Конспект уроку на тему "Тренувальні вправи" (Узагальнення вивченого про дієприслівник).

Про матеріал
За допомогою тренувальних вправ узагальнити та систематизувати знання учнів про дієприслівник, вживання розділових знаків при ньому. Розвивати практичні уміння і навички. Виховувати естетичні смаки.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

Тренувальні

вправи

Файл:FlagMap of Ukraine.png — Вікіпедія

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

Нагірненського ЗЗСО I-III ст.

Галина Кушнір

 

 

Тема: Тренувальні вправи

Мета: за допомогою тренувальних вправ узагальнити та систематизувати знання учнів про дієприслівник, вживання розділових знаків при ньому. Розвивати практичні вміння і навички.          

Виховувати естетичні смаки.

Культурологічна тема

Квіти рідного краю

Перебіг уроку

I Мотивація навчальної діяльності

1. Організація учнів до уроку

II Актуалізація опорних знань

1. Перевірка д/з

2. Виписати дієслова

Прийди, зупинись, зачудуйся, придивись, не зривай марно цвіту. Хай же диво оте всім на радість росте, квіти також, як ти, хочуть жити. Квіти ростуть, щоб розцвітати, радість і щастя людям нести.

III Повідомлення теми та мети уроку

1. Повторення теоретичних відомостей про дієприслівник.

- Що називається дієприслівником?

- Які ознаки дієслова зберігає дієприслівник?

- Які ознаки прислівника властиві дієприслівнику?

- Яка синтаксична роль дієприслівника?

- Чи може дієприслівник вживатися у реченні без дієслова? Чому?

- На який голосний закінчується суфікс у дієприслівниках? Чому про це треба пам’ятати?

- Як утворюються дієприслівники не доконаного виду? Наприклад.

- Як утворюються дієприслівники доконаного виду? Наприклад.

- Яку роль відіграє вид дієслова у творенні дієприслівників?

- Як пишеться НЕ з дієприслівниками?

- Від яких дієслів дієприслівники не утворюються?

IV Тренувальні вправи

1. Від виписаних дієслів утворіть дієприслівники:

прийди – прийшовши;

зривай – зриваючи;

зупинись – зупинившись;

хочуть – хотячи;

зачудуйся – зачудувавшись;

жити – живучи;

придивись – придивившись;

нести – несучи…

 

Чому від кожного дієслова можна утворити лише один дієприслівник?

2. До наведених дієслів дібрати якнайбільше дієприслівників і дієприслівникових зворотів, які вказували б на час, причину, спосіб виконання дії.

Сидіти (схилившись, опустивши голову,  підібравши ноги, спираючись на спинку стільця, вдивляючись у далечінь, склавши руки, замислившись, похнюпившись…)

Бігти (не оглядаючись, не зупиняючись, спотикаючись, не переводячи духу, щось тихо бурбочучи)

3. … дієслова антонімічними дієприслівниками.

Стояти – виструнчившись, похнюпившись.

Дивитися – радіючи зустрічі, червоніючи від сорому.

-         Що таке антоніми?

-         Намалювати схему.

-         4.Знайди зайве слово (усно)

Мріючи, захоплюючись, сказавши, відпочиваючі, подумавши.

Застосовуючи, зосереджуючи, відвернувшись, плачучи, сміючись.

5. Виправити помилки

Зробити висновок.

Малювавши,  сидівши, думаючи, засидячись, кинувши. Стрибаючи, радіючи, вживавши, кидавши, кидаючи.

6. Диктант-гра.

Почувши дієприслівник, плескати в долоні.

Господь і квіти.

Був сонячний ранок. У райській долині квіти чекали на прихід Господа. Цього ранку вони стояли непорушно, сподіваючись ласки Божої. Ось надходить Господь і, ласкаво доторкнувшись до проліска, промовив: «Будеш ранньою весняною квіткою. Виростай першою, сповіщаючи прихід весни». Почувши господню мову фіалочка подумала: «Щаслива проліска, вона приноситиме радісну звістку». За такі хороші думки Господь нагородив фіалочку ніжними пахощами. Відтоді вона стала пахучою весняною квіткою.

