проблемне запитання.
— Як правильно сказати: зошит по фізиці чи зошит з фізики, хворіти грипом чи хворіти на грип, бігати по вулицям чи бігати вулицями?
— Чому у вас виникають труднощі та різні думки?
Слово вчителя. Щоб знайти відповіді на ці та інші запитання, ми будемо вивчати тему «Словосполучення».
ІV. Актуалізація опорних знань
Бесіда:
- Що називається словосполученням?
- Що не є словосполученням?
Проблемне завдання Слайд №5
Зіставте сполучення слів у трьох колонках. Поясніть, чому лише сполучення слів третьої колонки можна вважати словосполученнями.
Завітала осінь. |
Сонечко й дощик. |
Теплий день. |
Осипаються листочки. |
Дуби та клени. |
Яскрава осінь. |
А чи можна сполучення слів біля лісу, над деревами вважати словосполученням?
Отже, саме над цим та іншими важливими питаннями ми маємо сьогодні попрацювати, поглибити свої знання з цієї теми, адже саме зі словосполучень складається речення, а вже з речень – текст.
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.Слайд 7-13
2. Бесіда:
- Що нового ви дізналися про словосполучення?
- Які бувають типи словосполучень за будовою?
- Назвіть види словосполучень за способом вираження головного слова.
- Як поєднуються слова в словосполученні? (За змістом і граматично)
VІ. Закріплення знань, умінь та навичок.
Вітер, пахне, урожай, жовтень, праворуч.
2. Гра «Четверте зайве» (Слайд №16)
У кожному рядку знайти сполучення слів, що не є словосполученнями.
Робота з підручником.
Вправа 43.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §3 , виконати вправу 42 .
VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
Рефлексія Гра « Мікрофон»
- Що таке словосполучення? З чого воно складається?
- Які сполучення слів не вважаються словосполученнями?
- Які є види словосполучень за будовою і за головним словом?