Тема. Вступ. Значення мови в житті суспільства. Українська мова - державна мова України.
Клас – 5.
Мета:
Внутрішньопредметні зв'язки:
фонетика, лексикологія, словотвір, морфологія, орфографія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: суспільствознавство, мова, література.
Тип уроку: повторення з елементами засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну природи, в країну погоди,
В країну чудової української мови.
Дітки який у вас настрій?
(виберіть відповідний смайлик)
Надіюсь, що до кінця уроку у всіх настрій залишиться веселим.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
1. Завдання учням.
Прослухайте пісню «Рідна мова» (муз. П. Дворського, сл. Г. Вієру) та запишіть на аркушах паперу, які у вас виникли почуття, асоціації; запишіть епітети до слова мова.
2. Слово вчителя.
- Діти, нашу країну та рідну мову наділяють великою кількістю епітетів, серед них красиве слово — квітуча. Саме тому я пропоную ваші відповіді прикріпити до пелюсток квітки. (Після закінчення роботи учні озвучують свої записи та вивішують епітети до слова мова на «квітку», розташовану на дошці.)
- Користуючись малюнком, розкажіть про значення мови в житті людини й суспільства.
3. Робота з підручником. (підручник Єрмоленко С. Я., Сичової В. Т.)
1) Знайомство зі зверненням до п’ятикласників (с. 3).
2) Ознайомлення зі структурою підручника, умовними позначками, матеріалом на форзацах.
4. Слово вчителя. Отже,сьогодні на уроці,ми будемо говорити про значення мови в житті людини.
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Читання і переказ тексту
► Прочитайте текст. Складіть план його. Перекажіть за планом. Яка основна думка тексту? Зробіть фонетичний розбір слова життя. Поясніть правопис виділених слів. Назвіть частини мови в другому реченні.
ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ І СУСПІЛЬСТВА Мова — основа духовного життя народу. Люди в процесі суспільної діяльності мають постійну потребу вступати в різні стосунки з іншими людьми, погоджувати з ними свої дії, ділитися власним досвідом і запозичати собі досвід інших членів колективу, давати поради й розпорядження й одержувати їх, інакше кажучи, люди завжди мають потребу в спілкуванні з іншими членами суспільства. Спілкування між людьми відбувається за допомогою мови.
Як нам відомо, немає жодного суспільства, яке б не знало мови, яке б не володіло цим найважливішим засобом людських зносин; нею постійно користувалися люди в своїй трудовій діяльності, спрямованій на досягнення певної мети; без мови не може існувати будь-яке суспільство, не можуть розвиватися техніка, культура, наука, мистецтво; за допомогою мови люди висловлюють свої думки, передають їх іншим людям, зберігають нагромаджений досвід і діляться ним (З журналу).
Робота з текстом
► Перепишіть текст. Що в ньому сказано про українську мову як державну? Виділені слова розберіть за будовою. Поясніть розділові знаки всередині речень. Зробіть синтаксичний розбір (усно) першого речення.
Державною мовою України є українська мова.
Українська мова як державна мова обов’язково застосовується на всій території України при здійсненні повноважень органами законодавчої, виконавчої та судової влади, у міжнародних договорах, у навчальному процесі в навчальних закладах в межах і порядку, що визначається цим Законом. Держава сприяє використанню державної мови в засобах масової інформації, в науці, культурі, в інших сферах суспільного життя.
Обов’язковість застосування державної мови чи сприяння її використанню у тій чи іншій сфері суспільного життя не повинні тлумачитися як заперечення або применшення права на користування регіональними мовами у цій сфері.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Ми з’ясували, що основне призначення мови – бути засобом спiлкування, або комунiкацiї. Однак мова виконує й iншi, не менш важливi функцiї. Для чого ж людинi мова? Що за її допомогою можна робити?
Основнi функцiї мови |
Що робимо за допомогою мови |
Комунiкативна |
Спiлкуємося мiж собою, обмiнюємося iнформацiєю |
Номiнативна (називна) |
Називаємо предмети, поняття, явища |
Пiзнавальна |
Завдяки мовi людина пiзнає свiт, дiзнається про те, що було ранiше, переймає досвiд iнших людей, поколiнь |
Мислетвірна |
Людина формує й виражає думку за допомогою слова |
Об’єднувальна |
Завдяки мовi люди вiдчувають себе єдиним народом, об’єднуються в певну спiльноту. |
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу (§ 1, с. 5).
2) Виконання вправ 3, 4.
3) Робота з ілюстративним матеріалом (с. 8).
3. Бесiда.
- Яка мова є для вас рiдною?
- Якою мовою ви розмовляєте в родинi?
- Чому громадянам України незалежно вiд їхньої нацiональностi треба знати українську мову?
- Як ви розумiєте поняття «державна мова»?
- Чи завжди збiгаються поняття «рiдна мова» i «державна мова»?
З а п а м ’ я т а й т е! Державна мова – один з найважливiших чинникiв iснування держави. Зазвичай це мова корiнного населення i (або) мова, найпоширенiша помiж громадян цiєї держави. Статус державної мови закрiплений у Конституцiї країни. Саме Основний Закон передбачає функцiонування державної мови в усiх сферах суспiльного життя, зокрема державному управлiннi, сферах зв’язку, полiтицi, науцi, освiтi. Знання державної мови обов’язкове для всiх громадян цiєї держави, незалежно вiд того, яка мова є для них рiдною. Однак наявнiсть державної мови нiяк не означає заборони чи утиску мов нацiональних меншин.
Стаття 10. Державною мовою в Українi є українська мова. Держава забезпечує всебiчний розвиток i функцiонування української мови у всiх сферах суспiльного життя на всiй територiї України.
В Українi гарантується вiльний розвиток, використання iнших мов національних меншин.
4. Робота в парах
► Розкажіть один одному, якими мовами ви володієте. У яких ситуаціях якою користуєтесь? Коли ви користуєтесь словниками різного характеру? Прокоментуйте на прикладах необхідність користування словниками.
V. Закріплення вивченого
1.Проблемний діалог
Як ви розумієте поняття « рідна мова» , «державна мова»?
2. Перепишіть прислів’я та приказки, уставивши потрібні слова із довідки.
А) Хто мови своєї….,хай сам себе стидається.
Б)Птицю пізнають по пірю,а людину по ….
В)Більше діла,менше…
Г)…-не горобець,вилетить-не спіймаєш.
Довідка: мові,слів,цурається,слово.
ІV. Пiдсумок уроку. Рефлексiя.
«Незакiнчене речення».
– На сьогоднiшньому уроцi я дiзнався (дiзналася), що… .
– Я зрозумiв (зрозумiла), що… .
V. Домашнє завдання (на вибір).
1. Виконати вправу 6.
2. Знайти в літературі матеріал або самостійно скласти твір-мініатюру
(казку, вірш) про рідну мову, рідне слово.