Пропоную на ваш розсуд розробку уроку (план-конспект) для 6-го класу на тему: "Суспільна організація (рід – плем'я – община) та організація влади (народні збори – рада старійшин – вождь) за первісних часів".
Тема уроку: Суспільна організація (рід – плем’я – община) та організація влади (народні збори – рада старійшин – вождь) за первісних часів.
Мета уроку: – ознайомити учнів з суспільною організацією за первісних часів;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна презентація, ноутбук, проектор.
Основні поняття і терміни: «рід», «плем’я», «община», «табу», «вождь», «рада старійшин».
Очікувані результати.
По завершенню уроку учні зможуть:
Хід уроку
І Організаційний момент уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель повідомляє учням тему і план уроку
ІІІ Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування учнів:
1. Назвіть основні риси привласнювального господарства.
2. Назвіть заняття первісної людини, які слід відносити до привласнювальних.
3. Які нові способи обробки каменю винайшла людина.
4. Що називають першим суспільним поділом праці?
IV Вивчення нового матеріалу
План
1. Розповідь учителя
Проблема зародження перших суспільних утворень в історії людства є надзвичайно складною, дискусійною. Свого часу ще Арістотель вважав, що родина (сім’я) – це первісна природна форма людської організації. Відповідно вищою формою цієї організації було поселення як зв’язок певної кількості сусідських сімей, а власне їх об’єднань і утворює найдосконалішу суспільну організацію – державу.
Найдавніші первісні людські об’єднання – це об’єднання, які виникають на грунті кровного зв’язку.
В сучасній історичній науці прийнято таку періодизацію форм суспільної організації первісних людей:
2. Розповідь учителя
Первісні часи характеризується відсутністю політичної влади та державних інститутів. Суспільні відносини в цей період регулюються звичаями, традиціями, загальним осудом чи похвалою, обрядами та табу. Всі члени первісного суспільства були рівні, однак ознаки влади все ж проявлялися: члени суспільства підпорядковувалися старійшинам, вождям (очільникам племені). Вождя обирала рада старійшин – група особин, яка стояла на чолі роду і користувалася неабияким авторитетом, повагою.
Важливі питання господарського та військового життя вирішувалися на племінних зібраннях. Склад їх спочатку невпорядкований (і чоловіки і жінки), але згодом участь в них обмежується колом певних осіб – дорослих чоловіків.
Таким чином утворені складні соціальні відносини (народні збори – рада старійшин – вождь) заклали підвалини ієрархічності суспільства та формували структуру влади протодержавного рівня.
V Закріплення набутих знань
1. Розташуйте в хронологічній послідовності:
А) плем’я;
Б) людське стадо;
В) родова община;
Г) сусідська община.
2. Охарактеризуйте основні форми суспільної організації первісних людей.
VІ Підсумки уроку
Учитель підбиває підсумки уроку та оцінює роботу учнів.
VІІ Домашнє завдання
1) опрацювати відповідний параграф підручника;
2) написати міні-твір на тему: «Чого не вміє сучасна людина в порівнянні з первісною?»