"Конспект уроку на тему "Суспільна організація (рід – плем’я – община) та організація влади (народні збори – рада старійшин – вождь) за первісних часів""

Про матеріал

Пропоную на ваш розсуд розробку уроку (план-конспект) для 6-го класу на тему: "Суспільна організація (рід – плем'я – община) та організація влади (народні збори – рада старійшин – вождь) за первісних часів".

Перегляд файлу

Тема уроку:  Суспільна організація (рід – плем’я – община) та організація влади  (народні збори – рада старійшин – вождь) за первісних часів.

Мета уроку: – ознайомити учнів з суспільною організацією за первісних часів;

  • з’ясувати сутність ключових термінів і понять з означеної теми;
  • розвивати вміння учнів логічно і системно мислити, аналізувати й узагальнювати матеріал, обґрунтовувати свою відповідь;
  • сприяти систематизації та поглибленню знань з історії;
  • удосконалювати навики самостійної роботи з підручником і картою;
  • виховувати доброзичливе ставлення до людей, культуру мовлення, толерантність, демократизм, порядність, інтерес до історії, повагу до минулого народів світу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, мультимедійна презентація, ноутбук, проектор.

Основні поняття і терміни: «рід», «плем’я», «община», «табу», «вождь», «рада старійшин».

Очікувані результати.

По завершенню уроку учні зможуть:

  • пояснювати сутність ключових історичних термінів і понять;
  • давати загальну характеристику означеному періоду;
  • розповідати про основні форми організації первісних людей.

Хід уроку

І Організаційний момент уроку

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель повідомляє учням тему і план уроку

ІІІ Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування учнів:

1. Назвіть основні риси привласнювального господарства.

2. Назвіть заняття первісної людини, які слід відносити до привласнювальних.

3. Які нові способи обробки каменю винайшла людина.

4. Що називають першим суспільним поділом праці?

IV Вивчення нового матеріалу

План

  1. Сучасна періодизація суспільних форм організації первісних людей.
  2. Влада і соціальні норми у первісному суспільстві.

1. Розповідь учителя

 Проблема зародження перших суспільних утворень в історії людства є надзвичайно складною, дискусійною. Свого часу ще Арістотель вважав, що родина (сім’я) – це первісна природна форма людської організації. Відповідно вищою формою цієї організації було поселення як зв’язок певної кількості сусідських сімей, а власне їх об’єднань і утворює найдосконалішу суспільну організацію – державу.

Найдавніші первісні людські об’єднання – це об’єднання, які виникають на грунті кровного зв’язку.

В сучасній історичній науці прийнято таку періодизацію форм суспільної організації первісних людей:

  • людське стадо – це непостійна спільнота, яка виникає і розпадається в залежності від зовнішніх обставин;
  • рід – доісторична і ранньоісторична спільнота кровно пов’язаних нащадків одного предка;
  • плем’я – спільнота родів, що об’єднала схожих за походженням, мовою, вірою, звичаями тощо.

2. Розповідь учителя

Первісні часи характеризується відсутністю політичної влади та державних інститутів. Суспільні відносини в цей період регулюються звичаями, традиціями, загальним осудом чи похвалою, обрядами та табу. Всі члени первісного суспільства  були рівні, однак ознаки влади все ж проявлялися: члени суспільства підпорядковувалися старійшинам, вождям (очільникам племені). Вождя обирала рада старійшин – група особин, яка стояла на чолі роду і користувалася неабияким авторитетом, повагою.

Важливі питання господарського та військового життя вирішувалися на племінних зібраннях. Склад їх спочатку невпорядкований (і чоловіки і жінки), але згодом участь в них обмежується колом певних осіб – дорослих чоловіків.

Таким чином утворені складні соціальні відносини (народні збори – рада старійшин – вождь) заклали підвалини ієрархічності суспільства та формували структуру влади протодержавного рівня.

V Закріплення набутих знань

1. Розташуйте в хронологічній послідовності:

А) плем’я;

Б) людське стадо;

В) родова община;

Г) сусідська община.

2. Охарактеризуйте основні форми суспільної організації первісних людей.

VІ Підсумки уроку

Учитель підбиває підсумки уроку та оцінює роботу учнів.

VІІ Домашнє завдання

1) опрацювати відповідний параграф підручника;

2) написати міні-твір на тему: «Чого не вміє сучасна людина в порівнянні з первісною?»

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
20 лютого
Переглядів
133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку