Конспект уроку на тему:" Використання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності та підрядності"

Про матеріал

Конспект уроку допоможе поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови, розкрити його роль у простому та складних реченнях; виховувати патріотизм, національну гідність, любов до України та рідної мови. Пропонуються різні види роботи.

Перегляд файлу

 

Використання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності та підрядності

7 клас

Мета:

поглибити знання учнів про сполучник як службову частину мови, сформувати поняття про сполучники сурядності та підрядності, їх роль у простому та складному реченнях;

удосконалювати вміння знаходити сполучники в тексті, визначати групу за значенням, правильно вживати сполучники у власних висловлюваннях;

розвивати пам'ять, увагу, творчі здібності, логічне мислення, навички аналізу мовного матеріалу й культури мовлення;

виховувати патріотизм,національну гідність, любов до України й рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

Обладнання: таблиця « Класифікація сполучників», презентація, дидактичний матеріал.

 

Епіграф

Уперед, хто сильний духом, бо пора настала

Щоб синів надійних, вірних Україна мала,

Що стіною можуть стати у важку годину

За народ свій, мир і спокій, за кожну родину.

І. Валь

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Добрий день, учні!

Рада вас вітати

У просторій класній цій кімнаті.

Бажаю на уроці  творчо працювати.

Зусиль своїх не шкодувати,

До знань уперто крокувати

Щоб мудрими у цьому світі стати.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з епіграфом

Учитель. Як ви розумієте епіграф до уроку? Доведіть, що у реченнях наявні сполучники.

Повторення вивченого про сполучник.

Метод  « Незакінчене речення»

1.Сполучник належить до…

2.За значенням сполучники поділяються на

3. За будовою сполучники бувають…

Прийом « Третє зайве»

  1. А. але, проте

2.І. й, посеред.

3.Бо, що, щ

ІY. Засвоєння нового матеріалу

  1. Пояснення вчителем нового матеріалу
  2. Правило - загадка

Коли  схочеш поєднати

Однорідних слів багато

Або речення складні

Утворити, ось тоді

Ти згадаєш про сурядні,
А як треба – про підрядні.

Невеличкі та вагомі,

 Всім нам ці слова відомі.

Що ж, не будем мудрувати,

Аналогії шукати:

Для цього є підручники,
А ці слова – ( сполучники).

  1. Робота з підручником. Опрацювання таблиці  « Класифікація сполучників»
  2. Робота в парах.

За опрацьованим теоретичним матеріалом та таблицею скласти діалог  «Що нового я дізнався про сполучник?»

У.Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу

1.Вибірковий диктант

Записати сполучники сурядності.

Щоб, але, проте, бо, і , й, якби, та, однак, мов, якщо, або, зате, ні…ні,коли, неначе, чи…чи.

2.Записати речення, підкреслити члени речення . Назвати сполучники, визначити їхню групу за значенням і роллю в реченнях.

У творенні мови беруть участь і сивий людський досвід, і закохана юність, і дитяча уява . Кожен з нас має не тільки користуватись рідним словом, а й шанувати його, оберігати й леліяти. Тоді слово буде запашним і квітучим, сповненим правдивості й поетичності ( З журн.).

3.Диктант – пошук. Пояснити вивчені орфограми й пунктограми. Назвати сполучники.

Виплекана веснами і серцями чесними наша мова ( Н. Білоцерківець). Щасливий я і гордий, що читаю Шевченка і Франка,і Українку на незрівнянній українській мові, й мені вже не потрібні словники (М. Браун). Прислухайтесь до пісні, що лунає – які зворушливі і теплі в ній слова ( І. Валь)… Є святі слова, що матері з доріг вертають сина (М. Трач). Людей мільярди і мільярди слів, а ти їх маєш вимовити вперше( Ліна Костенко)!

4.Робота біля дошки.

Записати речення, поставити пропущені розділові знаки, зробити частиномовний розбір, пояснити роль  сполучника в реченні.

Нас в одну сімю велику дух братства зєднає

Однодумців – патріотів всіх до лав збирає

Щоб жили у дружбі й згоді в Україні люди

І достойну Долю мали як у світі всюди…

І. Валь

5.Вибірковий диктант

Виписати з тексту сполучники. Визначити їх групу за значенням.

Україна – єдина, соборна Держава. І для збереження її цілісності та незалежності відбулася революція Гідності., постраждали тисячі українських громадян й загинули сотні кращих синів України. Ми сумуємо  і молимося за наших героїв, які борються на війні в Донецьку та Луганську. У зоні АТО є багато наших земляків, які  покинули свої домівки, щоб захищати нас., щоб у нашій країні запанував мир і спокій. Ми віримо в перемогу , бо наша армія бореться за свою державу, за свій народ, за свою землю.

Бо ти єдина, Україно,

Бо ти на всіх у нас одна.

6. «Творча майстерня»

За поданим початком скласти речення, використовуючи сурядні та підрядні сполучники.

Моя Україна - це…

Для мене рідна мова...

Я люблю свою рідну землю

7. Тестування

1.   Позначте  правильне  твердження.

А  Сполучник   службова  частина  мови,  яка  служить  для 

зв’язку  слів  у  реченні.

Б   Сполучник  — службова частина мови, яка вказує на різні 

смислові  зв’язки  в   реченні.

В   Сполучник  — службова змінна частина мови, яка поєднує 

однорідні  члени  речення  та  частини  складного  речення.

Г  Сполучник   службова  незмінна  частина  мови,  яка  по-   9

єднує  однорідні  члени  речення  та  частини  складного  речення,  вказуючи  на  різні  смислові  зв’язки  між  ними.

2.   За  походженням  сполучники  бувають:

А  похідними   непохідними;   9

Б  парними   повторювальними;

В  змінними   незмінними;

Г  самостійними   службовими.

3.   За  будовою  сполучники  бувають:

А  одиничними   множинними;

Б  парними   повторювальними;

В  непохідними   похідними;

Г  простими   складними   складеними.   9

4.   Сполучники  сурядності  вжито  в  рядку:

А  чи,  однак,  хоч;

Б  або,  не  тільки   але  й,  проте;   9

В  та,  й,  якщо;

Г  ніби,  аж,  щоб.

5.   Позначте  рядок,  в  якому  сполучники  записано  правильно:

А  дарма  що,  немовби-то,  якщо;

Б  неначе  б,  при  тому,  аби;

В  аніж,  адже,  мовби-то;

Г  буцімто,  тому  що,  ніби.   9

6.   Позначте  речення,  у  якому  сполучник  служить  для  поєднання  однорідних  членів.

А  Довкола  будиночків  цвів  бузок,  і  на  білі  стіни  падала 

тінь  від  листя.  (А.   Панч )

Б   Сонця ще не було видно, хоч далекі шпилі вже рожевіли. 

(М.   Коцюбинський)

В  Ліс  шумів  над  ним  тужливо,  і   плакав,  і   ревів.  (   9 І.   Франко)

Г  Розчинилися  двері,  і   через  поріг  переступила  з  повним 

відром  Галя.  (А.   Шиян )

ІІІ  рівень

(Кожна  правильна  відповідь   1,5  бала.)

7.   Установіть  відповідність  між  сполучниками  підрядності  та 

їх  групами  за  значенням.

1  умовні

2  причинові

3  допустові

4  порівняльні

А  мов,  немов,  наче

Б  бо,  оскільки,  через  те  що

В  коли,  щойно,  тільки

Г  хоч,  дарма  що,  незважаючи  на  те  що

Д  якщо,  аби,  як

   4А .

8.   Установіть відповідність між сполучниками сурядності та їх 

групами  за  значенням.

1  єднальні

2  розділові

3  протиставні

А  однак,  проте,  зате

Б  і,  ні   ні,  та  (і)

В  або   або,  чи,  хоч   хоч

Y Підбиття підсумків уроку

Рефлексія. Оцінювання.

Прийом «Я знаю, що…»

Слово вчителя

Щодня ми пізнаємо для себе свою Україну: вивчаємо історію, знайомимося із звичаями, традиціями, милуємося її мальовничими краєвидами й усвідомлюємо, що вона в нас одна – єдина.

А ви, діти , частинка народу. І вам творити нову європейську Україну, вивчати та шанувати рідну мову.

Існує істина правдива,

Що іншу мову вивчити можливо

За два – три роки, а свою

Плекати варто все життя. Тому

Працюй щодня, працюй сумлінно,
Аби прийдешні покоління

Тобі у вічність надіслали

Лист вдячності , який писали б

Твоїми досконалими словами.

Урок закінчено. Дякую вам, діти, за співпрацю. До зустрічі на наступному занятті.

Домашнє завдання

Написати міні – твір «Молюсь за рідну  Україну».

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
9420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку