Урок української мови в 7 класі на тему: "Не і Ні з прислівниками"

Про матеріал

Форми роботи на уроці сприяють поглибленню знань учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний; формуванню загальнопізнавальних вмінь правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвитку творчих вмінь зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з частками не і ні.

Перегляд файлу

 Тема уроку:  Не і ні з прислівниками

 Мета: Поглибити знання учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний; формувати загально пізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, моделювати й конструювати  прислівники з частками не і ні; розвивати мовну і мовленнєву культуру учнів; виховувати любов до рідного слова.

 Засоби навчання: підручник, проектор, таблиці.

    Перебіг уроку:

 І. Організаційний етап.

 ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

 Повідомлення теми і мети уроку.

 Колективна робота з текстом (текст спроектований)

  З давніх-давен через село Медвин незмінно пролягає лебединий шлях. Недарма, коли запахне відталою землею і березовим соком, птиці, розколихуючи м’яку сонячну основу, приносять  на святкових крилах вологе, іще з волохатим туманцем, тепло. Іноді лебеді падали недалеко від села на прибутну воду, близько підпускали до себе дітвору і дорослих. Потім птиця, струшуючи живі краплинки, розгонисто піднімалася вгору, а людина, роняючи піт, хилилася в роботі до землі. Проте і їй ще довго-довго ввижались оті перемиті віщуни тепла, що на крилах приносять весну і з нею відгомін неясних надій.

 У таку пору дівчата-підлітки виводили веснянки. А в небі незмінно тягнулись на північ журавлі і лебеді, зрідка гублячи на землю своє притерте в дорозі пір’я.

  1. До якої частини мови належать виділені слова?
  2. Розберіть виділені слова за будовою.
  3. Яким способом вони утворені?

Слово вчителя

 Як ви бачите, всі виділені прислівники містять префікс не. Тобто, прислівник не є виключенням і орфограма «Не з прислівниками» є актуальною і для цієї частини мови. Для того, щоб визначити основні правила написання не з прислівниками проведемо інтерактивну гру «Мозковий штурм»

 Інтерактивна гра «Мозковий штурм»



 1. Згадати основні правила написання не зі словами разом, окремо.
 2. Які випадки написання найлегші, не викликають розмірковувань, в них не допускаються помилки? (не з дієсловами пишеться окремо, якщо слово без не не вживається, то пишеться разом, не з числівниками пишеться окремо). 

3. А які випадки викликають найбільші труднощі, спричиняють до розмірковувань, і здебільшого в них допускаються помилки? (слово немає, не з дієприкметниками, з прикметниками, прислівниками).

 

 Слово вчителя

А тепер розглянемо таблицю (таблиця спроектована):

Не з прислівниками пишемо

Разом

Окремо

  1. Якщо без не не вживається: невдовзі, невідв’язно, невпинно, ненароком.

1.Якщо в реченні є протиставлення: Криві дрова горятьне гірше, а краще від рівних.

  1. Якщо прислівник має префікс -недо-: недоторканно, недолуго.

2. Якщо не заперечує, відхиляє щось: не вчора, не вдруге.

  1. Якщо не з прислівником виражає одне поняття і його можна замінити синонімом без не: недобре (погано), недешево (дорого).

3.Якщо  прислівник в реченні є присудком: Мені в житті до всього не байдуже.

  1. Якщо прислівник утворений від прикметника з наголошеним суфіксом -анн-, -янн- або -енн-: несказанно, незрівнянно.

 

 

Ні з прислівниками пишемо

Разом

Окремо

  1. З заперечними прислівниками: ніде, нізвідки, нітрохи.

1.У фразеологічних зворотах ні здебільшено виступає часткою: ні вперед, ні назад; ні сюди, ні туди.

 

Виконуємо вправу 441 на сторінці 203 (усно).

Виконання вправ на закріплення.

  1. Прочитати речення. Виписати виділені слова, дібрати до них синоніми. Пояснити написання не з прислівниками.

Серед скель і долин бачив чистих джерел я немало. (Д.Луценко.) Скоро казку повідати, та нескоро путь верстати. (Н.Забіла.) Самій недовго збитися з путі, та трудно з неї збитись у гурті. (Леся Українка.) Живописець вмілою рукою у годину теплу і ясну переніс на аркуші весну із недавно скреслою рікою. (П.Воронько.) Вечір м’яко й нечутно вимикає опуклу люстру сонця. (Б.Олійник.)

 2.Прочитати речення. Виписати прислівники, які без не не вживаються.

 Стрічалися ми рідко, ненароком. Дзвін був невимовно ласкавий. (П.Воронько.) Щось і вдома, й на роботі справ невперевід. (Т.Майданович.) Незабаром музеї можуть стати музейною рідкістю. (М.Левицький.) Нестерпно до крику, коли ти бездарний. Нестерпніше, тяжче, коли ти з талантом. (І.Драч.) Самохідним комбайном зберем врожай негайно. (Нар.творч.)

 3.Переписати речення, підкреслити в кожному члени речення. Якими членами речення є прислівники? Пояснити написання прислівників з не.

Без солі – не смачно. Без хліба – не ситно. Дурному не скучно й самому.

4. Переписати, знімаючи риску. Позначити в словах орфограму «Не, ні з прислівниками». Виділені слова розібрати за будовою.

Грамоти вчиться - не/одмінно знадобиться. Лінощі йдуть попереду, бідність – не/відступно за ними. То снідаю, то обідаю, а погуляти ні/коли.Лінощі не/швидко йдуть, злидні їх наздоженуть. Що поспішно, те не/доладно.Із золотом, як з вогнем, тепло й не/безпечно. Не/тяжко псові в зуби дати, тяжко з зубів виривати. Комусь ні/яково, а йому однаково. Мені сьогодні не/краще, а гірше. Добрий приклад і повторити не/соромно. Смирне щеня, та не/надовго. То не/складно, що не/ладно. Ні/сюди, ні/туди, ні саньми,ні колесами.

V. Контрольно-рефлексійний етап.

1. На уроці ми повторили відомості….

2. Ми навчилися….

3. Труднощі викликали завдання….

 

Оцінювання

 

VІ. Домашнє завдання:

Опрацювати стор. 203, виконати впр.444

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Меньшакова Алла Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
17007
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку