20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Конспект уроку на тему: "Українська народна лялька- оберіг. Виготовлення ляльки–мотанки".

Про матеріал
Мета: - Навчальна : сформувати в учнів уявлення про народну іграшку та матеріали, з яких вона виготовляється; , її функцію та різновиди - Розвиваюча: - сприяти усвідомленню основного технологічного матеріалу виготовлення ляльки-мотанки; розвивати дослідницькі і творчі здібності особистості; Виховна: створити оптимальні умови для виховання в учнів поваги до українських – традицій; пробудити почуття краси, зміцнити бажання відроджувати традиції народу, заохочувати до виготовлення оберегів. Обладнання: зразки готових виробів , ілюстрації, фотографії Інструменти та матеріали: тканина (різна за своєю фактурою), акрилові нитки, кольорові нитки, матеріали для оздоблення . Форми організації пізнавальної діяльності учнів:індивідуальна, групова робота. Міжпредметні зв’язки : історія, народознавство, образотворче мистецтво. Поняття й терміни: лялька – мотанка, сакральний хрест. Тип уроку:комбінований. .
Перегляд файлу

 

Конспект уроку на тему: "Українська народна лялька- оберіг. Виготовлення ляльки–мотанки".

        Мета:

                - Навчальна : сформувати в учнів уявлення про народну іграшку та матеріали, з яких вона виготовляється; , її функцію    та різновиди

      - Розвиваюча: -   сприяти усвідомленню основного технологічного матеріалу виготовлення ляльки-мотанки; розвивати дослідницькі і творчі здібності особистості;

                 Виховна: створити оптимальні умови для виховання в учнів поваги до українських – традицій; пробудити почуття краси, зміцнити бажання відроджувати традиції народу, заохочувати до виготовлення оберегів.

Обладнання:  зразки готових виробів , ілюстрації, фотографії

Інструменти та матеріали: тканина (різна за своєю фактурою), акрилові нитки, кольорові нитки, матеріали для  оздоблення .

Форми організації пізнавальної діяльності учнів:індивідуальна, групова робота.

Міжпредметні зв’язки : історія, народознавство, образотворче мистецтво.

Поняття й терміни: лялька – мотанка,   сакральний хрест.

Тип уроку:комбінований.

.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 1.Привітання.

2.Перевірка готовності до занять.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вступне слово вчителя.

  • Як ви думаєте, що означає слово «лялька»?
  • Як ви розумієте його значення?
  • Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»?

Відповідають учнів.

 

1.Гра «А в мене в дитинстві…» (учні розповідають про іграшки свого дитинства).

 

1.    Якими ляльками ви гралися у дитинстві? Звідки вони у вас з'явилися?

2.    Чи була у вас саморобна лялька?

3.    Чи хотіли би ви мати таку ляльку, яка би вас оберігала?

 III. Повідомлення теми і мети уроку. Як відомо, історія іграшки сягає ще в трипільську культуру. Чи хочете ви дізнатися, якою була іграшка тоді?

- Чому я вас запитала про ляльку – оберіг, здогадалися. Саме тому,що сьогодні ми познайомимося із прадавнім оберегом лялькою – мотанкою і навчимося її виготовляти.

ІV.  Вивчення нового матеріалу.

Вчитель.

Народна лялька –мотанка – оберіг душі. Лялька, як дитяча іграшка і оберіг родини й Роду, як могутній талісман та символ зв’язку між поколіннями, знана в багатьох традиціях культури земної кулі. Лялька різних народів відрізняється між собою ззовні і матеріалом, з якого зроблена, але суть і призначення ляльки –незмінні. А головне призначення ляльки у ті давні часи було – берегти душу свого власника від зла й нечистих помислів. Ляльку – оберіг передавали з покоління в покоління впродовж років і віків, і були ляльки, про які складалися легенди, і потім передавалися від матері до дочки, як священний переказ. Є різновид ляльки, який у тій чи іншій формі знали на всіх континентах. Це мотанка, або вузлова лялька, виготовлена з м’якого матеріалу, шкіри або тканини і з ниток. В Україні її знають, як ляльку – мотанку, яка своїми витоками сягає  в добу Трипільської  цивілізації.

     З глибини століть прийшли до нас традиції виготовлення ляльок з

латочок тканини. Іграшці надавалося магічне значення. Саморобні ганчіркові

ляльки робили безликими: обличчя замінював узор у вигляді хреста, ромба,

квадрата. По старовинних повірям, лялька з обличчям як би дивилася в душу

і могла нашкодити дитині, його наврочити. Тому, безлика лялька була

одночасно і оберігом.

Ганчіркових ляльок починали «вертіти» з п'яти років. Такі ляльки були в

будь-якій селянській сім'ї, в деяких будинках їх налічувала до сотні. Ляльки

робили з великим старанням, оскільки по ній судили про смак і майстерність

господині. Лялька-оберіг зображала людину,  учила розуміти внутрішній світ людини.

    З давніх-давен в українських родинах молода мати, чекаючи

дитину, робила ляльку-мотанку, яка уособлювала собою майбутнє дитя.

Перш ніж   покласти в колиску новонароджену дитину, туди клали цю

лялечку, і вона ставала оберегом дитини, її захисницею, символом

дитини з усім родом, і цей зв’язок захищав людину, де б вона не була. Це

дуже нагадує про традицію, яка існувала в Древньому Римі, де з глини

виготовляли лари – символічні фігурки-зображення предків, і римлянин

завжди возив їх із собою, і де б він не був – з ним були його предки.

Учень 3 В Україні, ще на початку 20 століття дівчата, готуючи скриню з

весільним посагом, разом з рушниками та сорочками, клали туди своїх

ляльок. Кожна дівчина робила мотану ляльку, яку забирала із собою в нову

сім’ю. В родині чоловіка дозволялось молодій дружині, допоки в молодят

немає діток, гратись лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається

лялькою, то швидше стане матір’ю, і тим здоровіші будуть діти. А коли

народжувалась дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої

колиски, щоб оберігали дитя від хвороб та поганих очей, а коли дитина

підростала, то ляльки віддавалась їй для грання. Іноді бабуся чи мати робила

ляльку нашвидкуруч, щоб «зайняти дитину», аби та не плакала. Тоді в

голівку дитячої ляльки зав’язувався шматочок хліба і для дитини це була і

іграшка, і заспокоєння, і перший образ, який вона сприймала. І разом з тим,

така «кукла» несла енергію любові.

Вчитель

Ми довідались про історію ляльки-мотанки як оберега. А зараз в зошитах

запишемо, які ще були види народних ляльок.

Словникова робота

Лялька з немовлям називалась мати

Лялька, що виготовлялася на щасливе життя називалась доля

Лялька, яку прикріплювали над колискою дитини - куватка

Лялька-подружка, котрій розповідали потаємні бажання - бажанниця

Лялька, яка символізувала достаток та добробут родини та в основу якої

насипали зерно – крупорушка

Ляльки, що символізували щасливе подружнє життя та злагоду між

чоловіком та жінкою - нерозлучники

Вчитель

Насправді ляльку-мотанку може зробити кожен. Для цього необхідно лише

трішки часу, фантазія. Пам’ятайте, лялька, зроблена власними руками,

значно тепліша та добріша, ніж куплена-пластмасова,

Вчитель.

Приступаючи до практичної роботи , нам необхідно повторити правила безпечної праці.

1.    З якими небезпечними інструментами вам доведеться працювати?

2.    Яких правил безпечної праці потрібно дотримуватись з голками,  з ножицями?

V. Практична робота. Виготовлення ляльки-мотанки.

1.        Вступний інструктаж вчителя. Повідомлення теми і завдання практичної роботи; ознайомлення з об’єктом праці (зразком); ознайомлення із засобами навчання з допомогою яких буде проводитися завдання (обладнання, інструменти, застосування); інструктаж з безпеки життєдіяльності під час роботи з ножицями.

2.        Самостійна робота учнів з інструкційними картами.

3.        Поточна консультація під час виконання самостійної роботи над виготовленням ляльки.

Перевірка організації робочого місця, дотримання правил безпечного поводження з ножицями під час самостійної роботи; правильності використання учнями навчально-технічної документації; концентрація уваги на найефективніших прийомах виконання операцій; контроль за дбайливим ставленням учнів до засобів навчання і раціональним використанням часу.

4.        Заключний інструктаж вчителя. Учні роблять аналіз своєї роботи;

разом з вчителем розбирають типові помилки і способи їх усунення

(учні усувають помилки).

VI. Підведення підсумків уроку.

Вчитель.

- Підводячи підсумки, хочу сказати, що всі  молодці, справилися із своїм завданням і заслуговують на високі бали.

VII. Домашнє завдання.

       Підібрати інформаційні джерела, де містяться відомості про іграшки і знайти вироби-аналоги,

IХ. Прибирання робочих місць.

 

 

 

docx
До підручника
Трудове навчання 4 клас (Роговська Л. І.)
Додано
12 березня
Переглядів
211
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку