Презентація " Односкладні речення.Неповні речення".

Про матеріал
Мета уроку : узагальнити та систематизувати теоретичні знання про односкладні й неповні речення; удосконалювати вміння визначати вид односкладного речення, відрізняти неповні речення від односкладних і повних двоскладних.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Односкладні речення . Неповні речення. Повторення

Номер слайду 3

Односкладні реченняпідмет присудок називні(Літній ранок.) означено-особовінеозначено-особовіузагальнено-особовібезособові

Номер слайду 4

Означено-особовіМожна визначити особу(я,ти,він,вона,ми)Часто використовуємо дієслова наказового способу. Відпочинь! Люблю це. Неозначено-особовіТочно не можна сказати , хто саме виконує дію. Минулий час у множиніНавесні викопали криницю. Узагальнено-особовіДія стосується всіх-всіх людей,часто це прислів`я чи афоризми*Хоч вовком вий.*Афори́зм — короткий, дуже влучний, оригінальний вислів, що виражає узагальнену думку у виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми. Борітеся — поборете (Т. Шевченко)БезособовіНемає суб`єкта,дія сама по собі робиться Часті слова:треба,немаєБезособова форма –но,- тоІнфінітив. Прислівник+дієслівна зв`язка(було)Доволі мовчати!

Номер слайду 5

Іду поміж люди. Друга у скруті пізнають. На Різдво часто ходять у гості. Виклик розпочато. Нема на світі правди. Сухе листя. Нова книга ,куплена щойно. Не варто звинувачувать когось. Не навчиш вовка орати. Працювали в саду. Означено-особове. Узагальнено-особове. Неозначено-особове. Безособове. Безособове. Називне. Називне. Безособове. Узагальне-особове. Неозначено-особове

Номер слайду 6

Цінуй моменти. Щиро кохай. Щиро посміхайся. Вдихай життя. Заборонено. Не притулятися. Входу немає. Тільки вихід. Дотримуйтесь дистанцій. Означено-особове. Означено-особове. Означено-особове. Означено-особове. Безособове. Безособове. Безособове. Називне. Означено-особове

Номер слайду 7

Квіти у вазі. Тут посилки. Добро всередині. Якщо є обставина поряд з підметом, то воно стає двоскладним і неповним

Номер слайду 8

Неповними називаються речення, в яких пропущено один чи більше необхідних членів, але їх можна встановити з попереднього (наступного) речення або із ситуації спіл­кування: Пташка радіє весні, а дитя―матері. Вони реготались, мов діти. Вона — тонко і дзвінко, як молода дівчина, він — грубіше, передчасним баском двадцятилітнього парубка(М. Коцюбинський). Пропускатися можуть як головні, так і другорядні члени речення. Наша пісня більше з болю. Такої іншої [пісні] нема. Сонце зігріває повітря, а друг ― душу [зігріває]. Неповні речення, як і повні, можуть бути поширеними і непоширеними, односкладними і двоскладними, а також частинами складного речення. Ранні пташки росу п’ють, а пізні [пташки] сльози ллють. Не вчи орла літати, а солов’я [не вчи] співати.

Номер слайду 9

Якщо на місці пропущеного члена речення робиться пауза, то на письмі вона позначається тире. Наприклад: Сталь гартується в огні, а людина — в труді (Нар. творчість). Тире ставиться на місці пропущеного присудка: 1) якщо це частина складного речення (присудок пропущено, щоб уникнути повторів): Лагідні слова роблять при­ятелів, а наклепи — ворогів (Нар. Творчість); 2) якщо речення зрозуміле без присудка (його відсутність посилює емоційний вплив речення, бо логічний наголос переходить на підмет або другорядний член): Для мене — цілий світ в твоїх очах (І. Кочерга). Як різновид неповних речень в українській мові вживаються речення, у яких відсутні головні та другорядні члени речення і думка виражається за допомогою часток та вигуків, так звані слова-речення. Такі речення виражають ствердження або заперечення, згоду чи незгоду, емоційну оцінку почутого. Наприклад: Так! Тепер не могло бути сумніву — жнива починаються (Ю. Збанацький); А присягу забув? — Ні (І. Франко)

Номер слайду 10

Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова – завзятих ворогів. Сонце зігріває повітря, друг — душу. Пробуй золото вогнем, а дружбу - грішми. Виключити з життя дружбу - це все одно, що позбавити світ сонячного світла. Небо дасть дощу, а земля – зерна. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба.

Номер слайду 11

Держи хліб на обід, а слово держи на одвіт. Пташка радіє весні, а дитина радіє матері. Повний колос до землі гнеться, а порожній колос догори пнеться. Один розум добре, а два розуми краще. Порожня бочка гучить, а повна бочка мовчить. Зима багата снігами, а осінь багата снопами. Не місце красить людину, а людина красить місце. Зимою роблять сани, а взимку роблять віз. (Нар. творч.)Перебудуй повні речення у неповні

pptx
Додано
15 жовтня 2023
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку