Конспект уроку на тему "Співає хор" 6 клас

Про матеріал

Мета: ознайомити з особливостями хорової музики, видами хорів та хоровими партіями, ознайомити учнів з розташуванням голосів в хоровому колективі на сцені, запам'ятати характеристику тембрів голосів, ознайомити учнів з творчістю А. Веделя, С. Рахманінова. Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та надавати характеристику засобам музичної виразності творів та розвивати вміння на слух розпізнавати тембри співочих голосів. Виховувати інтерес до слухання класичної хорової музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів А. Веделя, С. Рахманінова.

Основні поняття для засвоєння: види хорів, хорова партія, розташування голосів на сцені, характеристика тембрів голосів.

Твори, що вивчаються на уроці: А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору. С. Рахманінов. «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору. «Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).

Перегляд файлу

Конспект уроку на тему:

«Співає хор»

Музичне мистецтво в 6 класі (Кондратова Л. Г.)

Вчитель: Грабовецька М. М.

Мета:  ознайомити з особливостями хорової музики, видами хорів та хоровими партіями, ознайомити учнів з розташуванням голосів в хоровому колективі на сцені, запам'ятати характеристику тембрів голосів, ознайомити учнів з творчістю А. Веделя, С. Рахманінова. Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та надавати характеристику засобам музичної виразності творів та розвивати вміння на слух розпізнавати тембри співочих голосів. Виховувати інтерес до слухання класичної хорової музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів А. Веделя, С. Рахманінова.

Основні поняття для засвоєння: види хорів, хорова партія, розташування голосів на сцені, характеристика тембрів голосів.

Твори, що вивчаються на уроці: А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору.  С. Рахманінов. «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору.  «Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).

Хід уроку:

1. Організаційна частина

Вхід під пісню «Веселкова пісня». Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Основна частина

 Новий матеріал для засвоєння. Бесіда про види хорів.

Хорова енциклопедія розповість нам не тільки про видатних діячів хорового мистецтва, а й про велике розмаїття й типи хорів. Зайдімо на блог любителів хорового співу. Погляньте — тут ми знайдемо відповіді на декілька питань. . .

 Робота зі схемою.

ВИДИ ХОРІВ

1. Хорові колективи за складом виконавців:

·         Чоловічий — складається з тенорів (І та II партії) і басів (баритони й баси).

·       Жіночий — складається із сопрано й альтів (поділяються на І та II партії).

·       Дитячий — поділяється на сопрано (дисканти) й альти.

·       Хор хлопчиків та юнаків — хлопчики поділяються на дисканти й альти, юнаки — на тенори та баси.

·       Мішаний — поділяється на сопрано, альти, тенори та баси (можуть бути поділені на баритони та баси).

2. Хорові колективи за кількістю виконавців:

·       Малий (мінімальна кількість — 12 осіб) — виконує переважно камерні хорові твори, зазвичай малої форми.

·       Середній (25-35 осіб) — виконує складніші твори.

·       Великий (50—60 осіб) — виконує будь-які хорові твори.

·       Хоровий масив (60—120 осіб) — використовується переважно в оперних театрах.

·       Зведений хор (від кількасот осіб) — використовується для виконання урочистих творів.

3. Хорові колективи за манерою співу:

·       Академічний хор.

·       Народний хор.

4. Хорові колективи за статусом:

·       Професійний — складається із професійних співаків та веде регулярну концертну діяльність.

·       Аматорський — об'єднує людей, для яких спів у хорі — це хобі (при палацах культури, клубах, організаціях, навчальних закладах).

·       Церковний — бере участь у церковних службах.

·       Навчальний — існує в музичних навчальних закладах (консерваторіях, музичних училищах, інститутах мистецтв тощо).

·       Оперний — бере участь в оперних спектаклях.

Основні хорові партії мають свої назви:

жіночі: сопрано, альти;

чоловічі: тенори й баси. 

Музичний словничок

Основні види хорових колективів: за складом – чоловічий, жіночий, дитячий (а також хлопчиків або юнаків), мішаний; за кількістю – малий, середній, великий, зведений; за манерою співу – академічний, народний, естрадний.

Послухаймо музику разом з нашими друзями на фестивалі хорового мистецтва у Києві.

 

Музичне сприймання.

А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору; С. Рахманінов. Хор «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору.

Аналіз музичних творів.

1. Розкажіть про особливості виконання прослуханих творів.

2. Спробуйте визначити види хорових колективів за складом виконавців.

3. У якій манері виконується кожен твір?

4. Охарактеризуйте засоби виразності цих творів (темп, лад, динаміку, регістр).

5. Чи можна «побачити» музичний образ, який створили композитор і виконавці?

6. Спробуйте порівняти ці твори: що в них спільного та відмінного.

 Відомості про авторів хорових творів.

Артем Лук'янович ВЕДЕЛЬ (1767-1808)

Український композитор, диригент, співак, скрипаль. Його твори тривалий час були заборонені й поширювалися в рукописах, проте їх знали й виконували, незважаючи на заборону. На сьогодні відомо близько 80 музичних творів, серед них 31 хоровий концерт, шість тріо (зокрема «Покаянія отверзи ми двери»), дві літургії Іоанна Златоустого, Всеношна та один світський кант. Більшість концертів Веделя написані на слова псалмів, зазвичай благального, скорботного характеру, в яких розповідається про тяжку долю людини, котрій допікають злі сили. Композитор дотримувався традицій партесного співу. Концерти багаточастинні (зазвичай складаються з трьох чи чотирьох частин), мають спільну тематику. Мелодика Веделя виразна, охоплює значний діапазон і тісно пов'язана зі словом, а зв'язки з давньоукраїнською монодією та українським фольклором надають їй наспівного характеру.

Сергій Васильович РАХМАНІНОВ (1873-1943)

Російський композитор, піаніст і диригент. У його доробку є багато вокальних та хорових творів: понад 80 романсів, вокально-симфонічні поеми «Дзвони»,«Весна»та інші. Особливої уваги заслуговують хорові духовні композиції композитора: шестиголосний мотег –«Deusmeus», духовний концерт «В молитвах неусыпающую Богородицу» (1893 р. ), «Літургія св. Іоанна Златоуста» та відомий твір духовної музики «Всенощное бдение» (1915 р. ) та інші.

Творчий шлях Сергія Рахманінова неодноразово перетинався з культурно-мистецьким життям Києва та інших міст України. Наприклад, у 1893 році, перебуваючи в Україні, композитор диригував своєю першою оперою — «Алеко». Композитора дуже зацікавила поезія Т. Шевченка, на вірші якого він згодом написав романси (у вільному перекладі російського поета Олексія Плещеева) — «Дума» і «Полюбила я на печаль свою» та інші.

Твори С. Рахманінова, які втілюють в оригінальній формі церковний спів російської православної церви, написані для мішаного хору і виконуються без музичного супроводу.

 

 

Музична фізкультхвилинка

 Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.

Розучування пісні.

«Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жиііінського).

Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.

 Виконання творчого завдання до виконання пісні.

Мелодія пісні має не тільки танцювальний характер, а й певні особливості руху мелодії та ритму. Оберіть музичний інструмент та створіть з друзями ритмічний супровід до пісні.

Перша група буде створювати однаковий ритм (остинато) за допомогою ніг та рук. Дві перші ноти вистукуйте ногами П, одну ноту плескайте у долоні І. Вийде ось так: П І

3. Підсумок уроку

Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

·       Який настрій викликала у вас музика, що звучала на хоровому фестивалі?

·       3 якими різновидами хорів ми ознайомилися? Що вам запам'яталося?

·       Які музичні твори виконували видатні хорові колективи?

·       В чому особливість звучання церковного хору?

·       Які хорові голоси бувають у хорі?

·       Чий образ ми бачили на іконі та почули в музиці? Розкажіть.

·       Який хоровий твір вам запам'ятався найбільше? Чому?

 Домашнє завдання.

Послухайте хорові композиції. Хто їх виконує? Пригадайте прізвища композиторів, які писали хорові твори.

 

 

docx
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
5381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку