Форми роботи на уроці сприяють поглибленню знань учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний; формуванню загальнопізнавальних вмінь правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвитку творчих вмінь зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з частками не і ні.
Тема уроку: Не і ні з прислівниками
Мета: Поглибити знання учнів про способи творення прислівників, зокрема про префіксальний; формувати загально пізнавальні вміння правильно писати прислівники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, моделювати й конструювати прислівники з частками не і ні; розвивати мовну і мовленнєву культуру учнів; виховувати любов до рідного слова.
Засоби навчання: підручник, проектор, таблиці.
Перебіг уроку:
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
Повідомлення теми і мети уроку.
Колективна робота з текстом (текст спроектований)
З давніх-давен через село Медвин незмінно пролягає лебединий шлях. Недарма, коли запахне відталою землею і березовим соком, птиці, розколихуючи м’яку сонячну основу, приносять на святкових крилах вологе, іще з волохатим туманцем, тепло. Іноді лебеді падали недалеко від села на прибутну воду, близько підпускали до себе дітвору і дорослих. Потім птиця, струшуючи живі краплинки, розгонисто піднімалася вгору, а людина, роняючи піт, хилилася в роботі до землі. Проте і їй ще довго-довго ввижались оті перемиті віщуни тепла, що на крилах приносять весну і з нею відгомін неясних надій.
У таку пору дівчата-підлітки виводили веснянки. А в небі незмінно тягнулись на північ журавлі і лебеді, зрідка гублячи на землю своє притерте в дорозі пір’я.
Слово вчителя
Як ви бачите, всі виділені прислівники містять префікс не. Тобто, прислівник не є виключенням і орфограма «Не з прислівниками» є актуальною і для цієї частини мови. Для того, щоб визначити основні правила написання не з прислівниками проведемо інтерактивну гру «Мозковий штурм»
Інтерактивна гра «Мозковий штурм»
1. Згадати основні правила написання не зі словами разом, окремо.
2. Які випадки написання найлегші, не викликають розмірковувань, в них не допускаються помилки? (не з дієсловами пишеться окремо, якщо слово без не не вживається, то пишеться разом, не з числівниками пишеться окремо).
3. А які випадки викликають найбільші труднощі, спричиняють до розмірковувань, і здебільшого в них допускаються помилки? (слово немає, не з дієприкметниками, з прикметниками, прислівниками).
Слово вчителя
А тепер розглянемо таблицю (таблиця спроектована):
Не з прислівниками пишемо |
|
Разом |
Окремо |
|
1.Якщо в реченні є протиставлення: Криві дрова горятьне гірше, а краще від рівних. |
|
2. Якщо не заперечує, відхиляє щось: не вчора, не вдруге. |
|
3.Якщо прислівник в реченні є присудком: Мені в житті до всього не байдуже. |
|
|
Ні з прислівниками пишемо |
|
Разом |
Окремо |
|
1.У фразеологічних зворотах ні здебільшено виступає часткою: ні вперед, ні назад; ні сюди, ні туди. |
Виконуємо вправу 441 на сторінці 203 (усно).
Виконання вправ на закріплення.
Серед скель і долин бачив чистих джерел я немало. (Д.Луценко.) Скоро казку повідати, та нескоро путь верстати. (Н.Забіла.) Самій недовго збитися з путі, та трудно з неї збитись у гурті. (Леся Українка.) Живописець вмілою рукою у годину теплу і ясну переніс на аркуші весну із недавно скреслою рікою. (П.Воронько.) Вечір м’яко й нечутно вимикає опуклу люстру сонця. (Б.Олійник.)
2.Прочитати речення. Виписати прислівники, які без не не вживаються.
Стрічалися ми рідко, ненароком. Дзвін був невимовно ласкавий. (П.Воронько.) Щось і вдома, й на роботі справ невперевід. (Т.Майданович.) Незабаром музеї можуть стати музейною рідкістю. (М.Левицький.) Нестерпно до крику, коли ти бездарний. Нестерпніше, тяжче, коли ти з талантом. (І.Драч.) Самохідним комбайном зберем врожай негайно. (Нар.творч.)
3.Переписати речення, підкреслити в кожному члени речення. Якими членами речення є прислівники? Пояснити написання прислівників з не.
Без солі – не смачно. Без хліба – не ситно. Дурному не скучно й самому.
4. Переписати, знімаючи риску. Позначити в словах орфограму «Не, ні з прислівниками». Виділені слова розібрати за будовою.
Грамоти вчиться - не/одмінно знадобиться. Лінощі йдуть попереду, бідність – не/відступно за ними. То снідаю, то обідаю, а погуляти ні/коли.Лінощі не/швидко йдуть, злидні їх наздоженуть. Що поспішно, те не/доладно.Із золотом, як з вогнем, тепло й не/безпечно. Не/тяжко псові в зуби дати, тяжко з зубів виривати. Комусь ні/яково, а йому однаково. Мені сьогодні не/краще, а гірше. Добрий приклад і повторити не/соромно. Смирне щеня, та не/надовго. То не/складно, що не/ладно. Ні/сюди, ні/туди, ні саньми,ні колесами.
V. Контрольно-рефлексійний етап.
1. На уроці ми повторили відомості….
2. Ми навчилися….
3. Труднощі викликали завдання….
Оцінювання
VІ. Домашнє завдання:
Опрацювати стор. 203, виконати впр.444