Біла лілея зустріла Господа з побожно схиленою голівкою, ледве чутно шепочучи слова молитви-привітання.

Пішов Господь далі долиною. Горицвіт, шавлія, м’ята, подорожник, звіробій, кропива,ромашка. І багато інших гуртом припали до ніг Милосердного. Господь поблагословив їх промови: Допомагайте людям у біді, ростіть, висмоктуйте соки землі, збираючи ліки у своїх листочках, корінцях, насінні».

7.З тексту виписати дієприслівникові звороти і дієслово, з яким вони сполучаються.

Наші предки, шануючи все живе, у кожній рослині бачили щось незвичайне, неповторне. Даруйте квіти, не забуваючи при цьому, що існує мова квітів. Даруючи букет, треба знати, які підібрати квіти до певної нагоди. Дівчині дарують квіти з напіврозпущеними бутонами, підкреслюючи чистоту і щирість.

8.Завдання-змагання

Хто швидше доповнить речення дієприслівниковими зворотами.

Глибокий  блакитний колір волошки завжди зупиняє людський погляд…

… в садах буйно цвіли хризантеми.

Фіалка, …, є улюбленою квіткою багатьох народів.

Слова для довідка: звеселяючи душу; не зважаючи на приморозок і холодні вітри; уособлюючи прихід весни, пробудження природи.

-         Що називаємо дієприслівниковим зворотом?

-         Де він можу стояти у реченні?

-         Які розділові знаки ставимо при ньому?

-         Як він виділяється в усному мовленні?

9.Творча робота

Замінити, де це можливо, складні речення простими з дієприслівниковими зворотами. Зробити висновок.

Коли земля звільнилася від снігів, блакитний пролісок у нас розцвів. Як на ті чорнобривці погляну, бачу матір стареньку, бачу руки твої, моя мамо. Барвінок цвіте навесні, він звеселяє очі блакитними зірочками цвіту.

-         Пояснити пунктограми у другому реченні

10. Виправити помилки (усно)

Пояснити суть допущених помилок.

Дивлячись на розквітлу росяну троянду, у мене виникає замилування нею (я милуюсь нею).

Зірвавши конвалію, мені хотілося поставити її у вазу з водою. (я хотів поставити її у вазу з водою)

Квіти півонії зачаровують  багатою насиченою гамою кольорів, дарувавши (даруючи) тонкий, ніжний аромат. Гріючись троянди на сонці не скупім, нам серце радують відродженням своїм. (троянди, гріючись на сонці не скупім, нам…)

11.Тестові завдання

Від котрих дієслів можна утворити дієприслівники недоконаного виду

  1. Стрибнути

6.Перекреслити

11.Стерпіти

  1. Вдарити

7.Входити

12.Взути

  1. Аплодувати

8.Прийти

13.Принести

  1. Писати

9.Поглянути

14.Дивитися

  1. Засміятися

10.Розквітати

15.Заговорити

 

Виберіть варіант правильної відповіді

1.  1,2,5,9,11,15

2.  2,3,6,9,10,14

3.  3,4,7,10,14

12.Складіть і запишіть речення з дієприслівником або дієприслівниковим зворотом.

13.Списати речення. Поставити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення. Дієприкметник розібрати як форму дієслова.

Парфюмери, використовуючи ефірні духмяні олії бузку, виготовляють свою пахучу продукцію.

Це речення просте, двоскладне, поширене, повне, ускладнене дієприсл.зворотом, неокличне, розповідне.

Використовуючи – дієприсл, недоконаного виду, обставина.

V.Підсумок уроку

VI.Домашнє завдання

Повторити правила. Написати твір-мініатюру на тему «Квіти для мами» з 10 речень, використовуючи дієприслівники і дієприслівникові звороти.

docx
Додано
7 травня
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку