Конспект уроку
Тема уроку: Теорія еволюції
Мета уроку:
• навчальна: ознайомити учнів з історією формування та становлення еволюційних поглядів, розглянути внесок у розвиток ідей еволюціонізму відомих учених; дізнатися положення теорії Чарльза Дарвіна.
• розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати, аналізувати та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями;
• виховна: виховувати відповідальне ставлення до вивчення біології та гордість за вклад вчених у вивчення біології.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи уроку:
• словесні: бесіда, розповідь, пояснення.
• наочні: використання презентації.
• практичні: розв’язування завдань, укладання опорного конспекту.
Терміни і поняття: еволюція, вид, видоутворення, популяція, природній добір, ламаркізм, дарвінізм, градація, спадкові і неспадкова мінливість, міжвидова та внутрішньовидова боротьба, рушійний, стабілізуючий і розриваючи добір.
Структура уроку:
I. Організаційний етап (1 хв.)
II. Актуалізація опорних знань (3 хв )
III. Мотивація навчальної діяльності учнів (4 хв)
IV. Повідомлення теми, мети і завдання уроку( 2 хв)
V. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
VI. Закріплення вивченого матеріалу (9 хв)
VII. Узагальнення і систематизація знань (2 хв)
VIII. Підведення підсумків уроку (2 хв)
IX. Повідомлення домашнього завдання (2 хв)
Хід уроку
I. Організаційний етап
Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.
II. Актуалізація опорних знань
( Бесіда з учнями)
Пригадайте, що таке мінливість? (Мінливість – це здатність організмів у процесі індивідуального та історичного розвитку набувати нових ознак).
Якою буває мінливість? (Мінливість може бути неспадковою, або спадковою (модифікаційною)).
Чи може модифікаційна мінливість забезпечувати пристосування до змінних умов середовища життя? Якщо так, то назвіть приклади. (Так, може. Наприклад, заміна шерсті ссавців під час осіннього линяння на густішу, забезпечує захист організму від дії низьких температур, а засмага людини – від шкідливої дії сонячного випромінювання).
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Здавна люди намагалися пояснити різноманіття життя. У XVIII столітті практично всі вчені дотримувалися креаціоністських поглядів, тобто були впевнені у тому, що життя на Землі було створено вищими силами. Проте й ці науковці поділилися на два табори.
Одні з них вважали, що всі живі організми створені такими, які вони є зараз, і з моменту творення не змінювалися. Друга, прогресивніша, група припускала, що види змінювалися протягом часу й сучасні види є нащадками більш давніх. Але на той час ще не була розроблена теорія, яка б пояснювала причини та механізми подібних змін.
Тож сьогодні, ми ознайомимося із розвитком еволюційних поглядів. А також розглянемо теорію відомого вченого – Чарльза Дарвіна.
IV. Повідомлення теми, мети і завдання уроку
Завдання уроку:
• дізнатися визначення терміну «еволюція»;
• розглянути розвиток еволюційних поглядів;
• ознайомитися із теорією Ч. Дарвіна.
V. Вивчення нового матеріалу
План уроку
Системи еволюційних поглядів:
1)Креаціонізм;
2)Матеріалістичні погляди.
Еволюція – це процес незворотних змін у будові та функціях живих організмів, що призводить до появи нових форм.Термін запропонував Шарль Бонне.
Жан Батист Ламарк.
Чарлз Дарвін
1859 р. – праця «Походження видів шляхом природнього добору».
Положення теорії Чарлза Дарвіна.
1.Види виникли природнім шляхом, повільно, поступово перетворювались і вдосконалювались відповідно до змін навколишнього середовища.
2.Факторами, що призводять до утворення нових видів, є спадкова мінливість і природній добір.
3.Боротьба за існування – це складні відносини організмів між собою і з умовами навколишнього середовища.
4.Наслідком боротьби за існування є природній добір –виживання найбільш пристосованих особин.
5.Природній добір викликає розходження ознак всередині виду і може призвести до видоутворення.
6.Пристосованість організмів осить відносний характер: при зміні умов середовища зміни виявляються непотрібними або навіть шкідливими.
7.Спадкова мінливість і штучний добір є факторами створення сортів культурних рослин і порід домашніх тварин.
Основні положення синтетичної теорії еволюції
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Проведення тестової самостійної роботи. . Кожна правильна відповідь у тестових завданнях 1 – 8 оцінюється по 1 балу, а у завданнях 9 – 10 по 2 бали. (Самостійна робота додана до конспекту уроку).
VII. Узагальнення і систематизація знань
Отже, сьогодні ви дізналися, що таке еволюція, вид, видоутворення та популяція. Ознайомилися, із поглядами різних вчених, щодо еволюціонізму. А саме з ідеями та науковими внесками: Арістотеля, Джона Рея, Карла Ліннея та Жана Батиста Ламарка. Окрім цього, розглянули теорію еволюції, принципи природного добору та різні форми боротьби за існування - відомого науковця Чарльза Дарвіна.
XVIII. Підведення підсумків уроку
На сьогоднішньому уроці активними були такі учні …
Дякую за увагу! До зустрічі!
IX. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати параграф 44 відповісти на контрольні питання (усно) на с 188 письмово. Підручник: Біологія 9 клас Соболь В.І.