Літературне читання , 3 клас , Оксана Вашуленко . За типовою програмою О.Я.Савченко.
Тема . «Вступ до розділу «У міста і села прийшла зима весела». Грудень – кінець року, початок зими . В .Зорик «Зимовий ранок» та Марійка Підгірянка «Сипле сніг».
Мета . Ознайомити з особливостями погоди взимку, вчити бачити й розуміти прекрасне в природі, в поезії, в мистецтві; за допомогою художніх засобів поглибити уявлення про найхарактерніші ознаки зими; розвивати навички виразного читання віршованих творів, мовлення, спостережливість; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи, почуття прекрасного, естетичні смаки.
Очікувані результати навчання:
Розширювати читацький світогляд учнів.
Формувати морально-етичні якості учнів.
Розвивати вміння читати поетичні рядки, уявляти прочитане.
Сприяти творчому мисленню.
Виховувати любов до природи.
Хід урок
І. Організація класу
Сядьте тихесенько, діти , будь ласка!
Сьогодні ми підемо в засніжену казку .
Сонце яскраве і віхолу люту
Треба вміти побачити , треба вміти почути!
2.Настрій на початку уроку.
Я всміхаюсь сонечку:
Здрастуй, золоте.
Я всміхаюсь квіточці:
Хай вона росте.
Я всміхаюсь дощику:
Лийся, мов з відра.
Друзям усміхаюся:
Зичу їм добра
3. Правила роботи на уроці:
- Які правилами будемо користуватися на уроці читання?
4. Дихальні вправи
- уявіть, що у вас на долоні горить свічка, потрібно її загасити ;
- подув вітерець у лісі;
- пролетів жук;
- зашелестіло листя.
ІІ. Підготовка до вивчення нового розділу.
Кружляє ніжно – білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма ,
Яка пора скажіть? … Зима.
- Стратегія «Передбачення»:
- Що зображено на цій картині?
- Як ви вважаєте , про що буде йтися мова сьогодні на уроці?
- Так, ми сьогодні починаємо вчити нову тему про зиму. А зараз спробуємо прочитати як вона звучить. Для цього ми пограємо у гру.
3. Гра «Шифрувальник». Подивіться на слайд із зашифрованою темою, потрібно поділити набір літер на слова.
УМІСТАІСЕЛАПРИЙШЛАЗИМАВЕСЕЛА
(У міста і села прийшла зима весела)
Отже, у цьому розділі ми будемо з вами спостерігати за тим, як різні письменники та поети змальовують красу зими, якими словами її змальовують. Отож, вирушаймо у зимову мандрівку.
- Діти, а хто знає назви зимових місяців?
4. Бесіда про назви місяців.
Розповідь про місяці
Грудень – це місяць-двері зими.
Всі річки тепер в обнові
Біле скло над бережком
Ходить грудень по діброві
Застеляє світ сніжком.
Грудень дарує мало сонячних днів, частіше стоїть похмура й холодна погода. Тож і звуть в народі цей місяць – хмурень, студень, ворота зими.
Перший місяць року — січень.
Січень року перший син,
Носить одяг він з перлин,
Всіх морозами страхає,
Путь дорожки замітає.
Як тільки його не називають: і «сніжень», і «сніговик», і «льодовик», і «просинець», і «щипун», і «тріскун», і «січко». А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. Товщає лід на річках, ростуть сніжні кучугури.
Лютий — це також пора великих сніжних заметів, а тому він — місяць «кривих доріг».
Лютий місяць дуже лютий:
Запитає:в чому взутий?
Виє сильна завірюха,
Не пускає без кожуха
- А ще лютий величають «бокогрієм», бо в цьому місяці сонечко хоч і стоїть на небі набагато вище, ніж у січні, гріє усе одно лиш один бік, другий при цьому мерзне. Саме тому й з'явилася приказка: «Лютий корові вдень бік нагріє, а вночі — ріг зіб'є».
5. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». Завдання для розвитку образного мислення.
синичка бурулька
холод
ЗИМА сніговик
радість ігри метелиця
лижі
6 . Діти , а давайте назвемо ознаки зими.
7. Гра « Юні поети». Вправа виконується за допомогою цеглинок ЛЕГО.
- Я пропоную вам підібрати останні слова в рядках і дізнатися яка буває зима.
От випав сніг . Яка обнова!
Зима тоді така … (чудова).
Мороз у лід озера кута -
Зима тоді , всі кажуть …( люта).
Вона буває і серйозна :
Суха і вітряна , й … ( морозна).
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму …( красива).
Гілок під інієм не видно
Тоді, вона звичайно, … ( срібна).
Синичка змерзла і голодна ,
Бо видалась зима … ( холодна).
Зима ! Зима! Усякий знає,
Вона суворою буває.
Фізкультхвилинка.
ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
-Діти, погляньте яка красива зима у виконанні художників.
-Послухайте аудіозапис вірша « Зимовий ранок»;
- Самостійне напівголосне читання учнями:
- Читання ланцюжком по 4 рядки;
- Що стелиться зранку по білій землі? (який він, як це заморожений?)
- Що загляда у віконечко? (яке сонечко?)
- Які слова у вірші описані в переносному значенні ?
- Словникова робота: хурделиця, доберіть синоніми до цього слова.
- Можливо комусь ще які слова незрозумілі?
- Які живі дії ви б придумали для снігу? (весело літає, кружляє у танці, порхає пташкою, витанцьовує), морозу? віхоли?
- Виразне читання індивідуально.
Зима.
Білосніжна, холодна.
Сніжить, морозе, сипле.
Діти дуже люблять зиму.
Холодійка.
Фізкультхвилинка
А несеться і летить,
Жваво у танку кружляє,
Наших діток звеселяє?
Звісно, це такі пушинки –
Білі зимові … сніжинки.
- Читання вчителем;
- Самостійне напівголосне читання учнями:
- Читання ланцюжком по 4 рядки;
- Який настрій створю вірш?
- Знайдіть у вірші порівняння?
- На що схожі сніжинки? Назвіть слова , які допомагають їх описати.
- Знайдіть у вірші ласкаво – пестливі слова.
- Знайдіть найдовше слово – стеляться, спроквола.
- Пояснити спроквола (повагом, не поспішаючи.).
- Як ви розумієте слово довкола?
- Доберіть синоніми до слова сніг.
11 . Творче завдання. Гра « Сніжки».
- Кидаючи один одному сніжок діти добирають ознаки до слова сніжинка.
Сніжинка легенька, білесенька, пухкенька, срібляста…
12 . Уявіть , якою була б ваша зустріч зі сніжинками , якби вони вміли говорити ? Щоб ви їм сказали?
IV. Рефлексія
Всі ви діти молодці,
гарно працювали.
А тепер пора малята,
Підсумок уроку підбивати.
Протягом уроку учні за гарну роботу при виконанні різних завдань отримували зірочки . Потрібно порахувати у кого скільки зірочок і визначити самого активного учня уроку.
2. Вправа «Продовж речення»
Мені на уроці найбільше сподобалося …
Дуже цікавим було …
Найскладніше було …
V. Домашнє завдання
Творче завдання. Складіть казку про те , як сніжинка народилася на хмаринці , як вона потрапила на землю, які пригоди чекали на неї тут.